SUOMALAINEN MELANKOLIA

Re: SUOMALAINEN MELANKOLIA

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 13:40

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minusta auktoriteettiuskossa tai sen puuttumisessa on kyse enemmän suhtautumistavasta asioihin. Individualistikin voi noudattaa liikennesääntöjä ja muita sääntöjä, jotka kokee mielekkäiksi. Auktorieettiuskossa on kyse juurikin uskosta, usko ei vaadi mitään perusteluja, kun taas itsenäinen ajattelija odottaa perusteluja.

Mutta sen auktoriteettiuskon täydellinen puute tarkoittaisi mielestäni myös luottamuksen täydellistä puutetta. Luottamuksen puute yhteiskunnan sääntöjä ja toimivuutta kohtaan. Mielestäni asenteet ja suhtautumistavat eivät liity pelkästään teoriaan, vaan näkyvät käytännössä jollain tavalla ihmisen toiminnassa. Vaikka esimerkiksi niin, että suhtautuu kielteisesti (pilkaten, vaikkakaan ei ehkä suorasti) niihin, jotka toimivat elämässään eri tavoin kuin auktoriteettiuskoton itse elää.

Viittaan tässä sanan uskoa merkitykseen tottelemisena eikä niinkään uskonnollisena (maailmankatsomuksellisena) uskona.

Jatkan vielä edellisen viestisi kommentoimista. Mainitsemasi individualisti herkemmin ei kunnioita sääntöjä etenkään, jos hän ei koe niitä mielekkäiksi itselleen. Useimmat säännöt hyödyttävät muita kuin itseä tai tekevät muiden elämän helpommaksi tai turvallisemmaksi. Individualisti voi kokea sellaiset säännöt omaa individualismiaan kahlitsevaksi ja rajoittavaksi. Monet tuollaiset säännöt ovat kuitenkin välttämättömiä yhteiskunnan toimivuuden takaamiseksi ja että kaikilla pääsääntöisesti olisi hyvä ja turvallista olla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 14:38

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Se, että muiden propagoimana ympäristöön "liittyy" masentavia tekijöitä
ja että on niin hölmö että uskoo niihin (auktoritatiivisin lausumiin).

Entäs henkilö joka päinvastoin suhtautuu useimmiten skeptisesti kaikkeen?
Miten ympäristö vaikuttaa häneen tai hänen mielenterveyteensä?
Mikä tällaista ihmistä vaivaa vai vaivaako mikään?

Esimerkiksi sinulla projektiivisissa metododeissa näyttää olevan auktoriteettina
professori Nummenmaa nuorempi, jota mm. minä en pidä ko. asiassa asiantuntijana
ollenkaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.12.2014 22:43

Hilppa kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minusta auktoriteettiuskossa tai sen puuttumisessa on kyse enemmän suhtautumistavasta asioihin. Individualistikin voi noudattaa liikennesääntöjä ja muita sääntöjä, jotka kokee mielekkäiksi. Auktorieettiuskossa on kyse juurikin uskosta, usko ei vaadi mitään perusteluja, kun taas itsenäinen ajattelija odottaa perusteluja.

Mutta sen auktoriteettiuskon täydellinen puute tarkoittaisi mielestäni myös luottamuksen täydellistä puutetta. Luottamuksen puute yhteiskunnan sääntöjä ja toimivuutta kohtaan. Mielestäni asenteet ja suhtautumistavat eivät liity pelkästään teoriaan, vaan näkyvät käytännössä jollain tavalla ihmisen toiminnassa. Vaikka esimerkiksi niin, että suhtautuu kielteisesti (pilkaten, vaikkakaan ei ehkä suorasti) niihin, jotka toimivat elämässään eri tavoin kuin auktoriteettiuskoton itse elää.

Viittaan tässä sanan uskoa merkitykseen tottelemisena eikä niinkään uskonnollisena (maailmankatsomuksellisena) uskona.

Jatkan vielä edellisen viestisi kommentoimista. Mainitsemasi individualisti herkemmin ei kunnioita sääntöjä etenkään, jos hän ei koe niitä mielekkäiksi itselleen. Useimmat säännöt hyödyttävät muita kuin itseä tai tekevät muiden elämän helpommaksi tai turvallisemmaksi. Individualisti voi kokea sellaiset säännöt omaa individualismiaan kahlitsevaksi ja rajoittavaksi. Monet tuollaiset säännöt ovat kuitenkin välttämättömiä yhteiskunnan toimivuuden takaamiseksi ja että kaikilla pääsääntöisesti olisi hyvä ja turvallista olla.

Tuo siis sinun käsityksesi individualismista, jota kuvailet.
Minun käsitykseni mukaan individualisti voi olla myös altruisti.
Lainaan wikipediaa:
Yhteiskuntafilosofiassa ja etenkin etiikassa individualismi usein sekoitetaan egoismiin, mikä on eri asia. Kirjailija Charles Dickens oli esimerkki klassisesta jyrkästä individualistista, joka oli samalla myös altruisti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Individualismi
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.12.2014 22:50

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Se, että muiden propagoimana ympäristöön "liittyy" masentavia tekijöitä
ja että on niin hölmö että uskoo niihin (auktoritatiivisin lausumiin).

Entäs henkilö joka päinvastoin suhtautuu useimmiten skeptisesti kaikkeen?
Miten ympäristö vaikuttaa häneen tai hänen mielenterveyteensä?
Mikä tällaista ihmistä vaivaa vai vaivaako mikään?

Esimerkiksi sinulla projektiivisissa metododeissa näyttää olevan auktoriteettina
professori Nummenmaa nuorempi, jota mm. minä en pidä ko. asiassa asiantuntijana
ollenkaan.

En pidä häntä auktoriteettina, hän nyt sattuu olemaan vain niitä harvoja, jotka ovat kirjoittaneet tästä aiheesta suomeksi. Toinen kriitiikkiä projektiivisia testejä kohtaan esittänyt on Tampereen yliopiston emeritusprofessori Markku Ojanen, häntäkin olen muistaakseni keskusteluissa lainannut, miksi vain näitä kahta, siksi että suomeksi en ole tosiaan muita lähteitä löytänyt. Olen toki sitä mieltä, että vain argumentit keskusteluissa ratkaisevat, itse esitit nyt Argumentum ad auctoritatem ja Argumentum ad verecundiam -argumentointivirheet.

Projektiivisia testejä on moitittu myös siitä että niiden tulkintajärjestelmä on ollut salainen, eikä näin ole tieteessä yleisesti tapana toimia. Siis kriitiikki on liittynyt myös keskustelun puutteeseen.

Miksi sinä et ole esittänyt julkisuudessa vastakritiikkiä Nummenmaan kirjoitukseen, vai oletko?
Tahtoisin tosiaan kuulla ne argumentit.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 23:52

Viittaan aiempiin vastauksiini ko. aiheesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.12.2014 23:53

Psykopatologia kirjoitti:Viittaan aiempiin vastauksiini ko. aiheesta.

En ole aiemmin kysynyt tätä:
Miksi sinä et ole esittänyt julkisuudessa vastakritiikkiä Nummenmaan kirjoitukseen, vai oletko?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.12.2014 00:08

En ole julkisesti sellaisessa asemassa, että näkyvämmillä kannanotoilla olisi merkitystä yleisemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.12.2014 00:23

Psykopatologia kirjoitti:En ole julkisesti sellaisessa asemassa, että näkyvämmillä kannanotoilla olisi merkitystä yleisemmin.

Onko Nummenmaan kannanotoilla siis mielestäsi enemmän merkitystä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.12.2014 00:37

Tietysti. Kyllä yliopiston psykologian professorin viesteillä on yleisempää merkitystä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 24.12.2014 12:34

Tunteista, suru, kuvaa hyvin melankoliaa. Suru on positiivinen tunne, jota ihminen tarvitsee selviytyäkseen vaikeasta elämäntilanteesta. Melankolia on positiivinen asia.
Lette

ViestiKirjoittaja Maaria » 29.12.2014 23:40

Miten voi olla surullinen, vaikka elämäntilanne ei ole vaikea. Mistä ihminen on surullinen. Onko suru hälytysmerkki jostakin...en tiedä.

Olen surullinen siitä, että lopulta kaikki lähtevät pois minun luotani. Miksi en voi iloita heistä tänään ja tässä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Kissi » 30.12.2014 00:01

Mun muinainen terppa sanoi, kun kysyin tuota samaa, että entäs jos se on sen laatuista surua, ettei se liity mihinkään. On vaan haikea mieli, jostain mikä ei ole tunnistettavaa.
Kissi

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa