Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pitäisikö kirjoittelua ja kommentointia määrällisesti rajoittaa?

Ei
7
47%
Ehkä
4
27%
En osaa sanoa
1
7%
Ehdottomasti pitäisi
0
Ei ääniä
En ymmärrä mistä äänestetään
3
20%

Ääniä yhteensä : 15

Re: Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 22:19

Jaska kirjoitti:Kyllä neuvolassa on sopivaa käyttää ihan normaalia puhekieltä. Nykyisin ollaan ennemminkin pyrkimässä pois virallisesta kapulakielestä ja siirtymässä kohti puhekieltä.

Sana "rinnat" on täysin normaalia puhekieltä.
Jos minulle olisi neuvolan terveydenhoitaja tai kuka tahansa terveydenhuollon henkilö missään tarkoituksessa tai yhteydessä käyttänyt sanaa "tissit", olisin taatusti asiasta huomauttanut.
Onneksi ei ole koskaan tarvinnut niin tehdä.

En myöskään ole koskaan itse käyttänyt työssäni sanaa "tissit" - enkä ole kuullut kenenkään muunkaan käyttävän/käyttäneen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 22:25

Sateentekijä kirjoitti:Tissit tai tisut ovat lempinimi, ei minun mielestäni mitään halventavaa. Tietysti riippuu myös siitä , missä tilanteessa ja millä äänenpainolla asia ilmaistaan.

"Tisut" on mielestäni todella typerä sana; halventava ja loukkaava sana "tissit" raivostuttavalla vauvakielellä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2015 22:53

Psykopatologia kirjoitti:Täällä voi käyttää kieltä tuntuvan vapaasti.

Silloin, jos kohdistaa sanomansa nimen omaan jollekin toverikirjoittajalle
tai -kirjoittajattarelle, voi olla (tarvittaessa) pidättyvämpi.

Kiitos selväsanaisesta ohjeistuksesta.

Toivottavasti tämä "tissigate" (joka on ilmeisesti alkanut aikaisemmin kuin mitä olen ymmärtänyt) saanee päätöksensä tähän yhteenvetoon.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.01.2015 22:54

Kyllästynyt, Uskon että asia tuli kaikille selväksi, eikä kukaan puhu sinulle enää tisseistä. Me muut voimme tissitellä, koska se ei ole yleisesti halventavaksi todettu sana.

Kahvin kanssa kirjoitin päällekkäin.
Kissi

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 23:01

Onhan täällä lupa käyttää myös halventavia sanoja. Kukin tyylillään.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 23:04

Voi olla ihan tahallistakin ärsyttämistä. Tarkoituksella valitaan ne sanat, joiden tietää loukkaavan.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2015 23:12

Loukkaannutteko myös muiden puolesta te, jotka pidätte rinnat-sanaa ainoana hyväksyttävänä? Jos joku puhuu pienistä tisseistään, jotka kokee ongelmaksi, niin koetteko jotakin alentavuuteen viitavia tunteita siinä vaiheessa, kun luette / kuulette ongelmasta nimenomaan tissien suhteen? Tai olisiko tilanne erilainen, jos joku kokisi, että hänellä on ongelmana pienet rinnat?

Huono esimerkki, mutta kliseisenä tuli ensimmäiseksi mieleen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2015 23:21

Ryysy kirjoitti:Loukkaannutteko myös muiden puolesta te, jotka pidätte rinnat-sanaa ainoana hyväksyttävänä? Jos joku puhuu pienistä tisseistään, jotka kokee ongelmaksi, niin koetteko jotakin alentavuuteen viitavia tunteita siinä vaiheessa, kun luette / kuulette ongelmasta nimenomaan tissien suhteen? Tai olisiko tilanne erilainen, jos joku kokisi, että hänellä on ongelmana pienet rinnat?

Huono esimerkki, mutta kliseisenä tuli ensimmäiseksi mieleen.

Jos keskustelun sävy on vakava tai muutoin joku puhuu ongelmistaan, kuten palstalla on mahdollista tehdä ja niin tapahtuukin, en pidä arkikielisistä ilmaisuista palstalla ainakaan kyseisissä yhteyksissä.

Etenkin tuossa mainitsemassasi yhteydessä sana "rinnat" on ainoa korrekti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2015 23:29

Mikähän siinä sitten on (minulle) niin vaikeaa ajatella, että omaisin rinnat. Edelleen termi on jotenkin kaukainen. Uskoisin, että pystyn puhumaan kyllä rinnoista yleisesti, mutta siitä huolimatta termi tissit on paljon turvallisempi. Varmaan tosiaan lapsuuden peruja. Ja edelleen kai asiallisuus ja aikuisuus jotenkin liittyy.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2015 23:30

Jaska kirjoitti:Jaaha täti tiukkanuttura tuli paikalle. Saa tietysti puhua semmoista kieltä mikä itselle luontevalta tuntuu.

Tuolla asenteellasi estät heidän kirjoittelunsa, jotka loukkaantuvat välinpitämättömyydestäsi sanoja kohtaan.

Lainaus lisätty jälkeenpäin.

niiden -> heidän kirjoittelunsa
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 27.01.2015 23:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 23:32

22:32
Sanoja ja sananvalintoja tulisi käyttää kontekstin ja tilanteiden mukaan.
Puhekielen sanat ja alatyyli ovat vahvoja siinä, että ne sisältävät enemmän
tunnetta kuin kirjakieli tai "virallinen" teksti.

Esimerkiksi rakastellessa ei käytetä ilmauksia "peenis" ja "vaagiina" vain
joitain muita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2015 23:37

Jaska kirjoitti:Jaaha täti tiukkanuttura tuli paikalle. Saa tietysti puhua semmoista kieltä mikä itselle luontevalta tuntuu.

Oliko tämä tarpeellista?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2015 23:54

Jaska kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Tuolla asenteellasi estät heidän kirjoittelunsa, jotka loukkaantuvat välinpitämättömyydestäsi sanoja kohtaan.

Niin tai sinä estät heidän kirjoittelunsa, jotka ovat epävarmoja siitä mitä sanoja on sopivaa käyttää. Kannatan psykopatologiaa siinä, että tilanteen mukaan. Joskus joutuu miettimään mitä sanoja kussakin tilanteesa kannattaa käyttää, ettei tule väärinkäsityksiä, mutta sallittakoon kuitenkin jokaiselle oma persoonallinen tyylinsä.

Minulla ei ole valtaa estää ketään kirjoittamasta eikä mitään intohimoja sellaiseen. Olen aina erittäin sopeutuva ihminen, ja sikäli ilmaisusi "tiukkanuttura" minua luonnehtivana ad hominem -terminä ei ollut lainkaan osuva. Sinä sen sijaan ainoastaan huolehdit omasta ilmaisuvapaudestasi ja tässä pyrit antamaan itsestäsi toisista huolta kantavan ihmisen kuvan. Sanojen suitsiminen asiatyylin opettelun merkeissä ja uusien ilmaisujen opettelu ei ole kenellekään pahaksi.

Minua ei henkilökohtaisesti häiritse sinun toimintasi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.01.2015 00:02

Sateentekijä kirjoitti:PP.kirjoitti:
Esimerkiksi rakastellessa ei käytetä ilmauksia "peenis" ja "vaagiina" vain
joitain muita.

Tämä pitänee paikkansa. Erilaisia alatyylisiä nimityksiä käytettäessä ne kiihottavat jo rakasteluun valmistautunutta ihmistä.

Rakastellessa ollaan hiljaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.01.2015 00:02

Ei sinua ole haukuttu räkänokaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.01.2015 00:06

Tiukkanuttura on huono ilmaus. Siitä voi tulla paha mieli tai ketutus. Jaska, jos olisit nainen, niin haluaisitko, että sinua kutsuttaisiin tiukkanutturaksi? Eläytymisharjoitus.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.01.2015 00:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Sinulla taas näyttää lähtökohtana olevan, että kyllä jokin alatyylinen sana rinnoille täytyy olla olemassa; sana, jota yleisesti ja yksimielisesti pidetään alatyylisenä ja halventavana.

Yksimielisyyttä ei näytä syntyvän, mutta eipä toistaiseksi ole kukaan saanut minua vakuutettua siitä, että sana "tissit" olisi jotakin muuta kuin halventava ja loukkaava nimitys naisen rinnoille.

Miksipä kenenkään tarvitsisikaan saada sinut vakuutettua kyseisestä asiasta, tai tarvitsisi edes yrittää vakuutella ja saada sinun näkemyksesi muuttumaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.01.2015 00:08

Jaska kirjoitti:Minu on täällä ehditty haukkua jo räkänokaksi ja vaikka miksi enkä ole ollut moksiskaan ja sitten Hilppa vetää herneen nenään, jos huomautan hänen tiukkanutturaisuudestaan.

Minä jo aiemmin totesin, että toimintasi ei häiritse minua. Jos nyt et osaa lopettaa, ilmoitan seuraavan loukkaavan viestisi ylläpitoon.

Sinua ei ole haukuttu räkänokaksi. Toimintaasi on voitu arvostella ja kirjoitteluasi ja palstalle postittamiasi kuvia on voitu kauhistella.

Kuten jo aiemmin totesin, olen sopeutuva ihminen, joten minusta esittämäsi haukkumasana ei ole osuva.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.01.2015 00:18

Kaikki eivät pysty olankohautuksella ohittamaan sitä, jos heitä on nimitelty tietyillä nimillä. Osa nimityksistä voi jäädä vielä pitkäksikin aikaa mieleen.

Jaska, voit tulla minua nimittelemään jos haluat, koen sinut sen verran lepsona tyyppinä, ettei nimittelysi voisi vahingoittaa minua.

Lisäksi erittäin vaikea puhua rakastelusta. Miten siitä oikein puhutaan?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.01.2015 00:24

Tiukkapipoisuus voisi olla tiukkanutturaisuutta parempi sana; pipo kun voi kiristää niin miehellä kuin naisella. Nutturaa taas yleensä käyttävät naiset, miehillä voi olla poninhäntä. Miksei sekin voisi joskus kiristää...
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko