Fakta

Re: Fakta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.02.2015 15:37

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tuokin on kummallinen määritelmä. Tuohan implikoi sitä, että olisi olemassa myös sellaisia asioita jotka ovat tapahtuneet vain kertojan omassa elämässä (tai hänen omassa mielessään), mutta joiden totuusarvo muiden ihmisten elämässä tai mielessä olisi vähintäänkin kyseenalainen.

Huono vastaus.
Oman elämän tosiasioita on olemassa aivan riippumatta siitä mikä niiden totuusarvo on muiden ihmisten elämässä, ja vaikka muut miten kyseenalaistaisivat toisen ihmisen elämän tosiasiat.
Esimerkki: minun elämäni tosiasia (fakta) on, että lähiomaiseni sairastaa vakavasti; tosiasia, joka ei muutu vähemmän todeksi vaikka lukijat tällä foorumilla miettisivät, että onkohan totta vai tarua.
Sekin on fakta, että tosiasiat eivät lakkaa olemasta tosiasioita, vaikka toiset epäilisivät niiden paikkansapitävyyttä.

Se ettei tiedä, ei ole sama kuin asian totuusarvon kyseenalaistaminen. Mutta jos sanot, että spagettihirviö kaappasi sinut ja vei avaruusalukseensa, saatat olla oikeassa, mutta muut ihmiset voivat ajatella ja uskoa sinun puhuvan puutaheinää. Silloinkaan ei ole kyse siitä mitä tiedetään, vaan mitä uskotaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 16:07

Kyllästynyt kirjoitti:Pyydän tarkennusta:
Onko Kahvi sinun mielestäsi fakta, että kiusattu voisi omaa käytöstään muuttamalla saada kiusaamisen loppumaan?

En osaa sanoa tuosta varmaksi mitään näin yleisellä tasolla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 16:10

Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kahvin kokema ei voi kuitenkaan tiukasti ottaen voi olla faktumi,
sillä ei ole varmaa, mistä hänen kokemansa tai havaitsemansa
muutos johtui.

Kieltämättä tuo epävarmuus on olemassa, vaikka koen "virhemarginaalin" olevan hyvin pieni. Arvelisin kuitenkin, että kun (ymmärtääkseni) täällä puhe- ja arkikieli on riittävän eksakti ilmaisumuoto, niin silloin myös ko ilmaisunikin on riittävän eksakti. Toki jos tarvetta on, niin voin korjata ilmaisun muotoon esim "koen tämän olevan oman elämäni faktan" tms.

Ei minulla ole mitään tarvetta lukea näennäiskorjailujasi, mutta korjaile sinä vaan oma asiasi aivan sellaiseksi kuin sen itsellesi hyvää tekevänä haluat nähdä.

Yllä lainatun tyyliset viestisi Kahvi ärsyttävät aivan tolkuttomasti. Mutta ei se mitään, Tiedemies Wau! Kahvi, kun osaat virhemarginaaleistakin asiantuntevia arvioitasi esittää. Erittäin hyvä, että palstalla pitäydytään tiukasti eksaktissa tieteessä ja tieteellisessä tulkinnassa.

Miksi koet toimintani "näennäiskorjailuksi"?
Huomioithan kannanotoissasi, että sana virhemarginaali oli tarkoituksella lainausmerkeissä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2015 16:11

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, ketä mainitsemasi viestit ärsyttävät aivan tolkuttomasti?

Muun muassa minua. Ja pitäisi ärsyttää jokaista selväpäistä.

Miksi pitäisi ärsyttää jokaista selväpäistä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 16:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, ketä mainitsemasi viestit ärsyttävät aivan tolkuttomasti?

Ainakin minua.

Hilppa kirjoitti:

Muun muassa minua. Ja pitäisi ärsyttää jokaista selväpäistä.

En pyri ärsyttämään mutta minkäs minä (tai ylipäätään kukaan) tunteillenne mitään voi; otsikossa mainitun aiheen kannalta melko epärelevantti tieto. Paitsi jos ajatellaan niin, että viestieni ärsyttävyys on teidän elämänne fakta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.02.2015 16:28

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Pyydän tarkennusta:
Onko Kahvi sinun mielestäsi fakta, että kiusattu voisi omaa käytöstään muuttamalla saada kiusaamisen loppumaan?

En osaa sanoa tuosta varmaksi mitään näin yleisellä tasolla.

Kahvi 21.10.2012 13:42 ketjussa "Miksi samaa aina kiusataan?"
Kahvi kirjoitti:
Lette kirjoitti:Uhria tulisi auttaa näkemään sitä, että hän ottaa huomaamattaan vastaan kiusaamisen.
Näin ei tarvitse olla. Uhri voi muuttaa asennettaan itseensä, jolloin kiusaaminen lakaa.
Tämä ei ole suinkaan helppoa.

Hyvin tiivistetty!

21.10.2012 14:42 PP

Ainakin tuossa yllä olet kannattanut Leten väitettä, että kiusatun pitäisi muuttaa "asennettaan itseään kohtaan" jolloin kiusaaminen lak(k)aa.

Yllä olevaa kommenttiasi on Pp muokannut, mutten tiedä miten.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 16:30

Omassa elämässä ei voi olla mitään faktaa, vain tosiasioita.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2015 17:42

Hilppa kirjoitti:Nyt vasta käsitin Helmenkalastajan lainauksen ansiosta, mitä tarkoitetaan faktalla. Subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia. Eli Helmenkalastajan opiskeleminen Tmpereella ei tuon mukaan ole faktaa, koska tieto ei ole riippumaton Helmenkalastajan subjektiivisesta tiedosta. Meillä ei tietoa tuosta ole, ainoastaan Helmenkalastajalla on (ja hänet hyvin tuntuvilla saattaa olla) se tieto, että Helmenkalastaja opiskeli TRE:lla.

Sama oma asumiseni Helsingissä. Minä tiedän sen ennen ilmoitustanikin, mutta te ette tienneet sitä ennen ilmoitustani. Eli ei voi olla faktaa.

Käsitit väärin. Jos Helmenkalastaja on opiskellut kyseisessä paikassa, asia pysyy faktana (tapahtuneena tosiasiana) Helmenkalastajan subjektiivisesta tiedosta ja tulkinnasta riippumatta. Hän voi alkaa uskoa, ettei sellaista opiskelujaksoa ole hänen elämässään ollut, muttei hänen elämänsä faktat muutu.
Samoin sinun asumisesi Helsingissä on faktaa, jos kerran asut siellä; aivan sama vaikka subjektiivisen tulkintasi ja tietosi mukaan asuisit maapallon toisella puolella, ja aivan sama tiedämmekö me missä asut.

Faktat ovat faktoja myös ihmisten elämässä. Ne ovat ja pysyvät muuttumattomina tosiasioina riippumatta omasta tai muiden subjektiivisista tiedoista ja tulkinnoista.

Käsittääkseni Helmenkalastaja on suomen kielen asiantuntija. Myös Kielitoimiston sanakirja on suomen kielen asiantuntija.
Mutta täällä kuitenkin sinnikkäästi yritetään tietää sanan fakta olevan ja tarkoittavan jotakin muuta kuin tosiasia. Se ei ole tosiasia/fakta, että täällä tiedettäisiin ja tunnettaisiin kieliasioita paremmin kuin suomen asiantuntijat.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2015 17:47

Sateentekijä kirjoitti:Oma elämäntotuus, kuten läheisen vakava sairaus ja kenties menehtyminen on ihmiselle itselleen tosiasia muttei absoluuttinen totuus.

Kyllä lähiomaisen vakava sairaus ja kuoleminen on fakta - paitsi, jos asia on kuviteltu eikä ole totta.
Niinpä minun läheiseni syöpä on fakta ihan riippumatta siitä mikä minun tai muiden ihmisten subjektiivinen tieto tai tulkinta on. Minä voin alkaa ajatella, ettei läheiseni syöpä ja lähestyvä kuolema olekaan totta, mutta faktana se silti pysyy.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 18:00

Ne ovat tosiasioita, ei enempää eikä vähempää. Fakta tarkoittaa jotakin yleisempää tietoa tai tosiasiaa, joista esim. luetaan tietosanakirjoista. Näin minä sen ymmärrän. Fakta-sanalla on oma erityinen merkityksensä. Ihmiset kuitenkin käyttävät sanoja miten sattuu. Fakta-sanan merkitys hämärtyy, jos sitä käytetään kuvaamaan ihan mitä tahansa tosiasiaakin.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.02.2015 18:03

Mirri kirjoitti:Käsitit väärin. Jos Helmenkalastaja on opiskellut kyseisessä paikassa, asia pysyy faktana (tapahtuneena tosiasiana) Helmenkalastajan subjektiivisesta tiedosta ja tulkinnasta riippumatta...
... Mutta täällä kuitenkin sinnikkäästi yritetään tietää sanan fakta olevan ja tarkoittavan jotakin muuta kuin tosiasia. Se ei ole tosiasia/fakta, että täällä tiedettäisiin ja tunnettaisiin kieliasioita paremmin kuin suomen asiantuntijat.

En ole nähnyt kenenkään väittäneen ettei fakta tarkoittaisi tosiasiaa, mutta Kahvi, Helmenkalastaja ja sinä väitätte, että mikä tahansa tapahtuma tai tapahtunut asia olisi fakta. Niin ei ole, vaan sanalla fakta viitataan yleisesti tunnettuun ja tunnustettuun (tosi)asiaan, ei yhden ihmisen kokemukseen tai tekoon.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 18:06

Mitä englannin 'fact' tarkoittaa? Onko se yleisemmässä käytössä, pelkkä 'tosiasia'?

Korj. Lisäsin linkin
Viimeksi muokannut Rane päivämäärä 01.02.2015 18:09, muokattu yhteensä 2 kertaa
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.02.2015 18:08

Kahvi kirjoitti:En pyri ärsyttämään mutta minkäs minä (tai ylipäätään kukaan) tunteillenne mitään voi; otsikossa mainitun aiheen kannalta melko epärelevantti tieto. Paitsi jos ajatellaan niin, että viestieni ärsyttävyys on teidän elämänne fakta.

Pyrithän. Ei kukaan ihminen kirjoita sellaista mitä sinä kirjoitat, ellei tarkoituksena ole ärsyttää ja haastaa riitaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 18:11

Voisiko joku suomentaa tuon Wikipedian linkin tekstin sanasta "Fact"?
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.02.2015 18:22

Kahvi kirjoitti:... Miksi koet toimintani "näennäiskorjailuksi"?...

Minä näen toimintasi näennäiskorjailuksi, koska ei ole olemassa "oman elämän faktaa" ja ettei "koen sen olevan oman elämäni fakta" ole muuta kuin näennäinen "korjaus". Samanlainen yritys kun tarjosit sanan fakta tilalle "oman elämän faktaa" - mikä loppujen lopuksi oli mielestäni vielä alkuperäistäkin oudompi ja sisäisesti ristiriitainen ilmaus.
Etkö mitenkään voisi tässä vaiheessa jo todeta, että sinun kertomasi oli sinun oma kokemuksesi - ei fakta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.02.2015 18:23

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2015 18:27

Tosiasia

Tosiasia (tosiseikka, fakta) on yksilöllisestä käsityksestä tai tulkinnasta riippumaton asia. Se on todellisuudessa olemassa oleva vastine todelle väittämälle, ja sen olemassaolo tekee väittämästä toden. Tosiasia on näin asioiden todellinen tila, asiaintila joka vallitsee.

Wikipedia selittää tosiasian/faktan hyvin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 18:31

Voin olla väärässä, mutta mielestäni sanoilla on aste-ero. Fakta on vierassana ja siksi outo. Pitää tutkia asiaa enemmän. Kiinnostavaa.

PS. Pitäisiköhän lukea tämän ketjun alkuosakin, huoh.
Viimeksi muokannut Rane päivämäärä 01.02.2015 18:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Rane

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.02.2015 18:32

Rane kirjoitti:Omassa elämässä ei voi olla mitään faktaa, vain tosiasioita.

Mihin - muuhun kuin äidinkielenopettajasi näkemyksiin noin 40 vuoden takaa - perustat tämän väittämäsi?

___
lisäsin ja poistin lisäyksen, laitan uuden viestin.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 01.02.2015 18:42, muokattu yhteensä 2 kertaa
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 18:35

Oma kielikorva. Minä OLIN hyvä äidinkielessä, tavallaan opettajan lemmikki, ja kirjoitin laudaturin. Tarkoitus oli mennä lukemaan suomenkieltä ja kirjallisuutta Joensuun yliopistoon, mutta sairastuin.
Rane

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa