Hilppa kirjoitti:Helsingin tyttö-Norssissa 50-luvulla ne tytöt, joilla ei ollut varaa hankkia pitkää tanssipukua, jäivät pois juhlasta tai katsojiksi tms.

Helmenkalastaja kirjoitti:Meidän luokalta vanhojen tansseihin osallistui vain pieni vähemmistö, ehkä alle kolmasosa tytöistä, pojat, joita olikin vain kuusi, eivät muistaakseni osallistuneet ollenkaan. Minä olin niiden joukossa, jotka lähtivät vanhojenpäiväristeilylle Tukholmaan. Eivät meidän luokan tyttöjen puvut tai kampaukset kyllä olleet mitään verrattuina esimerkiksi veljentyttöjeni varustautumisiin omiin juhliinsa.

Daamit lainassa
Ja kun on poikavalta, on daameja pitänyt lainata alemmilta luokilta. Peruskoulun yhdeksäsluokkalainen Johanna Juntunen aikoo tanssia ainakin kahdet vanhojentanssit.
-Tosi mukava, että pääsin näin etuajassa tanssimaan varamiehenä. Tykkään tosi paljon.
Anita Otto on lainassa lukion ensimmäiseltä luokalta. Hän kertoo, että esitystä on harjoiteltu pari kuukautta.
Teillä on upeat puvut. Mistä sinun asu on?
- Serkkupuolelta lainattu, Anita sanoo.
- Minulla on vuokrapuku, Johanna sanoo.
Kun alkuvalmistelut on hoidettu, lukion vanhat nousevat bussiiin, joka vie liikuntahallille. Ensimmäinen esitys täyttyy alakoululaisista.

Rane kirjoitti:Voihan sen puvun vuokratakin. Ei tule niin kalliiksi. Kannattaa vaan tehdä varaus hyvissä ajoin etukäteen.

Helmenkalastaja kirjoitti:Ja pienten lasten lastenkutsut. Nykyään odotetaan vanhempien ostavan lahjat (meidän lasten aikoihin pienetkin vielä riittivät) vieraille. Ja vanhemmat näkivät suurta vaivaa, etteivät lapset joutuisi kärsimään "huonoista" juhlistaan.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa