trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kirkasvaloa ei suositella klo 12 jälkeen. Itse käytän aamupäivällä ja on toiminut rytmittämisessä oikeaan rytmiin.
Mulle on kuule ihan vitun samantekevää!
trisse kirjoitti:No joo mutta naurettavaa kirjoitella tuollaisia "suosituksia" ihmiselle joka hetki sitten ei ollut edes ikinä hereillä ennen klo 12:sta! Ellei klo 04:ää sitten lasketa...
trisse kirjoitti:No kirkasvalolamppu on kuitenkin ollut vuosikaudet ja olen käyttänyt sitä klo 21-22 jos olen mennyt nukkumaan klo 3-4 eikä se silloin ole unia mitenkään häirinnyt. Kirkkaan valon ääressä oleminen voi olla jopa tavallaan uuvuttavaa (kuten auringossa olokin) ja siten unta edistävää. En ole koskaan aiemmin kuullut noin älytöntä suositusta. Jostain luin hankkiessani sen ettei valoa suositella jos nukkumaanmenoon on alle 3-4 tuntia ja minulle ainakin tuo tuntui sopivan.
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kirkasvaloa ei suositella klo 12 jälkeen. Itse käytän aamupäivällä ja on toiminut rytmittämisessä oikeaan rytmiin.
trisse kirjoitti:... No ei mennyt tuosta pieleen yhtään sen enempää.
trisse kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:trisse kirjoitti:... No ei mennyt tuosta pieleen yhtään sen enempää.
Miten se olisi voinut enemmän mennä pieleen kuin mitä se on ollut?
Olen elänyt ajoittain sellaisessakin rytmissä että herään vaivoin vasta klo 16-17 ja nukahdan klo 6-7 tai että joudun säännöllisesti valvomaan yhden yön tasatakseni rytmiäni. Siihen nähden klo 12-04 on ihan inhimillistä...
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kirkasvaloa ei suositella klo 12 jälkeen. Itse käytän aamupäivällä ja on toiminut rytmittämisessä oikeaan rytmiin.
Vaikka perkeleitä heittelet, on minulle aivan saman tekevää. Nuo ovat yleiset suositukset kirkasvalon käytöstä, eivät mitään minun keksimiäni. Ja eikö sinulla ollutkin ongelmia vuorokausirytmisi säätelemisessä, mikä on ollut sinulla jo pitkään täysin pielessä. Nythän löytyi hyvin pätevä syy siihen, miksi sinulla on ollut niin vaikeata herätä "ihmisten aikoihin".
"Koska valohoitoon reagointi tai vastaavasti vaikutuksen heikkeneminen ilmenevät nopeasti, potilaat voivat itse osallistua aktiivisesti itselleen sopivimman käyttötavan määrittelyyn. Jos potilaat ovat esimerkiksi reagoineet aamuvalohoitoon, mutta käyttöaika ei sovi heille, he voivat yrittää vaihtaa hoitoajan iltapäivään tai alkuiltaan. He voivat myös yrittää vähentää hoidon keston 15 minuuttiin ylläpitääkseen hoidon tehoa."
http://www.valohoito.fi/art/konsensus.htm
trisse kirjoitti:... Tuskin. Mikään muukaan ei ole auttanut. Tietenkin jos heräisin klo 10 valohoitoa varten niin olisin hereillä tavallista aikaisemmin mutta mihin silloin koko valohoitoa enää tarvitsisin?
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Voihan noista ohjeistuksista etsiä porsaanreikiä vaikka minkälaiseen erityisihmisen erityistilanteeseen. Unettomuudesta sen sijaan tiedän ja sen hoidosta, koska olen itse läpikäynyt erittäin vaikean ja hankalan unettomuusvaiheen. Ja se, mitä sanoin, on yleisohje. Valohoito piristää, eikä sitä tule käyttää enää iltapäivällä tai illalla, mikäli haluaa rytmittää unijaksoaan yöksi. Aamulla annettu hoito auttaa heräämään ja piristymään.
Sinulla on eri unettomuus kuin minulla. Minulla ei ole varsinaista unettomuutta vaan DSPS (delayed sleep phase syndrome).
trisse kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Voihan noista ohjeistuksista etsiä porsaanreikiä vaikka minkälaiseen erityisihmisen erityistilanteeseen. Unettomuudesta sen sijaan tiedän ja sen hoidosta, koska olen itse läpikäynyt erittäin vaikean ja hankalan unettomuusvaiheen. Ja se, mitä sanoin, on yleisohje. Valohoito piristää, eikä sitä tule käyttää enää iltapäivällä tai illalla, mikäli haluaa rytmittää unijaksoaan yöksi. Aamulla annettu hoito auttaa heräämään ja piristymään.
Sinulla on eri unettomuus kuin minulla. Minulla ei ole varsinaista unettomuutta vaan DSPS (delayed sleep phase syndrome).
Psykopatologia kirjoitti:Kaamosmasennus on yksi nykyisten epideemisten hysterioiden muoto (nyt "kuuluu" olla masentunut).
Psykiatrian luokituskäsikirja (ICD-10) (2012) ei puhu kaamosmasennuksesta mitään.
DSM-5:ssä (2013) depression (major depression) spesifikaattoreihin kuuluvat (p. 187) with seasonal pattern ja
(p. 185) with atypical features. (Toistunut) kaamosmasennus liittyy tyypillisesti depression em. spesifikaattoreihin.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa