Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 18:27

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ei sana hetekka ole uskon asia. Ei myöskään se, että minä olen suurimman osan elämästäni ollut täysin tietämätön tuotemerkistä nimeltään Heteka, vaikka lapsuudessani hetekkoja oli paitsi minun kodissani myös monessa muussa kodissa...

Pyritkö tarkoituksella ärsyttämään käyttämällä hetekasta nimeä "hetekka"?

Se, että sinä et muista tai muistat väärin, ei yllätä minua. Olen edelleenkin täysin varma, ettei sinun lapsuudessasi ole puhuttu "hetekkoista" vaan hetekoista. Jos sinä et ole ymmärtänyt sanan etymologiaa ja/tai kuullut väärin, sille en (tälläkään kertaa) mitään voi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 18:34

En ole lapsena (enkä kovin usein aikuisenakaan) asunut lähelläkään Kallion tai Vallilan kaupunginosia. Silti olen "koko ikäni" tiennyt, että kamarin nurkassa seisoi, taivutusmuodosta riippumatta, heteka.

En tosiaakaan usko, että yksikään aikuinen Helsingin kaupungissa olisi puhunut hetekkoista - niin tunnettu tuote heteka oli.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.11.2014 18:35

Tädin luona kylässä nukuttiin vain hetekoilla. Siinä sängyssä, jossa nukuin, oli metallinen plakaatti, jossa suureksi ihmetyksekseni luki Heteka Oy.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.11.2014 18:38

Kyllästynyt kirjoitti:En ole lapsena (enkä kovin usein aikuisenakaan) asunut lähelläkään Kallion tai Vallilan kaupunginosia. Silti olen "koko ikäni" tiennyt, että kamarin nurkassa seisoi, taivutusmuodosta riippumatta, heteka.

En tosiaakaan usko, että yksikään aikuinen Helsingin kaupungissa olisi puhunut hetekkoista - niin tunnettu tuote heteka oli.

Kuten sanoin, ei puhuttukaan hetekkoista, koska se olisi ollut väärä taivutusmuoto, vaikka perusmuoto olisi ollutkin hetekka!
Aikuiset puhuivat enimmäkseen taivutusmuodoissa ja lapsi muodosti mielessään väärän perusmuodon. Niin yksinkertaista se on.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.11.2014 18:44

Itse kalliolaisena (Fleminginkatu) muistan meilläkin esineen nimeltä heteka.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.11.2014 18:44

Aloitan kaiken varalta uuden viestin, ettei käy niin, että joku ei huomaa lisäystäni.

Minä olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut vain parin kilometrin päässä Vallilasta mutta ollut täysin tietämätön tähän päivään asti siitä, missä hetekoita on valmistettu.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 18:49

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En ole lapsena (enkä kovin usein aikuisenakaan) asunut lähelläkään Kallion tai Vallilan kaupunginosia. Silti olen "koko ikäni" tiennyt, että kamarin nurkassa seisoi, taivutusmuodosta riippumatta, heteka.

Kuten sanoin, ei puhuttukaan hetekkoista, koska se olisi ollut väärä taivutusmuoto, vaikka perusmuoto olisi ollutkin hetekka!
Aikuiset puhuivat enimmäkseen taivutusmuodoissa ja lapsi muodosti mielessään väärän perusmuodon. Niin yksinkertaista se on.

Toisin sanoen, Mirrinkään lapsuudessa ei ole puhuttu hetekkoista vaan hetekoista. Jos Mirri on ymmärtänyt sanan väärin, ei se ole todiste siitä, että hänen lapsuudessaan olisi puhuttu hetekkoista; Mirri vain on luullut niin.
Mirrin yleissivistykseen ei näköjään ole kuulunut sekään tieto, että hetekoita valmistettiin ---- piiip ----, hyvin lähellä niitä paikkoja joissa Mirri on kertonut lapsena viettäneensä paljon aikaa.

Korjaus klo 19:05:
Poistettu Mirrin toivomuksesta viittaukset häneen ja tiettyyn kaupunginosaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 18:58

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ei sana hetekka ole uskon asia. Ei myöskään se, että minä olen suurimman osan elämästäni ollut täysin tietämätön tuotemerkistä nimeltään Heteka, vaikka lapsuudessani hetekkoja oli paitsi minun kodissani myös monessa muussa kodissa...

Pyritkö tarkoituksella ärsyttämään käyttämällä hetekasta nimeä "hetekka"?

Se, että sinä et muista tai muistat väärin, ei yllätä minua. Olen edelleenkin täysin varma, ettei sinun lapsuudessasi ole puhuttu "hetekkoista" vaan hetekoista. Jos sinä et ole ymmärtänyt sanan etymologiaa ja/tai kuullut väärin, sille en (tälläkään kertaa) mitään voi.

Ei tietystikään puhuttu hetekkoista, vaan hetekoista. Mutta sanottiin myös, että mene hetekkaan/hetekalle nukkumaan. Hetekkaan mentiin silloin, kun alaosaa ei nostettu ylös, vaan puolisko jätettiin laidalliseksi. Suuremmassa perheessä saattoi olla hetekkoja, hetekoita, tai monta hetekkaa. Uskon kyllä, että jossakin oli myös useita hetekoja, mutta minun lapsuudestani hetekka taivutuksineen on tutumpi.

Miten asia oli kirjoitettaessa, sitä en muista. Ja kumpaa muotoa minä olisin lapsena kirjoittaessani käyttänyt, sellaisestakaan ei ole muistikuvia. Vielä vähemmän siitä, että miten 60-luvun opettajat olisivat suhtautuneet kirjoitettuun sanaan hetekka.
Kuinkahan usein sana heteka/hetekka on kirjoitettu; sehän on voinut olla puhekielen sana, joka kirjoitettaessa piti korvata jollakin muulla sanalla. Ehkä siksi minäkään en muista ikinä kirjoittaneeni hetekasta mitään, vaan hetekka liittyy muistoissani nimenomaan puhekieleen. Enkä tiedä miten opettajat mahtoivat suhtautua hetekaan/hetekkaan; jospa he eivät hyväksyneet kumpaakaan sanaa ainekirjoituksessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 19:05

Poistin turhan viestin.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 22.11.2014 20:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 19:15

Googlailemalla selvisi, että firma nimeltään Helsingin Teräskaluste on ollut lyhennettynä Heteka; siis firman nimi. Siinä voisi olla yksi selitys siihen, että sängystä puhuttiin hetekkana. Tuotteen tekijä oli Heteka ja tuote oli hetekka. Ehkä juuri helsinkiläisillä oli ongelmia pitää Heteka ja heteka puhekielessä toisistaan erossa.
Hetekalaiset olivat Hetekalla töissä ja kaatuivat illalla rättiväsyneinä nukkumaan - mihin? Punkkaan tietysti, mutta jos halusi kertoa omaavansa oman firman valmistaman sängyn, niin hetekkaan saattoi olla toinen hyvä sana.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.11.2014 20:03

Psykopatologia kirjoitti:Itse kalliolaisena (Fleminginkatu) muistan meilläkin esineen nimeltä heteka.

Vedän hieman takaisin: puhekielen muoto saattoi hyvinkin olla hetekka.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 20:08

Psykopatologia kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Itse kalliolaisena (Fleminginkatu) muistan meilläkin esineen nimeltä heteka.

Vedän hieman takaisin: puhekielen muoto saattoi hyvinkin olla hetekka.

Ei taatusti ollut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 20:09

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, pyydän sinua poistamaan viesteistäsi viitteet minun mahdollisiin asuinkaupunginosiini. Ne ovat asiattomia ja aiheettomia. Sitä paitsi kyseinen tehdas ei ole koskaan ollut minun 'reviirilläni'; sinä vain et näköjään käsitä sellaista mahdollisuutta. Piikittelet turhaan ja asiattomasti.

Poistan tämän viestin, kunhan sinä poistat pyytämäni.

Poistin - vaikka pidänkin toivettasi hätävarjelun liioitteluna, koska olet itse oma-aloitteisesti kertonut lapsuutesi kaupunginosasta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 20:11

Mirri kirjoitti:Googlailemalla selvisi, että firma nimeltään Helsingin Teräskaluste on ollut lyhennettynä Heteka; siis firman nimi. Siinä voisi olla yksi selitys siihen, että sängystä puhuttiin hetekkana. Tuotteen tekijä oli Heteka ja tuote oli hetekka. Ehkä juuri helsinkiläisillä oli ongelmia pitää Heteka ja heteka puhekielessä toisistaan erossa.
Hetekalaiset olivat Hetekalla töissä ja kaatuivat illalla rättiväsyneinä nukkumaan - mihin? Punkkaan tietysti, mutta jos halusi kertoa omaavansa oman firman valmistaman sängyn, niin hetekkaan saattoi olla toinen hyvä sana.

En usko.
Jos Turussa (ja vieläpä sen maaseutuosissa) tunnettiin ja tiedettiin Helsingin teräskaluste ja puhuttiin aina ja vain hetekasta, en pakottamallakaan ikinä usko, että sana hetekka olisi koskaan ollut käytössä Helsingissä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 20:12

Mirri kirjoitti:Googlailemalla selvisi, että firma nimeltään Helsingin Teräskaluste on ollut lyhennettynä Heteka; siis firman nimi. Siinä voisi olla yksi selitys siihen, että sängystä puhuttiin hetekkana. Tuotteen tekijä oli Heteka ja tuote oli hetekka. Ehkä juuri helsinkiläisillä oli ongelmia pitää Heteka ja heteka puhekielessä toisistaan erossa.

Tuote oli ja on heteka. Miksi helsinkiläiset olisivat olleet tietämättömämpiä ja osaamattomampia kuin turkulaiset?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.11.2014 20:20

Olihan sekuntikin usein "sekuntti" - Tiilikaisellakin.
"Sydämmelliset kiitokset!"
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 20:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, pyydän sinua poistamaan viesteistäsi viitteet minun mahdollisiin asuinkaupunginosiini. Ne ovat asiattomia ja aiheettomia. Sitä paitsi kyseinen tehdas ei ole koskaan ollut minun 'reviirilläni'; sinä vain et näköjään käsitä sellaista mahdollisuutta. Piikittelet turhaan ja asiattomasti.

Poistan tämän viestin, kunhan sinä poistat pyytämäni.

Poistin - vaikka pidänkin toivettasi hätävarjelun liioitteluna, koska olet itse oma-aloitteisesti kertonut lapsuutesi kaupunginosasta.

Kiitos poistosta; minä poistin oman viestini. Pikkulapsilla on yleensä aika pieni 'reviiri' ja lukutaidottomiakin ovat, kuten hyvin tiedetään. Jos maailmaa tarkastellaan vaunuissa, rattaissa, ja leikkipuistoihin taaperrettaessa, ei siinä paljon ehdi tehtaita näkemään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 20:34

Psykopatologia kirjoitti:Olihan sekuntikin usein "sekuntti" - Tiilikaisellakin.
"Sydämmelliset kiitokset!"

Kyllä, mutta ei se yleinen käytäntö ole ollut.

Hetekan päällä istuttiin ja siinä maattiin. Vai vakuutatko sinä kunnian ja omantunnon kautta, että sinun lapsuudessasi/nuoruudessasi olisi ollut yleisesti ollut käytössä muoto "hetekka"?

Vielä Mirrille tiedoksi se, etten muista koskaan vaihtaneeni opettajan kanssa sanaakaan hetekasta. Eiväthän ne kouluun liittyneet, eikä niistä koulussa kirjoitettu tai puhuttu, ei ainakaan opettajan kuullen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.11.2014 20:38

Hyvinkin saatetettiin lähteä ostamaan "hetekkaa", ei "hetekaa".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 20:40

Helmenkalastaja kirjoitti:Minä olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni asunut vain parin kilometrin päässä Vallilasta mutta ollut täysin tietämätön tähän päivään asti siitä, missä hetekoita on valmistettu.

Googlailemalla sain selville, että Helsingin teräshuonekalutehdas (Heteka) Oy on valmistanut niitä 30-luvulta alkaen Vallilan Pälkäneentiellä.
Mutta jossakin vaiheessa Helsingin teräskaluste eli Heteka Oy on valmistanut niitä Sörnäisissä Hämeentiellä Elannon 'korttelissa' - kuten joku jossakin nettikeskustelussa tiesi kertoa.
Milloin tehdas on muuttanut toiseen paikkaan, ja onko muuttanut, ja milloin sen alkuperäinen pitkä nimi on muuttunut lyhyemmäksi; kummastakaan en ole löytänyt mitään tietoa. Sen sijaan nimen lyhenne - Heteka Oy - näyttäisi kulkeneen mukana niin teräshuonekalutehtaan kuin teräskalusteen aikanakin.

Ei ihme, jos ei helsinkiläisinäkään nykyisin tiedetä missä hetekoita on tehty. Olen ihmetellyt tätä asiaa jo silloin (ei kovin kauan sitten), kun minulle selvisi lapsuuden hetekkani olevan sekä tuotemerkki (ei yleisnimi tietynlaiselle kaksiosaiselle rautasängylle) että tehdas lyhennenimeltään Heteka Oy.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko