Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 21:52

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mahtavatko kaikki kieleen liittyvät asiat ja ilmaisut mahtua oikein/väärin -ajatteluun? Luulen, että eivät mahdu...

Eivät varmasti mahdukaan, mutta jos kirjoitat murretta, kirjoita sitä johdonmukaisesti. Ja jos kirjoitat yleiskieltä; käytä oikeita muotoja, eikä sellaisia jotka sinä olet omasta mielestäsi jossain kuullut käytetyn.

Kyllästynyt, millä valtuuksilla annat minulle kirjoittamisohjeita?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.11.2014 21:52

Voisi myös pohtia kielitietoisuutta laajemmaltakin kantilta, esim pohtimalla niitä diskursseja, jotka vaikuttavat käyttämiimme sananvalintoihin ja muotoiluihin yms. Tällöin ei tietenkään sovi unohtaa niitä lukuisia genrejä, jotka vaihtelevat keskustelukumppanin (muodollisen) aseman, tilanteen, asian yms seikkojen myötä. Puhumattakaan skeemoista ja skripteistä, jotka ovat (ala)kulttuuririippuvaisia ja määrittelevät kuinka eri tilanteissa toimimme ja kuinka muiden toiminnan tulkitsemme.

Ja jos näin asiaa laajennetaan, niin mukaan tietty tulisi ottaa pohdinnat verbaalisesta, non-verbaalisesta, paraverbaalisesta (äänenpainot ym) ja tilankäytöstä, jotka kaikki ovat omiaan vaikuttamaan vuorovaikutustilanteisiin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.11.2014 22:03

Yhtenä osa-alueena vuorovaikutustilanteissa on myös statusilmaisu, joilla ilmaistaan (toivottua) dominanssiasemaa. Näistä fyysiset (sanattomat) keinot vaikuttavat eniten. Esim korkeaa statusilmaisua on kiinteä katsekontakti ja vakaa, arvokas käytös ja ikäänkuin kehoa suurentavat asennot ja eleet. Matalaa (myötäilevää) statusilmaisua taas on varovainen ja kehoa pienentävät asennot/eleet yms.

Näin netissä tietty tuo nonverbaalinen osuus jää hyvinkin vajavaiseksi, jollain tapaa nuo hymiöt ovat sitä varten, mutta aika kaukana ne taitavat olla todellisesta face-to-face vuorovaikutustilanteesta.

Netissä ollaan siis hyvin pitkälle pelkästään sanojen varassa, jolloin tietysti statusilmaisussa voi tulla esiin kuinka huomioi vastapuolta/-lia, kuinka arvostelevasti kommentoi yms. Lisäksi ei tietenkään pidä unohtaa mm sitä, että jotkin sanat ovat enemmän arvolatautuneita kuin toiset - puhumattakaan siitä, että sanoilla voi olla melkolailla eri merkityksiä (esim itikka/karja).
Kahvi

ViestiKirjoittaja SADE » 22.11.2014 22:04

Kyllästynyt, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mitä tarkoitat "johdonmukaisella murteen kirjoittamisella"?
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 22:07

Tämä aloitusviestin kohta ei näytä pitävän paikkaansa:
Eivätkä ihmiset näytä osaavan kirjoittaa edes sanaa "heteka" (joka tulee sanoista Helsingin teräskaluste - Heteka). Vain ani harvoin näkee käytettävän oikeaa muotoa tuon typerän "hetekka":n sijasta.

Ainakin netissä 'typerää' muotoa hetekka saa hakemalla hakea. Toinen asia: Heteka näyttää olevan lyhenne nimestä Helsingin teräshuonekalutehdas Oy.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:09

Kahvi kirjoitti:No tässä on oikeastaan melko kelpo esimerkki siitä, mihin "yli-innokkaat kielipoliisit" saattavat ehkä toisinaan syyllistyä: sinänsä kieliopillisesti oikein muotoiltu kysymys, mutta itse kysymyksen sisältö on muotopuoli (tms) - kysytään henkilökohtaiseen ymmärrykseen ikäänkuin tieteellistä lähdettä...

Jos esität väitteen "... että kansan suussa on käytetty enemmän...", olisi mielenkiintoista tietää mihin sinun ymmärryksesi perustuu. Siihenkö, että olet itse omin korvin kuullut noin olevan ja tietoisesti analysoinut kuulemaasi, vai senkö vuoksi, että minä satuin kirjoittamaan asiasta?
Kahvi kirjoitti:... Joskus minua ärsytti kaikennäköiset kielipoliisit...

Tarkoitatko, että "joskus sinua ärsyttivät..."?
Kahvi kirjoitti:... Joskus minua ärsytti kaikennäköiset kielipoliisit, jotka nipottivat sinänsä merkityksettömistä yksityiskohdista ollen samanaikaisesti sokeita itse sisällölle...

En muista milloin olisin törmännyt huonolla kielellä kirjoitettuun tekstiin jonka sisältö olisi ollut antoisaa tai merkittävää. Sen sijaan olen lukenut tuhansia kirjoituksia jotka ovat joko kirjoitettu käyttäen sanoja joiden merkitystä ei kirjoittaja ole tuntenut (vaan on pyrkinyt antamaan itsestään viisaan ja sivistyneen ihmisen vaikutelman) - tai ovat sekavasti muotoiltuja sanaketjuja, joista ei vielä useammankaan lukukerran jälkeen saa tolkkua mitä niissä yritetään sanoa.
Kahvi kirjoitti:... Nykyään annan heidän rauhassa nipottaa, kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja vähemmän stressiäkin tulee nykyasenteellani :D

No, voithan sinä edelleenkin antaa itsestäsi vaikutelman, ettet ole koskaan lukenut mitään almanakkaa vaikeampaa tai monipuolisempaa tekstiä. Minkäs sille sitten mahtaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:13

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, millä valtuuksilla annat minulle kirjoittamisohjeita?

Ei tuo mikään ohje ole, kehotus tai suositus korkeintaan (jonka kirjoitin samoilla valtuuksilla kuin sinä väität muodon "hetekka" olevan yleisesti käytetty muoto).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:19

SADE kirjoitti:Kyllästynyt, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mitä tarkoitat "johdonmukaisella murteen kirjoittamisella"?

Sitä, että yleiskielellä kirjoitettaessa käytettäisiin yleiskielen kielioppia. Murteet ovat kielen rikkaus, mutta kirjoitettu kieli on eri asia kuin puhuttu kieli; ja luettaessa "mä meen" näyttää hölmöltä - ellei koko tarinaa ole kirjoitettu puhekieliseksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 22:22

Aloitusviestistä:
Raivostuttava ilmiö on myös; "Illat on meidän". Taidan boikotoida Hero-kanavaa ihan (jo) tuon(kin) takia. Ja tietenkin possessiivisuffiksin käytön korvaaminen vauvakielellä "minun auto".

Illat ovat meidän ja auto on minun kuulostaisivat varmaan paremmilta ja oikeaoppisemmilta.

Luulen, ettei tarvitsisi kirjoittaa näin: iltamme ovat meidän ja autoni on minun.
Vrt.: Nämä illat ovat meidän (iltojamme). Tuo auto on minun (autoni).
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 22:24

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, millä valtuuksilla annat minulle kirjoittamisohjeita?

Ei tuo mikään ohje ole, kehotus tai suositus korkeintaan (jonka kirjoitin samoilla valtuuksilla kuin sinä väität muodon "hetekka" olevan yleisesti käytetty muoto).

Ok. Hyvä tietää, että saan pidellä rakkaan hetekkani reunasta kiinni.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.11.2014 22:25

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:No tässä on oikeastaan melko kelpo esimerkki siitä, mihin "yli-innokkaat kielipoliisit" saattavat ehkä toisinaan syyllistyä: sinänsä kieliopillisesti oikein muotoiltu kysymys, mutta itse kysymyksen sisältö on muotopuoli (tms) - kysytään henkilökohtaiseen ymmärrykseen ikäänkuin tieteellistä lähdettä...

Jos esität väitteen "... että kansan suussa on käytetty enemmän...", olisi mielenkiintoista tietää mihin sinun ymmärryksesi perustuu. Siihenkö, että olet itse omin korvin kuullut noin olevan ja tietoisesti analysoinut kuulemaasi, vai senkö vuoksi, että minä satuin kirjoittamaan asiasta?

Kieli- ja vuorovaikutusasiat hieman kiinnostavat minua, kuten voi päätellä noista viesteistä, joissa pohdin ko asioita laajemmin kuin pelkkää oikeaoppista kirjoitusasua.

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Joskus minua ärsytti kaikennäköiset kielipoliisit...

Tarkoitatko, että "joskus sinua ärsyttivät..."?

Joo.

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Joskus minua ärsytti kaikennäköiset kielipoliisit, jotka nipottivat sinänsä merkityksettömistä yksityiskohdista ollen samanaikaisesti sokeita itse sisällölle...

En muista milloin olisin törmännyt huonolla kielellä kirjoitettuun tekstiin jonka sisältö olisi ollut antoisaa tai merkittävää. ...

Itse olen törmännyt moisiin

________
E: korjattu quotet
Viimeksi muokannut Kahvi päivämäärä 22.11.2014 22:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:25

Mirri kirjoitti:Aloitusviestistä:
Raivostuttava ilmiö on myös; "Illat on meidän". Taidan boikotoida Hero-kanavaa ihan (jo) tuon(kin) takia. Ja tietenkin possessiivisuffiksin käytön korvaaminen vauvakielellä "minun auto".

Illat ovat meidän ja auto on minun kuulostaisivat varmaan paremmilta ja oikeaoppisemmilta.

Luulen, ettei tarvitsisi kirjoittaa näin: iltamme ovat meidän ja autoni on minun.
Vrt.: Nämä illat ovat meidän (iltojamme). Tuo auto on minun (autoni).

Ei, jos emme puhu joistakin tietyistä illoista tai tietystä autosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 22.11.2014 22:26

Ok Kyllästynyt, ymmärsin.
Luulin ensiksi, että tarkoitat "johdonmukaisella murteen kirjoittamisella" sitä, että pitää kirjoittaa yhtä ja samaa murretta (ei esim. sekoittaa kahta eri murrealueeseen kuuluvaa murretta) ja ajattelin, että miten tuo ikinä onnistuisi... kun on asunut tuhannessa ja yhdessä eri paikassa ja kaikki murteet ja kielet ovat ihana sekametelisoppa.
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:26

Kahvi,

Lainauksesi ovat väärin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.11.2014 22:29

Tietty, kun puhtuaan eri kielenkäyttötilanteista, niin nähdäkseni keskustelufoorumeillahan tapa käyttää kieltä ei ole niin tiukan formaalista ja äärimmäiseen oikeaoppisuuteen pyrkivää, kuin esim viranomaisteksteissä tai tieteellisissä tutkimuksissa yms.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:33

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Ok. Hyvä tietää, että saan pidellä rakkaan hetekkani reunasta kiinni.

Toki saat, ja suorastaan täytyy, jos haluat tarkoituksella ärsyttää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 22:37

Arvaan, että kohta tulee Mirri, joka sanoo, että molemmat muodot ovat oikein, ja niin kuulemma nykyään ovatkin, mutta minun mielestäni "kaikki käy" -mentaliteetti on tyhmiä mielistelevää nuoleskelua.

Aloitusviestistä bongattua tuokin.

Kyllästynyt, mikä tarkoitus minun liittämiselläni tähän ketjuun oli?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:41

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mikä tarkoitus minun liittämiselläni tähän ketjuun oli?

Ei mitään erityistä tarkoitusta. Viittasin vain aiempiin kokemuksiini sinusta ja Kotus-tietoiskuistasi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 22:47

Kyllästynyt kirjoitti:Toki saat, ja suorastaan täytyy, jos haluat tarkoituksella ärsyttää.

Minulle hetekka on hetekka. Ikävää, jos uskot minun haluavan tarkoituksella ärsyttää, tai peräti syytätkin tarkoituksellisesta ärsyttämisestä. Sinä olet ottanut puheeksi hetekka-kysymyksen, en minä.
Miksi ryhdyit ärsyttämään itseäsi tarkoituksellisesti, kun jo etukäteen osasit varautua siihen, että on meitä 'typeryksiä', joiden sanavarastoon kuuluu hetekka hetekan sijaan? Haastoit riitaa, vai mistä aloitusviestissäsi oli kysymys?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 23:01

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Toki saat, ja suorastaan täytyy, jos haluat tarkoituksella ärsyttää.

Minulle hetekka on hetekka. Ikävää, jos uskot minun haluavan tarkoituksella ärsyttää, tai peräti syytätkin tarkoituksellisesta ärsyttämisestä. Sinä olet ottanut puheeksi hetekka-kysymyksen, en minä.
Miksi ryhdyit ärsyttämään itseäsi tarkoituksellisesti, kun jo etukäteen osasit varautua siihen, että on meitä 'typeryksiä', joiden sanavarastoon kuuluu hetekka hetekan sijaan? Haastoit riitaa, vai mistä aloitusviestissäsi oli kysymys?

En, mutta en osannut ottaa huomioon, ettei oikean muodon löytämisen jälkeenkään sitä haluta käyttää.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko