Psykopatologia kirjoitti:...
Minusta on väärin kirjoittaa hetekka yleis- ja asiatekstissä.
Taidekirjoitus ja puhekielikirjoitus ovat asia erikseen.
Hilppa kirjoitti:Voisitteko kuitenkin ystävällisesti selvittää minulle tuon otsikon oikeinkirjoitusongelman ja miten kyseisessä tilanteessa tulee toimia korrektisti? Kun teitä on täällä niin monta kieliasiantuntijaa paikalla.
Tuo heteka tuli ainakin minulle selväksi. Luultavasti muistan seuraavat 10 vuotta, miten heteka kirjoitetaan. Siitä eteenpäin en ole varma. Enhän tiedä, elänkökään enää silloin.
Psykopatologia kirjoitti:Lutikankin voi kirjoittaa lutika, eikä merkitys häiriinny,
jos kontekstista tiedetään, että kyse on yleishyödyllisistä
pieneliöistä. "Lutikoita suorastaan vilisi putkistoissa, kun
isä niitä puhalluslampulla hetekasta hävitti."
Psykopatologia kirjoitti:En ole nähnyt lutikaa muuten kuin tässä nyt. (Muotoa ei ole virallisesti osoitettu vääräksi.)
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4882Kielikello kirjoitti:...
On kuitenkin myös suuri ja kasvava joukko suomalaisia, joiden mielestä alkaa tekemään -muoto on tyyliltään neutraali. Osa ei ole opetuksesta huolimatta omaksunut kirjoitetun kielen normia – ehkä juuri siksi, että kielen järjestelmän kannalta alkaa tekemään -rakenne on neutraali. Paljon on myös niitä kielenkäyttäjiä, jotka itse käyttävät mieluummin jompaakumpaa muotoa mutta mielessään hyväksyvät myös toisen muodon olemassaolon.
...
Kyllästynyt kirjoitti:Tällä puhelimella on hankala kirjoittaa, ja totean vain lyhyesti, että Kahvin mielenkiinto keskusteluun herää aina kun hän katsoo voivansa ja pääsevänsä parjaamaan ja syyttelemään minua - milloin mistäkin. Mirrin äkillisesti herännyt nostalginen tunnekuohu hetekan suhteen on sekin kovin läpinäkyvää. Mutta terveisiä Pariisista, jatkan kohta eteenpäin ja palaan viimeistään joulukuun puolivälissä. Sillä välin voitte pitää minkälaiset Kyllästyneenparjaamisorgiat kuin ikinä haluatte.
Kyllästynyt kirjoitti:Tällä puhelimella on hankala kirjoittaa, ja totean vain lyhyesti, että Kahvin mielenkiinto keskusteluun herää aina kun hän katsoo voivansa ja pääsevänsä parjaamaan ja syyttelemään minua - milloin mistäkin. Mirrin äkillisesti herännyt nostalginen tunnekuohu hetekan suhteen on sekin kovin läpinäkyvää. Mutta terveisiä Pariisista, jatkan kohta eteenpäin ja palaan viimeistään joulukuun puolivälissä. Sillä välin voitte pitää minkälaiset Kyllästyneenparjaamisorgiat kuin ikinä haluatte.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa