Rautavaara

Re: Rautavaara

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2014 20:58

Hilppa, en vieläkään käsitä mikä sinut pani työntymään tähän ketjuun ilmoittamaan, että pidät toisten kirjoittajien viestejä (Psykopatologian viestejä lukuunottamatta) roskana ja jopa hevonsontana. Syystä tai toisesta et tyytynyt lukemiseen, vaan halusit tuoda julki 'painavan mielipiteen'.

20:13. (Poistin lainauksen.)
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 01.11.2014 21:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 21:09

Minäkään en käsitä, miksi teet turhia lainauksia viesteistäni. Vastasithan suoraan viestini jälkeen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 21:24

Hilppa kirjoitti:Minua ei auta millään lailla tästä ikävästä aiheesta kirjoittaminen tai puhuminen kenenkään kanssa. Yksi syy on se, että asia ei oikeasti kosketa minua. Yhdessä tilanteessa kaksi äitiä aloittivat taivastelemisen tästä aiheesta ja se oli erittäin ahdistavaa kuunneltavaa. Samoin uskon, että aiheesta aloitetut nettikeskustelut saattavat olla hyvin ahdistavia luettavia ja siksi en niitä ole lukenut muualla netissä enkä lue. Tällä palstalla kyseisestä aiheesta on muodostunut niin vilkas keskustelu ja samanaikaisesti muut aiheet ovat olleet melko jäissä, joten palstaa seuratessa ei tältä aiheelta voinut täysin välttyä.

No miksi ihmeesä luet kirjoituksia aiheesta, saati kommentoit niitä jos aihe ahdistaa sinua. Varsinkin kun et ole äiti (anteeksi, olet itse kertonut ettei sinulla ole lapsia), niin et oikeastaan voi asettua jonkun äidin asemaan ja tuntea niitä tunteita joita tapahtuma herättää äideissä ja miksi miettivät...miksi.

Liirum laarum...
Kuinka voit kieltää muita tästä aiheesta kirjoittamisen? Siksikö, kun se sinua ahdistaa?

Ei sillä, en itsekään pidä näistä shokkiuutisien kommentoimisista, syiden ja syyllisten etsimisestä, asiat eivät koskaan ole niin yksiviivaisia ja että olisi vain yksi tai kaksi syytä tapahtuneeseen.
Tämä oli tietenkin vain minun mielipiteeni.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 21:31

Peilikuva kirjoitti:- -
Ei sillä, en itsekään pidä näistä shokkiuutisien kommentoimisista, syiden ja syyllisten etsimisestä, asiat eivät koskaan ole niin yksiviivaisia ja että olisi vain yksi tai kaksi syytä tapahtuneeseen.

Tuossa tapauksessahan olemme tästä aiheesta aivan samaa mieltä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 21:36

Hilppa kirjoitti:
Peilikuva kirjoitti:- -

Tuossa tapauksessahan olemme tästä aiheesta aivan samaa mieltä.

Koskettaako tämä sinua liian läheltä?
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 21:46

Tietyt kirjoittajien kommentit koskettavat liian läheltä ja aiheuttavat pahaa oloa. Ei itse tapahtunut asia. Sillehän ei kukaan voi enää mitään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 21:47

Nyt otat Hilppa sen tahdonvoiman käyttöön, mitä muille olet teroittanut ja opastanut olematta riippuvainen ja takertuva. Terveet elämäntavat ja lenkille, siitä saa hyvää endorfiinia. Pitää löytää se oma hyvä mieli muuta kautta kun ahdistaa.

Olin ilkeä ihan tarkoituksella.

Ei tarvitse ahdistua kirjoitusten takia, kun jätät ne lukematta. Se on niin yksinkertaista. Eikö?
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2014 22:00

Sateentekijä kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Minusta tämä ketju on mennyt jauhamiseksi ja vatvomiseksi. Ei tragedia siitä miksikään muutu vaikka sitä väännettäisi ja käännettäisi kuinka. Poliisitutkimukset ja ilmitulleet faktat kertovat jotain teon motiiveista. Mielestäni tämmöinen tapahtumassa " vellominen" ei ole kenenkään mielenterveydelle hyväksi.Tapahtuma sinänsä oli järkyttävä, varmasti uhrien läheisille.
Onko tässä kyse onnettomuuden tuottamasta järkytyksestä jota näin pyritään käsittelemään?
-Ihmisen oman mielen tuottamasta pahasta olosta, siitä mitä ko. tapahtuma on omalle herkälle mielelle vaikuttanut?

Asiasta voi toki ja pitääkin keskustella, jos se on aiheuttanut henkisiä paineita joillekkin.

Aivan. Aloitin tämän ketjun, koska minulle kyseinen perhesurma - tai -tappo/-murha - kaikkinensa on ollut erittäin järkyttävä asia. Ennestäänkin olematon psyykkinen tasapainoni ja mielenrauhani meni vinksalleen kertaheitolla tajutessani, että kyseinen tieliikenteen suuronnettomuus olikin täysin tahallinen ja järjestetty asia.
Arvelin, että mt-aiheinen vertaistukifoorumi on hyvä paikka purkaa tapauksen synnyttämiä henkisiä paineita - voi kirjoittaa (vaikka kauhistella, taivastella ja päivitellä) ja sillä tavoin sanoittaa mitä mielessä liikkuu ja tuntuu tapahtuman tiimoilta. Keskusteluketjussa niin voivat tehdä kaikki, jotka haluavat tai tuntevat tarpeelliseksi purkaa tuntojaan kirjoittamalla.

Vaikkei tapahtuneesta osattaisi tai haluttaisi keskustella, voitaisiin ainakin antaa ihmisten kirjoitella rauhassa ja sanoittaa mietteitään ja tuntemuksiaan - niiden ihmisten, joilla on tarvetta tehdä niin. Kuten minulla. Pohtia, vatvoa, märehtiä, sulatella...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 01.11.2014 22:08

Olet kyllä oikeassa siinä, että tapahtuneesta on hyvä puhua, jos siltä tuntuu. Kuoliaaksi vaikeneminenkaan ei auta, jos on tarve puhua asiasta, niin on lupa tehdä.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 22:09

Peilikuva kirjoitti:Nyt otat Hilppa sen tahdonvoiman käyttöön, mitä muille olet teroittanut ja opastanut olematta riippuvainen ja takertuva. Terveet elämäntavat ja lenkille, siitä saa hyvää endorfiinia. Pitää löytää se oma hyvä mieli muuta kautta kun ahdistaa.

Ei tarvitse ahdistua kirjoitusten takia, kun jätät ne lukematta. Se on niin yksinkertaista. Eikö?

Yritän olla lainaamatta viestejä, koska niin on ohjeistettu ylläpitäjän toimesta tekemään. Nyt se on valitettavasti mahdotonta, koska kirjoittaja Peilikuva aloitti lainausten sarjan.

Minulla on terveet elämäntavat ei tässä ketjussa ole niistä kysymys. Ei minulle tarvitse ryhtyä äidiksi, vaikka en itse sellainen ole eikä omani enää elä.

Olen valitettavalla tavalla tottunut ilkeyksiisi palstalla, ne eivät merkitse minulle mitään. Et myöskään voi estää minua kirjoittamasta tai lukemasta.

Kaikille kirjoittajille tahdon sanoa, että hyvä debriefing ei ole tapahtuneiden asioiden taivastelua ventovieraille esimerkiksi saunan pukuhuoneessa kovaan ääneen. Eikä kannata ääneen niin kovasti ihmetellä sitä, miksi joku ihminen vaikka on äiti kykenee tekemään niin kauhean teon. Sillä samalla lauseella loukataan moninkertaisesti kaikkia niitä ihmisiä, jotka eivät ole äitejä. Ikään kuin heille olisi jotenkin helpompaa ottaa kyytiin lapset ja tappaa ne ajamalla päin bussia. Tuskin sillä asialla, onko joku ihminen päätynyt äidiksi, on tekemistä sen asian kanssa, voiko tästä henkilöstä kehittyä pikaistuksissaan murhia tekevä ihminen. Ihmiset käsittelevät tätä asiaa pohtimalla liikaa sitä, miten joku äiti voi tappaa lapsensa. Se on erittäin harvinainen rikos. Mutta ei sellaista rikosta tee helpommaksi kenellekään, vaikka tekijä olisi ruma äitipuoli, naapurin mustasukkainen lapseton vanhapiika tai kuka muu tahansa. Ihmiset ainoastaan haluavat demonisoida jonkun. Ja nyt sitten demonisointi on helppoa tehdä tukeutumalla Lauerman tieteellisiin näkemyksiin. Eihän kukaan äiti ole niin paha, että lapsiaan tappaisi, paitsi muutoin kuin jos on psykopaatti.

Yhtä kaikki en pidä tästä keskustelusta enkä sen sävystä enkä varsinkaan siinä esiintyvästä taivastelusta ja kauhistelun luonteesta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 22:25

Hilppa kirjoitti:
Peilikuva kirjoitti:Nyt otat Hilppa sen tahdonvoiman käyttöön, mitä muille olet teroittanut ja opastanut olematta riippuvainen ja takertuva. Terveet elämäntavat ja lenkille, siitä saa hyvää endorfiinia. Pitää löytää se oma hyvä mieli muuta kautta kun ahdistaa.

Yritän olla lainaamatta viestejä, koska niin on ohjeistettu ylläpitäjän toimesta tekemään. Nyt se on valitettavasti mahdotonta, koska kirjoittaja Peilikuva aloitti lainausten sarjan.

Minulla on terveet elämäntavat ei tässä ketjussa ole niistä kysymys. Ei minulle tarvitse ryhtyä äidiksi, vaikka en itse sellainen ole eikä omani enää elä.

Olen valitettavalla tavalla tottunut ilkeyksiisi palstalla, ne eivät merkitse minulle mitään. Et myöskään voi estää minua kirjoittamasta tai lukemasta.

Kaikille kirjoittajille tahdon sanoa, että hyvä debriefing ei ole tapahtuneiden asioiden taivastelua ventovieraille esimerkiksi saunan pukuhuoneessa kovaan ääneen. Eikä kannata ääneen niin kovasti ihmetellä sitä, miksi joku ihminen vaikka on äiti kykenee tekemään niin kauhean teon. Sillä samalla lauseella loukataan moninkertaisesti kaikkia niitä ihmisiä, jotka eivät ole äitejä. Ikään kuin heille olisi jotenkin helpompaa ottaa kyytiin lapset ja tappaa ne ajamalla päin bussia. Tuskin sillä asialla, onko joku ihminen päätynyt äidiksi, on tekemistä sen asian kanssa, voiko tästä henkilöstä kehittyä pikaistuksissaan murhia tekevä ihminen. Ihmiset käsittelevät tätä asiaa pohtimalla liikaa sitä, miten joku äiti voi tappaa lapsensa. Se on erittäin harvinainen rikos. Mutta ei sellaista rikosta tee helpommaksi kenellekään, vaikka tekijä olisi ruma äitipuoli, naapurin mustasukkainen lapseton vanhapiika tai kuka muu tahansa. Ihmiset ainoastaan haluavat demonisoida jonkun. Ja nyt sitten demonisointi on helppoa tehdä tukeutumalla Lauerman tieteellisiin näkemyksiin. Eihän kukaan äiti ole niin paha, että lapsiaan tappaisi, paitsi muutoin kuin jos on psykopaatti.

Yhtä kaikki en pidä tästä keskustelusta enkä sen sävystä enkä varsinkaan siinä esiintyvästä taivastelusta ja kauhistelun luonteesta.

Ensinnäkin Hilppa, en ole aloittanut ketjuun lainausta vaan olen kaksi viikkoa sivusta ihmetellyt miksi sääntö ei pidä. Siksi kun se keskustelun kannalta on minusta luonnoton.
Joten nyt syytit väärää puuta vaikka ehkä itse olet tuota sääntöä noudattanutkin.

En oikeastaan ole edes pahoillani ilkeyksistä sinua kohtaan, koska en tiedä mitä ne ovat, ovatko ne olleet ilkeyksiksi tarkoitettuja vai vain mielipiteitä.

Hilppa, ei mikään selitä tuota kauheutta vaikka sitä kuinka haettaisiin, ei Lauerman sanat tai mikään muukaan. Niin on käynyt ja tehtyä ei tekemättömäksi saa ja olen aivan varma, että toivojia tuolle riittää.
Totta kai aina haetaan syyllistä tapahtuneelle, sillä tavoin ihmisten on jotenkin helpompi mieltää tapahtunut ja ehkä se suojaa ihmistä itseään tekemästä samankaltaisia kauheuksia.

Se että jotain noin kamalan kauheaa tapahtuu on käsittämätöntä, mutta niin moni asia elämässä on.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2014 22:31

Hilppa, perhesurmissa (-tapoissa, -murhissa) tekijänä on aina perheen äiti tai isä, eivät muut ihmiset. Kyllä on ihan perusteltuja syitä miettiä mikä ihmisen panee tappamaan/murhaamaan perheensä - omat lapsensa.
Ikävää, jos lapsettomat ihmiset kokevat loukkaavana sen, että pohditaan miksi ja miten äiti/isä kykenee surmaamaan lapsensa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 22:36

Peilikuva: "Ensinnäkin Hilppa, en ole aloittanut ketjuun lainausta vaan olen kaksi viikkoa sivusta ihmetellyt miksi sääntö ei pidä. Siksi kun se keskustelun kannalta on minusta luonnoton.
Joten nyt syytit väärää puuta vaikka ehkä itse olet tuota sääntöä noudattanutkin."

Sääntö on toisinaan pitänyt hyvinkin ja itse olen pyrkinyt pitäytymään siinä. Enkä ymmärrä, miksi sinä lainaat minun viestini, koska se on tarpeetonta. Kanssani voi keskustella muutoinkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja SADE » 01.11.2014 22:43

Kiitos Mirri selityksestä!
Onhan tämä ihan järkyttävä tapahtuma ja ymmärrän tarpeesi keskustella asiasta.

Noin yleensäottaen mitä tulee debriefingiin, niin sen vaikutuksesta on keskusteltu aika paljon. Tosiasia on, että toisille ihmisille debriefingistä on todettu olevan vain haittaa.

Tämä Rautavaaran tapaushan on julma murha, joka on vain ja ainoastaan sairaan ihmisen teko. Minusta asiassa ei ole mitään lieventäviä asianhaaroja ja tapahtuneen herättämät monenlaiset tunteet ahdistuksineen voi, tottakai, tuntea myös ihminen jolla ei ole omia lapsia.
SADE

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.11.2014 22:47

Ei ole sääntöä lainauksista. Mutta on paljon aivan turhia lainauksia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2014 22:47

Jostakin uutisista luin, että suuri osa bussin matkustajista oli nuoria ihmisiä, opiskelijoita sun muita. Ilmeisesti palaamassa sunnuntai-iltana viikonlopun vietosta takaisin Kuopioon omaan arkielämäänsä. He ovat kokeneet tapahtuman syvästi ja tarvinneet erityistä tukea - kuten jokin lehti tiesi kertoa. Toisin sanoen bussikuskin lisäksi bussin nuoret matkustajat ovat vakavasti traumatisoituneita, ja heillä luultavasti tulee tekemään tiukkaa päästä kokemuksensa ylitse mieleltään edes suurinpiirtein terveinä. He tarvitsevat apua ja tukea ties miten pitkään selviytyäkseen kokemuksensa ylitse. Ja selviytyvätkö kaikki sittenkään, sen aika näyttää.
On perheitä, jotka pelkäävät ja jännittävät lastensa puolesta: miten nämä toipuvat, selviytyvät, ja miten heidän elämänsä jatkuu viime sunnuntai-illan jäljiltä.

Nainen kävi bussissa riitelemässä miehensä kanssa; hän tiesi millaisia matkustajia siellä oli. Mutta heistäkään hän ei piitannut eikä välittänyt - siltä minusta tällä hetkellä näyttää ja tuntuu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 22:54

Mirri kirjoitti:Hilppa, perhesurmissa (-tapoissa, -murhissa) tekijänä on aina perheen äiti tai isä, eivät muut ihmiset. Kyllä on ihan perusteltuja syitä miettiä mikä ihmisen panee tappamaan/murhaamaan perheensä - omat lapsensa.
Ikävää, jos lapsettomat ihmiset kokevat loukkaavana sen, että pohditaan miksi ja miten äiti/isä kykenee surmaamaan lapsensa.

Mitkä on ne perustellut syyt miettiä, miksi tuollaista tapahtuu? Ei niitä saada ehkäistyä kaikkia kuitenkaan.Mitä se auttaa ketään vaikka kuinka mietittäisiin miksi? Eriasia on tapahtumaan osallistujien kanssa, jotka varmasti tarvitsevat osa tukea pitkään.

Syitä on ihan yhtä monta kuin tekijöitäkin ja siihen liittyviä ihmisiä. Kyllä minä ymmärrän sen lapsettomien perheiden tuskan, voihan tapahtunut koskettaa jotakin kautta kuitenkin.

Tämäkin aihe ja ketju painuu unholaan ajan kanssa, niin kuin on käynyt aikaisemmin samantapaisille. Se nyt on vaan niin, että elämä jatkuu ja siihen saatte jokainen tuudittautua. Mikään ei pysähdy.
Vaikka joku tipahtaisikin kyydistä.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 01.11.2014 23:00

Psykopatologia kirjoitti:Ei ole sääntöä lainauksista. Mutta on paljon aivan turhia lainauksia.

Älä valehtele!
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 23:21

Sateentekijä kirjoitti:- -Jos asian käsitteleminen täällä auttaa itseä jollain tavoin, tottakai se pitää saada tehdä.
- -

Millä hyvänsä tavalla ilmaistuna ja täysin piittaamatta siitä, miltä oma purkautumis-debriefingin julkaiseminen toisista tuntuu? Ja vielä niin, jossa itse tapahtuman osallisia eivät ole yksikään tämän palstan purkautujista ja taivastelijoista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2014 23:46

Mielipiteeni on, että parempi paikka.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa