Kirjoittaja Ryysy » 20.01.2015 15:58
Mulla oli joitakin vuosia sitten epäluuloja ihmisiä kohtaan, siis sellaisia, jotka hieman häiritsivät normaalia kanssakäymistä. Eritoten, jos joku oli fiksumpi kuin minä, niin oli hyvin vaikea keskustella ihmisen kanssa, koska piti koko ajan miettiä hänen motiivejaan. Kaikkein suurin huolenaiheeni olivat tuolloin ns. testikysymykset. Ajattelin, että kommunikoidessaan ihmiset (eritoten juuri älyköt tai sairaanhoitajat tms.) esittävät kysymyksiä, joiden perimmäinen tarkoitus on jokin muu kuin saada kysymykseen vastaus. Esim. testata toisen reaktiota asiaan. Oli aika painostavaa aikaa tuolloin toki muutenkin, mutta ei tuo motiivien miettiminen yhtään auttanut oloa ainakaan. Tässä vuosien varrella onneksi hävinnyt tuo, välillä se meinaa palata, mutta olen päässyt asian kanssa sinuiksi. Kyllä minuakin kiinnostaa esimerkiksi ihmisten erilaiset reaktiot asioihin, eikä siinä mitään pahaakaan pitäisi olla.
---
Toinenkin epäluuloisuuteen liittyvä juttu tulee mieleen. Nämä taas omien ajatusteni kiemuroita. Mutta asiaan. On olemassa eriyisen epäluuloinen ihmistyyppi. Tämä ihmistyyppi on _täysin_ vakuuttunut omien ajatustensa ja tulkintojensa todenperäisyydestä, vaikka ihmiselle kuinka sanoisi, että asiat eivät ole noin. Ihminen pystyy hetken näyttelemään muille, että "kyllä, olin väärässä, pahoittelen", mutta oikeasti ajatukset eivät muutu mihinkään.
Tämmöisellä ihmisellä on taustalla (ehkä jo lapsuudesta asti) sellaisia asioita, että: hän pitää muita ihmisiä pahoina, manipuloivina. Tällainen ihminen ei myöskään pysty luottamaan toiseen. Hän voi esimerkiksi olla täysin vakuuttunut, että toinen on pettänyt häntä ja vaikka kuinka asia olisi eri tavalla, niin hän ei pääse näistä ajatuksistaan eroon. Hän voi pyytää anteeksi siitä, että on turhaan epäillyt ja syytellyt, mutta tilanne siellä pään sisällä ei silti muutu miksikään. Ihminen on edelleen vakuuttunut, että toinen on pettänyt ja asia tulee esille aina aika ajoin. Tätä käsitystä sitten vahvistavat erilaiset huhut tai tulkinnat muiden sanomisesta, toisen käyttäytymisestä jne.
Ihminen voi myös kotona olla aivan erilainen kotona kuin muiden ihmisten nähden. Kotona ihminen on voimia vievä tapaus, juuri sellainen, että haukkuu puolisonsa ja kaikki tämän kaverit, sillä myös kaverit haluavat hänelle pahaa. Jos kaveri sanoo epäluuloiselle ihmiselle, esim. "olet aina niin nyhverö, sinun pitäisi joskus suuttua kunnolla", epäluuloinen voi vetää tästä asiasta vaikka minkälaisia johtopäätöksiä, kuten että sanoja haluaa erottaa epäluuloisen ja hänen puolisonsa toisistaan. Lopulta ajatusrakennelma voi olla jo sen kokoinen, että sanoo "minä kyllä vedän sitä tyyppiä turpaan". Siis jokin lause (kontekstista erotettuna juurikin) voi saada vaikka minkälaisia tulkintoja ja johtopäätöksiä.
Tällaiselle ihmiselle jos tekisi ns. intervention. Kysyisi, miksi haukut puolisoasi, miksi käyttäydyt kotona aina niin ikävästi, tämä epäluuloinen pyytelisi anteeksi "olen hyvin pahoillani, tiedän olevani väärässä, olen huono ihminen, tapan itseni"-tyylisesti. Jos ihminen kohtaa eron tai suhde laitetaan tauolle, epäluuloinen alkaa käyttää alkoholia tai vetää huumeita ja ajattelemaan, että millään ei ole mitään väliä.
Luulen, että kuvaamani kaltaisella ihmisellä on jokin erityisen vaikea persoonallisuus ja tällainen ihminen ehkä hyötyisi terapiastakin, jos olisi siihen valmis. On varmasti epäluuloisellekin raskasta koko ajan epäillä toisten motiiveja, nähdä ihmiset pahoina. Siihen kun vielä lisää sen, että on hyvin takertuvaa sorttia ja ongelmien kohdatessa ainoa keino käsitellä tilannetta ovat päihteet.
Lisäys: ei haittaa yhtään, jos joku kertoisi kuinka tällaisen epäluuloisen kanssa pitäisi toimia...