Psykoterapiaan pääsy helpottuu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.08.2010 18:34

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... i-06082010

LISÄÄ TERAPIAA Ilkka Jauhiainen, 8:30

Mikäli lakiehdotus menee syksyllä eduskunnassa läpi, Kelan velvollisuus rahoittaa psykoterapiaa muuttuu lakisääteiseksi. Kela ei siis voi rahojen puutteessa antaa kielteisiä tukipäätöksiä.

Kelan näppituntuman mukaan psykoterapian saajien määrä kasvaa vielä vuosina 2011 ja 2012 kymmenen prosenttia ja tasaantuu sen jälkeen. Kasvun vuoksi Kelan määrärahoihin on ehdotettu yli kuuden miljoonan euron lisäystä.

Suuri osa Kelan rahoittaman kuntouttavan psykoterapian saajista on 20–30-vuotiaita. Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiön psykiatri ja ylilääkäri Ilpo Lahti pitää kasvuarviota oikean suuntaisena.

– Jopa kahdenkymmenen prosentin kasvu on mahdollinen. Tällöin terapeutteja ei olisi tarpeeksi, Lahti sanoo.

Todellinen hoidon tarve voi olla oletettua selvästi suurempi. Vuodesta 2005 terapian saajien määrä on kasvanut 50 prosentilla.

Kela tekee kunkin potilaan tukipäätöksen vuodeksi kerrallaan. Rahapula on vaikeuttanut etenkin uusien terapioiden aloittamista. (- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Psykoterapiaan pääsy helpottuu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 06.08.2010 20:55

Eli edelleenkin terapiaa saa vain kolmeksi vuodeksi ja työkyvyn ja opiskelukyvyn palauttamiseen? Eläkkeellä olijat jäävät hoidotta, jos eivät itse kustanna tarapiaansa? Millähän muulla lääketieteen alalla priorisointi olisi näin raakaa ja näkyvää?
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 06.08.2010 21:01

*joo*
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 16:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Tris » 06.08.2010 21:18

Oletko tehnyt valituksen? Olet nuori ja työkykyysi kannattaisi satsata. Mitä terapeuttisi on mieltä?
Tris

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 06.08.2010 21:29

Ai minä?
Terapiapäätöksestä ei muistaakseni voi valittaa, uuden hakemuksen voi pistää tietyn ajan kuluttua.
Muttei haittaa (minua), koska tappelin itselleni kunnallista psykoterapiaa (tuon hylkypäätöksen jälkeen tosissani), eli käyn nyt psyk. polilla psykoterapiassa. Oon tosi iloinen terapeutistani enkä vaihtais <3 Eli tavallaan onkin "hyvä juttu" tuo hylky.

No ei mua sillon kyllä naurattanut kun sen hylyn sain perusteluineen, meni ihan ristiin toisen Kelan kirjeen kanssa (myös hylky) mikä tuli samana päivänä. Ja oli todella vaikeaa sekä rasittavaa vaatia tätä kunnallista =/ Hirveitä tunteita.
Mutta en mä mieti pahalla ex-hoitajaakaan, vaikka riideltiin. Asiat nyt meni silleen ja asiat on nyt hyvin terapian suhteen.
Biancaliina

Paluu Terapiaa