Hilppa kirjoitti:Minua ei auta millään lailla tästä ikävästä aiheesta kirjoittaminen tai puhuminen kenenkään kanssa. Yksi syy on se, että asia ei oikeasti kosketa minua. Yhdessä tilanteessa kaksi äitiä aloittivat taivastelemisen tästä aiheesta ja se oli erittäin ahdistavaa kuunneltavaa. Samoin uskon, että aiheesta aloitetut nettikeskustelut saattavat olla hyvin ahdistavia luettavia ja siksi en niitä ole lukenut muualla netissä enkä lue. Tällä palstalla kyseisestä aiheesta on muodostunut niin vilkas keskustelu ja samanaikaisesti muut aiheet ovat olleet melko jäissä, joten palstaa seuratessa ei tältä aiheelta voinut täysin välttyä.
Peilikuva kirjoitti:- -
Ei sillä, en itsekään pidä näistä shokkiuutisien kommentoimisista, syiden ja syyllisten etsimisestä, asiat eivät koskaan ole niin yksiviivaisia ja että olisi vain yksi tai kaksi syytä tapahtuneeseen.
Tämä oli tietenkin vain minun mielipiteeni.
Hilppa kirjoitti:Peilikuva kirjoitti:- -
Ei sillä, en itsekään pidä näistä shokkiuutisien kommentoimisista, syiden ja syyllisten etsimisestä, asiat eivät koskaan ole niin yksiviivaisia ja että olisi vain yksi tai kaksi syytä tapahtuneeseen.
Tämä oli tietenkin vain minun mielipiteeni.
Tuossa tapauksessahan olemme tästä aiheesta aivan samaa mieltä.
Sateentekijä kirjoitti:Sateentekijä kirjoitti:Minusta tämä ketju on mennyt jauhamiseksi ja vatvomiseksi. Ei tragedia siitä miksikään muutu vaikka sitä väännettäisi ja käännettäisi kuinka. Poliisitutkimukset ja ilmitulleet faktat kertovat jotain teon motiiveista. Mielestäni tämmöinen tapahtumassa " vellominen" ei ole kenenkään mielenterveydelle hyväksi.Tapahtuma sinänsä oli järkyttävä, varmasti uhrien läheisille.
Onko tässä kyse onnettomuuden tuottamasta järkytyksestä jota näin pyritään käsittelemään?
-Ihmisen oman mielen tuottamasta pahasta olosta, siitä mitä ko. tapahtuma on omalle herkälle mielelle vaikuttanut?
Asiasta voi toki ja pitääkin keskustella, jos se on aiheuttanut henkisiä paineita joillekkin.

Peilikuva kirjoitti:Nyt otat Hilppa sen tahdonvoiman käyttöön, mitä muille olet teroittanut ja opastanut olematta riippuvainen ja takertuva. Terveet elämäntavat ja lenkille, siitä saa hyvää endorfiinia. Pitää löytää se oma hyvä mieli muuta kautta kun ahdistaa.
Olin ilkeä ihan tarkoituksella.
Ei tarvitse ahdistua kirjoitusten takia, kun jätät ne lukematta. Se on niin yksinkertaista. Eikö?
Hilppa kirjoitti:Peilikuva kirjoitti:Nyt otat Hilppa sen tahdonvoiman käyttöön, mitä muille olet teroittanut ja opastanut olematta riippuvainen ja takertuva. Terveet elämäntavat ja lenkille, siitä saa hyvää endorfiinia. Pitää löytää se oma hyvä mieli muuta kautta kun ahdistaa.
Olin ilkeä ihan tarkoituksella.
Ei tarvitse ahdistua kirjoitusten takia, kun jätät ne lukematta. Se on niin yksinkertaista. Eikö?
Yritän olla lainaamatta viestejä, koska niin on ohjeistettu ylläpitäjän toimesta tekemään. Nyt se on valitettavasti mahdotonta, koska kirjoittaja Peilikuva aloitti lainausten sarjan.
Minulla on terveet elämäntavat ei tässä ketjussa ole niistä kysymys. Ei minulle tarvitse ryhtyä äidiksi, vaikka en itse sellainen ole eikä omani enää elä.
Olen valitettavalla tavalla tottunut ilkeyksiisi palstalla, ne eivät merkitse minulle mitään. Et myöskään voi estää minua kirjoittamasta tai lukemasta.
Kaikille kirjoittajille tahdon sanoa, että hyvä debriefing ei ole tapahtuneiden asioiden taivastelua ventovieraille esimerkiksi saunan pukuhuoneessa kovaan ääneen. Eikä kannata ääneen niin kovasti ihmetellä sitä, miksi joku ihminen vaikka on äiti kykenee tekemään niin kauhean teon. Sillä samalla lauseella loukataan moninkertaisesti kaikkia niitä ihmisiä, jotka eivät ole äitejä. Ikään kuin heille olisi jotenkin helpompaa ottaa kyytiin lapset ja tappaa ne ajamalla päin bussia. Tuskin sillä asialla, onko joku ihminen päätynyt äidiksi, on tekemistä sen asian kanssa, voiko tästä henkilöstä kehittyä pikaistuksissaan murhia tekevä ihminen. Ihmiset käsittelevät tätä asiaa pohtimalla liikaa sitä, miten joku äiti voi tappaa lapsensa. Se on erittäin harvinainen rikos. Mutta ei sellaista rikosta tee helpommaksi kenellekään, vaikka tekijä olisi ruma äitipuoli, naapurin mustasukkainen lapseton vanhapiika tai kuka muu tahansa. Ihmiset ainoastaan haluavat demonisoida jonkun. Ja nyt sitten demonisointi on helppoa tehdä tukeutumalla Lauerman tieteellisiin näkemyksiin. Eihän kukaan äiti ole niin paha, että lapsiaan tappaisi, paitsi muutoin kuin jos on psykopaatti.
Yhtä kaikki en pidä tästä keskustelusta enkä sen sävystä enkä varsinkaan siinä esiintyvästä taivastelusta ja kauhistelun luonteesta.

Mirri kirjoitti:Hilppa, perhesurmissa (-tapoissa, -murhissa) tekijänä on aina perheen äiti tai isä, eivät muut ihmiset. Kyllä on ihan perusteltuja syitä miettiä mikä ihmisen panee tappamaan/murhaamaan perheensä - omat lapsensa.
Ikävää, jos lapsettomat ihmiset kokevat loukkaavana sen, että pohditaan miksi ja miten äiti/isä kykenee surmaamaan lapsensa.
Psykopatologia kirjoitti:Ei ole sääntöä lainauksista. Mutta on paljon aivan turhia lainauksia.
Sateentekijä kirjoitti:- -Jos asian käsitteleminen täällä auttaa itseä jollain tavoin, tottakai se pitää saada tehdä.
- -
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa