Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pitäisikö kirjoittelua ja kommentointia määrällisesti rajoittaa?

Ei
7
47%
Ehkä
4
27%
En osaa sanoa
1
7%
Ehdottomasti pitäisi
0
Ei ääniä
En ymmärrä mistä äänestetään
3
20%

Ääniä yhteensä : 15

Re: Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.01.2015 16:10

Hilppa kirjoitti:Ei rinnoissa mitään pahaa ole per se. Luonnollinen osa naiseutta ja naisia. Tapa, jolla ne esiteltiin oli loukkaava, enkä voi käsittää, miksi tuntematon mies haluaa kerrata toisensa jälkeen läväyttää palstalle tissit, pyllyt ja >12 cm korkkarit. On kerta kaikkiaan mennyt yli normaalin ymmärryksen. Enkä siltä pohjalta aio jatkaa keskustelua palstalla.

Provoillaikseen? On hauskaa ja palkitsevaa tehdä niin, koska miltei takuuvarmasti aina joku reagoi - ainakin tällä foorumilla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 16:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Jos muistan Ylläpitäjän ohjeistuksen oikein, niin tulisi kertoa mihin nimimerkkeihin viittaa: Kyllästynyt on minusta käytännössä se lähestulkoon ainoa taho, joka näistä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on nostanut "älämölöä" - usein jopa impulsiivisen ja liioittelevan oloisesti, joskus vaikutelmana on ollut sekin että hän on piittaamaton yleisistä normeista (esim "päiväkirjarauhan" rikkominen) ja varsinkin itse toisille asettamistaan normeista (käyttää eri mittapuuta itseensä kuin muihin).

Ällistyttävintähän tässä minusta on se, että Ylläpito antaa tuon tapahtua; mutta kuten aikaisemmissa keskusteluissa on todettu, niin Kyllästynyt on täällä tasa-arvoisempi kuin muut - ja tuohon faktaan meidän on tyytyminen.

Taitaa tuokin olla vain yksi niitä sinun "oman elämäsi faktoja", koska mitään perusteita sinulla ei näköjään ole väitteesi tueksi esittää.

Mutta jos on, kerro missä minä olen saanut tehdä jotakin sellaista mitä kuka tahansa ei olisi saanut tehdä???

Malttia malttia! Pahoittelen, että jouduin poistumaan hetkeksi netistä. Nyt olen takaisin ja nostin tämän asian käsittelyn sellaiseen ketjuun (yhteen niistä), jossa tätä asiaa on aikaisemminkin käsitelty:

Re: Kuka lukitsi ketjut,
26.01.2015 15:14
viewtopic.php?f=16&t=11323&p=205124#p205124
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 16:17

Psykopatologia kirjoitti:Kyllä täällä käytetään myös puhekieltä ym.

Kyllä. Pyritään kuitenkin pääsääntöisesti asiallisiin ilmaisuihin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 16:23

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei rinnoissa mitään pahaa ole per se. Luonnollinen osa naiseutta ja naisia. Tapa, jolla ne esiteltiin oli loukkaava, enkä voi käsittää, miksi tuntematon mies haluaa kerrata toisensa jälkeen läväyttää palstalle tissit, pyllyt ja >12 cm korkkarit. On kerta kaikkiaan mennyt yli normaalin ymmärryksen. Enkä siltä pohjalta aio jatkaa keskustelua palstalla.

Provoillaikseen? On hauskaa ja palkitsevaa tehdä niin, koska miltei takuuvarmasti aina joku reagoi - ainakin tällä foorumilla.

Ei reagoimattomuus ikäviin kuvaviesteihin enää toimisi esittämälläsi tavalla, siis ikään kuin jäisivät omaan arvoonsa, kun kukaan ei niihin reagoisi. Juuri niin olen ensin toiminutkin, mutta ensin tuli yksi kuva, siten toinen, sitten kolmas, jne. Vahinko on jo tapahtunut ja lukija on jo saanut saastan silmilleen. On tullut Jaskan tietoon jo hänen edellisenä nimimerkkiaikanaan, että Kyllästynyt ja minä ja muutama muukin ei pidä noista kuvista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:26

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Jos muistan Ylläpitäjän ohjeistuksen oikein, niin tulisi kertoa mihin nimimerkkeihin viittaa: Kyllästynyt on minusta käytännössä se lähestulkoon ainoa taho, joka näistä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on nostanut "älämölöä" - usein jopa impulsiivisen ja liioittelevan oloisesti, joskus vaikutelmana on ollut sekin että hän on piittaamaton yleisistä normeista (esim "päiväkirjarauhan" rikkominen) ja varsinkin itse toisille asettamistaan normeista (käyttää eri mittapuuta itseensä kuin muihin).

Ällistyttävintähän tässä minusta on se, että Ylläpito antaa tuon tapahtua; mutta kuten aikaisemmissa keskusteluissa on todettu, niin Kyllästynyt on täällä tasa-arvoisempi kuin muut - ja tuohon faktaan meidän on tyytyminen.

Taitaa tuokin olla vain yksi niitä sinun "oman elämäsi faktoja", koska mitään perusteita sinulla ei näköjään ole väitteesi tueksi esittää.

Mutta jos on, kerro missä minä olen saanut tehdä jotakin sellaista mitä kuka tahansa ei olisi saanut tehdä???

Malttia malttia! Pahoittelen, että jouduin poistumaan hetkeksi netistä. Nyt olen takaisin ja nostin tämän asian käsittelyn sellaiseen ketjuun (yhteen niistä), jossa tätä asiaa on aikaisemminkin käsitelty:

Re: Kuka lukitsi ketjut,
26.01.2015 15:14
viewtopic.php?f=16&t=11323&p=205124#p205124

En näe mielekkäänä jatkaa keskustelua ketjussa jossa se on jo kertaalleen lopetettu.

Mutta jospa sinä nyt ja tässä kertoisit, mitä sellaista olen tehnyt, jota kuka tahansa muu ei olisi saanut tehdä?

Jos sinä huutomerkillä vahvistetulla käskyllä käsket minua poistumaan päiväkirjastasi muualle, miksi valitat kun niin tein?
Minähän en maininnut sinun nimimerkkiäsi yleisellä puolella lainkaan, vaan sinä itse tulit ja mainostit päiväkirjaasi. Millä ihmeen ilveellä sinä saat mielessäsi muutettua minun syykseni sen, että sinä itse kerrot julkisella puolella mitä sinun päiväkirjassasi mahdollisesti on ?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 16:28

Kielitoimiston sanakirja lienee se ajantasaisin ja virallisin käytössä olevista netin sanakirjoista:

Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tissi ark. rinta (2), nisä. Paljaat tissit. Antaa lapselle tissiä. Lehmän tissit.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi

Tuossa "ark." tarkoittaa arkikielistä, mikä tarkoittanee sitä normaalia, arjessa&kotona yms käytettävää puhuttua ja kirjoitettua kieltä.

Arvelen kuitenkin, että kukaan meistä ei täällä ole sellaisessa asemassa, että voisi sanoa sanan "tissi" (tai minkään tahansa sanan) olevan sekä ehdottomasti että vain ja ainoastaanei-loukkaava - ihan siinä missä kukaan täällä meistä ei ole siinä asemassa, että voisi sanoa sanan "tissi" (tai minkä tahansa sanan) olevan sekä ehdottomasti että vain ja ainoastaan loukkaava.

Toki loukkaantua tms saa jonkun termin käytöstä, sekä myös ilmaista sen, mutta ehdottoman jyrkän ja/tai jyräävän oloiset ilmaisut ovat minusta myrkkyä ihan noin yleisestikin että varsinkin kun puhutaan vertaistuesta - tai itselleen herkkien tms aiheiden käsittelystä.

Hyvä kun jaksoit (kuka lienetkin) lukea tänne asti - nimittäin pointtini oli huomauttaa, että seksuaalisuutta yms käsittelevien aiheiden kirjoittamisessa on omat "riskinsä" tällä palstalla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 16:37

Kyllästynyt kirjoitti:En näe mielekkäänä jatkaa keskustelua ketjussa jossa se on jo kertaalleen lopetettu.

No ei sitten.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:43

Psykopatologia kirjoitti:Kyllä täällä käytetään myös puhekieltä ym.

Kyllä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ns. puhekieli voi olla loukkaavaa tai halventavaa.
Enkä myöskään ymmärrä miksei sanaa "rinnat" voisi käyttää puhekielessä, koska niin minä ainakin teen - ja minun mielestäni se on puhekielen sana, mutta sana "tissit" alatyylinen ilmaisu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 16:44

Ryysy kirjoitti:Kahvi, vaikea ottaa kantaa päiväkirjanlevittelyyn, kun näin ulkopuolisena ei tiedä kaikkea, kuten jotkut ovat sanoneet. Olet kuitenkin (nyt on vaikea löytää sanaa mitä ei voisi ottaa loukkauksena, enkä seuraavaa sellaisena tarkoita) kehityskelpoinen henkilö. Vaikuttaa, että et pysty ymmärtämän kaikkea, mikä voi olla loukkaavaa, mutta esim. Laasasen kirjoituksessa ymmärsit sen, että siinä on kuitenkin jotakin epäilyttävää ja naisia halventavaa.

...

Eipä tuohon asiaa sinänsä kantaa tarvitse ottaa, kunhan toin (sinunkin) tietoosi mitä täällä on tapahtunut, että tietää minkälaisia "riskejä" minkäkin asian kirjoittamiseen liittyy.

Tiedän ainakin kaksi (minä ja Helmenkalastaja, voi olla useampiakin) jotka eivät kirjoita henkilökohtaisia asioitaan tälle palstalle -varsinkin arkaluontoisia sellaisia- monestakin syystä, joista tärkein on tuo olematon päiväkirjarauha. Tai tarkemmin se, että täällä sallitaan selkeästi yksityisyyden suojan piiriin kuuluvien asioiden julkinen revittely.

En loukkaantunut kehityskelpoisuudestani, ymmärsin pointtisi :)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 16:46

Kyllästynyt kirjoitti:... mutta sana "tissit" alatyylinen ilmaisu.

Sori nyt vaan, mutta et sinä(kään) tuollaista asiaa päätä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:52

Flower kirjoitti:Minulle nimitys "tissit" on ihan normaalia, neutraalia kieltä. Pitäisikö pidättäytyä käyttämästä kaikkia muitakin normaaleja sanoja, jotka saattavat loukata jotakuta?...

Et vastannut kun kysyin, mikä sinun mielestäsi on loukkaava sana naisen rinnoista puhuttaessa?
Ainakin minun mielestäni sana "tissit" on siinä merkityksessä käytetyistä sanoista yleisimmästä päästä.
Flower kirjoitti:... Pitäisikö pidättäytyä käyttämästä kaikkia muitakin normaaleja sanoja, jotka saattavat loukata jotakuta? Mitä termejä saa käyttää emättimestä? Minä käytän sanaa pimppi, onko siinä jotain loukkaavaa? ...

Ei, mutta jos käyttäisit lastesi kanssa sanaa "vittu", se olisi mielestäni vastaava kuin tuo "tissit".
Voi tietenkin (perustellusti) väittää senkin olevan sanana sangen yleinen puhekielinen termi, mutta minun mielestäni se(kin) on halventava ja loukkaava - niin kuin on "tissit":kin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:54

Kahvi kirjoitti:

Ihan tasan tarkkaan päätän mikä minun mielestäni on alatyylinen ilmaisu!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.01.2015 16:54

Suomen sanakirjani mukaan tissit ei ole alatyyliä vaan arkikieltä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:57

Jaska kirjoitti:... Tissit on normaali puhekielen sana eikä siinä ole mitään halventavaa...

Ei se, ettet sinä näe tai koe (tai ainakaan suostu sitä myöntämään) tarkoita sitä, että asia olisi niin.
Jaska kirjoitti:... Halventamiseen voidaan tietysti käyttää monia muitakin sanoja, mutta ei se noista sanoista erikseen halventavia tee.

Ai eikö? Tarkoitatko, että ihmisiä voisi vapaasti kutsua esim. kusipäiksi (sekin on ihan yleinen puhekielen sana), eikä sekään olisi halventavaa tai loukkaavaa?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:59

Mirri kirjoitti:Suomen sanakirjani mukaan tissit ei ole alatyyliä vaan arkikieltä.

Mitä sinun sanakirjasi antaa sanan "rinnat" alatyyliseksi vastineeksi?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 17:02

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En näe mielekkäänä jatkaa keskustelua ketjussa jossa se on jo kertaalleen lopetettu.

No ei sitten.

Et ole vieläkään vastannut kysymykseeni siitä, mitä sellaista olen tehnyt jota kuka tahansa muu ei olisi saanut tehdä?

Sinun suhteesi asiaan on helppo vastata; kuka tahansa muu olisi saanut rangaistuksen niistä solvauksista joita sinä minulle kirjoitit, mutta sinä et.
Ja sitten sinä vielä kehtaat väittää, että minua olisi kohdeltu "tasa-arvoisemmin kuin ketään toista".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.01.2015 17:27

Ryysy kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Pohjanmaalla puhutaan kikeistä...

Kikit. Meillä puhuttiin myös kikeistä ja kikkiliiveistä. Onko nuo kikit jo ihan lapsesta alkaen vai onko ne sellaiset, jotka tulee vasta rintojen kasvun myötä? Mielestäni minulla oli jo lapsena kikit, mutten ole ihan varma.

En ole itse Pohjanmaalta, joten en osaa vastata varmaksi. Mieheni on sieltä ja olemme siellä perheenä viettäneet paljon lomia silloin, kun lapset olivat pieniä. Hyvin mahdollista, että ne rintojenalutkin ovat sielläpäin kikkejä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.01.2015 17:28

Olenhan minäkin kirjoittanut täällä kikkelistä, eikä kukaan ole esittänyt proteesia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.01.2015 17:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Suomen sanakirjani mukaan tissit ei ole alatyyliä vaan arkikieltä.

Mitä sinun sanakirjasi antaa sanan "rinnat" alatyyliseksi vastineeksi?

En tiedä, mutta ainakaan tissit ei sen mukaan ole alatyylistä suomea.

Eikä myöskään tämän sanakirjan mukaan:
http://www.suomisanakirja.fi/tissi

Se on toinen asia, että jonkun mielestä arkikieli/puhekieli on alatyylistä, ja jonkun toisen mielestä ei. Sanakirjat kertovat kielestä sovittuja asioita, eivät yksittäisten ihmisten mielipiteitä. Mutta jos jokin sana on sanakirjojen mukaan arkikielinen, ei alatyylinen, niin ehkä se voisi tälläkin palstalla kuulua hyväksyttyjen sanojen joukkoon - mielipiteistä riippumatta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2015 17:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:

Ihan tasan tarkkaan päätän mikä minun mielestäni on alatyylinen ilmaisu!

Niin siis sinun mielestäsi mikä tahansa sana toki voi olla alatyylinen tms. Mutta semmoista oikeutta sinullakaan ei ole, että voisit todeta jonkun muun käyttämän sanan yksinomaan alatyyliseksi (tms) ja/tai todeta, että sanaa on käytetty halventavassa (tms) merkityksessä - et ehkä noin ole väittänytkään, mutta käytöksestäsi moisen vaikutelman voi saada.
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko