Psykedeelit

Psykedeelit

ViestiKirjoittaja Tohtori Perintö » 25.02.2014 16:34

"Kaikenlaiset lahkolaiset ja limanuljaskat opettavat ties millaisia tekniikoita terveyden, tyytyväisyyden ja mielenrauhan saavuttamiseksi. Mutta saammeko nähdä kunnianarvoisten psykologien ja filosofien laskeutuvan uskaliaasti noihin kummallisiin ja toisinaan pahanhajuisiin kaivoihin, joiden pohjalla totuusraukka niin usein on tuomittu istumaan?

Kuinka monella filosofilla, teologilla tai ammattimaisella opettajalla on ollut riittävästi uteliaisuutta avata tätä ovea? Vastaus totta tosiaan on: ei ainoallakaan. Maailmassa, jossa koulutus on pääosin verbaalista, korkeasti koulutettujen ihmisten on varsin hankala suhtautua vakavasti muuhun kuin sanoihin ja käsitteisiin."
-Aldous Huxley

Omien kokemusteni perusteella ymmärrän täysin, miksi psykedeelisen matkan kuvaileminen verbaalisesti ymmärrettäväksi tuottaa usein väärinkäsityksiä ja jättää paljon kysymyksiä ilman vastauksia sellaiselle, joka ei ole tripannut (nauttinut ainetta, jota kuvaillaan psykedeeliseksi). Psykedeelit sammuttavat tiettyjä normaalitajuntamme prosesseja jonka seurauksena tietoisuuteemme päätyy toisenlaista informaatiota ympäristöstä ja meistä itsestämme mahdollistaen asioiden tarkastelun jokseenkin subjektiivisesti, prosessoidaksemme tiedon objektiivemmin uuden informaation sisäistäminen, lajittelu ja jalostus on hyödyllistä aloittaa myöhemmin vaikutuksen loputtua, joillekkin psykedeelisen kokemuksen purkaminen on helpointa taiteen avulla.

Psykedeelit eivät ole välttämättömiä henkisen kasvun maksimoimiseksi, mutta käyvät erinomaisina työkaluina, toinen tapa seikkailla samanlaisissa tajunnantiloissa on ankara meditaatio ja muut henkiset harjoitteet. Pahimmillaan psykedeelit voivat rikkoa jotain, minkä varaan ego on rakentunut ja sillä voi olla tuhoisat seuraukset. Suosittelen kokeilemaan, mutta ensin perehtymään ja arvioimaan mielenterveytesi tilan.

Lisätietoa: Anton Laihi: Hallusinogeenisten 5-HT2A-agonistien neurobiologia, psykofarmakologia ja sovellukset lääketieteessä ja psykiatriassa & Erowidin kokemusystävällisempi infopaketti psykedeelisestä kokemuksesta

Dokumentti LSD:eestä
Terence McKennan höpötyksiä omista ajatuksistaan.
"Paljon roskakoriin siirrettyä tavaraa voidaan tyhjentää psilosybiinipäivityksen avulla"

Vastaan mielelläni kysymyksiin.
Viimeksi muokannut Tohtori Perintö päivämäärä 27.02.2014 12:26, muokattu yhteensä 4 kertaa
Tohtori Perintö

Re: Psykedeelit

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 25.02.2014 18:42

No mä olen aina ahdistunut psykedeeleistä (lsd + 2cb) sekä excstacystä. Ei mun juttu. Mutta sun kaltaisilla 17-23v pojilla on usein tuollainen vaihe. Menee ajastaan ohi.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Tohtori Perintö » 25.02.2014 18:53

trisse (uusi) kirjoitti:No mä olen aina ahdistunut psykedeeleistä

Niin minäkin, paitsi kerran. Minkälaisen annostuksen otit, millaisessa mielentilassa ja ympäristössä?

Mutta sun kaltaisilla 17-23v pojilla on usein tuollainen vaihe. Menee ajastaan ohi.

Voi olla, mutta mitä tekemistä ikään liittyvällä kehityspsykologialla on psykedeelien kanssa, toisaalta kohtaan pienen ristiriidan tässä, korreloituuko psykedeelisen kokemuksen jälkeinen henkinen kasvaminen kehityspsykologian kanssa vai onko tämän kaltainen kasvaminen täysin oma lajinsa, koska kasvaminen tapahtuu hyvin voimakkaan vieraan aineen avulla, joka itsessään ei liity aivojen kehitykseen, vaan psyykkiseen kehitykseen, joku viisaampi voi avata ajatuksiaan.
Terence McKennalla, Aldous Huxleylla tai monilla muilla psykedeelit kiehtoivat vielä yli keski-ikäisenäkin.
Tohtori Perintö

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.02.2014 20:35

Psykedeelit ovat kyllä mielenkiintoisia ja voivat antaa uusia näkökulmia elämään, mutta mielestäni käytännössä ainakin nykyisenlaisessa käytössä niiden hyödyt käytännön elämään jäävät vähäisiksi monilla niiden käyttäjillä ja monille niiden käytöstä voi olla myös haittaa, paljonkin haittaa, varsinkin jo ennestään esimerkiksi mielenterveydeltään ongelmaisille. En kuitenkaan missään nimessä demonisoi psykedeelejä ja pidän niitä edelleen hyvin mielenkiintoisina esimerkiksi aivojen ja mielen toiminnan kannalta.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 27.02.2014 01:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.02.2014 01:13

Huumeet ovat laittomia, by the way. Itse en ole koskaan edes kokeillut mitään, enkä tahtoisikaan.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Tohtori Perintö » 26.02.2014 10:22

Kuutar kirjoitti:Huumeet ovat laittomia, by the way. Itse en ole koskaan edes kokeillut mitään, enkä tahtoisikaan.

Sedatiivit, opiodit, stimulantit, psykedeelit, jne ovat laittomia, mutta niistä puhuminen ei onneksi ole. Jos buddhhalainen munkki käy psykedeelisessä mielentilassa vain oman mielensä avulla, kuuluuko hän vankilaan?

Hermes kirjoitti:Psykedeelit ovat kyllä mielenkiintoisia ja voivat antaa uusia näkökulmia elämään, mutta mielestäni käytännössä ainakin nykyisenlaisessa käytössä niiden hyödyt käytännön elämään jäävät vähäisiksi monilla niiden käyttäjillä ja monille niiden käytöstä voi olla myös haittaa, paljonkin haittaa, varsinkin jo ennestään esimerkiksi mielenterveydeltään ongelmaisille. En kuitenkaan missään nimessä demonisoi psykedeelejä ja pidän niitä edelleen hyvin mielenkiintoisina esimerkiksi aivojen ja mielen toiminnan kannalta.

En tiedä ketään, joka olisi käyttänyt pelkästään psykedeeliä(paitsi ekstaasia) puhtaassa viihdetarkoituksessa, ainakaan kahta kertaa peräkkäin. Omilla kerroillani ensimmäiset kaksi kertaa psilosybiinin(2-3g, keskivahva annos) vaikutuksen alaisena oli helvettiä, myöhemmin tapahtui paljon hyviä muutoksia kokemuksen käsiteltyäni, egokuolema oli merkittävintä mitä minulle on koskaan tapahtunut. Ahdistavinta oli yrittää pitää kiinni kaikesta tutusta ja normaalista, joka on osittain vielä mahdollista pienillä ja keskisuurillakin annoksilla, se tuntuu kuin mieltä revittäisiin kahteen eri suuntaan ja lopulta sitä luulee, että jää sellaiseksi.
Riippuvaiseksi on vaikea jäädä, vaikka kokemus olisikin aina ihanaa, sillä psilosybiini ei vaikuta päivittäiskäytöllä, LSD:eestä tai muista en ole täysin varma.

LSD(80-120ug, pieni annos) oli minulle helpompi kokemus, mieli tuntui pysyvän paremmin kontrollissa ja uskalsin jopa käydä kävelyllä.

http://www.hs.fi/tiede/a1305708116054
Toisaalta: https://tietoiseen.fi/foorumi/index.php?topic=50.0 Claridadeja tapahtuu aina joskus.
Tohtori Perintö

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 26.02.2014 15:57

Tohtori Perintö kirjoitti:

Niin minäkin, paitsi kerran. Minkälaisen annostuksen otit, millaisessa mielentilassa ja ympäristössä?

Lsd:tä ottaessa olin kieltämättä yksin ja vähän mälsällä tuulella. 2cb oli kaverin kanssa ja ihan ok. Hänellä oli ihan kivaa mutta minä epäilin pitkän aikaa kuolevani. Se fyysinen kiihtymys, kohonnut pulssi jne. tuntui huonolta ololta.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Tohtori Perintö » 26.02.2014 16:11

trisse (uusi) kirjoitti:

Lsd:tä ottaessa olin kieltämättä yksin ja vähän mälsällä tuulella. 2cb oli kaverin kanssa ja ihan ok. Hänellä oli ihan kivaa mutta minä epäilin pitkän aikaa kuolevani. Se fyysinen kiihtymys, kohonnut pulssi jne. tuntui huonolta ololta.

Yksinkin on parempi kuin huonossa porukassa. Sienissä ruumiinlämpöni kohosi, kylmä hiki valui ja oksensin, minäkin luulin kuolevani, vaikka olin perehtynyt aiheeseen ennen matkaa ja tiesin, että ei tähän voi kuolla, aloin epäillä lähteitäni.

En muista, että LSD:eestä olisi tullut yhtä voimakasta fyysistä pahaa oloa, lukuunottamatta pientä ruumiinlämmön nousua loppuvaiheessa. Suuret annokset on siitä hyviä, että silloin tollaset asiat ei häiritse, kun niitä ei oikein tiedosta.
En usko, että tulen enään trippailemaan pitkiin aikoihin, koska en koe tarvetta, mutta joskus vielä haluaisin kokea voimakkaan annoksen ayahuascaa pimeässä suihkussa Karlheinz Stockhausen - Oktophonie albumin viemänä.

http://www.youtube.com/watch?v=ePBB-NO8vKg
Tohtori Perintö

ViestiKirjoittaja haller » 26.02.2014 17:25

Psykoosissani oli ihan riittävästi psykedeliaa mulle, varsinkin, kun mulla oli eniten just näköharhoja, joista en tässä sen tarkemmin kerro, kun en jaksa nyt.
Psykedeelejä en oo käyttäny, tosin mul tarjottiin LSD:tä baarissa, mutta kieltäydyin.
Sen sijaan kaikki sedatiivit eivät ole laittomia, kun muistaakseni myös osa antipsykooteista luetaan niihin. Muistaakseni olen lukenut aiheesta Psyvaultista ja Wikipediasta, jotka eivät tosiaan ole k.o aiheen suhteen kaikkein luotettavimpia lähteitä, mutta ainakin molemmissa luokittelu sedatiivien osalta oli samanlainen.
t. haller
haller

ViestiKirjoittaja Kuutar » 27.02.2014 02:33

trisse (uusi) kirjoitti:

Millaiset ne LSD:n vaikutukset muuten olivat? Eikö se ole hyvin voimakas psykedeeli? Näitkö jotain ns. visuaaleja?

En ymmärrä, miksi ihmeessä jotkut haluavat käyttää huumeita, jotka aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin mitä psykoosissa on.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Tohtori Perintö » 27.02.2014 12:12

En ymmärrä, miksi ihmeessä jotkut haluavat käyttää huumeita, jotka aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin mitä psykoosissa on.

En ymmärrä, miksi ihmeessä pykologit, psykiatrit ja muut mielen tutkijat eivät halua käyttää ainetta, joka aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin mitä psykoosissa on, tila on kuitenkin väliaikainen.

Jos haluat edes jollain tasolla ymmärtää psykedeelien luonnetta, kannattaa avata ja lukea linkkejä joita olen tänne postaillut, kaikki linkit suomenkielisiä. Erityisesti linkki Terence McKennan höpötyksiin ja Erowidin kattavaan tietopakettiin kannattaa tutustua, Anton Laihin kandityö lienee kiinnostavin farmakologeille ja
farmakofiileille, dokumentti avaa hyvin LSD:een historiaa, mutta kokemuksellinen tieto jää vähäiseksi.
Tohtori Perintö

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 27.02.2014 15:27

Kuutar kirjoitti:
trisse (uusi) kirjoitti:

Millaiset ne LSD:n vaikutukset muuten olivat? Eikö se ole hyvin voimakas psykedeeli? Näitkö jotain ns. visuaaleja?

Joo, kyllähän kaikki väreili mutten osannut innostua. Pulssi korkea, oksettava olo, pupillit lautasen kokoiset. Aika ei tuntunut kulkevan eteenpäin. Onneksi olin kirjoittanut itselleni ylös että olen ottanut lsd:tä ja olo menee kyllä ohi. Hävisi käsitys mikä se lsd ja piti googlettaa. Kirjoitin itselleni muistiin kellonajat ja olotilat. Hämmästyttävää että käsiala - joka reagoi alkoholiinkin aina - ei muuttunut lainkaan vaan oli ihan tavallista käsialaani. Yritin katsoa telkkaa mutta ohjelmat tuntuivat falskilta. Katselin Pink Floydin Wallia videolta - se oli ainoa aidon tuntuinen telkkaohjelma. Lopuksi sain pakkoajatuksia ja laskusuunnan jälkeen katkaisin lsd:n viskillä. Seuraavana aamuna olin ihan virkku ja lähdin uimaan. Oli jonkinlainen afterglow. Kokemus oli epämiellyttävä mutta tavallaan katarttinen eikä jäänyt pahoja viboja.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 27.02.2014 22:38

trisse: Hämmästyttävää että käsiala - joka reagoi alkoholiinkin aina - ei muuttunut lainkaan vaan oli ihan tavallista käsialaani

Se on siis totta, että lääkkeiden tai päihteiden käyttö voi muuttaa käsialaa? Olen kuullut asiasta ennenkin.
Kuutar

ViestiKirjoittaja haller » 28.02.2014 00:13

Niin, ja sairaus voi kans muuttaa käsialaa. Akuutissa psykoosissa kirjoitin lähinnä kaunoa, jota en ollu käyttäny vuosiin. Sitku kuntouduin jotenkin, niin löyty taas se oma tekstauskäsiala.
haller

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 28.02.2014 02:14

Kuutar kirjoitti:
trisse: Hämmästyttävää että käsiala - joka reagoi alkoholiinkin aina - ei muuttunut lainkaan vaan oli ihan tavallista käsialaani

Se on siis totta, että lääkkeiden tai päihteiden käyttö voi muuttaa käsialaa? Olen kuullut asiasta ennenkin.

toki. koita itse kirjoittaa kännissä. mutta lsd vaikuttaa vaan johonkin tiettyyn serotoniiniin ja on tavallaan känniä miedompi päihtymys.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.03.2014 15:13

Kiitos hyvästä kuvauksesta (yllä).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 02.03.2014 03:06

Pertti, tiesitkö sinä tästä:

Suomessa suunniteltiin 1960-luvulla Hesperian sairaalassa LSD-hoitoja psykoterapiaa lyhentämään pyrkivänä menetelmänä mutta ajatuksesta luovuttiin liian vaarallisena.[24].

Muutamat tutkijat jatkoivat psykedeelien hyödyntämistä terapiassa ilman virallista hyväksyntää. 1980-luvun jälkeen aiheesta on vähitellen uskallettu alkaa puhua ääneen tiedeyhteisössä. Tällä hetkellä tutkimus on enimmäkseen yksityisrahoitteista. Norjaa lukuun ottamatta[25] yksikään valtio ei tällä hetkellä tue psykedeelien terapiakäytön tutkimusta. Myöskään lääkeyhtiöt eivät ole innostuneet psykedeelitutkimuksen rahoittamisesta. Syyksi on esitetty ainakin sitä, etteivät psykedeelit tarjoa suurta mahdollisuutta rahalliseen hyötyyn koska niitä saatetaan terapian aikana käyttää vain muutamia kertoja, ja koska ne eivät ole patentoitavissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykedeelinen_terapia

Miksi LSD:tä pitäisi käyttää terapian aikana, siis mikä idea tutkijoilla on ollut?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.03.2014 04:09

Anteri Toskala taisi kirjoittaa suppeasti tehdyistä kokeista Käyttäytymisterapia-kirjassaan (1970).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tavallinen » 16.03.2015 15:12

Tervehdys. Päädyin tälle foorumille psykedeeleihin liittyvän googletuksen seurauksena. Aihe kiinnostaa monilla tasoilla, ja olen viimeisen vuosikymmenen aikana jonkin verran perehtynyt aiheeseen liittyvään tutkimukseen ja kulttuuriin. En ole minkään tieteenalan ammattilainen vaan lähinnä utelias amatööri. Vastaan mielelläni aiheeseen liittyviin kysymyksiin siinä määrin kuin osaan. Siltä osin kuin en osaa, voin mahdollisesti viitoittaa eteenpäin asiantuntevampien tietolähteiden äärelle.

Kuutar kirjoitti:Miksi LSD:tä pitäisi käyttää terapian aikana, siis mikä idea tutkijoilla on ollut?

Tutkimusaineiston perusteella psykedeelit voivat olla avuksi esimerkiksi traumojen ja tunnelukkojen käsittelyssä. Usein kyse on sellaisista psyykkisistä solmuista, joihin ei ole muilla keinoin päästy käsiksi. Psykedeelejä tutkitaan esimerkiksi kuolemaan liittyvän ahdistuksen (ks. tämä ja tämä), traumaperäisen stressihäiriön ja sosiaalisen ahdistuksen hoidossa, ja alustavat tulokset ovat olleet huomattavan myönteisiä. Samaten myönteisiä tuloksia on saatu esimerkiksi tupakkaan, opiaatteihin ja alkoholiin liittyvien riippuvuuksien hoidossa. Huomionarvoista on, että aineita otetaan terapiakontekstissa tyypillisesti vain yhden tai muutaman kerran, eli kyse ei esimerkiksi riippuvuuksien hoidossa ole siitä, että yksi aine korvattaisiin toisella. Klassiset psykedeelit eivät vaikutusmekanismeistaan johtuen muutenkaan aiheuta fyysistä riippuvuutta. Myös tämä Jani Kaaron artikkeli on hyvä katsaus psykedeeleistä riippuvuuksien hoidon työkaluina.

Samaten on tutkimusta, jonka mukaan psykedeelit voivat edesauttaa terveiden koehenkilöiden eheytymistä ja kohentaa heidän elämänlaatuaan; ilmaisu "the betterment of well people", vapaasti suomennettuna "hyvinvoivien ihmisten parantuminen" kiteyttää nämä tulokset.

Tiivistetysti, olemassaolevan tutkimusaineiston perusteella voidaan alustavasti todeta, että psykedeeleillä näyttää oikeissa olosuhteissa hyödynnettynä olevan potentiaalia apuvälineinä monien sellaisten ongelmien työstämiseen, joihin muut tunnetut lääkeaineryhmät ja terapiametodit tehoavat huonosti, ja ne voivat olla avuksi sisäisen potentiaalin kartoittamisessa myös terveillä ihmisillä.

Psykedeelitutkimusta voi seurata esimerkiksi MAPS-säätiön ja Suomeksi Psykedeeliuutisten Facebook-sivuilta.
Viimeksi muokannut Tavallinen päivämäärä 16.03.2015 15:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Tavallinen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.03.2015 15:16

Tervetuloa Tavallinen.
Kyllästynyt

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet