Tunteet

Tunteet

ViestiKirjoittaja Maaria » 21.12.2014 18:14

Miten tunteitaan voi käsitellä? Entä voiko tunteita ennakoida.
Maaria

Re: tunteet

ViestiKirjoittaja SADE » 21.12.2014 18:46

Ei tunteita aina tarvi käsitellä. Parempi (ehkä?) olisi yrittää opetella elämään elämäänsä kaikkine moninaisine tunteineen..
SADE

Re: tunteet

ViestiKirjoittaja Lette » 23.12.2014 13:04

Sateentekijä kirjoitti:Mielestäni ei voi ennakoida, moni tunneryöppy tulee yllättäen ja arvaamatta. minulle ainakin tunteiden hallinta ja käsittely on aina ollut vaikeaa.
Olen ns. tunneihminen, nykyjään sellaista sanotaan epävakaaksi..
What ever.. Tunteet vievät minua, en minä tunteita.

Jos masennun, masennun kokonaisvaltaisesti jopa pienimmästäkin syystä. Sama on ilon kanssa. Saatan pursuta hyvää mieltä ja- oloa, kunnes taas läikähtää yli.
Tasapaksuutta elämään tuovat lääkkeet. En halua sellaista, minä haluan säilyttää tunteeni, haluan ne kokonaan takaisin.

Ehkä lääkitys saa sen aikaan, etten ala jossain väenpaljoudessa yhtäkkiä herkkäilemään tai vihastumaan.Pystyn hoitamaan asiat suht neutraalilla tasolla. Kotiin tullessani sittten purkaudun. Milloin mistäkin syystä. En ole aikoihin itkenyt kunnolla. Eilen ryöppysin suorastaan.
Syytä en pystynyt selvittämään.

Tunteiden käsittely on todella vaikea asia. Yhdessä jonkun asiantuntijan kanssa voi tunnevyyhtejä yrittää purkaa. Omatoiminen tunteitten seulominen on syytä aloittaa varovasti.
Liian syvälle niihin meneminen ei ole hyväksi, ainakaan minulle.
Joskus on parasta antaa vaan tulla täysillä . Ohi se huippu menee ennemmin tai myöhemmin.

Tunteet kuuluvat elämään. Ilman niitä olisimme vain tyhjää kuorta.

Et ole sovussa itsesi kanssa, koska et ole yhteydessä sisimmäsäsi oleviin hyviin tunteisiin.
Käytännön tilanteissa ihmisen tulisi käyttää tervettä järkeä, joka on yhteydessä hyvään. Mielen tasapaino tulee vain hyvän kautta.
Lette

Re: Tunteet

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 23:42

Sateentekijä kirjoitti:Silloin kun on kokenut jotain äärimmäisen synkkää , tuskaistakin ja siitä taistellut tavalla tai toisella valoa päin, silloin voi sanoa saavuttaneensa jotain.Voi sanoa osaavansa tuntea!
Pelkällä hyvyydellä ei kukaan kykene elämään.

Olen samaa mieltä! Synkkä musta tyhjyys, pelot, tuskaisuus ja sekoamisen tunne ja siitä ulos pääsy vaikka lääkkeillä,( kun muu ei auta, vaan hautoo itsemurhaa. )
Ulos pääsy aloittaa uudenlaisen arvostuksen itseään kohtaan ja se on hyvin voimaannuttavaa.
Jumaliste, olen mä aika likka, mä selvisin!! Tästälähin pidän huolta, että haen apua ajoissa, koska elämä on ihanaa! Elämän ilon löytyminen vaan viivästyy usein vastoinkäymisten myötä, mutta selvittyään kriisistään vaikka muiden avulla, voi vasta sanoa: minä elän ja olen onellinen!
Kissi

ViestiKirjoittaja Lette » 28.12.2014 12:33

kiss kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Silloin kun on kokenut jotain äärimmäisen synkkää , tuskaistakin ja siitä taistellut tavalla tai toisella valoa päin, silloin voi sanoa saavuttaneensa jotain.Voi sanoa osaavansa tuntea!
Pelkällä hyvyydellä ei kukaan kykene elämään.

Olen samaa mieltä! Synkkä musta tyhjyys, pelot, tuskaisuus ja sekoamisen tunne ja siitä ulos pääsy vaikka lääkkeillä,( kun muu ei auta, vaan hautoo itsemurhaa. )
Ulos pääsy aloittaa uudenlaisen arvostuksen itseään kohtaan ja se on hyvin voimaannuttavaa.
Jumaliste, olen mä aika likka, mä selvisin!! Tästälähin pidän huolta, että haen apua ajoissa, koska elämä on ihanaa! Elämän ilon löytyminen vaan viivästyy usein vastoinkäymisten myötä, mutta selvittyään kriisistään vaikka muiden avulla, voi vasta sanoa: minä elän ja olen onellinen!

Kerrot, että olet onnellinen, kun olet yhteydessä hyviin tunteisiin. Onnellisuus itsessään on hyvä tunne. Meillä ihmisilä on taipumus olla onnellisuutta, hyvää vastaan, miten sitä kukin nimittääkin. Ihmsellä on myös vapaa tahto tehdä valintoja, kuten sinä valitsit viisaasti onnellisuuden puolesta.
Lette

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.12.2014 19:16

Voi olla, että vaikeuksista, jos niitä on elämässä paljon, ihminen voi joko katkeroitua tai sitten kasvaa
ehkä myötätuntoisemmaksi itseään ja muita kohtaan.

Minulla on "negatiivisia" tunteita, ja ne minä hyväksyn ja yritän ymmärtää, mistä ne johtuvat.
Syiden ja oikeiden motiivien etsiminen voi joskus olla hyväksi. Valheessa eläminen ja kieltäminen sairastuttavat.
Maaria

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet