Tiernapojat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Tiernapojat

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.12.2014 21:43

Sateentekijä kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=4LeI3PZtnys (3:26)

Rajaton - Tiernapojat (live)

-Paras tiernapojat ikinä!

Rakastan Rajatonta, mutta Tiernapoikien tulkinta tuntui - ja näytti - tympeältä.
Laittamasi linkin myötä 'löysin' pitkästä aikaa tämän ihanan lauluyhtyeen, jota en ole kuunnellut aikoihin. Youtubessa on hyviä soittolistoja. Joten kiitos linkistä ja vinkistä.

Toinen laittamasi linkki vaikuttaa hienolta ja 'oikeaoppiselta' ihan pituutensakin perusteella, mutta juutuin Rajattoman musiikkiin, joten toisen linkin kuuntelu ja katselu jää tuonnemmaksi. Sopiikin paremmin jouluun; minä kun rakastan Rajattoman lisäksi Tiernapoika-kertomusta - sitä aitoa ja oikeaa. Lapsesta lähtien olen tykännyt siitä, enkä varmaan ikinä kyllästy.

Siksi kai Rajattoman esitys tuntuikin niin tympeältä: se oli muka-hauska väärennös vakavasta teoksesta. Järkyttävää tärvelyä.
Tosin yhtye sai ymmärtämykseni puolelleen siinä vaiheessa, kun esityksensä lopussa (oikeaoppisesti) kerjäsi ostamaan levyään ja paitojaan... :)

20:49. Laittamasi Wikipedian selvitys Tiernapoikien historiasta on mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen. Niin paljon kuin olenkin vuosien varrella ollut Tiernapoikien lumoissa ja kiinnostunut aiheesta, en ole lukenut noin laajaa selvitystä asiasta. Tuskin nytkään olisin lukenut, jos sitä ei olisi siteerattu tänne silmien eteen. Tiernapojat 'kaikessa vaatimattomuudessaan' on mielestäni yksi vaikuttava pätkä suomalaista kulttuurihistoriaa ja perinnettä.
Mirri

Re: Tiernapojat

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.12.2014 01:00

Totta, kyllä Rajattoman parodia oli hyvä, katsomisen ja kuuntelemisen arvoinen. Minun piti vain toipua ensijärkytyksestä... :)

Toisessa linkissä on aito ja alkuperäinen Tiernapoika -esitys kaikkinensa. Tosin lopussa toivotettiin hyvää yötä hyvän joulun sijaan; tiedä häntä kumpi on alkuperäisempää.
Sääli, että kuvaus oli huonoa; ainakin migreenialttiin ihmisen voi olla viisasta panna välillä silmät kiinni ja nautiskella vain kuunnellen.
Mirri

Paluu Romulaatikko