Puuttuvat hyveet

Re: Puuttuvat hyveet

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 18:53

Helmis, sitä minäkin olen hämmästellyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2015 18:53

YP:n pikku apulainen!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 20:10

Sateentekijä kirjoitti:Kun ovat poissa ja Trisse itsekin on poissa, eikö tämänkin väännön voisi lopettaa?

Minkä 'väännön' haluaisit lopetettavaksi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 21:13

Voi ei, Saltsu, puristaako joskus sädekehä.
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 21:21

Sateentekijä kirjoitti:En kommenoi koska lopetin väännön!

Kiero vastaus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 22:57

En minäkään pidä nikkien vääntelyistä, mutta luulen ymmärtäväni kirjoittajia, jotka kehittelevät kömpelöiltä tuntuville nimimerkeille 'lempinimiä'.

Esimerkkinä Helmenkalastaja, josta on erittäin helppo käyttää lempinimeä Helmis. En mielestäni vääntele mitään, vaikka kätevyyden ja helppouden nimissä herkästi sanonkin Helmenkalastajaa Helmikseksi. Noinhan lempinimet syntyvät elävässä elämässäkin: ihmiset alkavat käytössä kömpelöltä kuulostavan ja tuntuvan nimen sijaan käyttää kaikenlaisia lyhenteitä - lempinimiä.
Psykopatologia on toinen hyvä esimerkki 'vääntelemiseen' houkuttelevasta nimimerkistä. Olen nähnyt täällä ainakin lempinimet Psyko ja Psykopato.

Myös Kyllästynyt on käytössä sen verran hankala nimimerkki, että siitä herkästi muodostetaan lempinimiä - Kyltsi, Kylde, yms. Sama juttu Sateentekijän kanssa; pitkä ja kömpelö nimimerkki, jolle kirjoittajat suorastaan vaistonvaraisesti etsivät käytännöllisiä ja 'suuhun sopivia' lyhenteitä - lempinimiä.

Minä olen ja pysyn Mirrinä, koska nimimerkkini on lyhyt ja helppo. Mutta jos olisin ottanut nimimerkikseni vaikkapa MirrikissaKrumeluu, tilanne voisi olla toinen...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2015 23:43

Kultsi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.02.2015 23:50

Kiitos, mutta ei kuitenkaan.

Olenhan minä monta kertaa miettinyt nimimerkin vaihtamista, mutta viimeksi siitä puhuessani sai Mirri hirveän hepulin ja ryhtyi syyttämään minua ihmisten harhauttamisyrityksestä ja vastuunpakoilusta ja ties mitä kaikkia kauheuksia Mirrin mielestä olisi nimimerkkini vaihtamisesta seurannut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.02.2015 00:00

Voisin vaihtaa nimimerkkini Hilpan Hileeksi. Hile olisi hyvä ja riittävän lyhyt ja se sulaa kesällä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.02.2015 00:28

Hile on Turkin kieltä ja Suomeksi 'huijata' älä vaihda.
saltsu on Viroa ja meinaa suolaa.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.02.2015 00:36

En osaa turkkia. Ja valitsihan Nokiakin Lumian.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.02.2015 00:42

Kyllästynyt kirjoitti:Olenhan minä monta kertaa miettinyt nimimerkin vaihtamista, mutta viimeksi siitä puhuessani sai Mirri hirveän hepulin ja ryhtyi syyttämään minua ihmisten harhauttamisyrityksestä ja vastuunpakoilusta ja ties mitä kaikkia kauheuksia Mirrin mielestä olisi nimimerkkini vaihtamisesta seurannut.

Kerro tarkemmin hepulistani ja syytöksistäni. Minä kun en muista kertomastasi tapahtumasta mitään.

Sen sijaan muistan joskus ehdotelleeni sinulle nimimerkin vaihtamista ja kyselleeni sinulta, että etkö voisi vaihtaa nimimerkkiäsi johonkin mukavampaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.02.2015 00:51

Lumia -hämätä- niinkö?
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.02.2015 00:54

Kyllästynyt on itse kehittellyt jutun, että kiusaan sanomalla Kyltsi. No alunperin se oli vain kätevä lyhenne Kyllästynyt sanasta, mutta kun tuli kiusaus härnätä kun toinen suuttui siitä. Voin ihan hyvin kirjoittaa Kyllästynyt, koska hän niin haluaa, mutta hankalaa se on, niinkuin Sateentekijä nimikin.
Helmis on antanut luvan lyhenteeseen.
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.02.2015 01:03

Niin olen. Jannen tukarilla sain monia lempinimiä ja minusta se oli mukavaa. Muut ovat aikojen saatossa pudonneet pois, vain Helmis on jäänyt. Ristimänimestäni tavallisesti muodostettavaa lempinimeä taas en voi sietää, omalla kohdallani. Ei siinä lempinimenä varsinaista vikaa ole, en vain koe sitä omakseni.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.02.2015 01:07

Mua sanottiin Liisukaksi. Liisukka, voi kamala, en sietänyt mielestäni lässyttävää nimitystä.
Olen joskus kai kertonutkin tästä, oli laulu.."muistatkos Liisukan hei, hän rantaan pyykkiä vei, vaan pyykki kuivunut ei, tuuli sen liisukan pyykin vei" ja ajattelin pikkasena, et kauheen tyhmä tuo Liisukka, kun joka laulussa vaan tuuli vei aina sen idiootin pyykin, että miksi se piti sinne tuuliselle rannalle viedä. tyhmä Liisukka.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 07.02.2015 01:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.02.2015 01:08

Minäkin arvelen, että tuo minuun liittyvä hepulijuttu syytöksineen on 'kehitelty'. Se kun ei mitenkään tunnu yhtäpitävältä minun tietämieni ja muistamieni tosiasioiden kanssa. Kuten sen, että Kyllästynyt on joskus julkisesti miettinyt nimimerkin vaihtoa, ja minä olen rohkaissut häntä tekemään niin - vaihtamaan hänestä turhan kielteisen kuvan antavan nimimerkkinsä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.02.2015 01:22

Mirri kirjoitti:Minäkin arvelen, että tuo minuun liittyvä hepulijuttu syytöksineen on 'kehitelty'. Se kun ei mitenkään tunnu yhtäpitävältä minun tietämieni ja muistamieni tosiasioiden kanssa. Kuten sen, että Kyllästynyt on joskus julkisesti miettinyt nimimerkin vaihtoa, ja minä olen rohkaissut häntä tekemään niin - vaihtamaan hänestä turhan kielteisen kuvan antavan nimimerkkinsä.

Mirrin muisti pätkii - taas.

Ketjusta Kuka lukitsi ketjut

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Julistan kilpailun:

Kuka keksii minulle uuden nimimerkin.
Pidätän itselleni oikeuden hylätä tai hyväksyä ehdotukset.
Sopivan nimimerkin keksijä palkitaan - keksillä (syötävällä sellaisella).

Toinen vaihtoehto on, ettet siirrä vastuuta nimimerkistäsi toisille ihmisille, et edes kilpailuttamisen muodossa. Otat vastuun nimimerkistäsi, ja mietit ihan itse sinulle sopivan vaihtoehdon. Kai olet aikoinaan itse ja ilman nimimerkkikilpailuja keksinyt nimimerkkisi. Olet nimimerkistäsi - ja sen muuttamisesta - itse vastuussa, joten turhaan luikertelet.

Mielestäni pakoilet vastuuta omasta nimimerkistäsi - ja ovelasti pakoiletkin julistamalla kilpailuja. Aivan kuin voisit siirtää vastuun toisille, jos nämä kilpailuttamisesi tuloksena eivät keksi sinua miellyttävää uutta nimimerkkiä sinulle. Ei asia noin mene; olet ja pysyt vastuussa omasta nimimerkistäsi.

Mirri kirjoitti:29.01.2014 23:28
Kyllästynyt kirjoitti:Mistä olet saanut sen käsityksen, etten minä kantaisi vastuuta omasta nimimerkistäni?

Sinulle ei näytä mikään kelpaavan. Valitat nimimerkistäni, ja kun kerron itsekin siihen kyllästyneeni - sinä väität, että minä pakoilisin vastuuta nykyisestä nimimerkistäni!

Nimimerkkiisi kyllästyneenä vaihtaisit sen ihan itse - jos haluaisit. Sinä kuitenkin luikertelet vaihtamisen vastuusta 'kilpailuilla' - siirtämällä vastuun nimimerkkisi vaihtamisesta muille. Saat toiset miettimään sinulle sopivaa nimimerkkiä, ja ehdotusten edessä voit kerta toisensa jälkeen ilmoittaa, että tämä ja tuo ei nappaa... Eikä mikään kelpaa. Nimimerkistään vastuussa oleva tietysti miettisi mahdollisuuksia itse, eikä teettäisi työtä muilla.
Toisaalta onhan se näyttävää ja huomiota herättävää, että nettikirjoittaja tekee nimimerkkinsä vaihtamisestakin suuremman luokan operaation kilpailuineen.

Kyllästynyt, mikä sinua estää vaihtamasta nimimerkkiä, johon olet kyllästynyt? Mitä merkitystä sillä on, että kerrot itsekin kyllästyneesi nimimerkkiisi, kun et kuitenkaan älyä/osaa/halua vaihtaa sitä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.02.2015 01:24

Kyllästynyt kirjoitti:
sai Mirri hirveän hepulin ja ryhtyi syyttämään minua ihmisten harhauttamisyrityksestä ja vastuunpakoilusta ja ties mitä kaikkia kauheuksia Mirrin mielestä olisi nimimerkkini vaihtamisesta seurannut..
*
En minä muista tuollaista hepulia Mirrin saaneen. Mutta on ollut ehdotuksia Kyllästyneelle uudeksi nimeksi, sellaista muistan. Kun luen vaikka kirjaa ja näen sanan :kyllästynyt, en voi lukea muistamatta meidän Kyllästynyttä täällä, niin on nimi syöpynyt erityis muistiin.
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.02.2015 02:07

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minäkin arvelen, että tuo minuun liittyvä hepulijuttu syytöksineen on 'kehitelty'. Se kun ei mitenkään tunnu yhtäpitävältä minun tietämieni ja muistamieni tosiasioiden kanssa. Kuten sen, että Kyllästynyt on joskus julkisesti miettinyt nimimerkin vaihtoa, ja minä olen rohkaissut häntä tekemään niin - vaihtamaan hänestä turhan kielteisen kuvan antavan nimimerkkinsä.

Mirrin muisti pätkii - taas.

Ketjusta Kuka lukitsi ketjut

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Julistan kilpailun:

Kuka keksii minulle uuden nimimerkin.
Pidätän itselleni oikeuden hylätä tai hyväksyä ehdotukset.
Sopivan nimimerkin keksijä palkitaan - keksillä (syötävällä sellaisella).

Toinen vaihtoehto on, ettet siirrä vastuuta nimimerkistäsi toisille ihmisille, et edes kilpailuttamisen muodossa. Otat vastuun nimimerkistäsi, ja mietit ihan itse sinulle sopivan vaihtoehdon. Kai olet aikoinaan itse ja ilman nimimerkkikilpailuja keksinyt nimimerkkisi. Olet nimimerkistäsi - ja sen muuttamisesta - itse vastuussa, joten turhaan luikertelet.

Mielestäni pakoilet vastuuta omasta nimimerkistäsi - ja ovelasti pakoiletkin julistamalla kilpailuja. Aivan kuin voisit siirtää vastuun toisille, jos nämä kilpailuttamisesi tuloksena eivät keksi sinua miellyttävää uutta nimimerkkiä sinulle. Ei asia noin mene; olet ja pysyt vastuussa omasta nimimerkistäsi.

Mirri kirjoitti:29.01.2014 23:28
Kyllästynyt kirjoitti:Mistä olet saanut sen käsityksen, etten minä kantaisi vastuuta omasta nimimerkistäni?

Sinulle ei näytä mikään kelpaavan. Valitat nimimerkistäni, ja kun kerron itsekin siihen kyllästyneeni - sinä väität, että minä pakoilisin vastuuta nykyisestä nimimerkistäni!

Nimimerkkiisi kyllästyneenä vaihtaisit sen ihan itse - jos haluaisit. Sinä kuitenkin luikertelet vaihtamisen vastuusta 'kilpailuilla' - siirtämällä vastuun nimimerkkisi vaihtamisesta muille. Saat toiset miettimään sinulle sopivaa nimimerkkiä, ja ehdotusten edessä voit kerta toisensa jälkeen ilmoittaa, että tämä ja tuo ei nappaa... Eikä mikään kelpaa. Nimimerkistään vastuussa oleva tietysti miettisi mahdollisuuksia itse, eikä teettäisi työtä muilla.
Toisaalta onhan se näyttävää ja huomiota herättävää, että nettikirjoittaja tekee nimimerkkinsä vaihtamisestakin suuremman luokan operaation kilpailuineen.

Kyllästynyt, mikä sinua estää vaihtamasta nimimerkkiä, johon olet kyllästynyt? Mitä merkitystä sillä on, että kerrot itsekin kyllästyneesi nimimerkkiisi, kun et kuitenkaan älyä/osaa/halua vaihtaa sitä?

Kyllästynyt, sinähän valehtelet:
Olenhan minä monta kertaa miettinyt nimimerkin vaihtamista, mutta viimeksi siitä puhuessani sai Mirri hirveän hepulin ja ryhtyi syyttämään minua ihmisten harhauttamisyrityksestä ja vastuunpakoilusta ja ties mitä kaikkia kauheuksia Mirrin mielestä olisi nimimerkkini vaihtamisesta seurannut.

Tai et ymmärrä lukemaasi. Mikään kohta siteeraamassasi tekstissä ei kerro hirveästä hepulista, eikä muistakaan esittämistäsi väitteistä. Puhumattakaan väitteestäsi, jonka mukaan ties mitä kaikkia kauheuksia Mirrin mielestä olisi nimimerkkini vaihtamisesta seurannut.

Oli sinun tyhmyyttäsi ja huomionhakuisuuttasi julistaa kilpailu nimimerkkisi vaihtamiseksi. Et kyennyt itseksesi hoitamaan hommaa, vaan tarvitsit näyttävän esityksen avuksesi. Esityksen, joka oli yhtä tyhjän kanssa; paitsi että se herätti ainakin minussa kielteistä huomiota.

Esittämäni kysymys kumoaa hepuli- ja muutkin höpinäsi minun suhtautumisestani asiaan:
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa