Suosikkilaatikkosi?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Mikä näistä on suosikkisi?

Perunalaatikko (imelletty)
0
Ei ääniä
Lanttulaatikko
4
57%
Bataattilaatikko
0
Ei ääniä
Porkkanalaatikko
1
14%
Punajuurilaatikko
1
14%
Maksalaatikko
0
Ei ääniä
Romulaatikko
1
14%

Ääniä yhteensä : 7

Re: Suosikkilaatikkosi?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2014 20:42

Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa noin. Kuulostaa järkevältä selitykseltä siihen, että maksalaatikko on yksi joulun perinnelaatikko.
Ja tosiaan: onhan siasta valmistettu muitakin jouluherkkuja - kuten syltty ja sianpää myös ihan sellaisenaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 21:52

Meillä ei lapsuudenkodissa ollut koskaan maksa- eikä makaronilaatikkoa jouluna.
Nyttemmin on maksalaatikko päässyt meidän joululaatikoiden joukkoon;
jossain vaiheessa lapset eivät suostuneet maistamaankaan muita joulun laatikkoruokia.
Makaronia meillä on kyllä ollut aina jouluna, mutta vain lisukkeena.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tuuve m » 22.12.2014 14:17

Minkä lisukkeena se makarooni on? Onko teillä myös ketsuppia joulupöydässä?
Esim. potut on lisukkeena alkuruossa kalojen kanssa ja sitten laatikot ovat lisukkeena liharuualle.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.12.2014 16:55

Perinteisen joulupöydän runsaus muodostuu erilaisista lisukkeista, jotka normaalioloissa ovat herkkuja. Mutta kuka jaksaa enää nykypäivänä täyttää mahaansa herkuilla, koska monilla on nykyisin joulu lähes aina.

Onko teillä koskaan jouluna ollut oikein kova nälkä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 22.12.2014 17:45

Perinteisesti minulla on nälkä jouluyönä.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Rane » 22.12.2014 18:27

Minä syön aika yksinkertaista ruokaa, kun en viitsi itselleni kokkailla enkä käy ravintoloissa. Joskus on kiva päästä herkkupöytään. Varsinaista nälkää minä en nykyään näe, kun en enää viitsi laihduttaa, kuten nuorempana.
Rane

ViestiKirjoittaja SADE » 22.12.2014 19:43

tuuve m kirjoitti:Minkä lisukkeena se makarooni on? Onko teillä myös ketsuppia joulupöydässä?
Esim. potut on lisukkeena alkuruossa kalojen kanssa ja sitten laatikot ovat lisukkeena liharuualle.

En syö makaroonia koskaan ketsupin kanssa, mutta kyllähän ketsupinkin joulupöytään voi laittaa jos joku sellaista toivoo.
SADE

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.12.2014 20:18

tuuve m kirjoitti:Minkä lisukkeena se makarooni on? Onko teillä myös ketsuppia joulupöydässä?

Kinkun. Ketsuppia saattaa olla, en ole varma, kun itse en käytä. Joulupöydässä on sitä, mikä maistuu.
Esimerkiksi lipeäkalaa ei ole eikä rosollia. Laatikoita on jo mainitun maksalaatikon lisäksi
imellettyä perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja joskus porkkanalaatikkoakin. Myös säilykeherneitä on
ja juustoja ja joululimppua sekä jälkiuunileipää.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.12.2014 21:06

Helmis:"Meillä ei lapsuudenkodissa ollut koskaan maksa- eikä makaronilaatikkoa"
Ei munkaan lapsuudessa isovanhempien luona ollut maksa- tahi makarooniloodaa jouluna ja muistan, kun olin vanhempieni luona kylässä ja jouluruokapöydässä oli maksalaatikkoa ja mua hävetti ihan hirveesti, että miks äiti on niin tyhmä ettei ymmärrä mikä on arki- ja mikä jouluruokaa.
Kai vasta joskus -80 luvulla maksalaatikko oli joulupöytään sopivaa?
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.12.2014 21:16

Mieheni kotona on aina ollut kotitekoista maksalaatikkoa. Niinä vuosina kun minäkin pääsin anoppini jouluherkkujen ääreen,
siellä laitettiin maksalaatikkoon herkkusieniä. Herkkusienet taisivat olla melko uusi kaveri maksalle, mutta varsin hyvä yhdistelmä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.12.2014 21:37

Sieni-maksalaatikko reseptin löysin googlella, kun katsoin, en ole ikinä edes kuullut tuommoisesta. Mutta hyvä tietää.
Kissi

ViestiKirjoittaja tuuve m » 22.12.2014 22:07

Kyllä minä en söisi sieni-maksalaatikkoa.
Sieni-maksapataa kyllä teen usein mutta en jouluna ja siinä on perunaa eikä riisiä.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.12.2014 22:14

Sieni-maksapataa, miten sellaista tehdään, edes Google ei tunne :shock:
Kissi

ViestiKirjoittaja tuuve m » 22.12.2014 22:26

Sitäpä mie en kerro, on ukkini resepti ja varjelen sitä suvussa.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.12.2014 22:54

Merkillistä! Minullekkin tuli ensimmäisenä mieleen että olis vaarallista? Mutta eihän mikään siihen viittaa, miksi mulla ois sellainen tieto?
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.12.2014 23:08

Hengissä ollaan vielä kaikki muut paitsi appivanhemmat, joista appi olisi juuri täyttänyt 99 vuotta ja anoppi täyttäisi parin viikon kuluttua 97 vuotta. Eli sieni-maksalaatikko ei heitä vienyt.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.12.2014 23:42

Laitoin lanttulaatikot uuniin. Kotona ei sattunutkaan olemaan munia ja korvasin kanamunat mantelijauheella. Maustoin kroatialaisella sormisuolalla, jossa monia yrttejä mukana. Rouhin sitä reippaasti sekaan. Liotin korppujauhot Marttojen ohjeen mukaisesti kermamaidossa ennen lisäämistä lanttusurvokseen. Maustoin valkopippurilla ja rakuunalla, jonka sormissani hiersin jauhoksi.

Seos oli maukasta, koska keitin lanttukuutiot pienessä vesimäärässä. Nyt hautuvat 170°C:ssa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 22.12.2014 23:45

No tuon pitäisi kelvata anopillekkin!
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.12.2014 23:51

Hän tykkää lanttulaatikosta kovasti, joten saatan laittaa maistiaisiksi pienen rasian.

Lanttulaatikko on muuten yksi helpoimmista ruokalajeista valmistaa. Paljon helpompi saada maukasta aikaan kuin porkkanalaatikosta, jonka valmistuksessa on ainakin kaksi koulukuntaa. Äitini teki raasteversiota ja se oli maukasta. Pidin siitä kovasti, mutta itse en osaa tehdä sellaista. Mummini valmisti ja anoppini valmistaa sitä toista eli keitettyjen survottujen porkkanoiden versiota.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 23.12.2014 00:14

Minä en ole koskaan tehnyt ainuttakaan jouluista laatikkoa. Mies aikoinaan oli joulukokki, tulimme muu perhe valmiseen pöytään ja siinä oli ihan kaikkea mitä voi kuvitella. Nykyään ostan valmista ja vähän, yhdelle vaan.
Kissi

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko