Rahani ryöstettiin unessa

Rahani ryöstettiin unessa

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.10.2014 11:01

Näin viime yönä unta, että kohtasin varkaan, joka uhkasi puukolla ja käski antamaan rahani. Annoin kaikki kolikot mitä taskustani löytyi. No säästyinpä olevinaan hengissä.
Pinja

Re: Rahani ryöstettiin unessa

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.10.2014 19:10

Minä näen paljon pakenemiseen liittyviä unia, joissa minun täytyy pelastautua tai olen vaarassa kuolla.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.10.2014 19:53

Minulla on terapeutti näitä asioita varten.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.10.2014 20:46

Sateentekijä kirjoitti:Aivan

Aivan niin ;)
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.10.2014 21:28

Ketjun otsikko on muutettu vähemmän dramaattiseksi, hyvä niin. Ainakin minä lukijana vältyn muutamalta ylimääräiseltä sydämenlyönniltä nähdessäni suoraan otsikosta, että ryöstö tapahtui vain unessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.10.2014 21:34

Lentämistä minäkin harrastan unissani aina välillä. Ne unet tosiaan ovat mukavia, ja niistä herää jollakin tavoin rentoutuneena ja seesteisenä. Lentäessäni en ole vauhdikas, enkä sinkoile paikasta toiseen, vaan pikemminkin liitelen - katselen asioita korkealta ja kaikessa rauhassa.

Lentämisen vastapainoksi harrastan unissani paljon uintia ja myös sukeltelua. Nekin unet ovat kivoja ja yhtä virkistäviä kuin liihottelu yläilmoissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.10.2014 21:52

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Ketjun otsikko on muutettu vähemmän dramaattiseksi, hyvä niin. Ainakin minä lukijana vältyn muutamalta ylimääräiseltä sydämenlyönniltä nähdessäni suoraan otsikosta, että ryöstö tapahtui vain unessa.

Ensi alkuun minäkin luulin että oli kyse oikeasta tapahtumasta, joten korjaus oli ihan aiheellinen.

Korjaus oli aiheellinen. En halua, että minua ymmärretään väärin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Airi » 13.11.2014 15:48

Jos on joutunut ryöstäjän uhriksi voi kirjoittaa RIKU palstalle!!!!
http://nuoret.riku.fi/tietoa-meista-ja- ... -on-rikos/
Airi

ViestiKirjoittaja BeFree » 20.11.2014 20:41

Uneen vaipuessa ihmisen aivot käsittelee alitajuisesti aina asioita vaikkei haluiskaan vaikkei tästä mitään tieteellistä todistetta olekkaan, (tiedetään vain että REM-univaiheessa aivojen EEG-käyrä käy lähellä valveilla olevan eli on erittäin aktiivinen). esim. edellisen päivän tapahtumia tai suurempia kokonaisuuksia eikä se työskentely aiheuta varsinaisia muistettavia unia välttämättä. Jokainen ihminen näkee joka yö unia, paitsi jos on tosiaan aivojen etulohkossa jokin aivovamma mutta jos ei ole ollut yöllisiä heräämisiä niin muistaa yleensä ainoastaan viimeisemmän unen. Unien näkemisen merkitystä ei tiedetä, ainoastaan on arvauksia. Uni taas on erittäin tärkeä ihmiskeholle.

Surrealistisia unia esiintyy vain REM-unen aikana. Jotkut ovat spekuloineet, että unet ovat kuin ihmisen psykoterapiaa turvallisessa ympäristössä, ne yhdistää yhteen ikään kuin eri asioita, joita ei valvetilassa ole pystynyt yhdistämään ja tätä kautta laskee aivojen kuormitusta/autonomisen hermoston toimintaa/stressiä. Kun ei ymmärrä jotain asiaa/pysty käsittelemään niin aivot ylikuormittuu/menee yli kapasiteettinsa ajoittain. Sama pätee siihen jos aistiyliherkkyys menee yli. Sitten sellaista mietitty että surrealististen unien tarkoitus on tyydyttää ihmisen fantasiatarvetta koska valvetilassa nämä aivojen osat ovat olleet liikaa tukahdutettuja. Jotkut sanoo nähtyjen unien olevan vain egoistisia psykologisia heijastumisia tai egonsa peilaamista. Mene ja tiedä sitten.

Ollaan myös saatu manipuloitua ihmisen unia eri lääkkeillä mm. dopamiini antagonisteilla tai agonisteilla. (estää tai lisää dopamiinin määrää presynaptisissa hermopäätteissä, soluissa). Dopamiinimäärää manipuloimalla voidaan siis estää/lisätä unien määrää sekä niiden muistamista.

Onhan toi unien määrittely kovin subjektiivinen asia, jotkut kokee ne mukaviksi ja jotkut ahdistaviksi. Riippuen unista ja henkilön persoonasta/suhtautumisista niihin yms. Oon silti samaa mieltä subjektiivisella tasolla, että unet tekee elämästä mielenkiintoisemman ainakin, oli ne sitten ikäviä tai positiivisia. Mä koen unet kovin terapeuttisiksi. Ikään kuin ne tyydyttäisi jotain josta ollut vajausta tai ohjanneet jonkin asian pariin. Pitää kuitenkin muistaa se, että tämä näkyvä maailma on vain pieni osa tästä kaikesta mitä on olemassa, meidän useimpien silmiin näkymättömiä sellaisia. Miksei sama pätisi uneen ja unen parantavaan vaikutukseen? Unessa (ehkä) pystymme aistimaan/vastaanottamaan jotain sellaista mitä valveilla emme pystyisi niin helposti. Se voi olla näkyvää tai "näkymätöntä".

Miksi ihminen muistaa vain pienen osan itse koko unesta tai unista, joita näkee koko yön aikana. Onko se vain sattumaa, että sattuu muistamaan sen tietyn unen/muutaman unen muiden seasta vai onko taustalla jokin isompi merkitys. REM-univaiheen unista muistaa yleensä jotakin sen vuoksi kun REM-vaiheessa ihminen on taipuvainen heräämään mutta NREM-unien kohdalla(Loogiset/normaalin maailman unet) muistaminen on paljon vaikeampaa ja mitä syvemmästä univaiheesta on kyse, sitä vaikeampaa koska NREM-unen aikana ei herätä samoin kuin REM-unen aikana saatetaan.

esim. Masennus lisää REM-univaiheen aktiivisuutta mutta lyhentää REM-univaiheiden kestoa, ihan kuin korjatakseen/selvittääkseen jotakin vimmatusti.

Ei voi oikeasti tietää. Unista on niin laajalti mututietoa ettei varmuutta voida saada ainakaan vielä. Kiehtova asia.
BeFree

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.11.2014 20:55

Kiitos BeFree tiedonjaosta, mielenkiintoisia pointteja ja lisätietoa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.11.2014 00:57

BeFreelle:

Olisi kohteliasta mainita lähteet.

PS. Kaksoisnikit eivät ole tällä palstalla sallittuja (Kapteeni ja BeFree).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.11.2014 01:46

Minulla ei ole mainita lähteitä, mutta oman tietämykseni ja ennen kaikkea kokemukseni perusteella näin BeFreen kirjoituksessa paljon hyvää asiaa. Nukkumista ja unta, sekä unien näkemisen merkityksiä ihmisen hyvinvoinnille on tutkittu viime vuosina paljon, ja tietoakin on saatavissa nykyisin paljon, joten maallikotkin halutessaan voivat tietää uniasioista.
Myös esimerkiksi analyyttiset psykoterapeutit ovat hyviä tietolähteitä; ainakin minä olen saanut heiltä tietoa.
Toisaalta tavallinen terveyskeskuslääkärikin voi arvella, että jos potilaalla on kovin aktiivista unielämää, se saattaa olla merkki masennuksesta. Toisin sanoen, masennus on yksi tilanne, jolloin 'alitajunta' työskentelee nukkuessa erityisen aktiivisesti.
Kuten BeFree osuvasti sanoi:
Masennus lisää REM-univaiheen aktiivisuutta mutta lyhentää REM-univaiheiden kestoa, ihan kuin korjatakseen/selvittääkseen jotakin vimmatusti.

Vaikka unien näkemisen merkityksiä ei ainakaan toistaiseksi tiedetä, ollaan kai aika yksimielisiä siitä, että unien näkeminen on tärkeä ja hoitava ominaisuus - myös riippumatta siitä muistaako ihminen nähneensä unia vai eikö muista. Muistetut unet taas, vaikka ne toisaalta kertovat huonosta ja levottomasta nukkumisesta, ovat arvokkaita ikkunoita 'alitajuisen' ja tietoisuudesta kadonneen muistin tutkailuun. Yhdenlaista psykoterapiaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2014 02:29

Mutta kuka on ko. kirjoittaja?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.11.2014 12:14

Mikä BeFreen kirjoituksessa viittaa sellaiseen, ettei kirjoittaja olisi BeFree?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2014 12:19

Kaksois-nikkeily ja tyyli.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.11.2014 12:28

Ainakin vaikuttaa maallikon kirjoittamalta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Lette » 21.11.2014 12:43

Pinja kirjoitti:Minulla on terapeutti näitä asioita varten.

Siksi sinun ei kannattaisi tuoda uniasi palstalle lainkaan, vaan puhua ne suoraan terapeutille.
Unien kertominen palstalle voi etäännyttää alkperäisestä kokemuksesta.
Lette

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2014 12:56

Mirri kirjoitti:Ainakin vaikuttaa maallikon kirjoittamalta.

Minusta ei.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.11.2014 13:09

Kieli ei ainakaan ole asiakirjatekstiä eikä tietokirjatyyliä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2014 13:11

Nimimerkin tulee esittää (soveltuvin osin) identiteettinsä ylläpitäjälle
pertti_luukkonen@kolumbus.fi
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet