Vajaakuntoisen työllistäminen

Re: Vajaakuntoisen työllistäminen

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.08.2010 21:10

minätäällä kirjoitti:Minusta Trissen kommentti oli ala-arvoinen. Eläkkeellä on eläkeläinen, ja samanvertainen muista syistä eläkkeelle jääneiden kanssa. Voi tehdä ihan mitä tykkää, jos vain jaksaa.

En ole eläkkeellä mutten oikein jaksa pitkään töissä mutten pysty käymään esim. yhdessä mt-järjestössä kun eräs henkilö laiminlyö henkilökohtaista hygieniaansa niin että haisee hielle liikaa. Ei kumpikaan näistä asioista ole mitään ilkeyttä. En ihan ymmärrä miksei mt-ongelmaiset voisi peseytyä päivittäin. Aikanaan jo jouduin lähtemään pois silloisista tukarin kahvitteluista näistä syistä (mutta henkilö nykyään peseytyy kun sanoin asiasta julkisesti). Minäkään en jaksa siivota asuntoani mutta peseytyminen nyt on niin helppoa - se vie ehkä kaksi minuuttia päivästä. Miksei sitä siis voisi tehdä?

Olin pitkässä seminaarityöpäivässä ja voin olla oudolla tuulella mutta pysyn sanojeni takana.
Trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2010 21:13

Vaatteet haisee?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.08.2010 21:19

Vaatteet ja/tai ihminen. Minäkin huomasin juuri että joudun laittamaan omat vaatteeni pesuun näin pitkän päivän jälkeen vaikka peseydyin eilen ja laitoin aamulla deororanttia. Tietty kuumuus ja jännityskin vaikuttaa. Jotkut ihmiset eivät ilmeisesti asiaa ymmärrä eikä kukaan ole kehdannut sanoa. Se on kuitenkin hirveän pieni asia ja vaikuttaa toisten suhtautumiseen valtavasti. Ehkä olen perinyt asian äidilltäni sillä hän aika suoraviivaisesti tapasi sanoa ihmisille asiasta. Ikävää joutua välttelemään jotain järjestöä jos siellä on joku joka aina haisee ja ikävää myös sille ihmiselle ettei tiedä asiasta.
Trisse

ViestiKirjoittaja discokid » 03.08.2010 21:35

Trisse kirjoitti:Paha vaan jos on niin hullu ettei pärjää töissä mutta liian terve että viitsisi/pystyisi viettämään aikaansa kroonisten mt-vammaisten kanssa näiden järjestöissä (esim. epäloogisen keskustelun ja hajuongelmien vuoksi).
minätäällä kirjoitti:Minusta Trissen kommentti oli ala-arvoinen. Eläkkeellä on eläkeläinen, ja samanvertainen muista syistä eläkkeelle jääneiden kanssa. Voi tehdä ihan mitä tykkää, jos vain jaksaa.

Molemmat kommentit on rehellisiä, mitkäs alat teitä kiinnostaisi?

Biancaliina kirjoitti:Minulla ja meillä on eräs haave, toteutuu sitten joskus vanhempana, jos toteutuu.
Kyse on kuitenkin suht isosta jutusta, mikä edellyttää että molemmat opiskelee lisää ja molemmat terveitä jne.
Mun kannattaa suorittaa maatalousalan perustutkinto, valmistua myyjäksi ja käydä yrittäjäkursseja.
Edit. tämä on sellainen duuni, missä pääsen kyllä tekemään kaikenlaista, mistä tykkään ja mitä osaan.
Miehen ei tarvi opiskella niin paljoa kuin mun, hoitaa tietyt hommat.

Mutta enpä aio ottaa isoa hörppäystä heti alkuun, että sitten joskus työkykyisenä, toivottavasti tiedän mitä haluan, varoen hissun kissun aloitan jostain...

Joo, kannattaa vähitellen lueskella yrittäjäjuttuja, niin jossain vaiheessa ne selkiytyy, mutta ei ainakaan mulle vielä. Saattavat tosin yrittäjäkurssit olla aika tylsiä, jos parikin kuukautta kerran viikossa lukee perusjuttuja. Mä yritän selvittää myös eläkeläisen yrittäjän lakipykäliä ja jotain myyntiin liittyviä juttuja jo tiedän esim. 5000e saa vuodessa myydä vanhoja tavaroita, käsitöitä, tauluja yms. verottomana.
discokid

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.08.2010 21:35

.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 05.08.2010 14:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.08.2010 21:40

Yrittäjä ei ole oikeutettu työttömyysturvaan tai lomakorvauksiin tai mihinkään. Sairaspäivärahan saantikin on hankalaa. On aika huteraa mt-ongelmaisen lähteä sille tielle. Jos on siis vaaraa että iskee päiviä tai pidempiäkin kausia jolloin saattaa olla työkyvytön. Sanotaan että työkkärissä kannustetaan sille tielle kun siten Kela säästää tukienmaksussa mutta se tie vaatii aika tervettä päätä ja paineensietokykyä.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.08.2010 21:48

Ei se hiustenpesua vaadi päivittäin. Minuutin suihkun vaan. Vaatteet haisee jos ihminen ei peseydy tarpeeksi - ei se sen monimutkaisempaa ole. En ole väittänyt itse olevani joku poikkeus vaan juuri mietin kuinka pesen hameen joka vaatii käsipesua kun se parinkin päivän käytön jälkeen näillä säillä on likaantunut niin etten mieli käyttää vaikkeivät muut vielä huomaisikaan mitään.
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.08.2010 21:59

.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 05.08.2010 14:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.08.2010 22:04

Joo,toki riippuu. Outoa vaan vedota pitkiin hiuksiin ja siihen kuinka hitaasti kuivuu jos toinen on puhunut ihan perushygieniasta tyyliin minuutin jalka- ja alapääpesu. Pitkien hiusten pesu on plussaa mutta silläkin pääsee jo pitkälle että pesee jalat ja hampaat päivittäin.

(Ok, myönnän että tämä on minulle varmaan latautunutta ja kompensatorista toimintaa että olen itse puhdas vaikka asuntoni on kuinka likainen. En kuitenkaan ymmärrä miten ihmiset ei pysty johonkin vaivattomaan ja helppoon juttuun kuten kahden minuutin pesuun. Vielä jos samat ihmiset pystyy seitsemän tunnin päivittäiseen työntekoon. Mutten olekaan kovin empaattinen. myönnän sen, olen aika varma siitä etten ole)
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.08.2010 22:36

.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 05.08.2010 14:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 04.08.2010 17:40

Joo, en pysty käymään esim. mielenterveysyhdistys Majakasta tuosta syystä. Mutta ehkä en muutenkaan siellä kauheasti aikaani kuluttaisi. En kyllä edes pakotettuna siis voisikaan.
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 04.08.2010 19:20

.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 05.08.2010 14:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 04.08.2010 19:39

No mulle tämä ei ole hyvyys tai huonommuusjuttu vaan tuo mainittu hajuasia ja sitten se että paikka on auki klo 9-15 ja sinne on huonot yhteydet ja mahdotonkin käydä jos on mitään muuta elämää kuten työkokeilua/palkkatukea mitä minulla on nyt keväästä asti ollut. Varsinkin hieronnat joissa tykkäisin käydä on klo 10-14 enkä pääse töistä olemaan pois tuolloin millään.

Oletetaanko että kaikki mt-kuntoutujat on aamuvirkkuja jotka ovat työkokeilujenkin ulottumattomissa? Miksei järjestetä iltatoimintaa mt-porukalle? Onko niin suuri pelko että iltatoiminta tuo mukaan alkoholinkäytön ja että toiminnan ainoana funktiona on käytännössä toimia työssäkäynnin vaihtoehtona jonain aikuisten päiväkotina jossa viettää klo 8-16 arkisin?
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 05.08.2010 02:26

.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.08.2010 10:47

Mulla on huono suuntavaisto ja joutuisin ylittämään bussipysäkin jälkeen ison tien korkean sillan kautta. Siltoja pelkään. Tai sitten pitäisi mennä bussiin joka kiertää Haagan. On huomattavan hankalaa mennä keskustasta poispäin kun duunit ja kaikki tapahtumat on keskustan suunnalla. Koen että Haagassa sijaitseva postinikin on huonossa paikassa. Jos saisin valita ottaisin Pikku Huopalahden postin koska sinne pääsisin täältä kymmenessä minuutissa.
Trisse

ViestiKirjoittaja discokid » 05.08.2010 10:53

Yritin miettiä, että miten nuo useat kommentit liittyy vajaakuntoisen työllistämiseen ja ensin meni hermot, mutta sitten ymmärsin, että pian saa teksteistä poimittua kattavan luettelon siitä, miksi mt-potilasta ei haluta samaan tilaan eli jatkakaa vaan. Teen myöhemmin koosteen.
discokid

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.08.2010 11:21

En minä voi mennä minnekään kuntouttavaan työtoimintaan kun käyn palkkatuella töissä! Hölmö!
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.08.2010 11:25

Ei siellä ole mitään toimintaa kun lehtien lukua! En voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa ja työ on huomattavasti tärkeämpää! Pitäisikö minun sinun mielestäsi muka soittaa töihin ja valehdella että olen kipeä ja mennä sen sijaan lukemaan lehtiä Haagaan?! Maaliskuun lopusta lähtien olen ollut töissä, ensin työelämävalmennuksessa ja sitten oikeassa työssä josta työpaikka saa palkkatukea!
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.08.2010 11:29

Jos omahyväisyyttä etsit niin katso peiliin! Mitään et kerro itsestäsi mutta minun elämääni sorkit. En piittaa koko asiasta suurimman osan aikaa mutta se menee liian pitkälle että toivot minun munivan työni jonka suurella vaivalla sain!
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.08.2010 11:31

Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:En minä voi mennä minnekään kuntouttavaan työtoimintaan kun käyn palkkatuella töissä! Hölmö!

Ja koska sinä olet nyt ollut peräti neljä kuukautta osa-aikaisesti tukityöllistettynä - sinä et ole vuosikausiin voinut mennä kuntouttavaan työtoimintaan?

En kuntoudu tuollaisessa. Käsi sydämelle - kuntoutuisitko itse? Julistit suureen ääneen päiväsairaalan huonoudesta ja sitten ehdotat toiselle menoa paikkaan jossa ei ole mitään organisointia. Kyllä päiväsairaalakin sen voittaisi.
Trisse

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista