Ravinnelisät (vitamiinit ja muut)

Re: Ravinnelisät (vitamiinit ja muut)

ViestiKirjoittaja Maaria » 14.12.2014 01:05

Ravinnelisät on perseestä.
Maaria

ViestiKirjoittaja SADE » 14.12.2014 10:28

Onko sinusta Jill, kerro miksi!? Aina hyvä saada perustelut vahvoille mielipiteille.
SADE

ViestiKirjoittaja tuuve m » 14.12.2014 11:11

On Jil oikeassa. Yleensä sellainen ihminen syö lisäravinteita jolla ruokavaliokin on kunnossa eikä tarvisi enää lisäravinteita.
Jos syö perusruokaa, se riittää eikä tarvisi kuin d-vitamiinia ihan pimeinä aikoina.
Esim. Lapissa ihmiset syövät d.tä ympäri vuoden vaikka keväisin on kirkkaat hanget ja kesällä on valoisaa ympäri vuorokauden.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Rane » 14.12.2014 12:11

Minä en syö edes D-vitamiinia.
Rane

ViestiKirjoittaja Maaria » 14.12.2014 13:43

Sade, tarkoitin lähinnä juuri mitä tuuve m tuossa kirjoittikin. Olin vähän turhan epäselkeä viestissäni.
On todellakin ihmisiä, jotka ravinnelisiä tarvitsevat.
Maaria

ViestiKirjoittaja SADE » 14.12.2014 14:53

On lukemattomia syitä siihen miksi ihmisen elimistö ei pysty hyväksikäyttämään vitamiineja ruuasta normaalilla tavalla, mm. erilaiset suolistosairaudet (keliakia, Crohnin syndrooma, syövät jne), osteoporoosi, reuma, laktoosi-intoleranssi, lääkkeiden sivuvaikutus jne.
SADE

ViestiKirjoittaja tuuve m » 14.12.2014 15:22

Tietenkin on eri asia, jos on joku sairaus. Koska silloin verikokeilla tms voidaan todistaa, että tarvitsee lisäravinteita.
Minulla itselläkin on niin.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 15:24

Ja lisäravinteiden käyttöön yksinkertaisesti se syy, että ravinto, jota useimmat syövät, ei aina ole niin monipuolista, vaikka siihen pyrkisi. Ihan käytännön syistä. Joskus en ehdi laittamaan ruokaa, olen matkoilla, jossa ruoka on erilaista kuin mihin olen tottunut, tai tarjolla oleva työpaikkaruoka ei täytä terveysohjeita, esimerkiksi kasvissyöjän proteiininsaantivaatimuksia.

Myös urheillessa elimistö on joskus rasitustilassa ja ravintoaineiden imeytyminen ei tuolloin välttämättä toimi normaalisti. Osittain siksi syön joitakin vitamiineja, magnesiumia ja kalkkia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 14.12.2014 15:39

Ihmisen elimistö, kestää sen ettei joka päivä söisikään just tarkalleen monipuolisesti.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 15:44

Varmasti kestää, mutta pyrittäessä kokonaisvaltaiseen hyvään terveyteen nimenomaan säännöllisyys on yksi kriteeri. Ja miten säännöllisyys ja johdonmukaisuus toteutuvat, on hyvin erilaista eri ihmisillä. On monia tekijöitä, jotka lisäävät epäsäännöllisyyttä yksilöillä eri tavoin. Nukkumisen rytmi, unen laatu ja yleinen stressitila vaikuttavat paljon.

Lisäys jälkeenpäin: sekä nautintoaineiden käyttö (alkoholi, tupakka, kahvi...).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 16:06

Lisäravinteiden (vitamiinien) käytön hyötyjä ei pystytä explisiittisesti todistamaan kuin varsinaisissa puutostilanteissa. Lisäksi monien valmisteiden käyttöä rajoittaa niiden korkea hinta. D-vitamiinin käyttö on nykytietämyksen mukaan sellainen väestötasolla yleisesti suositeltu.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.12.2014 19:09

Brittiläis-ranskalainen (1878-) endokrinologi Charles-Édouard Brown-Séquard (1817 - 1894)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles-%C ... C3%A9quard

The "elixir of life." Dr. Brown-Séguard's own account of his famous alleged remedy for debility and old age, Dr. Variot's experiments ...
To which is prefixed a sketch of Dr. Brown-Séguard's life, with portrait ([c. 1889]) (selaa, pp. 6 - 7)
https://archive.org/details/elixiroflifedrbr00dunbuoft

The History of Clinical Endocrinology: A Comprehensive ...
https://books.google.fi/books?isbn=185070427 https://books.google.fi/books?id=zRxQIm ... rd&f=false (p. 149 =>)

Brown-Séquard revisited: a lesson from history on the placebo effect of androgen treatment
Andrea J Cussons, John P Walsh, Chotoo I Bhagat and Stephen J Fletcher
Med J Aust 2002; 177 (11): 678 - 679. https://www.mja.com.au/journal/2002/177 ... -treatment

Brown-Séquard antoi 1870-luvulta lähtien eläinten kiveksistä tehtyä elämäneliksiiriä potilaille ja kokeili
sitä myös itseensä ja sai hyviä tuloksia tällä organo-terapiallaan, jossa efekti oli kokonaan plaseboa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 14.12.2014 20:16

Kaiken lisäksi joidenkin vitamiinien on todettu hyvinkin nopeavaikutteisesti auttavan erinäisiin oireisiin (esim. B12 suun limakalvojen haavaumiin, magnesium päänsärkyyn jne).
SADE

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.12.2014 21:33

LifeExtension NAD+ Cell Regenerator™Nicotinamide Riboside 100 mg, 30 vegetarian capsules [1 / pv]
LifeExtension Mix Capsules State-of-the-Art-Multi-Nutrient Formula (490 kpl) [2 / pv]

Itse olen viikon ottanut noita ja nuorentunut viisi vuotta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 21:45

Ei sinulla sattuisi olemaan "ennen ja jälkeen" –kuvia?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 14.12.2014 22:12

SADE kirjoitti:Kaiken lisäksi joidenkin vitamiinien on todettu hyvinkin nopeavaikutteisesti auttavan erinäisiin oireisiin (esim. B12 suun limakalvojen haavaumiin, magnesium päänsärkyyn jne).

Joskus pentuna luin jostain, että b12 vahvistaa hermostoa ja niimpä aloin syödä sitä ja olo parani ja paranee nykyäänkin, jos heikottaa ja satsaan kalliseen aineeseen. Voi olla lumetta, mutta toimii mulla. Magnesium auttaa kanssa nopeasti huonoon oloon, mutta c -vitamiinista tulee vaan entistä heikompi ja saa sydän häiriöitä. Näin olen itselleni todennut vuosien varrella.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 22:36

Berocca-liuoksen nauttiminen on haitallista hampaille. (Erittäin hapan liuos vaurioittaa kiillettä.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 00:32

Hilppa kirjoitti:Ei sinulla sattuisi olemaan "ennen ja jälkeen" –kuvia?

Ei ole kuvia eikä niistä mitään näkyisikään enkä niitä edes saisi nettiin.

Järjestysasteikolla 1 - 10, jossa lähtötaso ja mediaani ovat 5½,
1) yleinen vitaalisuuden tunne on 6½ ja 2) pyöräilyvoima 6.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 00:47

Mikä on muiden satunnaistekijöiden vaikutus? (Itse olet ehkä jäävi arvioimaan.)

Tuo pyöräilyvaikutus on melko vakuuttava. Tosin siinäkin otettava huomioon pitkän aikavälin tekijät ja harjoituksen rytmitys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 01:02

Minulle "vakuuttavuus" oli toisin päin, so. 1:stä ihmettelen (yhden yksikön nousu) "itsestään":
2:een taas tarvitaan enemmän aikaa. 2 on voinut myös vaikuttaa ykköseen.

Nyt univelka ei ole näyttänyt tuottavan päiväväsymystä.

(Ko. NAD+ on ihan syksyn uutuus, kollegan minulle esittävä.)

13:40 Elkee naurako.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet