Loukkauksista yli pääseminen

Re: Loukkauksista yli pääseminen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.02.2015 22:22

Minun mielestäni ei "totuuksia" pitäisi kertoa ihmiselle silloin, kun tämä on huonossa tasapainossa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.02.2015 22:37

Mistäpä sen kukakin aina tietää toisesta...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.02.2015 23:53

Ammattilaisten ainakin pitäisi osata nähdä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tuuve m » 13.02.2015 08:21

Helmenkalastaja kirjoitti:Minun mielestäni ei "totuuksia" pitäisi kertoa ihmiselle silloin, kun tämä on huonossa tasapainossa.

Jospa se siitä tokenisi ja lopettaisi olemasta huonossa tasapainossa, kun kuulee joltakin totuuden.
tuuve m

ViestiKirjoittaja tuuve m » 13.02.2015 09:25

Tässä ketjussa totuus koetaan kai olevan pelkästään negatiivinen asia?
Vaikka totuus voi olla myös kannustava asia.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.02.2015 13:19

Tässä ketjussa minä tarkoitan totuudella / "totuudella" sellaisia asioita, jotka ovat sanomisen kohteelle äärimmäisen vaikeita sietää.
Silloin ei totuudenkaan paukauttamisella vasten kasvoja ole toivottua vaikutusta (jos siis tarkoitus on auttaa kohdetta). Kohde saa mahdollisuuden loukkaantumisen avulla jatkaa totuuden kieltämistä. Ammattilaisen tulisi osata arvioida, miten ja milloin totuuden voi kohteelle esittää, että siitä olisi tälle hyötyä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2015 13:30

Helmenkalastaja kirjoitti: Ammattilaisen tulisi osata arvioida, miten ja milloin totuuden voi kohteelle esittää, että siitä olisi tälle hyötyä.

Töissä tulisi osata arvioida. Mutta miksi kummassa pitäisi vapaa-ajalla?
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.02.2015 13:38

Olenko sanonut jotakin vapaa-ajasta? Kun puhun ammattilaisesta, niin tarkoitan silloin henkilöä, joka on ammattilaisen roolissaan.
Minun kannaltani tämän ketjun kommentit ovat jatkoa konfrontointiaiheeseen. Ryysy epäili, että hänen potilasasiakirjoissaan esiintynyt toteamus siitä, ettei R. oikein kestänyt konfrontointia, viittaa joihinkin tiettyihin tilanteisiin, joita hänen on edelleenkin vaikea kestää. Tästä ikään kuin - ainakin minun mielestäni - seurasi, että konfrontointi on huono asia, mitä se minun mielestäni hyvin hoidettuna ei ole.

Itseasiassa vasta edellistä viestiä kirjoittaessani huomasin, että kyseessä ei olekaan konfrontointiketju...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.02.2015 13:42

Tässä käsitellään varmaan monenlaisia totuuksia ja loukkaantumisia yhtä aikaa, mutta aloitusviestin / artikkelin yhteydessä oli kuvia, joissa loukkauksia esitettiin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

PS: Minulle on epäselvää saako näitä kuvia täällä ylipäätään aina edes levitellä, tietääkö joku? Kun on nuo copyraitit ja muut.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.02.2015 13:53

Piti tulla vielä täsmentämään, että en sitäkään tullut ajatelleeksi, että minun ammattilais-viittaukseni saatettiin liittää Psykopatologiaan. Hänen kommenttinsahan täällä pahoitti myös Ryysyn mielen, vaikkei ilmeisesti ollutkaan tarkoitettu niin, kuin Ryysy - ja ehkä jotkut muutkin - ymmärsi. Ihmettelin, mistä Valkosiipi tempaisi vapaa-ajan...

Olenpa ollut ajattelematon.

____
Lisäys: nuo kuvien tekstityksen kertovat mielestäni juuri "totuuksien" laukomisesta. Laukoja on joko vihamielinen tai omasta mielestään tarkoittaa vain toisen henkilön parasta... Tuollaisia ihmisiä ikävä kyllä on.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2015 13:59

Anteeksi Helmenkalastaja. Joo, Jaskan kommentista repäisin. Ja luin lisäksi virheellisesti rivienvälit.
En ole lukenut konfrontointiketjua, ja moni muukin ketju on jäänyt lukematta.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2015 18:47

Jaska kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:En. Sinustakin olisi tullut suuri taiteilija, kuten joistain apinoistakin.

Tässä tuo loukkaus ilmeisesti on. Siinä ei suoraan sanota apinaksi, mutta jollain tavalla rinnastetaan. Onko niin, että tällaiset ikäänkuin vihjailevat (suggestiiviset?) jutut iskevät syvimmälle?

Loukkaantumisen sijasta kirjoittajalta voisi ehkä kysyä tarkempia perusteluja absurdille näkemykselleen. (Apinoistahan ei ole tullut suuria taiteilijoita.) Mikä on motivoinut kyseisen lausahduksen.

Jos motiivi on pelkkä ilkeys, sen voi sivuuttaa olankohautuksella. Ongelma ei ole viestin vastaanottajassa, vaan lähettäjässä.

Psykopatologian kohdalla en usko ilkeys-motiiviin. Ehkä se oli vain puujalkavitsi, joita hän viljelee ahkerasti?

PS. Olihan kriminaali itse tuon asian jo selittänytkin tuossa toisessa ketjussa.

PPS. Kannatan avattaren säilyttämistä. Mikä apinalaji lienee kyseessä? Madagaskarilla taitaa vaikuttaa joku kääpiöapina. Olisikohan tuo se?

Tästä repäisin. Ja kuten sanoin, luin lisäksi huolimattomasti rivienvälejä.

Täällä kirjoitellessa kannattaisi olla selvillä koko palstan tapahtumista. Voisi kirjoitukset osua paremmin.
Minä luen palstaa vain sieltä täältä. Tämän ketjun kyllä kuvittelin lukeneeni kokonaan
Valkosiipi

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet