Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.11.2014 22:26

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mitähän murretta "hetekka" edustaisi?

Tuskin mitään murretta, vaan kätevä keino erottaa firma ja sänky toisistaan. Heteka oli sentään pystyssä yli kolmekymmentä vuotta; melkoisen maineikas tehdas ja varmaan myös merkittävä työllistäjä omana aikanaan.

Tuo sinun "erottaa sänky ja firma toisistaan" on huono selitys.
Mitäpä jos vain suoraan myöntäisit, että pidät kiinni väärästä nimestä, koska minä kerroin sen minua ärsyttävän.

Mutta kutsu sinä hetekaa miksi haluat, omapahan on häpeäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.11.2014 22:29

Kahvi kirjoitti:...- kaikki voivat ärsyttää jotakuta, mutta jos on itseilmaisusta kysymys, niin jonkun yksittäisen henkilön ärsyyntyminen tuskin lienee painava peruste muuttaa omaa tyyliään.

Kiitos Kahvi.

Muistan tuon, ja muistutan sinuakin, kun seuraavan kerran valitat kirjoituksistani ja "asenteestani".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.11.2014 22:30

Helmenkalastaja kirjoitti:Minua ei haittaa vähääkään, jos joku haluaa käyttää sanaa heteka, enkä ymmärrä, miksi minun mieltymykseeni puhua hetekasta (ajatuksella 'hetekka') pitäisi haitata ketään muuta. Jossain oikeinkirjoitustestissä ehkä kirjoittaisin heteka; muuta kontekstia en keksi. Hetekkaan liittyy minun mielessäni tunteita, hetekaan ei.

llmeisesti puhua saa/voi mitä vain sylki näppäimistölle tuo, mutta minua ei saa ärsyttää mikään - tai jos ärsyttääkin; minä en saa siitä kertoa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.11.2014 23:10

Kuinka niin? Olethan sinä saanut kertoa ja minun puolestani ärsyynny pois!
Enemmän minusta tuntuu siltä, että ei saisi kertoa, ettei ärsytä, jos sinä olet sanonut jonkin ärsyttävän.
Minkäs minä sille voin, etteivät (kaikki) samat asiat ärsytä minua...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2014 23:26

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mitähän murretta "hetekka" edustaisi?

Tuskin mitään murretta, vaan kätevä keino erottaa firma ja sänky toisistaan. Heteka oli sentään pystyssä yli kolmekymmentä vuotta; melkoisen maineikas tehdas ja varmaan myös merkittävä työllistäjä omana aikanaan.

Tuo sinun "erottaa sänky ja firma toisistaan" on huono selitys.
Mitäpä jos vain suoraan myöntäisit, että pidät kiinni väärästä nimestä, koska minä kerroin sen minua ärsyttävän.

Mutta kutsu sinä hetekaa miksi haluat, omapahan on häpeäsi.
(lihavointi minun.)

Aikamoisia luuloja sinulla itsestäsi.
Kiva kuitenkin, ettet sentään syytä kiusaamisesta, vaikka pidänkin hetekan hetekkana.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.11.2014 23:49

Mirri kirjoitti:... Aikamoisia luuloja sinulla itsestäsi...

Miten niin?
Sinun toimintasi on hyvin läpinäkyvää, mutta kuten sanottu, omapa on asiasi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.11.2014 23:56

Ihan mielenkiinnosta kysyn: löydätkö, Kyllästynyt, jonkin toisen suomen kielen sanan, jossa on
- kolme tavua
- viimeisen tavun aloittaa jokin klusiileista k, p tai t
- kyseinen klusiili on yksöiskonsonantti
(siis tyyliin he-te-ka)?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.11.2014 23:57

"Aikamoisia luuloja itsestäsi."

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Tämän ketjun yhteydessä mitään tuollaista ei ole havaittavissa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 00:13

Helmenkalastaja kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn: löydätkö, Kyllästynyt, jonkin toisen suomen kielen sanan, jossa on
- kolme tavua
- viimeisen tavun aloittaa jokin klusiileista k, p tai t
- kyseinen klusiili on yksöiskonsonantti
(siis tyyliin he-te-ka)?

omapa
asetus
erotus
ositus
liputus
laputus
taputus
naputus
napautus
näpäytys
heikotus
häivytys
hapetus
hapetin
käämitys
läänitys
jäädytys
jäähdytys
vaahdotus
varoitus
verotus
kehotus
lopetus

Onhan noita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 00:15

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Aikamoisia luuloja sinulla itsestäsi...

Miten niin?
Sinun toimintasi on hyvin läpinäkyvää, mutta kuten sanottu, omapa on asiasi.

Kyllästynyt, mikä toiminta?
Uskotkohan tosissasi tämän väitteesi olevan totta:

Tosiaan vaikket olekaan syyttänyt kiusaamisesta, olet tässä ketjussa väittänyt minun tahallani ärsyttävän sinua pitämällä kiinni oppimastani sanasta, joka ei miellytä sinua. Ilmeisesti luulet minun hetekka-sanani liittyvän sinuun - aikamoisia luuloja sinulla itsestäsi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 00:18

Hilppa kirjoitti:"Aikamoisia luuloja itsestäsi."

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Tämän ketjun yhteydessä mitään tuollaista ei ole havaittavissa.

Kyllä on havaittavissa, jos Kyllästynyt tosissaan kuvittelee minun pitävän hetekkaa hetekkana hänen takiaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 00:23

Mirri kirjoitti:... Tosiaan vaikket olekaan syyttänyt kiusaamisesta, olet tässä ketjussa väittänyt minun tahallani ärsyttävän sinua pitämällä kiinni oppimastani sanasta, joka ei miellytä sinua. Ilmeisesti luulet minun hetekka-sanani liittyvän sinuun - aikamoisia luuloja sinulla itsestäsi.

Ei minulla mitään suuria luuloja itsestäni ole - eikä sinustakaan.

Yleensä ihminen korjaa virheensä kun tulee siitä tietoiseksi, mutta sinulla näyttää olevan niin suuret luulot itsestäsi, etteivät oikeinkirjoitussäännötkään koske sinua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja tuuve m » 25.11.2014 05:45

Kyllästynyt kirjoitti:Silmiäni kirvelee ja korviini kirskahtaa joka kerta kun näen tai kuulen sanan "vuori" (vaatetukseen, ei maantietoon liittyen) taivutettavan "vuorella".
Mikä siinä on, etteivät ihmiset osaa taivuttaa sanaa vuori, vuorin, vuorissa. En usko sen olevan ylivoimaista edes lukihäiriöiselle, eronhan kuulee selvästi..

Eiköhän ollut kuitenkin niin, että Kyllästyneen tarkoitus oli kiusata minua ja saada minut raivostumaan, kun aloitti ketjun ja mainitsi lukihäiriöisen. Mutta valitettavasti olen jo oppinut Kyllästyneen taktiikan kiusata minua sivistyneesti enkä viitsinyt tarttua tuohon lukihäiriöiseen sen enempi. Sopivasti kyllä aloitti ketjun, kun tulin takaisin.

Voin kyllä sanoa etten osaa taivuttaa vuorin enkä edelleen tiedä mitä se tarkoittaa. Enkä tiedä mikä ero mihin minun pitäisi huomata.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kahvi » 25.11.2014 10:27

Psykopatologia kirjoitti:Minua ahdistaa suunnattomasti, kun puhutaan "veetto"-oikeudesta
...

Piti oikein googlata:

veto-oikeus
    1. [ veto- tai veeto-] oikeus estää jokin vetollaan
    2. esim. Valtionpäämiehen veto-oikeus lainsäädäntöasioissa. Suurvallat ovat käyttäneet usein veto-oikeuttaan YK:n turvaneuvostossa. vrt. veto
http://www.suomisanakirja.fi/veto-oikeus

Miksi veto-oikeus äännetään usein veetto-oikeus?
Vastaus:
Voi olla svetisismi. Pitäisi tietysti lausua vetoo-oikeus. (Veto: latinaa, tarkoittaa kiellän.)
http://vastaukset.fi/q/Miksi+veto-oikeu ... -oikeus%3F

Tuo konsonantin kahdentuminen taitaa olla samankaltainen kuin sanassa "heteka" -> "hetekka" ("veeto" -> "veetto"), mutta onko tämmöinen kuitenkaan nimenomaan svetismiä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.11.2014 10:37

Romulus ja Reemus tulisi ääntää Roomulus ja Remus.

Peenis ja vaagiina.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 11:50

Hilppa kirjoitti:"Aikamoisia luuloja itsestäsi."

Kyllä on. Kyllästynyt luulee Mirrin kannan johtuvan vain siitä, että Kyllästynyt on ilmaissut oman vastakkaisen kantansa.

___
Täytyy tähän lisätä, että kiirehdin vastaamaan heti, kun Hilpan viestin näin, enkä siis ollut vielä nähnyt Mirrin omia vastauksia.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 25.11.2014 11:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 11:52

Helmenkalastaja kirjoitti:Yksi ehto jäi näköjään puuttumaan (luulin sen olevan itsestäänselvä, kun vertailusanana tämän ketjun perusteella on heteka): Eli sellainen sana, joka päättyy vokaaliin -a tai -ä! Noiden joukossa ei yhtään sellaista ollut...
____
Tärkeä lisäys: lihavoituna viimeisellä rivillä!

Laitan tämän pätkän ihan erikseen vielä, kun vasta nyt taas tajusin, että oleellista on myös se, mikä vokaali sanan lopussa on.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 25.11.2014 13:01, muokattu yhteensä 2 kertaa
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 11:54

tuuve m kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Silmiäni kirvelee ja korviini kirskahtaa joka kerta kun näen tai kuulen sanan "vuori" (vaatetukseen, ei maantietoon liittyen) taivutettavan "vuorella".
Mikä siinä on, etteivät ihmiset osaa taivuttaa sanaa vuori, vuorin, vuorissa. En usko sen olevan ylivoimaista edes lukihäiriöiselle, eronhan kuulee selvästi..

Eiköhän ollut kuitenkin niin, että Kyllästyneen tarkoitus oli kiusata minua ja saada minut raivostumaan, kun aloitti ketjun ja mainitsi lukihäiriöisen. Mutta valitettavasti olen jo oppinut Kyllästyneen taktiikan kiusata minua sivistyneesti enkä viitsinyt tarttua tuohon lukihäiriöiseen sen enempi. Sopivasti kyllä aloitti ketjun, kun tulin takaisin.

Voin kyllä sanoa etten osaa taivuttaa vuorin enkä edelleen tiedä mitä se tarkoittaa. Enkä tiedä mikä ero mihin minun pitäisi huomata.

Tuuve, ei se haittaa, ettet tiedä, nykyään ovat molemmat muodot hyväksyttyjä :D
(Aikaisemmin vain vuori pinnanmuodostuksellisena asiana saatiin taivuttaa 'vuoren'. Jos kyseessä oli takin tai kenkien tai ties minkä vaatetuksen vuori, se piti taivuttaa 'vuorin'.)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 13:01

Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllästynyt luulee Mirrin kannan johtuvan vain siitä, että Kyllästynyt on ilmaissut oman vastakkaisen kantansa...

Mistä sinä tiedät mitkä ovat Mirrin motiivit?

Enhän minäkään niitä tiedä, mutta koska kovin usein ja hyvin innokkaan oloisesti Mirri on vastustamassa kaikkea mitä sanon, luulen että tämäkin asia kuuluu niihin joissa hän haluaa osoittaa minun olevan hänelle vastenmielinen.

En nimittäin pysty keksimään ainoatakaan järkevää syytä sille, että yht'äkkiä sanasta "hetekka" olisi tullut Mirrille niin rakas ja henkisesti sekä psyykkisesti niin merkittävä, ettei hän pysty/halua/suostu/kykene luopumaan virheellisestä muodosta vaan pitää kynsin hampain kiinni oikeudestaan olla käyttämättä moneen kertaan ja monella suulla oikeaksi todistettua muotoa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 13:02

Helmenkalastaja kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Yksi ehto jäi näköjään puuttumaan (luulin sen olevan itsestäänselvä, kun vertailusanana tämän ketjun perusteella on heteka): Eli sellainen sana, joka päättyy vokaaliin -a tai -ä! Noiden joukossa ei yhtään sellaista ollut...
____
Tärkeä lisäys: lihavoituna viimeisellä rivillä!

Laitan tämän pätkän ihan erikseen vielä, kun vasta nyt taas tajusin, että oleellista on myös se, mikä vokaali sanan lopussa on.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko