Epäluuloisuus

Re: Epäluuloisuus

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 21:39

Minulle mielenterveysongelmainen on esim. ihminen, joka käy mt-hoidossa, syö psyykenlääkkeitä ja on mt-diagnoosilla työkyvytön. En tiedä, johtuuko suhtautumisongelmani virheellisistä asenteista, mutta epäilen, että ei. Voi olla myös ihminen, jolla on mielestäni mt-ongelmia, vaikka ei olisikaan ollut koskaan hoidon piirissä, esim. aggressiivinen, päihdeongelmainen, itsetuhoinen. Eräs tuttavani keräsi kirpputoritavaraa kotinsa täyteen, ja vuokrasi jopa varaston ostamilleen tavaroille. Hamstraaja.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2015 21:57

Jotenkin mielessäni on vielä sellainen kaiku kuin mielenterveysongelmainen tarkoittaisi jotakin heti ja välittömästi negatiivista asiaa. Voi toki johtua siitä, että sitäkin tietoa on käytetty minua vastaan. Mutta toisaalta, kun on ihmisiä, jotka syövät vaikka propralia jännitykseen ja käyvät normaalisti töissä jne. On myös ihmisiä, jotka syövät masennuslääkettä ja ovat siis normaaleja ja järkeviä ihmisiä, luotettavia ja ihania. Näistä tulee jokin mielensisäinen ristiriita, että onko ihminen mielenterveysongelmainen, jos käyttää vain yhtä lääkettä ja elää normaalisti taikka ei käytä lääkettä ja käy vain keskustelemassa.

Tarvitsisin valaisinta päähäni.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 22:06

Minulla ei ole kokemusta kaikista välityypeistä, mutta ne ihmiset, jotka tunnen, ovat vaihtelevasti ihan mukaviakin, mutta välillä on ollut niin isoja ongelmia, etten ole päässyt niistä yli. Eivät kaikki minustakaan pidä, tai eivät ainakaan välitä.
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 23:44

Sateentekijä kirjoitti:Olen jostain, en nyt muista mistä,kuullut tai lukenut seuraavan jaon:

"1.Tarkkailu
.Ihminen alkaa tarkkailla ympäristöään ja muita ihmisiä, tekemättä sen kummempia toimenpiteitä
2.Epäluuloisuus
Tarkkailua syvempi vaihe, jolloin ihminen on varsin tietoinen ympäristössään esiintyvistä
häiriötekijöistä, mutta pystyy mielessään eliminoimaan ja järkeistämään nämä seikat
3. Vainoharhaisuus
Joko itsenäinen sairauden oire tai pikemminkin merkki sairaudesta, jolloin kaikkialla ympäristössä ja kanssaihmisissä nähdään negatiivisia ja henkilöä vahingoittamaan pyrkiviä seikkoja."

Nämä saattavat kehittyä asteittain, mutta ilmetä myös erillisinä piirteinä.
Tarkkailu ja epäluuloisuus eivät mielestäni ole sairautta, vaan ihmisen persoonallisuutta, luonteenpiirteitä, mutta vainoharhaisuus luokitellaan mielenhäiriöksi.

En tiedä kuinka tieteellinen tämmöinen jaottelu on, mutta mielestäni se kuvaa epäluuloisuuden ja varsinaisen sairaalloisen harhaluulon eroja hyvin.

Lainausmerkit!? - Miksi siis "en nyt muista mistä,kuullut tai lukenut seuraavan jaon"?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.01.2015 00:25

Lainausmerkkejä ei kuuluisi olla, koska lauinauskin on omaa tekstiäsi,
ellet ole ottanut sitä suoraan koneesi muistista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.01.2015 22:44

-
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 23.07.2015 12:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.01.2015 23:22

Vaikea tilanne. Varminta taitaisi olla pyytää vuokranantajaa sarjoituttamaan lukko uudelleen. Se vain on kovin kallista ja joutuisit sen ilmeisesti itse maksamaan...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.01.2015 23:29

Jee, lisää laskuja. Siltikin arvelin, että ei voi olla niin huono tuuri, että olisivat muka postissa hävinneet. Mutta epäluuloisuutta kun on aina välillä liikkeellä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.02.2015 20:51

Kaikkea mitä sanon voidaan käyttää minua vastaan, siksi rajoitan kirjoitteluani ja kommentointiani.
Maaria

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.02.2015 11:31

Epäluuloisuuden iskiessä ahdistaa, kun vertaistukiosiokin näkyy kaikille ei-kirjautuneille.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.02.2015 20:52

Minulla ei ole sitä ongelmaa, mutta jostain syystä olen tullut hyvin varovaiseksi. Eli kirjoitan ja kommentoin vähemmän. En kai ole ihan tarpeeksi kovanahkainen ( en sano "herkkä") yleisesti ottaen vilkkaille keskustelufoorumeille ja toisaalta minulla ei ole paljon asiaa.
Itseasiassa se kirjoittamattomuus on itsesuojelua ja ihan tervettä kohdallani.
Ei pidä luulla, että tämä varovaisuuteni olisi muiden syy, vaan syyt ovat itsessäni.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.02.2015 23:37

Kiva kun hölötät. :)
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.02.2015 21:11

Helvetillinen päivä. Menin synttärijuhliin, jossa oli minulle tuntemattomia ihmisiä. Reaktioni oli, etten tervehtinyt heitä. Suljin tilanteen pois. Olin omissa maailmoissani. Ajattelin heidän olevan minulle uhka.
Puheensorina oli saada minut raivon partaalle, itketti, pelotti tai enemmän kuin pelotti, minua todella kauhistutti, eli tunsin syvää kauhua.
Maaria

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet