Ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

ViestiKirjoittaja Lette » 06.11.2014 12:05

Psykopatologia kirjoitti:Itse asiassa tuo "ahkeruus/huolellisuus ja tarkkaavaisuus" kuvasti yleistä käytöstä
paremmin kuin käytös-numero, joka liki kaikilla oli kymppi.

Käytösnumero oli kymppi, jos ei ollut tenhyt "rikosta" esim. luntannut kokeissa.

Kokeissa kyllä luntattiin, ainakin sillä luokalla, missä olin. Lukiossa edessä istuva tyttö piti jatkuvasti lunttilappuja pitkähihaisen puseronsa hihoissa. Aiasta tiedettiin, mutta kukaan ei sanonut hänelle mitään. Väärintekijää suojellaaan, miksi?
Lette

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.11.2014 13:08

Lunttaamisesta olisi voinut ilmoittaa myös suoraan opettajattarelle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.11.2014 14:31

Lette kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Itse asiassa tuo "ahkeruus/huolellisuus ja tarkkaavaisuus" kuvasti yleistä käytöstä

Käytösnumero oli kymppi, jos ei ollut tenhyt "rikosta" esim. luntannut kokeissa.

Kokeissa kyllä luntattiin, ainakin sillä luokalla, missä olin. Lukiossa edessä istuva tyttö piti
jatkuvasti lunttilappuja pitkähihaisen puseronsa hihoissa. Aiasta tiedettiin, mutta kukaan
ei sanonut hänelle mitään. Väärintekijää suojellaaan, miksi?

Siksi, että kaikki torjuivat rakkautta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.11.2014 15:06

Psykopatologia kirjoitti:Lunttaamisesta olisi voinut ilmoittaa myös suoraan opettajattarelle.

Jospa oli vain opettaja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.11.2014 15:15

Pinja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Kuka on niin tyhmä, että näyttää vanhemmilleen todistuksen, jossa käytösnumero on 8. En minäkään. Arvatkaan vaan miten allekirjoitus hoitui? Se siitä, vittu.

Eivätkö vanhemmat kyselleet todistuksesi perään?

Eivät onneksi. Olivat koenumeroiden perään paremminkin. Odottivat, että itse kerron koenumeroista, eivät sitä itse tajunneet kysellä, kun en tainnut kertoa milloin oli kokeita. Yläasteella ei enää annettu käytösnumeroita.

Kuulostaa aika erikoiselta, etteivät vanhemmat tienneet, että todistuksiin tarvitaan vanhempien allekirjoitus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Lette » 06.11.2014 15:33

Psykopatologia kirjoitti:
Lette kirjoitti:

Kokeissa kyllä luntattiin, ainakin sillä luokalla, missä olin. Lukiossa edessä istuva tyttö piti
jatkuvasti lunttilappuja pitkähihaisen puseronsa hihoissa. Aiasta tiedettiin, mutta kukaan
ei sanonut hänelle mitään. Väärintekijää suojellaaan, miksi?

Siksi, että kaikki torjuivat rakkautta.

Syvällisesti katsottuna tästä juuri on kysymys. Tämä oppilas teki vahinkoa itselleen alentumalla jatkuvaan vilpintekoon.
Muut oppilaat, esim. minä ja ystäväni, joka oli uskonnollisesta kodista, olisimme voineet sanoa tästä oppilaalle itselleen. Jälkeenpäin luulen, että käytimme häntä syntipukkina, jotta ei tarvitse nähdä omia virheitä.
Lette

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.11.2014 17:33

.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 06.11.2014 17:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissi

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.11.2014 17:36

PP onko täällä foorumilla sellainen sääntö, että jos joku kysyy jotakin niin pitää vastata vain siihen mitä kysytään? Olet joskus sanonut, että vastaat vain siihen mitä kysytään, miksi niin?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.11.2014 20:26

Ei.
Joku on joskus ollut pettynyt suppeaan vastaukseeni silloin
kun olisin voinut vastata laajemminkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kapteeni » 06.11.2014 21:11

Joo, näin omatkin vanhempani kertoivat. Kummallakin oli koko kouluajan käytösnumero 10 koska siihen aikaan kuulemma ei muunlainen numero olisi ollut hyväksyttävissä. Jos jollekulle pudotettiin käytösnumero vaikka ysiin niin se oli hyvin paheksuttavaa. Olettaisin PP:n käyneen kouluja samoihin aikoihin kun vanhempani.
Kapteeni

ViestiKirjoittaja Kapteeni » 06.11.2014 21:17

Mä olen 36 ja isäni on 65 ja äitini 68.
Kapteeni

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.11.2014 14:30

Nykyään kaikissa aineissa (myös siis huolellisuus yms) kun oppilas on tavoitetasolla, niin numeroksi tulee 8. Jos ylittää tavoitetason, niin sitten ysiä tai kymppiä, ja tietty jos alle niin kasia huonompaa numeroa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja M.Aitoparta » 10.11.2014 18:32

Voin myöntää, häpeäkseni, että neljännelle luokalla käytös ja huolellisuus oli sen 10, mutta muuten oli yleensä 8 ja silloin tällöin 7. Vanhempana, ehkä aavistaen villikkopoikieni tulevia tempauksia, mua kiinnostaa kaikki numero pois lukien juuri käytösnumero.
M.Aitoparta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.11.2014 20:14

Kahvi kirjoitti:Nykyään kaikissa aineissa (myös siis huolellisuus yms) kun oppilas on tavoitetasolla,
niin numeroksi tulee 8. Jos ylittää tavoitetason, niin sitten ysiä tai kymppiä, ja
tietty jos alle niin kasia huonompaa numeroa.

Tuollaisesta tavoitetasoon yms. liittyvästä "motivoivasta" arvosteluperusteesta olen
kyllä lehdestä lukenut ja ihmetellyt, että sehän vääristää arvostelua keskitason
suuntaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.11.2014 18:48

Psykopatologia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Nykyään kaikissa aineissa (myös siis huolellisuus yms) kun oppilas on tavoitetasolla,
niin numeroksi tulee 8. Jos ylittää tavoitetason, niin sitten ysiä tai kymppiä, ja
tietty jos alle niin kasia huonompaa numeroa.

Tuollaisesta tavoitetasoon yms. liittyvästä "motivoivasta" arvosteluperusteesta olen
kyllä lehdestä lukenut ja ihmetellyt, että sehän vääristää arvostelua keskitason
suuntaan.

Eikö se korjaa arvostelua keskitason suuntaan? Tavista huolellisemmat ja käytöksellisemmät oppilaat saavat ansaitsemaansa etua - ja muut "putoavat" oikealle tasolleen.
Kahvi

Re: Ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2014 11:28

Ainakin m u u t t a a arvostelua keskitason suuntaan.

Hämärä kohta on tavoitetason määritys, joka heikoilla on automaattisesti
korkeammalla kuin heidän aktuaalinen osaamisensa, jonka pitäisi olla
annetun numeron perustana.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Romulaatikko