Joulusuklaaksi

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Joulusuklaaksi

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2014 23:08

Hilppa kirjoitti:Kahdesta syystä. Ruotsalaisten tekemien kokeiden vuoksi ja sen vuoksi, koska ostan mieluusti suomalaista perinnetuotetta. Ne kokeet kävivät sieluni päälle ja minulle jäi tunne, että sitä asiaa ei käsitelty kaikella avoimuudella. Mutta kukin syököön juuri niitä suklaita, joita haluaa, en heidän himoaan halua nitistää. Itse en Marabouhun koske.

Ensiksi mainitsemasi syy on kiinnostava ja siksi tarvitaan lisätietoa, joten kerro lisää: mistä ruotsalaisten tekemistä kokeista on kysymys?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.11.2014 23:23

Et tiedä? En löytänyt tekstiä aiheesta verkosta. Jatkan etsintää, mutta jos en löydä nyt, jatkan etsintää, kun jaksan. Nyt olen väsynyt.

Lisäys 22.34: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2014 23:37

En tiedä, luulin sinun boikotoivan yrityskauppojen sun muun sellaisen vuoksi.

Tosi kiva, jos - omin sanoin - kerrot mistä ja millaisista tutkimuksista puhut. Eiköhän tässä yhteydessä sinun omasanainen kerrontasi ole ihan riittävää. En tiedä miksi sinun pitäisi sukeltaa verkkoon etsimään jotakin, kun ilmiselvästi osaisit itse kertoa asiasta maallikoille riittävästi.
Sitä paitsi voidaanhan me lukijoina etsiskellä halutessamme lisätietoa, jos sinä vain suostuisit kertomaan mitä tiedät.

Lisäsit näköjään linkin...
Sinun suomenkielistä ja omasanaista kerrontaasi kuitenkin kaipailen. Mahdettiinko laittamassasi linkissä edes mainita Marabouta; en huomannut, koska teksti on minulle vieraskielistä. Luotan edelleen sinun kykyysi kertoa suomeksi mitä tarkoitit puhuessasi ruotsalaisten tekemistä kokeista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 20.11.2014 02:45

Mirri kirjoitti:En tiedä, luulin sinun boikotoivan yrityskauppojen sun muun sellaisen vuoksi.

Tosi kiva, jos - omin sanoin - kerrot mistä ja millaisista tutkimuksista puhut. Eiköhän tässä yhteydessä sinun omasanainen kerrontasi ole ihan riittävää. En tiedä miksi sinun pitäisi sukeltaa verkkoon etsimään jotakin, kun ilmiselvästi osaisit itse kertoa asiasta maallikoille riittävästi.
Sitä paitsi voidaanhan me lukijoina etsiskellä halutessamme lisätietoa, jos sinä vain suostuisit kertomaan mitä tiedät.

Lisäsit näköjään linkin...
Sinun suomenkielistä ja omasanaista kerrontaasi kuitenkin kaipailen. Mahdettiinko laittamassasi linkissä edes mainita Marabouta; en huomannut, koska teksti on minulle vieraskielistä. Luotan edelleen sinun kykyysi kertoa suomeksi mitä tarkoitit puhuessasi ruotsalaisten tekemistä kokeista.

Jag kan berätta för dig vad var Vipeholmsexperimenter. Jag förklarar kortfattat, vad var författat i texten. ( korjatkaa jos oli väärä sanajärjestys)
Vipeholmissa oli kehitysvammaisten laitos, jossa tehtiin aikoinaan kokeita, jotka ovat myöhemmin herättäneet paljon keskustelua tieteen etiikasta. Tekstin mukaan 1930-luvulla 99,9 prosentilla varusmiehistä oli kariesta. Tämän takia tahdottiin tehdä tieteellisiä kokeita, perustason tutkimusta, jotta voitaisiin kehittää hammashuoltoa. Vipeholmenin kehitysvammaiset olivat koehenkilöitä karies -kokeissa. He söivät paljon toffeeta ( tekstissä kola?) jotta nähtäisiin miten se vaikuttaa hampaisiin. Yksi ryhmä söi toffeeta, jota kutsutaan Vipeholmsmtoffeeksi. Projektia rahoittivat lääkärit ja sokeriteollisuus. Lopputulos oli, että kokeisiin osallistuneilla oli runsaasti kariesta kokeen jälkeen. Kokeet tehtiin ilman omaisten suostumusta.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 20.11.2014 02:52, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 20.11.2014 02:49

Hilppa kirjoitti:Et tiedä? En löytänyt tekstiä aiheesta verkosta. Jatkan etsintää, mutta jos en löydä nyt, jatkan etsintää, kun jaksan. Nyt olen väsynyt.

Lisäys 22.34: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten

Mutta liittyykö aiemmin mainittu tuotemerkki jotenkin tuohon Vipeholmeniin?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.11.2014 11:19

Marabou oli johtava tuotemerkki ja on paljolti samanlainen symboli ruotsalaisille kuin meille Fazer. Pidän paljon Ruotsista ja ruotsalaisuudesta erityisesti sen hyvien puolien vuoksi. Ruotsi on eräänlainen pohjoismaisen hyvinvoinnin ja yhteiskuntajärjestelmän keulakuva, mutta on Ruotsillakin kolhunsa ja epäkohtansa. Yksi niistä on Vipeholmsexperimenten.

Valitettavasti tässä yhteydessä joudumme kukin turvautumaan "toisen kotimasen" osaamiseemme.

Sydsvenskan
Publicerad 15 april 2006 23.59 · Uppdaterad 15 april 2006 23.59
"Obildbara sinnesslöa" matades med 30 ton godis
TEXT: JENS MIKKELSEN
http://www.sydsvenskan.se/lund/obildbar ... ton-godis/
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.11.2014 13:38

Kuva
Harmi vaan, että Maraboun tumma perhe on monipuolisempija ennen kaikkea halvempi
(kuin Fazer).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.11.2014 13:45

Minusta kiinnostavaa on se, että joku asia ei ole kiinnostanut ihmisiä ja ikään kuin vaiettu kuoliaaksi. Myös tieteellisestä näkökulmasta kyseinen koe kiinnostaa. Herää kysymys, mihin kaikkeen ihmiset ovat valmiita lisätäkseen omaa hyvinvointiaan muiden (eli puolustuskyvyttömien ihmisten) kustannuksella.

Tänder ruttnade, drogs ut och skapade trauman hos de redan rättslösa. Samtidigt rasade Choklad- och konfektyrfabrikernas förening som sponsrat forskningen med 500 000 kronor och som ansåg att de blivit lovade ”goda resultat” av Medicinalstyrelsens generaldirektör J Axel Höjer.

Intresseföreningen, med Cloetta, Mazetti och GeKå i spetsen, hade hoppats att forskningen skulle hjälpa dem att få fram nya produkter som var bevisat ofarliga.

Forskningsresultaten släpptes inte förrän 1953, fyra år efter att de första resultaten var klara.

"Suklaa ja konvehtitehtaiden yhdistys" oli rahoittanut tutkimusta 500 000 kruunulla ja mitä ilmeisimmin manipuloinut ainakin tulosten julkaisemisaikataulua. Kaikki oli tapahtunut poliitikkojen (sosiaalidemokraattien) ja valtiovallan suosiollisessa ilmapiirissä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.11.2014 15:34

Hilppa kirjoitti:Minusta kiinnostavaa on se, että joku asia ei ole kiinnostanut ihmisiä ja ikään kuin vaiettu kuoliaaksi. Myös tieteellisestä näkökulmasta kyseinen koe kiinnostaa. Herää kysymys, mihin kaikkeen ihmiset ovat valmiita lisätäkseen omaa hyvinvointiaan muiden (eli puolustuskyvyttömien ihmisten) kustannuksella.

Vaikeneminen ei välttämättä johdu kiinnostuksen puutteesta, vaan häpeäkin voisi selittää sitä; halutaan unohtaa...

30-luvulla elettiin rodunjalostusopin, eugeniikan, aikaa myös Pohjoismaissa. Siihen aikaan se oli yleisesti hyväksytty oppi, joka näkyi yhteiskunnissa, eikä Saksa ollut ainoa eugeniikan kannattaja ja puoltaja.
Mielestäni 'alempiarvoisilla' siihen aikaan eri maissa tehdyt kokeet kannattaa laittaa sen ajan vallitsevan ajattelun - eugeniikan - piikkiin. Muutenkin ajattelen asian niin, että jos aletaan boikotoida 30-40 -luvun tapahtumien perusteella, pitäisi boikotoida paljon ja monenlaista. Luultavasti myös suomalaista.

Niinpä nautiskelen lempisuklaastani hyvällä omalla tunnolla; Marabou on aina ollut suosikkini.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.11.2014 11:39

Flower: "Miten on, pitäisikö epäeettisten tutkimusten tulokset laittaa pannaan?"

On selvää, että kyseisen kokeen toteutustapa ei nykylainsäädännön mukaan ole sallittu, ei Suomessa eikä EU:ssa. Boikotoiminen tarkoittaisi käytännössä sitä, että tutkijat eivät käyttäisi viitteenä omissa kariestutkimuksissaan kyseistä tutkimusta tai tukeutuisi kyseiseen tutkimukseen. Jotkut seikat ovat "oppikirjatietoa" eikä niihin ole tarvetta viitata, ainakaan noin vanhoihin tutkimuksiin modernin lääketieteen tai luonnontieteen alalla. Myös menetelmät ovat kehittyneet ja on tullut kokonaan uusia tutkimusaiheita ksylitolin ja fluorin myötä.

EU:n ja Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimuksessa on hakemuksiin liitettävä tarkka selvitys tutkimuksen eettisistä perusteista ja ihmistutkimuksiin käytettävien menetelmien laillisuudesta ja eettisyydestä. Yritysten esimerkiksi lääketehtaiden rahoitamien ja kehittyvissä maissa suoritettujen tutkimusten valvonnasta en tiedä mitään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 22:58

Ilman eettistä kannanottoakin kartan Maraboun suklaata. Tumma menettelee, mutta vaalea on suorastaan pahaa.

Anopillani on usein tapana antaa koko perheelle omat Budapest-rasiat. Vieläkään hän ei ole oppinut, että vain minä ja nuorempi velanperillinen voivat syödä pähkinää sisältäviä Budapesteja. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että minä syön kolme rasiaa Budapestejä - ja saan suklaaähkyn.
Toinen vaihtoehto anopin lahjalistalla on Fazerin Vihreät kuulat; joita meillä ei syö kukaan.

Huomasin eilen, että Kampin K-markettiin on juuri tullut erä kuivattuja viikunoita (niitä oikeita; suorakuution muotoon litistettyjä).
Suosittelen suklaan tilalle kuitupitoisia viikunoita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.11.2014 23:25

Minun Paradis-rasiani on yhtä konvehtia vaille syöty, joten tänään ostin kaupasta uuden konvehtirasian: Maraboun Symphony. Tuon nimen kohdalla taisin viime vuonnakin tässä ketjussa kangerrella, ja taas piti konvehtirasian kyljestä käydä katsomassa, että tuliko varmasti oikein.
Viimevuotinen Symphony-rasia maistui muistaakseni oikein hyvältä, joten toivottavasti tämänvuotinen ei tuota pettymystä.

Hyvä kirjata tänne joulukonvehtirasioiden ostamiset; tulee samalla seurattua jouluajan suklaan syöntiä... :)

Makuasiat ovat jännä juttu. Jo lapsuudestani muistan, että toiset vannoivat Maraboun nimeen yhtä kiihkeästi kuin toiset Fazerin. Hyvä ettei sentään tappeluja syntynyt... Minä kallistuin Maraboun puolelle, ja vieläkin pidän Maraboun suklaata paremman makuisena Fazeriin verrattuna. Kuitenkin olen huomannut, että on kiva syödä myös Fazerin makuista suklaata. Maistuu erilaiselta Marabouhun verrattuna, mutta ihan hyvältä.
Voi hyvin olla, että kunhan olen taas syönyt kaikki saatavilla olevat Maraboun konvehtirasiat, alan tähyillä Fazerin valikoimaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.11.2014 23:45

Lapsena pidin enemmän Marabousta, mutta jossain vaiheessa tuli seinä vastaan. Ilmeisesti on liian makeaa, ja äitelä makeus ei enää käy. Samoin en kykene enää syömään toffeen ja suklaan yhdistelmiä, joita on paljon juuri Maraboun valikoimissa ja yleensä konvehtirasioissa. Viimeinen niitti oli eettiset kysymykset ja puolueellisuus omaa kansallista vahvaa brandiamme kohtaan.

Fazer valmistaa lähinnä sveitsiläistyyppistä suklaata, jossa koostumus on vähemmän sokerinen kuin Maraboun tuotteissa, jotka muistuttavat enemmän saksalaista suklaaperinnettä ja on enemmän yleensä lasten makuun. Tumma suklaa miellyttää enemmän, koska sitä ei tarvitse syödä montaa palaa suklaanhimoon tullakseen tyydytetyksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.11.2014 00:45

Hilppa kirjoitti:...
Fazer valmistaa lähinnä sveitsiläistyyppistä suklaata, jossa koostumus on vähemmän sokerinen kuin Maraboun tuotteissa, jotka muistuttavat enemmän saksalaista suklaaperinnettä ja on enemmän yleensä lasten makuun.
...

Hilppa, mistä tiedät asian olevan noin kuin sanot?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.11.2014 01:15

Minä syön usein kombia: pala tai kaksi Fazerin perus-sinistä,
jonka alla levy Maraboun 70- tai 86%:sta. Näin maku jännästi
vaihtelee, ja palat sulavat suussa suhteellisen hitaasti.

Royalin punaisessa (LEAF) kerostus on jo valmiissa pakkauksessa,
mutta lopputulos on vain tyydyttävä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.11.2014 01:18

Jos verrataan Fazerin sinistä ja Maraboun vastaavaa maitosuklaalevyä (Marabou Milk, nimikin viittaa Saksaan), Marabou on makeampi. Sen voi todeta maistamalla. Karl Fazer kävi opettelemassa suklaanvalmistusta Sveitsissä ja Viipurissa ainakin ja lisäksi hänen sanotaan tuoneen Sinisen reseptin Sveitsistä. Noin olen kuullut ja lukenut aikoinaan jostain historiikista. Saksalaista suklaata olen maistellut lapsena paljonkin, enkä siitä niin kovin paljon pidä. Silloin saatoin sitä maistaa, mutta enää en pidä niistä Kinder-munien ja Nutellaa muistuttavista suklaista.

Fazerin valikoimassa on ainakin jokin aika sitten ollut myös vaaleampi maitosuklaa, josta en pidä.

En myöskään pidä Budapesteistä, koska ne ovat liian täyteläisiä. Rasia on suuri ja jo muutamasta Budapestistä tulee ähky.

Korjattu 2 kirjainvirhettä.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 23.11.2014 01:22, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 23.11.2014 01:19

Jos myynnissä olisi vielä Fazerin Prinssisuklaanappeja, ostaisin niitä jouluksi.
Onneksi minulla on ystävä töissä Fazerilla ja olen häneltä parina jouluna saanut pussillisen.
Yleensähän Prinssisuklaanappeja on nykyisin enää joissakin Fazerin konvehtirasioissa.
Minä laitan aina kaksi nappia vastakkain ja annan sulaa suussa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 23.11.2014 01:21

Hilppa, mitä kautta Marabou Milk viittaa Saksaan? Maitohan on saksaksi Milch...

Lisäys: eipä silti, Hilppa, olen kanssasi täysin samaa mieltä Maraboun ja Fazerin suklaiden eroista.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.11.2014 01:25

Englantiin se taitaa viitata, missä on vielä pahempaa suklaata.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 23.11.2014 01:35

Aivan.

Muistan, että keskikoulun viimeisellä luokalla kävimme luokkaretkellä Maarianhaminassa.
Ostin laivalta Maraboun suklaata. Se oli olevinaan erityisen hyvää, koska sitä sai silloin todella harvoin.
Sittemmin on uutuudenviehätys haihtunut ja olen todennut oikeasti pitäväni paljon enemmän
Fazerin suklaista.

Eräs mies lähetti minulle aikoinaan postissa Lindtin 85-prosenttista tummaa suklaata.
Se oli ensimmäinen kosketukseni tuohon suklaaseen, josta on tullut mielisuklaani tummien suklaiden joukossa.
Alkuun se maistui kitkerältä, mutta ei enää. Varsinkaan sen jälkeen, kun terveysvaikutuksista innostuneena
päädyin kerran ostamaan levyn samaisen valmistajan 99-prosenttista tummaa suklaata. Siitä tuli mieleeni
öylätti, mutta kun sen jälkeen palasin 85-prosenttiseen, se olikin muuttunut yllättävän makeaksi.
Ei kuitenkaan liian makeaksi. Myös Fazerin 70-prosenttinen on hyvää, ehkä maultaan parasta, mutta
siinä on liian vähän kaakaota.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko