Psykoottinen masennus

Re: Psykoottinen masennus

ViestiKirjoittaja minätäällä » 17.07.2010 19:02

No minulla on muistaakseni kerran diagnosoitu psykoottinenkin masennus, muttei minulla koskaan ole ollut tuommoisia mädäntymistasoisia juttuja, vain tuota stressaavina aikoina hetkeksi (=pari minuuttia) horjahtelevaa realiteettitestausta ja vakavan masennuksen kielteisiä, pessimistisiä ajatuksia itsestä, toisista ja maailmasta.

Minusta on alkanut aina yhä enemmän tuntua, että nuo diagnoositkin voivat olla aika sopimuksenvaraisia juttuja, niissäkin vähän horjahdellaan.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 17.07.2010 22:42

"sekamuotoinen persoonallisuuushäiriö epävakain piirtein". Onko tämä sama kuin rajatila?

Ei.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja minätäällä » 19.07.2010 18:37

Terapeutti sanoi muistaakseni kerran, ettei persoonallisuushäiriötä diagnosoida, jos on silloin juuri joku muu akuutti ongelma päällä, esim. masennus. Ei sitä kyllä sillä tavalla saada ikinä diagnosoitua, ja olenkin ihmetellyt, miten muilla vanhan tukarin kirjoittajilla oli niin monta eri diagnoosia.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 19.07.2010 19:28

Mikä siinä ihmetyttää kun monta diagnoosia?
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2010 20:38

Kovin monta diagnoosia voi merkitä sitä, että diagnooseissa on turhaa päällekkäisyyttä: esimerkiksi pakkoneuroosi ja pakkoneuroottinen luonne (vaativa) samalla ihmisellä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2010 20:40

rumamies kirjoitti:Sekamuotoinen persoonallisuushäiriö epävakainpiirtein ei ole sama kuin rajatila. Tätä ei kai voi kauniisti sanoa, lääkäri ajatteli ilmeisesti sinulla olevan asiat aikalailla sekaisin noin persoonallisuusmielessä. Olen varma, että hän oli väärässä.

Luukkonen, miksi olen ennakomoderoinnissa, tämä on nöyryyttävää. Siirryn Trissen asiakkaaksi!

Olen siirtynyt häpeärangaistuksiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 19.07.2010 21:22

Minulla on yleensä 4 diagnoosia.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 17:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.07.2010 19:27

Eikö diagnosoinnin uskottavuus jo kärsi tuosta, Biancaliina?

Tarkoitin noilla monilla diagnooseilla sitä, että missä välissä ne kaikki on saatu diagnosoitua, jos ei monta ongelmaa saa olla päällekkäin, vaikkapa se masennus nyt esimerkkinä. Varmaan minulle ei sen takia ole voitu diagnosoida mitään persoonallisuushäiriötä, vaikka omasta mielestäni olisi joidenkin häiriöiden kriteerit täyttyneetkin.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 21.07.2010 20:12

Omasta päästäni eli itsestäni johtuen kyllä kärsii. Lääkärit ei ole tehneet väärin, minä olen. Mutta vanhoja juttuja.

Hoitsu joskus aikoinaan sanoi, että tulee miettiä persoonallisuutta, millainen ilman sitä masennusta ja ahdistusta, vastata sitten sen pohjalta. Mutta ainakin itse olen saanut p.häiriö diagnoosin, vaikka masennusta ja ahdistusta vuosia.
Että varmaan vähän riippuu tilanteesta jne.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Sans nom » 22.07.2010 10:15

minätäällä kirjoitti:Terapeutti sanoi muistaakseni kerran, ettei persoonallisuushäiriötä diagnosoida, jos on silloin juuri joku muu akuutti ongelma päällä, esim. masennus.

Eettisesti hieman kyseenalaista, sillä jos testauksen tuloksena on jokin persoonallisuushäiriö niin miten voidaan olla varmoja siitä, että kysymys on todella häiriöstä eikä masennuksen mukanaan tuomasta persoonallisuuden muutoksesta.
Sans nom

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2010 19:29

Kyse onkin ammattitaidosta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.07.2010 21:36

Riidankylväjä

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa