Riidankylväjä kirjoitti:Onko seksikkään naisen himoitseminen seksismiä?
Kahvi kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Viitaten Mirrin kritiikkiin ja PP:n kommentiin:
Onko tarvetta sille, että korjaan "fakta"-kohdan?
Onko "oman elämäni fakta" sopiva korjaus?
Kysyn, kun en tiedä.
Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:... En usko, että terveysvalistusta (tai ylipäätään mitään) voi perustaa yksinomaan yksittäiseen ihmiseen ja/tai hänen elämänsä faktoihin. Otanta (N=1) on surkeasti aivan liian pieni...
Toisin sanoen, yksittäisen ihmisen kokemus ei ole fakta - ja faktojahan sinä tässä ketjussa sanoit edellyttäväsi.-----Kahvi kirjoitti:... Sinänsä kyllä on minusta niin, että terveysvalistuksen tulisi pohjautua ehdottomasti faktatietoon. Muuten siltä menee pohja ihan totaalisesti.Kahvi kirjoitti:... Vastasinko kysymykseesi?
Kyllä. Annoit peräti kaksi oikeaa vastausta.
Kahvi kirjoitti:Ai sinä vaikutat uudestaan haluavan jatkaa keskustelua "oman elämän fakta" vs "fakta". Voidaanhan sitä keskustelua toki minun puolestani jatkaa (vaikka en ymmärrä miksi) - mutta olisiko kuitenkin tämän ketjun varsinaisen asian kannalta fiksumpaa, että jatkamme sitä siinä ketjussa/-juissa, joissa ko keskustelua on jo aikasemminkin käyty.
Venttas holl niin katson löydänkö tuon ketjun. Jos löydän niin nostan sen.
Kyllästynyt kirjoitti:En halua jatkaa.
Kunhan totesin olevani sinun kanssasi samaa mieltä siitä, ettei yksittäisen ihmisen kokemuksia voi pitää faktoina.
Hilppa kirjoitti:Sinä sen nostit. Tämän ketjun. Mielipiteensä saa ilmaista. Ja itsehän aloit säätää ja määritellä "faktaa" siinäkin ketjussa.
viewtopic.php?f=16&t=14193&start=220#p205076Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:... Jos muistan Ylläpitäjän ohjeistuksen oikein, niin tulisi kertoa mihin nimimerkkeihin viittaa: Kyllästynyt on minusta käytännössä se lähestulkoon ainoa taho, joka näistä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on nostanut "älämölöä" - usein jopa impulsiivisen ja liioittelevan oloisesti, joskus vaikutelmana on ollut sekin että hän on piittaamaton yleisistä normeista (esim "päiväkirjarauhan" rikkominen) ja varsinkin itse toisille asettamistaan normeista (käyttää eri mittapuuta itseensä kuin muihin).
Ällistyttävintähän tässä minusta on se, että Ylläpito antaa tuon tapahtua; mutta kuten aikaisemmissa keskusteluissa on todettu, niin Kyllästynyt on täällä tasa-arvoisempi kuin muut - ja tuohon faktaan meidän on tyytyminen.
Taitaa tuokin olla vain yksi niitä sinun "oman elämäsi faktoja", koska mitään perusteita sinulla ei näköjään ole väitteesi tueksi esittää.
Mutta jos on, kerro missä minä olen saanut tehdä jotakin sellaista mitä kuka tahansa ei olisi saanut tehdä???
Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Kielitoimiston sanakirja toteaa:Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:fakta tosiasia, seikka, tosio.http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosiasia täysin varma, subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia, tosiseikka, tosio, fakta. Kiistaton tosiasia. Kylmä tosiasia on, että – –. Ummistaa silmänsä tosiasioilta. Kaikki tosiasiat puhuvat väitettä vastaan. Panna jku tapahtuneen tosiasian eteen ilmaista jklle jtak, johon tämä ei enää voi vaikuttaa. Vallankumous oli jo silloin tosiasia oli jo tapahtunut. Tosiasiassa todellisuudessa, itse asiassa, tosiasiallisesti. Tosiasiassa hän oli jo hävinnyt taistelun.
Koska Kielitoimisto lienee pätevin taho "selittämään" tms suomen kieltä, niin itse kallistuisin melko vahvasti heidän sanakirjansa selityksen mukaiseen näkemykseen termistä "fakta".
Kahvin alkuperäisen ilmoituksen mukaan on fakta, että koulukiusaamisen uhri voi saada kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tuo siis on Kahvin mielestä fakta - jonka hän on jälkeenpäin (paradoksaalisesti) määritellyt sen olevan hänen "oman elämänsä fakta".
Koska fakta (niin kuin Kahvin linkin lainauksessakin todetaan) on "tosiasia täysin varma, subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia, tosiseikka, tosio, fakta", hänen terminsä "oman elämäni fakta" on hölmö ja sisäisesti ristiriitainen sanayhdistelmä.
Niin kuin Rane sanoi, sanaa "fakta" pitäisi käyttää vain faktoista - eikä mistään omista kokemuksista.Helmenkalastaja kirjoitti:En ole onnistunut pääsemään perille siitä, mitä vikaa on ilmauksessa 'oman elämäni fakta'...
Minä en ole onnistunut pääsemään perille siitä, mitä vikaa on ilmoituksessa "oma kokemukseni on..."?
Ja koska Kahvin väite siitä, että on nimenomaan fakta että koulukiusaaminen loppuu jos uhri muuttaa käytöstään, se on mielestäni väite joka loukkaa kaikkia niitä jotka ovat koulukiusaamisen uhriksi joutuneet.
Kahvi kirjoitti:Niin siis minun elämässäni kävi nyt vaan niin, että kiusaaminen loppui kun itse muutin omaa käytöstäni - tästä ei tietenkään voi vetää sellaista johtopäätöstä tms että joku muukin uhri saisi kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tästä EI minusta voi (eikä varsinkaan saisi!) tehdä sellaista johtopäätöstä, että kokisin itse aikaisemmin käyttäytyneeni jotenkin "väärin" ja/tai kiusaamiseni olisi ollut jotekin oudosti minun vikani tms. Ainakin itselleni aikaisempi ja uudempi käytös ovat yhtä oikein (tai väärin) tms keskenään...
Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Niin siis minun elämässäni kävi nyt vaan niin, että kiusaaminen loppui kun itse muutin omaa käytöstäni - tästä ei tietenkään voi vetää sellaista johtopäätöstä tms että joku muukin uhri saisi kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tästä EI minusta voi (eikä varsinkaan saisi!) tehdä sellaista johtopäätöstä, että kokisin itse aikaisemmin käyttäytyneeni jotenkin "väärin" ja/tai kiusaamiseni olisi ollut jotekin oudosti minun vikani tms. Ainakin itselleni aikaisempi ja uudempi käytös ovat yhtä oikein (tai väärin) tms keskenään...
Nimenomaan siitä on kyse, että sinun viestiesi perusteella on oleellista mitä kiusattu tekee tai on tekemättä.
Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni kuka tahansa saa olla ja tehdä mitä hyvänsä, kunhan ei tahallisesti ja harkitusti vahingoita muita.
Niin ollen edellytys, että kiusatun pitäisi/olisi syytä/kannattaisi muuttua on väärin; kiusaaminen voi alkaa ja jatkua vaikka kiusattu tekisi mitä, ja koska jo nyt näyttää yleisenä käsityksenä olevan, että kiusattu on jollain tavalla ansainnut tulevansa kiusatuksi - tai että koska hän ei ole muuttanut omaa käytöstään -> kiusattuna oleminen on hänen oma valintansa.
Kahvi kirjoitti:
...Niin siis minun elämässäni kävi nyt vaan niin, että kiusaaminen loppui kun itse muutin omaa käytöstäni - tästä ei tietenkään voi vetää sellaista johtopäätöstä tms että joku muukin uhri saisi kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tästä EI minusta voi (eikä varsinkaan saisi!) tehdä sellaista johtopäätöstä, että kokisin itse aikaisemmin käyttäytyneeni jotenkin "väärin" ja/tai kiusaamiseni olisi ollut jotekin oudosti minun vikani tms. Ainakin itselleni aikaisempi ja uudempi käytös ovat yhtä oikein (tai väärin) tms keskenään...
Hilppa kirjoitti:Kahvi kirjoitti:
...Niin siis minun elämässäni kävi nyt vaan niin, että kiusaaminen loppui kun itse muutin omaa käytöstäni - tästä ei tietenkään voi vetää sellaista johtopäätöstä tms että joku muukin uhri saisi kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tästä EI minusta voi (eikä varsinkaan saisi!) tehdä sellaista johtopäätöstä, että kokisin itse aikaisemmin käyttäytyneeni jotenkin "väärin" ja/tai kiusaamiseni olisi ollut jotekin oudosti minun vikani tms. Ainakin itselleni aikaisempi ja uudempi käytös ovat yhtä oikein (tai väärin) tms keskenään...
Tuollainen selitys ei yhtään auta kiusattuja. Esimerkiksi psykiatrian erikoislääkäri Lehti on todennut, että kiusaaja on saatava vastuuseen teoistaan, jotta kiusaaminen loppuisi. Kiusattu ei ole auktoriteetin asemassa tai vastuussa kiusaamisestaan eikä velvollinen muuttamaan itseään kiusaamisen lopettamiseksi. Se, että joku kiusattu on muuttanut pois paikkakunnalta, leikkauttanut rintansa tai "säätänyt" käytöstään saadakseen kiusaamisen loppumaan ja vaikka olisikin onnistunut tavoitteessaan, ei ole hehkuttamiseen oikeuttavaa retostelua eikä missään tapauksessa oikeanlaista ongelmanratkaisun etsimistä kiusaamisongelmaan.
Kahvi kirjoitti:Kerroppas nyt Hilppa, kun tuollaisen viestin kirjoitit, että miksi ylipäätään ko selitykseni pitäisi auttaa kiusattuja?
Entä missä olen väittänyt, että kiusattu olisi velvollinen muuttamaan itseään kiusaamisen lopettamiseksi?
Onko jossain tapahtunut ko retostelua/hehkuttelua/tms?
Ja missä kohtaa olen väittänyt "oman elämäni faktan" olevan jotenkin oikeanlaista ongelmanratkaisun etsimistä kiusaamisongelmaan?
Kahvi kirjoitti:Lette kirjoitti:Uhria tulisi auttaa näkemään sitä, että hän ottaa huomaamattaan vastaan kiusaamisen.
Näin ei tarvitse olla. Uhri voi muuttaa asennettaan itseensä, jolloin kiusaaminen lakaa.
Tämä ei ole suinkaan helppoa.
Hyvin tiivistetty!
21.10.2012 14:42 PP
Kahvi kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kahvi kirjoitti:
Tuollainen selitys ei yhtään auta kiusattuja. Esimerkiksi psykiatrian erikoislääkäri Lehti on todennut, että kiusaaja on saatava vastuuseen teoistaan, jotta kiusaaminen loppuisi. Kiusattu ei ole auktoriteetin asemassa tai vastuussa kiusaamisestaan eikä velvollinen muuttamaan itseään kiusaamisen lopettamiseksi. Se, että joku kiusattu on muuttanut pois paikkakunnalta, leikkauttanut rintansa tai "säätänyt" käytöstään saadakseen kiusaamisen loppumaan ja vaikka olisikin onnistunut tavoitteessaan, ei ole hehkuttamiseen oikeuttavaa retostelua eikä missään tapauksessa oikeanlaista ongelmanratkaisun etsimistä kiusaamisongelmaan.
Kerroppas nyt Hilppa, kun tuollaisen viestin kirjoitit, että miksi ylipäätään ko selitykseni pitäisi auttaa kiusattuja?
Entä missä olen väittänyt, että kiusattu olisi velvollinen muuttamaan itseään kiusaamisen lopettamiseksi?
Onko jossain tapahtunut ko retostelua/hehkuttelua/tms?
Ja missä kohtaa olen väittänyt "oman elämäni faktan" olevan jotenkin oikeanlaista ongelmanratkaisun etsimistä kiusaamisongelmaan?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa