Ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.11.2014 12:54

käytös 10
ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10

Vieläkö näitä on koulussa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10 ym.

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 13:08

Käytös 8 :D niin hyvä ja huono ajattelin. Jos olisin ollut yhteistyökykykyinen olisin varmaan saanut 10. Tuhma tyttö olin oikeasti, mutta pidin silloin itseäni äärimmäisen kilttinä. Hävettää.

Jossain vaiheessa käytösnumero poistui, en tiedä onko palannut takaisin. Ahkeruus ja tarkkaavaisuus numerosta en ole ennen kuullut.
Olin poistosta tyytyväinen. En tykännyt, että käytöstäni arvioitiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.11.2014 15:49

Käytös 9
huolellisuus 7 tai 8
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 16:17

trisse ja Jill, tiedättekö miksi saitte 9 eikä 10 käytösnumeroksi?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 18:11

trisse ja Jill olen odottanut jo tuntikaupalla vastaustanne, alkaa jo suututtaa. Vastatkaa ennen kuin multa menee hermot.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 18:53

Kuka on niin tyhmä, että näyttää vanhemmilleen todistuksen, jossa käytösnumero on 8. En minäkään. Arvatkaan vaan miten allekirjoitus hoitui? Se siitä, vittu.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 21:25

Kuuluvatko huolimattomuusvirheet huolellisuus numeroon eivätkä käytös numeroon?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.11.2014 21:48

trisse kirjoitti:Ne heijástuivat myös käytökseen vaikkei olisi saanut.

Mistä tiedät asian, että heijastuivat myös käytösnumeroon?
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.11.2014 23:00

Minä myös olin hajamielinen ja en aina totellut. Yleensä olin hyvin kiltti, mutta joskus menin mukaan muiden villityksiin.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.11.2014 23:01

Psykopatologia kirjoitti:käytös 10

Ei ole ollut enää vuosikausiin. Minä kuitenkin olen jo niin vanha, että muistan niin käytöksen kuin huolellisuuden ja tarkkaavaisuudenkin; ne komeilivat ainakin kevättodistuksissa kahtena eri numerona. Mutta lienen liian nuori muistamaan ahkeruutta ja tarkkaavaisuutta.

Käsitteet ovat ilmeisesti vuosikymmenten saatossa muuttuneet, ja nykyisin niitä ei taida olla ensinkään. Lasteni todistuksissa en muista törmänneeni niihin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.11.2014 23:02

Pinja kirjoitti:Kuka on niin tyhmä, että näyttää vanhemmilleen todistuksen, jossa käytösnumero on 8. En minäkään. Arvatkaan vaan miten allekirjoitus hoitui? Se siitä, vittu.

Eivätkö vanhemmat kyselleet todistuksesi perään?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.11.2014 23:11

Meillä oli ja sain

Käytös 10
Huolellisuus ja tarkkaavaisuus 10

Olin siis kympin tyttö. Kerran kansakouluopettajani teki inhottavan tempun ja laski huolellisuus- ja tarkkaavaisuusnumeroni yhdeksään toisen luokan joulutodistukseen. Hän oli sitä mieltä, että olin hidas ja kävi valittamassa siitä äidilleni hänen työhönsä yleisöpalveluun muiden asiakkaiden kuullen. Seuraavan kerran hän sitten antoi taas molemmat kymppejä. Mutta ei hän pitänyt minusta eikä minua mitenkään hyvänä oppilaana. Päästi viimeisten joukossa oppikouluun nippa nappa. Ei arvannut, että tohtoriksi asti jaksan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.11.2014 23:33

Minullakin käytös on aina ollut 10, sen sijaan huolellisuus ja tarkkaavaisuus laski oppikoulussa niin, että huonoimmillaan taisi olla 8. Lintsasin minkä kerkisin, joten ei mikään ihme, että numero laski...
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.11.2014 00:01

Mullakin käytös oli 10. Piti saada jostakin erityisestä syystä niin kutsuttu käytöksenalennus, että sai käytösnumeroksi kymppiä huonomman.
Huolellisuus ja tarkkaavaisuus mulla ei muistaakseni koskaan ollut kymppi, vaan sain tyytyä ysiin. Lukioaikana taidettiin pyytää kaikkia opettajia antamaan numero huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta ja näiden numeroiden keskiarvo tuli sitten todistukseen esille.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.11.2014 00:17

Värtsi, Värtsilän verkkolehti on julkaissut tuoreen muisteluksen Patsolan koulun kevätjuhlasta vuodelta 1950. Kirjoituksessa on kuvakin Alpo Rummukaisen kevättodistuksesta. Siinä komeilee käytöksestä kiitettävä kymppi sekä huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta tyydyttävä seiska. Jutusta selviää, että Alpo oli itse seiskaansa ilmeisen tyytyväinen; hän kun oli opettajan uhkailujen vuoksi varautunut huonompaan numeroon.

Patsolan koulun kevätjuhla 1950
28.6.2014
Alpo Rummukainen

http://www.vartsi.net/2014/06/28/patsol ... uhla-1950/

Lukemisen arvoinen kirjoitus löytyy linkkiä klikkaamalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.11.2014 00:35

Tällaisia arvosanoja on saanut Hämeenlinnassa 1800-luvulla opiskellut herra nimeltään Konrad Hilden:
Koulutodistuksia on säilynyt kolme. Hämeenlinnan valmistavan koulun syys- ja kevätlukukauden todistukset 1878 ja 1879 sekä Hämeenlinnan Normalilyceumin kevättodistus vuodelta 1881.

Syyslukukauden 1878 päätteeksi Valmistavassa koulussa Hämeenlinnassa on 4:jäs oppilas II:lla luokalla K. Hildén saanut seuraavat arvosanat: käytös 10, ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10, edistyminen 9.8; uskon-opissa 10, sisäluvussa 10, maantiedossa 10, lasku-opissa 10 ja kaunokirjoituksessa 9.

Saman valmistavan koulun kevättodistuksessa 4:jäs oppilas K. Hildén "muutetaan 3na oppil. III:lle luokalle" seuraavin arvosanoin: käytös hyvä 10, ahkeruus ja tarkkaavaisuus hyvä 10, edistyminen 10; uskon-opissa 10, sisäluvussa 10, maantiedossa 10, lasku-opissa 10, kaunokirjoituksessa 10.

Hämeenlinnan Normalilyceumin kevätlukukausitodistuksessa, päivätty "Hämeenlinnassa kesäkuun 4. p. w. 1881" lukee "12des Oppilas I llä luokalla K.E. Hildén". Arvosanat ovat seuraavat: käytös 10, ahkeruus ja tarkkaavaisuus 10, edistyminen 8,88; uskonopissa ja kirkkohistoriassa 9, suomen kielessä 9, latinan kielessä 9, latinan kirjoituksissa 9, venäjän kielessä 9, maantiedossa ja historiassa 9, geometriassa ja trigonometriassa 9, aritmetikissä ja algebrassa 8, kaunokirjoituksessa 7, laulannossa 8 ja voimistelussa 8. "Muutetaan 11na II lle luokalle". Allekirjoittajina rehtori Joh. Gabr. Geitlin ja luokan esimies Victor Hellman.

http://aarnipenttila.net/Vuosilukuja.htm

Käytös on ollut kymppi, samoin ahkeruus ja tarkkaavaisuus. Muutenkin todistus näyttää sellaiselta, että se panee tavallisen pulliaisen vihertymään kateudesta. Eikä tuohon aikaan kymppi ollut kiitettävä, vaan ainoastaan hyvä...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.11.2014 00:43

23:43
Psykopatologia kirjoitti:käytös 10

Siis huolellisuus ja tarkkaavaisuus (ei tarkkaavuus).

Oppikoulussa 1950- ja 1960-luvulla norminumero käytöksessä oli 10, ja alennettu käytösnumero oli
täysin poikkeavaa. Käytösnumero saattoi pudota 9:ää tai 8:aan, jos oli esimerkiksi saanut kaksi tuntia
jälkiistuntoa. Alle kymppi käytöksessä saattoi merkitä vaikeuksia työn saannissa.

Huolellisuus ja tarkkaavaisuus-numereoissa vaihtelua oli 8 - 10 kuitenkin niin, että keskiarvot olivat
lähempänä kymppiä ja kuin yhdeksäää. Yleinen koulumenestys vaikutti jonkin verran numeroon,
mutta enemmän saadut muistutukset päiväkirjaan ja myöhästymiset koulusta.

Matikassa ja kielissä 4 ja 5 olivat sangen tavallisia numeroita. Reaaliaineissa taas 6 oli melko
harvinainen. Oppikoulun aikana (1 - 8(yo); keskikoulu 1 - 5, lukio 6 - 8) varmaan liki puolet
oli jäänyt ainakin kerran luokalle, ja ehdot olivat tavallisia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.11.2014 00:49

Uteliaisuuksissani googlailin ja huomasin, että jossakin vaiheessa - kenties 1960-luvulla - on ollut siirtymävaihe, jolloin ahkeruus ja tarkkaavaisuus vaihtui käsitteeseen huolellisuus ja tarkkaavaisuus. Ainakin joku Helsingin 'norssilainen' jossakin muisteli saaneensa vielä 60-luvulla arvosanan ahkeruudesta ja tarkkaavaisuudesta. Siitä päätellen todistuksen sana ahkeruus on vaihtunut huolellisuuteen vähitellen, ja on ollut aika, jolloin osa oppilaista on arvosteltu ahkeruudesta ja toinen osa huolellisuudesta - tarkkaavaisuuden lisäksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.11.2014 00:59

Itse asiassa tuo "ahkeruus/huolellisuus ja tarkkaavaisuus" kuvasti yleistä käytöstä
paremmin kuin käytös-numero, joka liki kaikilla oli kymppi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.11.2014 10:34

Mirri kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Kuka on niin tyhmä, että näyttää vanhemmilleen todistuksen, jossa käytösnumero on 8. En minäkään. Arvatkaan vaan miten allekirjoitus hoitui? Se siitä, vittu.

Eivätkö vanhemmat kyselleet todistuksesi perään?

Eivät onneksi. Olivat koenumeroiden perään paremminkin. Odottivat, että itse kerron koenumeroista, eivät sitä itse tajunneet kysellä, kun en tainnut kertoa milloin oli kokeita. Yläasteella ei enää annettu käytösnumeroita.
Pinja

Seuraava

Paluu Romulaatikko