Vessaharjat vertailussa

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Vessaharjat vertailussa

ViestiKirjoittaja Kissi » 19.03.2015 22:29

Jatkan vielä, jos kaikki pesasis käsialtaat, wc-pytyn ja lattiakaivon jokapäivä. Ja edes kerran viikossa laimennetulla kloritella harjaisi kaakelit ja lattiat, sekä pyyhkisi ovien kahvat ja valokatkaisijat, unohtamatta käsienpesua, SÄÄSTYTTÄISIIN räkä ja vatsatauti epidemioiden leviämiseltä.
Puollan kloriitin käyttöä, sillä Suomen räkänokat ja ripulireiskat levittävät huoletta viruksiaan ja bakteerejaan, siinä tarvitaan näitä aineita, että estetään tartunnat.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.03.2015 23:24

Kissi kirjoitti:Jatkan vielä, jos kaikki pesasis käsialtaat, wc-pytyn ja lattiakaivon jokapäivä. Ja edes kerran viikossa laimennetulla kloritella harjaisi kaakelit ja lattiat, sekä pyyhkisi ovien kahvat ja valokatkaisijat, unohtamatta käsienpesua, SÄÄSTYTTÄISIIN räkä ja vatsatauti epidemioiden leviämiseltä.
Puollan kloriitin käyttöä, sillä Suomen räkänokat ja ripulireiskat levittävät huoletta viruksiaan ja bakteerejaan, siinä tarvitaan näitä aineita, että estetään tartunnat.

Ei tarvita. Kissin siivousvimma on paitsi turhaa, myös vaarallista - hänelle itselleenkin.

Sitä paitsi, flunssa, influenssa ja esim. noro-virus leviävät myös aerosoleina - eli turhaan jynssäät ja kasvatat resistenttejä bakteerikantoja.

Ehdotan, että hankit höyrypesurin ja käytät sitä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.03.2015 23:25

Kissi, ei kotitalouksissa tarvita desinfiointiaineita, eikä niiden käyttö kodeissa auta saamaan tautiepidemioita kuriin. Pikemminkin päinvastoin.

Mainitsemasi siivousohjeet ovat tärkeitä julkisissa tiloissa, kodit ovat toinen juttu; kodeissa ei tarvitse ryhtyä 'kilpailemaan' hoitolaitosten ja muiden julkisten tilojen aseptiikan kanssa. Käsihygienia on monin verroin tärkeämpi asia kuin vessanpönttöjen ja lattiakaivojen desinfiointi - tai edes niiden päivittäinen puhdistus. Kodin kosketuspintojen putsausta kannattaa tehostaa, jos siellä sairastetaan esim. mahatautia oksenteluineen ja ripuleineen. Muttei silloinkaan välttämättä tarvita desinfiointia. Vauvaperheet ja muut, joissa on erityisen sairastumisaltis asukas - esim. syöpäpotilas - ovat tässäkin asiassa toinen juttu; kosketuspintojen, tai vaikkapa vauvan lelujen, desinfiointi voi joskus puoltaa paikkaansa kodeissakin. Mutta näin vain poikkeustilanteissa. Normaalisti kodin kosketuspintojen päivittäinen puhdistus on hätävarjelun liioittelua.

Sinä olet uskomuksinesi ja puhtaus-/desinfiointi-intoiluinesi väärässä. Ei ole mitään näyttöä siitä, että tartuntaepidemiat saataisiin kuriin ylenpalttisella kotien putsauksella ja desinfioinnilla. Päinvastoin sillä tavoin voidaan tuottaa entistä vastustuskyvyttömämpiä ihmisiä ja entistä vastustuskykyisempiä mikrobikantoja. Lopputuloksena on erittäin huono yhdistelmä: tartuntataudit leviävät entistä ponnekkaammin, ne kun eivät piittaa puhtaista ja desinfioiduista kodeista.

Käsien huolellinen pesu (ilman desinfiointia) joka ikinen kerta pikimmiten kotiovesta sisälle astumisen jälkeen on oikein hyvä käytäntö. Käsienkin desinfiointi pitäisi jättää tosi tarpeeseen. Sellainen voi olla esimerkiksi lapsiperheen mahatautiepidemia; silloin on hyvä desinfioida kädet vielä pesun jälkeen käsiteltyään oksennus- ja ripulisotkuja, jottei levittäisi taudinaiheuttajia perheenjäsenestä toiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 20.03.2015 13:12

itselleen ja muille vaarallinen, sairaudentunnoton, psykiatrista apua tarvitseva psykoottisesta fobiasta(onkohan sellaista termiä) kärsivä. omaa parastaan tajuamaton, ympäristöönsä tuhoavasti suhtautuva tjtn.
poltettava roviolla tai suljettava laitokseen.
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2015 16:00

Kissi, älä nyt liioittele. Riittää ihan se, että parannat pahat tapasi. Tai jos et pysty, niin annat ainakin meidän luulla niin, jottei meillä herkkiksillä mene mielenrauha miettiessämme sinun kloorilla lutraamistasi ja maapallon tulevaisuutta. :P

Tuli vielä mieleeni... Voihan toisaalta olla niinkin, että me myrkkyihin hysteerisesti suhtautuvat ja ylireagoivat tarvitsisimme jonkinlaista siedätyshoitoa. Yhdellä fobia pöpöjä kohtaan, toisella niiden tappamista kohtaan. :D
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 20.03.2015 17:43

Mirri, Voit luottaa, etten väärinkäytä liuoksiani, senhän tiedät. Tautiaikoina olen tarkempi. Eikä mulla ole oikeaa fobiaa, yritän vältellä järkevästi.
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 20.03.2015 18:05

Jokainen saa siivota niin kuin haluaa. Yleensä siivottomuutta arvostellaan, harvemmin sitä, jos on supersiivooja. Kissi todennäköisesti ei voisi astua jalallakaan kämppääni.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 20.03.2015 18:40

Heiiii, kyllä olen talleilla, luon paskaa, raaputan kissoja ja koirat nuolee. Haluan vain pitää omat pesutilat ja muutakin puhtaana.
Kissi

ViestiKirjoittaja jardin » 20.03.2015 18:48

Jos kotona on eläimiä, käytän kloriittia ainakin kerran viikossa.
jardin

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2015 19:14

Jardin, mihin tarkoitukseen käytät kloriittia, jos kotonasi on eläimiä?
Minulla on kaksi kissaa, mutten tiedä miksi ja mihin ne tarvitsisivat kloriittia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 20.03.2015 19:19

Värjäsin kerran kloriitilla mustat housuni erittäin tyylikkäiksi (vahingossa). Vanhanaikaiset kylpyammeet - millä ne pitäisi pestä? Tuntuu, että perusaineet eivät riitä.

Jotkut käyttävät kloriittia myös pyykätessä, ennen pesukoneeseen laittoa laittavat valkeat vaatteet / lakanat kloriittivesiseokseen likoamaan, minkä jälkeen voi pestä ne pikaohjelmalla.
Ryysy

ViestiKirjoittaja jardin » 20.03.2015 19:44

Mirri kirjoitti:Jardin, mihin tarkoitukseen käytät kloriittia, jos kotonasi on eläimiä?
Minulla on kaksi kissaa, mutten tiedä miksi ja mihin ne tarvitsisivat kloriittia.

Pesisin kissan hiekka-astian ja pyyhkisin keittiön tasopinnat, jos ne kävelevät niillä.
jardin

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2015 20:04

Jardin, kiitos vastauksesta.

Kissat kuulemma rakastavat kloriitilla pestyä hiekka-astiaa. Minä en kuitenkaan peseskele kissojeni vessaa; en kloriitilla enkä millään muulla, ja hyvin kelpaa niin kissoille kuin minulle. Päinvastoin arvelen tuttujen vessahajujen saavan aikaan sen, että kissat käyttävät vessaansa. Liiallinen putsaaminen voisi saada aikaan toisenlaisen reaktion: kissat eivät enää tunnistaisi vessaansa, eivätkä osaisi käyttää sitä. Tutut hajut ovat turvallisia uusien kuivikkeidenkin keskellä, vieraat ovat vieraita.

Keittiön tasopinnat eivät tarvitse desinfiointia kissojen tassujen jäljiltä, tavallinen pyyhkiminen riittää. Olen usein vuosien varrella naureskellut, että minulla ja kissoillani on yhteinen pöpökanta... Vitsissä on paljon totta: kodin lemmikit omine mikrobikantoineen eivät ole terveysriski samassa kodissa asuville ihmisille. Ei lemmikkien jälkiä tarvitse siivota desinfioimalla, ei edes vauva- ja pikkulapsiperheissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.03.2015 20:43

En käytä kun astianpesuainetta ja mäntysuopaa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2015 21:27

Jill, kuulostaa hyvältä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 20.03.2015 22:19

Minä en kestäisi kissoja, enkä niiden purulaatikoita. Mutta kai sisäkissat on ihan vaarattomia, ruokapöydät yms. ei ole kissojen aluetta.
Mutta minulla on koira! Mikä haiseva ojarotta, aina ulkoillessaan syö paskaa ja remeltää ojissa.
Eikä sitä kokonaan voi aina pestäkkään, niimpä sängyssäni on likainen koira. Lakanat vaihdan ja koiranpesun jälkeen on pakko tilat desinfioida, kun aatteleekin mitä sen tassuihin ja turkkin oli tarttunut, ennen pesua.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.03.2015 22:42

Hypokloriittia ei suositella kodin pesuaineeksi ainakaan jatkuvaan säännölliseen käyttöön. Kun kloori reagoi orgaanisen molekyylin kanssa, muodostuu erilaisia organoklooriyhdisteitä, joista jotkut ovat todella myrkyllisiä ja haitallisia vedenpuhdistamolle päätyessään. Vaikka ne klooripitoiset pesuaineet eivät kotona välitöntä vaaraa aiheuttaisikaan, on haitta luonnolle (vesieläimille), mikäli sinne joutuvat, suuri.

Kun paperitehtaita oli Suomessa vielä monia ja elementaarikloorivalkaisu käytössä valkaisuprosessissa, päätyi luontoon kloorifenoleita, jotka kertyivät mm. saimaannorppiin. Kun elementaarikloorin käyttö lopetettiin, norpat pelastuivat (viime hetkellä).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2015 22:59

Juuri noin. Mitäpä Hilpan kirjoitukseen muuta sanomaan; täyttä asiaa oli.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 21.03.2015 10:44

Kirjoitin eilen että minulla on koira. Ei ole enää, unohdin, luulin sen olevan maate. :?
Kissi

Edellinen

Paluu Romulaatikko