Rane kirjoitti:Kahvi, tuolla Kielikellon sivulla on lisätietoa noista käsityöverbeistä: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=564
En ole muuten ikinä kuullut, että kukaan neuloisi sukkaa vartailla - kas kun ei heinäseipäillä. En taida edes tietää, mitä tarkoittaa sana "varras". Minun tekisi mieli kokeilla neulomista sasliktikuilla, kun ei ole varaa ostaa bambupuikkoja.
Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:... Eli ei oikein voida sanoa, että jokin sana tai termi on ehdottomasti kielletty missä tahansa yhteydessä. Esim käräjäoikeuden tuomiossa ei oikein voi käyttää niinku -sanaa, mutta puhekielessä se on taas joskus hyvinkin tarpeellinen.
Minkälaisessa tilanteessa "niinku" on "hyvinkin tarpeellinen"?
Kahvi kirjoitti:Linkin mukaan suomen kielen lautakunnan kanta on se, että sukkia neulotaan ja kangasta kudotaan, mutta mainitaan myös murteiden istuvan edelleen tiukassa - edelleenkin puikkoja kilkutellaan ja kudotaan sukkaa.

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, miten miehesi selittäisi sen, että helsinkiläiset ovat käyneet Hetekalla töissä; Hetekahan on ollut ihmisten työpaikka! Eivät kai hetekalaiset oikeasti sentään Hetekalla nukkuneet?...
Mirri kirjoitti:... Johan sen järkikin sanoo, että Hetekalla tehty hetekka oli nukkumista varten...
Mirri kirjoitti:... Teoria on yksi asia, käytäntö toinen. Se, että etenkin vanhoille helsinkiläisille Hetekan valmistama rautasänky on hetekka, lienee hyvin käytännöllinen asia. Se taas, että esimerkiksi minä en muista enkä ole tiennyt Hetekan olemassaolosta lapsuudessani, selittynee sillä, että Hetekan toiminta päättyi ilmeisesti jo joskus 60-luvun puolivälin kieppeillä. Heteka lakkasi olemasta, hetekka jäi.
Kyllästynyt kirjoitti:PS. Ehdin tässä välillä kysyä entiseltä kalliolaiselta ikätoverilta, onko kyse hetekasta vai "hetekkasta" - ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä; "hetekasta - tietenkin".

Mirri kirjoitti:Ja vielä... Jos oikein aletaan viilailla kirjaimia, niin tarkalleen ottaen Heteka tulisi kirjoittaa isolla kirjaimella, siitä väännetty tietynlaista vanhaa sänkyä merkitsevä sana hetekka taas ei vaadi erisnimen mukaista kirjoittamista...
Mirri kirjoitti:... Eikö sinua, Kyllästynyt, yhtään se harmita, että juuri puhekieli on muokannut (vai tärvellyt?) vuosikymmenten takaista tuotenimeä ja erisnimeä Heteka niin, ettei kukaan - et sinäkään - enää kirjoita sitä isolla alkukirjaimella?...
Mirri kirjoitti:... Onkohan Hetekan kirjoitusasun laittaminen ärsytyslistalle yhdenlaista sivistymättömyyttä vai pelkkää ajattelemattomuutta?..
Mirri kirjoitti:... Taitaa tänä vuonna tulla täyteen viisikymmentä vuotta siitä, kun Heteka lopetti Heteka-sänkyjensä valmistuksen, ja ilmeisesti samaan syssyyn lakkautettiin koko muutaman vuosikymmenen Helsingissä toiminut firma. Se on pitkä aika...
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:PS. Ehdin tässä välillä kysyä entiseltä kalliolaiselta ikätoverilta, onko kyse hetekasta vai "hetekkasta" - ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä; "hetekasta - tietenkin".
Jos esitit kysymyksesi juuri noin kuin kirjoitat, vastaus ei tietenkään voi olla mikään muu kuin 'hetekasta', niinhän hetekkakin elatiivissa taipuu! Kukaan ei kai ole täällä tarjonnut hetekka-sanasta kieliopillisesti epäkorrekteja muotoja, joissa astevaihtelu ei toteutuisi.
Ps. Minunkin mieheni kyllä tietää, mistä sanasta sängyn nimi on tullut, mutta hänen lapsuudessaan heillä kyseinen sänky oli nimeltään hetekka.
Helmenkalastaja kirjoitti:Ja totta puhuakseni, kyllä me vieläkin hetekkaa käytämme, vaikka tiedämmekin oikean muodon. Heteka on epäluonteva suomen kielen sana, koska se muistuttaa taivutusmuodoissaan astevaihteluun osallistuvia sanoja, mutta ei kuitenkaan ole sellainen. Minua ei edes kieli-ihmisenä yhtään haittaa varsinkaan perhepiirissä puhua "väärin".
Minä kirjoitan myös kanttarelli, vaikka suositus on 'kantarelli'. Sanotko sinä, Kyllästynyt, kantarelli (niin kuin sana kirjoitetaan) vai kahdennatko puheessa t-kirjaimen, niin kuin useimmat suomalaiset? Mitä mieltä äitisi on tästä?
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, järki ja suomen ymmärtäminen sanoo senkin, ettei kyse ole hetekkasta, vaan hetekasta.
Suoraan sanottuna: mielestäni nolaat vain itseäsi, jos vielä jatkat vääntöä hetekan 'oikeakielisyydestä'. Mutta omapa on asiasi.
Helmenkalastaja kirjoitti:Ja totta puhuakseni, kyllä me vieläkin hetekkaa käytämme, vaikka tiedämmekin oikean muodon. Heteka on epäluonteva suomen kielen sana, koska se muistuttaa taivutusmuodoissaan astevaihteluun osallistuvia sanoja, mutta ei kuitenkaan ole sellainen. Minua ei edes kieli-ihmisenä yhtään haittaa varsinkaan perhepiirissä puhua "väärin".

Rane kirjoitti:Kahvi, tuolla Kielikellon sivulla on lisätietoa noista käsityöverbeistä: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=564
En ole muuten ikinä kuullut, että kukaan neuloisi sukkaa vartailla - kas kun ei heinäseipäillä. En taida edes tietää, mitä tarkoittaa sana "varras". Minun tekisi mieli kokeilla neulomista sasliktikuilla, kun ei ole varaa ostaa bambupuikkoja.
Mirri kirjoitti:... Jos minä voisin päättää kieliasioista, niin hetekka olisi hetekka, ja sillä siisti...
Mirri kirjoitti:... Luojan kiitos, missään ei ole sanottu, että hetekka olisi väärä ja virheellinen sana Heteka Oy:n kehittämien ja omana aikanaan upeiden sänkyjen nimityksenä.
"... Heteka on jättänyt jälkensä suomalaiseen populaarikulttuuriin. Sille on omistettu useampia iskelmä- ja popkappaleita: Veikko Lavin ”Serenadi hetekalle” (1978) ja Kunto Korlinin ”Vanha heteka” (1992); mukaan voitaneen laskea myös Ilona-yhtyeen (termiä hiukan väärin käyttävä) ”Rottinkihetekka” (1987). Mainintana heteka löytyy Juha Vainion kappaleessa ”Eräänlainen sotavetaraani”: ”Mä oon vain yksinäinen sotaveteraani, eikä kukaan lämmitä mun hetekaani”. Lisäksi Pekka Ruuskan kappaleessa ”Matalassa majassa” lauletaan: ”On hetekan syli niin hellä, se mua kannattaa kainosti kitisten - on kuin lepäisi höyhenellä.” Myös Palle lauloi, kuinka ”vaikk’ näyttää että yhdelle, se antaakin unen kahdelle. Ihme tavaton tuo hetekamme on.” Ennen saappaanheiton ja eukonkannon aikaa humorististen suomalaisten urheilulajien kirjoon kuului myös hetekantyöntö (tarkemmin ottaen hetekan sisemmän sängyn, jossa oli pyörät)..."
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa