Ravinnelisät (vitamiinit ja muut)

Re: Ravinnelisät (vitamiinit ja muut)

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 20:27

Sateentekijä kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Linkki on taas päin persettä ja ensin puhuu Vitol-tipoista ja sitten Devitolista.

Miten minusta jollain tavalla taas tuntuu, että se olet sinä joka tapansa mukaan taas sotkee asioita :mrgreen:
Mutta mitä väliä, kun luulen muitten ymmärtäneen.

Minä googlailin yrittäessäni ymmärtää mitä tarkoitat. Ilman googlailua en olisi älynnyt sinun tarkoittavan Devitolia kirjoittaessasi Vitolista. Vitol-tipat ja -helmet ovat vuosikymmenten takaa tuttuja, Devitolista en ole tähän mennessä ikinä kuullutkaan. Yrittäessäni ymmärtää sinun epäselvää viestintääsi sain tietää, että Vitolia ei nykyisin suositella käytettäväksi ainakaan vauvoilla ja pikkulapsilla, eikä Vitol-helmiä taideta enää myydäkään.

Kyllä on väliä sillä puhutko Vitolista vai Devitolista, koska Vitol on oleellisesti eri asia kuin Devitol. Se, että luulet lukijoiden ymmärtävän mistä puhut ja mitä tarkoitat ei riitä näin tärkeässä asiassa.

Devitol:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=far11447

Vitol:
http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/fi/576298.html
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 12.12.2014 20:38

Minähän sanoin samaa mutta minua herjasit, Mirriä.....
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 20:56

Sateentekijä kirjoitti:Mirri kirjoitti:
"Kyllä on väliä sillä puhutko Vitolista vai Devitolista, koska Vitol on oleellisesti eri asia kuin Devitol. Se, että luulet lukijoiden ymmärtävän mistä puhut ja mitä tarkoitat ei riitä näin tärkeässä asiassa."
Sateentekijä vastaa:
Mirri. eri asioita ovat lääkeainepitoisuutensa suhteen , Vitol tarkoitettu erityisesti pienille lapsille ja raskaina oleville tai synnyttäneille imettäville äideille ja Devitol vaikka kaikille, korjaan virheeni.Kaikkihan eivät välttämättä tarvitse D- vitamiinin lisäksi Vitolin sisältämää A- vitamiinia.

Käsittääkseni juuri vauvoille ja pienille lapsille ei nykyisin suositella Vitolia, koska heitä halutaan suojella liialliselta A-vitamiinin saannilta. Toisin kuin ennen, jolloin Vitol-tipat aloitettiin miltei vastasyntyneillekin, ja neuvolat jakoivat Vitol-pulloja varmistaakseen, että vauvat ja pikkulapset varmasti saivat Vitolinsa. Lapsen kasvettua tarpeeksi isoksi nielemään pillereitä siirryttiin Vitol-helmiin...
Silloin ei vielä hoksattu miettiä A-vitamiinin yliannostuksen riskejä pienten ihmisten kohdalla.

Sateentekijä, olenko käsittänyt jotakin väärin?
Mirri

ViestiKirjoittaja tuuve m » 12.12.2014 21:06

Sateentekijä kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Minähän sanoin samaa mutta minua herjasit, Mirriä.....

Komppaan Mirriä, en sinua , mistähän syystä, yritä arvata Tuuve Maanvaiva!
En edes kaikin ajoin viitsi lukea sinun kommenttejasi.

Hyvin näytät Saara Sateentekijä lukevan kaikki mun kirjoitukset.
Miksi komppaat Mirriä. No, siksi kun nuoleskelet sitä tällä hetkellä siellä sun täällä.

ja ilman minua tässä olisi suositeltu Vitolia.
tuuve m

ViestiKirjoittaja SADE » 12.12.2014 21:08

Omega3, B12 ja kerran viikossa iso annos D-vitamiinia. Niillä on aika hyvin pärjätty tähän asti. Jatkosta ei koskaan tiedä.
SADE

ViestiKirjoittaja tuuve m » 12.12.2014 21:09

tuuve m

ViestiKirjoittaja tuuve m » 12.12.2014 21:11

SADE kirjoitti:Omega3, B12 ja kerran viikossa iso annos D-vitamiinia. Niillä on aika hyvin pärjätty tähän asti. Jatkosta ei koskaan tiedä.

Mitenkä iso annos viikossa otat, olisi varmaan sama, kun et ottaisi lainkaan.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 21:12

Sateentekijä kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Minähän sanoin samaa mutta minua herjasit, Mirriä.....

Komppaan Mirriä, en sinua , mistähän syystä, yritä arvata Tuuve Maanvaiva!
En edes kaikin ajoin viitsi lukea sinun kommenttejasi.

Komppaamiset ovat yhtä tyhjän kanssa; ainakaan minä en tee niillä mitään.

Tässä asiassa Tuuve on oikeassa: kirjoitit Vitolista, mutta ilmeisesti tarkoitit Devitolia - teit ison virheen vakavassa asiassa. Noin etenkin, koska olet tuonut hoitoalan ammattilaisuutesi esille.
Lisäksi laittamasi linkki oli niin tolkuton, ettei siitäkään herunut lukijoille mitään tietoa. Syystä tai toisesta et pitänyt tarpeellisena tarkistaa tärkeän asian tärkeää linkkiä; sen toimivuutta.
Mirri

ViestiKirjoittaja SADE » 12.12.2014 21:19

tuuve m kirjoitti:
SADE kirjoitti:Omega3, B12 ja kerran viikossa iso annos D-vitamiinia. Niillä on aika hyvin pärjätty tähän asti. Jatkosta ei koskaan tiedä.

Mitenkä iso annos viikossa otat, olisi varmaan sama, kun et ottaisi lainkaan.

En muista, purkki on kotona, mutta minä en. Annos (yksi tabletti) / viikko on suositeltu annostus, koska ko. tabletit ovat todella vahvoja. Miksi kannattaisi olla ottamatta D-vitamiinia?
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 21:28

tuuve m kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:D-vitamiinin saantiin voi aikuinenkin käyttää Vitol-tippoja joita vauvoille annetaan. Annostus tietysti aikuiselle suositusten mukainen.

Tuskin kannattaa käyttää, koska Vitol sisältää myös A-vitamiinia.
(lihavointi minun)

Noin on.
Aikuisen kannattaa olla tarkkana Vitolin käytössään, ja ainakaan pikkulapsille ei kannata syöttää Vitolia. Onneksi nykyisin on Vitoliin verrattuna parempia d-vitamiinin lähteitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 21:32

Sateentekijä, heittelet katteettomia kommentteja sen verran huolettomasti ja piittaamattomasti, että mitä jos sinä vähän kiristäisit...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 22:18

Sateentekijä kirjoitti:http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1822&i=ORION+PHARMA_DEVITOL
- Vaikuttava aine on ergokalsiferoli eli D2-vitamiini, jota on 2240 IU (= kansainvälistä yksikköä)
millilitrassa liuosta.
- Muut aineet on puhdistettu soijaöljy (920 mg/ml). Tipat eivät sisällä säilöntäaineita
Mainittu Devitol ei siis sisällä A-vitamiinia, ainoastaan D.tä

(linkin korjaus 12.12 klo 19)
nyt pitäisi toimia
Kirjoittaja Sateentekijä » 12.12.2014 14:27
D-vitamiinin saantiin voi aikuinenkin käyttää Vitol-tippoja joita vauvoille annetaan. Annostus tietysti aikuiselle suositusten mukainen.

Ensin ehdotit 'vauvoille annettavia' Vitol-tippoja d-vitamiinin tarpeen turvaamiseen. Tuuven kriittisen kommentin jälkeen puhuitkin Devitolista - et enää inahtanutkaan Vitolista. Lukijan jätit rauhassa itsekseen miettimään, että kumpaa alunalkaen mahdoit tarkoittaa: Vitolia vai Devitolia.
Ja vasta minun kriittisen kommenttini jälkeen tarkistit ja korjasit laittamasi toimimattoman linkin.

Mielestäni tuossa oli katteettomuutta kerrakseen. Ja noin etenkin, koska et ilmeisesti ole tällaisissa asioissa ihan maallikko. Ehkä sinun viestejäsi lukiessa on aiheellista ajatella, että vastuu on lukijalla; lukijan kannattaa googlailla ja tarkistella varmistaakseen juttujesi paikkansa pitävyyden ja luotettavuuden.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 22:26

Sateentekijä, millaisten ihmisten vitamiinintarpeeseen sinun kummallinen ohjeesi toimimattomine linkkeineen oli tarkoitettu?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.12.2014 23:30

Miksi aikuisten pitäisi valita Devitolia? Kykeneväthän nauttimaan purutabletteja. Ainakaan itselleni ei ensimmäisenä olisi tullut mieleen nestemäinen valmiste, paitsi erikoismaidot.

Mutta dementoituneelle vanhukselle Devitol voisi olla hyväkin vaihtoehto.

Lisätty ", paitsi erikoismaidot".
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 12.12.2014 23:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.12.2014 23:45

Sateentekijä kirjoitti:Minä hankin turvallisesti apteekista vitamiinit joita tarvitsen. Talviaikaan D-vitamiini ja B12 . Siinä ovat ne mitä käytän. Ja toisinaan, etenkin flunssassa C-vitam. pore.
Luontaistuotteita en enää käytä. Aikanaan ostin mm. karpalokapseleita. Älyttömän kalliita ja sisältävät minimaalisen määrän varsinaista ainetta. Sokeroimaton karpalotäysmehu(Meritalon) ajaa monta kertaa paremmin asian.
Normaalielämässä ihminen ei tarvitse ravinnelisiä muita kuin ehkä ko. vitamiineja.
Monipuolisesta ravinnosta saa tarvitsemansa. [PP]

En usko (esimerkiksi rasvahapot, Omega3). - Miksi juuri B12?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.12.2014 23:52

Kaikille kalaöljykapselit eivät sovi eikä niitä suositella kaikille. Jos on aivoverenvuodon riski kohonnut, kapseleita ei suositella.

Esim. jopa hammaslääkärissä kysytään ja on syytä mainita, jos syö säännöllisesti kalaöljykapseleita. Jos ei hyydy riittävän nopeasti, voi olla hankalaa määrätyissä tilanteissa. Esimerkiksi jos joutuu yllättäen aivoleikkaukseen, kalaölykapseleiden säännöllisestä käytöstä on suurta haittaa. Verenvuotoa ei saadakaan tyrehtymään normaalikeinoin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.12.2014 00:33

Noinhan se tietysti on (kuten Mosley'ssä jo todettiin).
Mutta jos vuotaja ei syö rasvakalaa ollenkaan, voisi kenties ottaa pari viikossa.

Ja kasvisyöjät.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.12.2014 00:37

Ehkä mun kannattaisi sitten hommata omegakolmoset jostakin muualta... Onneksi kalaöljyni sattuikin juuri tänään loppumaan :D
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.12.2014 00:41

Ihan oikeasti Helmenkalastaja, etkö ole kuullut tuota aiemmin?

Minä luulin toistelevani itsestäänselvyyksiä. Sain myös mustelmia öljykapseleista. Nykyisin syön silloin tällöin yhden kapselin. Ehkä kerran viikossa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.12.2014 00:47

Ihan oikeasti en. Tai kun tarkemmin ajattelen, niin minulle sanottiin ennen olkapääleikkaustani, ettei viikkoon sitä ennen saa syödä kalaöljyä, mutta en miettinyt sitä sen enempää. Aika hassua oikeasti, että kalaöljykapselini tosiaankin loppuivat tänä aamuna.

Kiitos, että kerroit itsestäänselvyyden!
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet