Päivän kuva

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Päivän kuva

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 14:20

Flower kirjoitti:Ei minuakaan naurata kotivideot, mutta en minä suoraan sen perusteella pysty tekemään mitään johtopäätöksiä todellisuudesta. Minä ajattelen, että omat tunteet tulisi suhteuttaa todellisuuteen ennemmin kuin toisin päin...

Mutta tuottaako "tunteeton" suhtautuminen yleisesti ja kaikille hyvän tai paremman lopputuloksen? Tarkoitan, että kuinka paljon ihmisen pitäisi "suhteuttaa" omia reaktioitaan, jotta ne nähtäisiin ja tunnustettaisiin oikeutettuina ja "oikeina" (eikä sanottaisi: "Koska minä en tunne noin, sinä tunnet väärin; säädä päätäsi").
Flower kirjoitti:... Minusta minä vähättelisin kidutuksen uhria, jos ryhtyisin vertailemaan omaa tuntemustani kidutusta katsellessani siihen, mitä uhrin kokemus on...

Kuten sanoin, kyse on aste-eroista; jos et kidutusta, kärsimystä tai pahoinvointia katsoessasi tunne kituvasi, kärsiväsi tai voivasi pahoin, lucky you - mutta onko se kidutettujen, kärsivien tai pahoinvoivien kannalta edullista? Tarkoitan, että jos sinä et tiedä, tunne tai tunnista esimerkiksi sitä, että isot rinnat tuottavat kärsimystä, vaan että niille tai niiden (tahalliselle tai toisten tuottamalle) esittelylle on ihan ookoo nauraa, onko sittenkään perusteltu ja "hyvä" neuvo, että niistä ja niiden näkemisestä ahdistuva on tunteineen niin väärässä, että olisi parempi jos hän lopettaisi tuntemasta väärin, koska maailmaa ei pidä edes yrittää muuttaa tai "parantaa"?
En todellakaan ymmärrä mitä hyvää jäisimme paitsi, jos kyseisen luuppivideon kaltaiset postaukset jätettäisiin palstalta pois. Onko kaikki ilkeä ja selkeästi hyödytön ja tarpeeton riekkuminen kuitenkin välttämätöntä tällä palstalla?
Flower kirjoitti:... Ovatko suuririntaiset sitten jotenkin vammaisia (vähän niin kuin tatuoidut joidenkin mielestä?)?...

Kuinka monta sellaista tatuoitua tiedät tai tunnet, joiden ihoon on ilman heidän omaa myötävaikutustaan kasvanut tatuointeja?
Flower kirjoitti:... Kyllä minusta tuntuu, että ne suuret rinnat halutaan sen(kin) takia, että niitä pällisteltäisiin...

Kuka haluaa? En minä ainakaan, ei tyttäreni, eivät sisareni tai äitinikään. Miksi isorintaisen "pitää" leikellä itseään päästäkseen pällistelijöistä ja kommentoijista (ja kähmijöistä) eroon?
Jos sinulla olisi (en tiedä vaikka olisikin) vaikkapa poikkeuksellisen iso nenä (jota myös on hyvin vaikeaa piilottaa tai kätkeä), haluaisitko sinä, että kadulla kulkiessasi ventovieraan ihmiset huutelisivat sinulle "katsokaa kuinka iso nenä noin pienellä naisella"?
Flower kirjoitti:... Minusta tässä taitaa olla kyseessä nyt tietynlaisia näkemyseroja, ja jos Kyllästyneen terve näkemys on tällä palstalla se, mikä muodostaa normin, jonka mukaan tulee toimia, olisi hyvä, että ylläpito sen toisi selkeämmin esiin niin ei tarvitsisi jatkuvasti näitä vääntöjä vääntää.

Ei minun näkemykseni mikään normi voi olla, mutta hyvä maku, kohtelias käytös ja toisten ihmisten huomioon ottaminen voisi olla hyvä ohjesääntö mietittäessä mitä palstalle on syytä postata ja mitä ei. Etenkin, kun en ymmärrä mitä tärkeää ja hyvää jäisimme paitsi ilman kyseisen kaltaisia kuvia ja videoita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.02.2015 14:43

Ei sieltä mitään kannanottoa tule.

Lisuke: "pakottaa" meidät ajattelemaan itse.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 14:52

Flower kirjoitti:Minä puhuin niistä suuririntaisista, joilla on suuret rinnat leikkauksen ansiosta...

Ja minä puhun rinnoista yleisesti. Vastentahtoisesti isorintainenkaan ei voi tai halua kantaa otsassaan ilmoitusta: "Eivät ole implantit" saadakseen olla rauhassa niiltä joiden mielestä ainakin jotkut naiset haluavat rintojaan pällisteltävän. Tosin, luultavasti tuollainen ilmoitus poikisi vain entistä enemmän kähmintää ja kommentteja.
Flower kirjoitti:... Minä toimin niin kuin toimin, koska minäkin haluan paremman maailman...

Miten Jaskan luuppivideoiden viljely ja levitys tekee maailmasta - tai edes tästä palstasta - paremman?
Flower kirjoitti:....Sinä taas ryhdyit vääristelemään tekstiäni siten, että en näe hedelmällisenä jatkaa tätä ennen kuin parannat tapasi sen suhteen...

Lainaukset jotka olen tehnyt ovat olleet sanatarkkaan sinun sanojasi. Mitään kirjoittamaasi en ole vääristellyt tai muuttanut.
Käyttämäni vertaukset, esimerkit ja kommentit ovat omiani, enkä ole niitä sinun sanomiksesi väittänyt.

Kerropa siis, mitä sinun sanojasi olen (taas) vääristellyt????
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 19:07

Flower kirjoitti:Yrität antaa minusta piittaamatonta kuvaa...

Minun mielestäni on piittaamatonta ääneen kummastella ja äimistellä jos joku kärsii/ahdistuu/kokee loukkaavana asian josta ei itse kärsi tai koe loukkaavana/ahdistavana. Kysehän ei ole mistään korvaamattomasta menetyksestä tai vahingosta, vaikka tarkoitukselliset provosoinnit jäisivätkin palstalta pois.
Flower kirjoitti:... Vaikka rintasi olisi sinulle millainen kärsimys hyvänsä, se ei poista sitä tosiseikkaa, että osa naisista nauttivat isoista rinnoistaan, ja heillä on siihen täysi oikeus...

Tietenkin on, ei kukaan ole muuta väittänytkään.
Mielestäni ei kuitenkaan kenelläkään ole oikeutta vaatia, odottaa tai peräti edellyttää, että kaikkien naisten pitäisi rintojaan mieluusti esitellä ja myös on mielestäni kohtuutonta edellyttää, että niidenkin naisten jotka eivät halua rinnoistaan puhua tai niistä kommentteja kuunnella (kähmisestä ja lääppimisestä puhumattakaan) pitäisi pysytellä neljän seinän sisällä vain saadakseen olla rauhassa; yleinen normistohan muodostuu sen mukaan mitä yleisesti pidetään sallittuna ja hyväksyttävänä.
Flower kirjoitti:... Sinähän et sallisi edes sanan "tissi" käyttöä ja väität, että kaikki sitä käyttävät ovat pilkka mielessä...

Mielestäni sanaa "tissit" käytetään halventavassa ja pilkkaavassa mielessä ylivoimaisesti enemmän ja useammin kuin sanaa "rinnat". Miksi siis pitäisi väenvängällä käyttää sanaa jonka merkitys ja sävy on voittopuolisesti ivaava, pilkkaava, halventava tai loukkaava (vrt. sana "neekeri")?
Flower kirjoitti:... Minusta se on yhtä lailla loukkaavaa, edelleen.

Siihen sinulla on yhtäläinen oikeus kuin minulla on kokea kyseinen sana loukkaavana.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 19:10

Jaska kirjoitti:... Mitä te näette kuvassa?

Olkoon teoksen arvo taideteoksena mitä hyvänsä, se esittää seksuaalista ahdistelua.
Ei siitä mihinkään pääse tai voi kiistää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 20:21

Sateentekijä kirjoitti:Sinä, Kyllästynyt , näet kuvan seksuaalisena ahdisteluna, minä taas näen vanhan miehen epätoivoisen toiveen...Katsojan silmässä...

Tarinassa (josta kuva kertoo) Aino hukuttautuu välttyäkseen joutumasta Väinämöisen vaimoksi. Aika vaikeaa ajatella, että taulussa ja tarinassa kyse olisi vain "vanhan miehen epätoivoisesta toiveesta".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 20:32

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Tarinassa (josta kuva kertoo) Aino hukuttautuu välttyäkseen joutumasta Väinämöisen vaimoksi. Aika vaikeaa ajatella, että taulussa ja tarinassa kyse olisi vain "vanhan miehen epätoivoisesta toiveesta".

Niin, tarinat ovat mielikuvitusta ihmeellisempiä. Kyse oli mielestäni kuitenkin katsojan omasta näkemyksestä, ei alkuperäisestä tarinasta.

Nimenomaan alkuperäisessä tarinassa kerrotaan Ainon hukuttautuvan!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2015 20:36

19:36
Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Niin, tarinat ovat mielikuvitusta ihmeellisempiä. Kyse oli mielestäni kuitenkin katsojan omasta näkemyksestä, ei alkuperäisestä tarinasta.

Varmaan impi - kun on noin rumakin - on onnesta kankea, kun tosi mies osoittaa hänelle suosiotaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2015 20:37

Sateentekijä kirjoitti:Tietysti , jos tuntee alkuperäisen tarinan, ajatus väistämättä menee siihen.

Sinulla ei taida mennä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tuuve m » 28.02.2015 20:41

Mutta kun ei tunne HETI alkuperäistä tarinaa, menee ajatukset miten sattuu.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 20:43

Sateentekijä kirjoitti:Tiedän toki tarinan, mutta eikö tässä haluttu tietää mitä ajatuksia kuva katsojassa luo?

Tarinassa Aino hukuttautuu ja kuvassa Väinämöinen yrittää tarttua pakoon pyrkivään Ainoon. Vaikka sinä et suostukaan näkemään mitä kuva esittää, ei mielestäni silti ole perusteita väittää oman mielikuvituksen tuotteen olevan adekvaatti kuvaus taulun tapahtumista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja tuuve m » 28.02.2015 20:43

Kyllästynyt kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Sinä, Kyllästynyt , näet kuvan seksuaalisena ahdisteluna, minä taas näen vanhan miehen epätoivoisen toiveen...Katsojan silmässä...

Eikö se kuvassakin jatku niin että Aino muuttuu kalaksi ja tekee pilkkaa Väinämöisestä?
tuuve m

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2015 20:44

19:44
Tietysti kuitenkin "tieteenfilosofisesti" tulkinta on katsojan putkistoissa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 20:52

tuuve m kirjoitti:Eikö se kuvassakin jatku niin että Aino muuttuu kalaksi ja tekee pilkkaa Väinämöisestä?

Kyllä.
Psykopatologia kirjoitti:19:44

Totta, ja voihan vaaleanpunaisen elefantin kuvastakin tulla mieleen/kuvassa nähdä taskulampun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2015 20:55

19:55
Tai voi jopa n ä h d ä, kuinka isä haravoi nurmikkoa kauniina kesäpäivänä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 21:01

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Eikö se kuvassakin jatku niin että Aino muuttuu kalaksi ja tekee pilkkaa Väinämöisestä?

Kyllä.
Psykopatologia kirjoitti:19:44

Totta, ja voihan vaaleanpunaisen elefantin kuvastakin tulla mieleen/kuvassa nähdä taskulampun.

Kyllästynyt, et sinä voi mennä sanomaan mitä minä näen.

Väitän, ettei silmiesi sauva- ja tappisolujen aivoille lähettämät impulssit ole ratkaisevasti erilaisia kuin kenellä tahansa normaalin värinäön omaavalla.
Eri asia on, miten näkemääsi ajatustyöllä mielessäsi tulkitset.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.02.2015 21:07

Näen vanhemman miehen himoitsevan nuorta naist. Toisessa kuvassa se kutjake kyttää pensaassa nuorta lihaa. Tämä tulkinta tietysti kertoo ensijassa omasta hulluudestani. Kenties vanha naapurin ukkeli on minua joskus ahdistellut?
Maaria

ViestiKirjoittaja tuuve m » 28.02.2015 21:09

Psykopatologia kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Tietysti , jos tuntee alkuperäisen tarinan, ajatus väistämättä menee siihen.

Sinulla ei taida mennä.

Tai ei tunnistanut taulua ja tarinaa ennen kun se tässä kerrottiin.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2015 21:11

Psykopatologia kirjoitti:19:55
Tai voi jopa n ä h d ä, kuinka isä haravoi nurmikkoa kauniina kesäpäivänä.

Ihminen voi nähdä/näkee paljon erilaisia asioita "sielunsa silmin", mutta onko kyse todella näkemisestä vai mielestä ja kuvittelusta?
Mielestäni "sielunsa silmin näkemistä" häiritsee silmin nähden/käsin kosketeltavissa oleva (jätän kvanttifysiikan siitä jotakin ymmärtäville) kuva.
Sateentekijä kirjoitti:... Jos minä näen siinä vanhan miehen epätoivoisen yrityksen nuorta naista tavoitellakseen ...
= seksuaalista ahdistelua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2015 21:43

Periaatteessa ei. Taiteessa ei ole tavatonta, että vakiintuneiden tulkintojen joukkoon putkahtaa uusi tulkinta,
jota voidaan vereksenä ja käänteentekevenäkin, jos kukaan ei aiemmin ole hoksannut moista. Tai uutta
tulkintaa voidaan pitää eksentrisenä, bisarrina tai jopa autistisena.

Deliriöösissä tiloissa potilas n ä k e e - ei vain sielunsa silmin - vaalenpunaisia elefantteja ym. mukavaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko