Terapiassa-sarja (1. tuotantokausi)

Re: Terapiassa-sarja uusintana

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 19.07.2010 22:40

Paulin himokas kanta oli jo selvä, mutta hän ei halunnut tunnustaa sitä itselleen moraalisista syistä,
defensiivinen kun on.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 19.07.2010 23:27

SN:
Lauran kontaktikutsu on mielestäni puhdasta seksuaalista kiihkoa tyyliin ”Nai minua, kiltti nai minua ja kunnolla, vaadin!" Kykeneekö Laura ilmaisemaan itseään miessuhteissaan vain seksuaalisella tasolla?

Minusta Lauran lähestyminen on (kuitenkin) ollut sangen sävyisää eikä suoraan päälle käyvää.

Pertin kommentti olisi kiva kuulla. Mikä näitä epätavallisen innokkaasti päällekäyviä naisia oikein vaivaa?! Vinksahtanut oidipaalinen triadisuhde?

En osaa vastata.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Sans nom » 19.07.2010 23:52

Et osaa vastata?! Miksi potilas (nainen) tuntee eroottista kiihkoa miesterapeuttia kohtaan? Mitkä ovat vaihtoehdot?

a) oikeasti rakastunut
b) fiksaauma oidipaalisessa suhteessa vanhempiin
c) muu

Riittääkö alustus vai tarkennanko?
Sans nom

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 20.07.2010 01:06

En osaa vastata kunnolla kohtuullisessa ajassa.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Sans nom » 20.07.2010 07:55

Entä kohtuuttomassa? Saat aikaa kuun loppuun. Laitan munakellon hälyttämään.
Sans nom

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2010 10:27

Oidipaalinen fiksaatio suhteessa vanhempiin - tulisi pystyä sanomaan, miksi ko. takertuma vaikuttaa niin ja niin etc.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sans nom » 21.07.2010 07:36

Mahtavaa, valun melkein mahlaa...

Ajattelin kai lähinnä sitä, että jos tyttölapsen oidipaaliset valloitustoiveet eivät konkretisoidu (tai komplisoituvat) syystä tai toisesta ja epäonnistuneesta taistelusta jää jäljelle vain narsistinen haava. Miten tärkeää tyttölapsen on saada ihailua ”viehättävänä tyttönä” isältään tai jos isää ei ole niin joltakulta muulta läheiseltä mieheltä? Onko kovin oleellista kehityksen kannalta?
Sans nom

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.07.2010 09:48

Kantani on, että tytön kehityksen kannalta on tuntuvan tärkeää saada asianmukaista ihailua isältään.

En kuitenkaan tiedä, kuinka olennaista pettymykset tässä ovat eroottisen transferenssin kannalta suhteessa terapeuttiin. Asiaan ovat vaikuttamassa myös aktuaalisten seksisuhteiden luonne ja mahdollisen problematiikan muu luonne.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sans nom » 21.07.2010 11:16

Pertti Luukkonen kirjoitti:Minusta Lauran lähestyminen on (kuitenkin) ollut sangen sävyisää eikä suoraan päälle käyvää.

Ei fyysisesti, mutta verbaalisesti. Joka jaksossa, jonka olen katsonut Laura suoltaa samaa jargonia ”nai minua, nai minua" (nota bene ei ”nai minut” tai ”rakasta minua”).

Psykologian tohtori Anja Laurila toteaa MTV3:en Helmi-artikkelissa ”Isä on tyttären suuri rakkaus”, että:

-- – Huono isäsuhde voi viedä rajattomaan seksuaalisuuteen ja hellyyden etsimiseen seksin kautta ilman että varsinaisesti nauttisi siitä. Suhteessa tärkeimmäksi tulee läheisyys ja se että saa vihdoin joltakulta hyväksyntää.

Terapeuttikin on aina vain eräänlainen korvike ja transferenssissa toteutumaton ja/tai läpielämätön rakkaus isää kohtaan muuntuu rakkaudeksi terapeuttia kohtaan. A voilà! Olen ratkaissut ongelman!

http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/a ... teet-perhe
Sans nom

ViestiKirjoittaja Maria » 21.07.2010 13:22

Psykologian tohtori toteaa toimittajan mukaan teoksessaan myös näin: "– Nämä eväät ovat auttaneet minua elämässä. Myös se on ollut tärkeää, että koin, että isä arvosti minua. Sitä ei kyllä montaa kertaa sanottu, mutta hän paljasti sen silloin tällöin – äiti onnistui salaamaan sen aina.".

Itse koen päin vastoin niin, että äitini kannusti, kun isäni jätti sen tekemättä. Mielestäni kyseisen artikkelin muutamat kohdat muistuttavat stereotypioiden vahvistamista. Aina ei ole samalla tavoin. Onneksi artikkelissa todetaan kuitenkin, että Laurilan näkemys pohjautuu hänen omaan näkemykseensä omasta ikäluokastaan ja että nykyisin äiditkin osaavat kannustaa ja tukea silloin, kun tärkeä tuki isältä jää saamatta.
Maria

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.07.2010 17:41

Miten ne kumppanin valinnan kriteerit oikein menivätkään? Muistan, että oli kolme perustetta: joku etsi itsen peilikuvaa, toinen itsen täydentäjää,... kolmatta en muista. Muistaako joku?

Itse väitin terapeutille valinneeni exän koska tämä oli isän vastakohta, hän taas näki tämän samanlaisena kuin isäkin.
Olen aina kai ollut isälle kiistakumppani, ja sisko oli isän suosikki.
minätäällä

ViestiKirjoittaja 00__00 » 21.07.2010 22:25

Noniin. Ja sitten tämän ja eilisenkin päivän vaikeus: Isä kadonnut tyttären elämästä kokonaan. Miten kummassa tälläinen tytär pystyy tasapainoiseen ja ehjään suhteeseen aikuisena?
00__00

ViestiKirjoittaja Sans nom » 22.07.2010 10:01

Hyvä kysymys! Jos tytär ei saa omasta isästä mallia niin sitä etsitään kai sitten muualta, mutta millä seurauksilla?
Sans nom

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 23.07.2010 00:21

Esko on puhuva pää, mutta Paul on puhuva huuli.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 23.07.2010 12:58

Entäs homoseksuaalit lapsineen. Kaksi äitiäkö tai isää, miten vaikuttaa/vaikuttaako "haitallisesti" lapseen?
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2010 15:17

Kysymys on vaikea ja "poliittinen", eikä siitä ole kunnollista tietoa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Tieto ja sen soveltaminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2010 15:25

Pertti Luukkonen kirjoitti:SN:
Lauran kontaktikutsu on mielestäni puhdasta seksuaalista kiihkoa tyyliin ”Nai minua, kiltti nai minua ja kunnolla, vaadin!" Kykeneekö Laura ilmaisemaan itseään miessuhteissaan vain seksuaalisella tasolla?

Minusta Lauran lähestyminen on (kuitenkin) ollut sangen sävyisää eikä suoraan päälle käyvää.

Pertin kommentti olisi kiva kuulla. Mikä näitä epätavallisen innokkaasti päällekäyviä naisia oikein vaivaa?! Vinksahtanut oidipaalinen triadisuhde?

En osaa vastata.

Monilla kirjoittajilla on runsaastikin tietoa kliinisestä psykologiasta yms. Ongelmana on välillä ollut esimerkiksi jonkun asian oikea tunnistaminen tai sen mittasuhteiden määrittäminen yms, so. olemassa olevan tiedon oikea arviointi ja soveltaminen yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sans nom » 23.07.2010 16:17

Biancaliina kirjoitti:Entäs homoseksuaalit lapsineen. Kaksi äitiäkö tai isää, miten vaikuttaa/vaikuttaako "haitallisesti" lapseen?

Vanhemmuus on varmasti haastavaa sillä käsite "perhe" ei ole selviö eikä valmiiksi pureskeltuja ”isän” tai ”äidin” rooleja ole tarjolla, mutta tämä ei ole välttämättä huono asia.

Setan sivuilla aihetta kommentoitiin seuraavasti:

-- Sateenkaariperheissä eletään monenlaista elämää, kuten lapsiperheissä yleensäkin. Vanhemman ominaisuudet kasvattajana ja hoivaajana eivät määräydy hänen homo- tai biseksuaalisuudestaan tai transsukupuolisuudestaan, vaan hänen kokonaispersoonastaan. Sateenkaariperheen vanhemmat voivat olla joustavia, suvaitsevaisia, vanhanaikaisia, suojelevia, tiukkapipoisia, helliä, ankaria, tukevia, urheilullisia, epävarmoja, hassuttelevia... kuten traditionaalisesti sukupuolittuneet heterovanhemmatkin. Lesbo-, homo-, bi- ja transvanhemmat kohtaavat samoja vanhemman iloja ja suruja kuin heterovanhemmatkin.

http://www.seta.fi/fi/setafi49.htm
Sans nom

Re: Tieto ja sen soveltaminen

ViestiKirjoittaja Sans nom » 23.07.2010 16:21

Psykopatologia kirjoitti:Monilla kirjoittajilla on runsaastikin tietoa kliinisestä psykologiasta yms. Ongelmana on välillä ollut esimerkiksi jonkun asian oikea tunnistaminen tai sen mittasuhteiden määrittäminen yms, so. olemassa olevan tiedon oikea arviointi ja soveltaminen yms.

Niin, keski-ikäinen ja pujopartainen tohtori Fromm sanoisi, että kysymys saattaisi olla hysteerisestä sokeudesta vastakohtana aivosyntyiselle sokeudelle.
Sans nom

Ginakin on vain heikko nainen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2010 16:52

Paul ja Gina. Kahdeksas viikko. (Krusiaalinen jakso!)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa