Alkoholittomuus / kiusaaminen yms.

Re: Alkoholittomuus

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.10.2014 15:46

Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Vielä yksi pointti pään nollaamiseen päihteillä:

Yksi (lisä)näkökulma voisi olla se, että jos tarve pään nollaamiseen johtuu siitä, että psyykkinen paine/stressi/tms on kasvanut sietämättömäksi, niin voisi myös koittaa vähentää moisen kasvamista.

Tiedän toki, että aina se ei ole helppoa, välttämättä se ei ole edes mahdollistakaan. Ja varmaan on myös semmoinen pitkän juoksun ratkaisu, eli ei auta tässä-ja-nyt.

Mutta yhtenä pointtina kuitenkin.

"Päännollaus" on menetelmänä hyödytön ja typerä. "Päännollaus" alkoholin tai päihteiden avulla on ajastaan jälkeenjäänyt menetelmä, jonka hyvyydelle on turha keksiä mitään syitä, koska päännollauksessa alkoholin tai päihteiden avulla ei yksinkertaisesti ole mitään tavoiteltavaa eikä hyvää kestovaikutusta aikaansaavia aspekteja. Alkoholi on keskushermoston relaksantti, joka lievässä humalatilassa rentouttaa ja vähentää estoja, mutta jonka pitkäaikaiset vaikutukset ja jälkiefektit ovat yksinomaan negatiiviset. Jo yhdestä illalla nautitusta rentouttavasta alkoholiannoksesta seuraavan yön unen laatu kärsii ja vaikutukset ovat negatiiviset. Säännöllinen keskeytymätön riittävän pitkä uni on yksi tärkeimmistä terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Unihäiriöt ovat metabolisen oireyhtymän yksi vakava riskitekijä. Päihteiden käyttöön liittyy aina huipputila, jota tavoitellaan ja kuvitellaan sen olevan ihmeellisempi ja ihanampi kuin se onkaan. Valitettavasti on niin, että jokaista koettua huipputilaa vastaa aina jonkinlainen romahdus ja alamäki. Päihteellä lisätään tunnekokemusten voimakkuutta keinotekoisesti. Päihteetön vaihtoehto on opetella kuuntelemaan kehoaan, mieltään ja tunnistamaan niissä olevia tuntemuksia rentoutumisen avulla ilman päihteitä. Kun käyttää päihteitä, keho tottuu ja turtuu jatkuviin ylä- ja niitä seuraaviin alamäkikokemuksiin ja samalla persoona muokkautuu ja ihminen alkaa vaatia näitä kokemuksia sekä kokee ne jatkuvat ylä- ja alamäet tarpeellisiksi itselleen. Usein alkoholisti puhuu tunteistaan tavalla, joka muista tuntuu liioittelevalta puheelta sekä korostaa omaa herkkyyttään muihin ihmisiin verrattuna. Adjektiivit korvautuvat voimakkaammilla adjektiiveilla. Lisäksi päihteet vähentävät ihmisen psyykkistä kestävyyttä muutoksiin ja stressitilanteisiin. Koska pitkäaikaiseen vaikutukseen kuuluu mielentilan ja subjektiivisen kokemuksen jonkinasteinen muutos, voivat ympäristön negatiiviset muutokset tuntua voimakkaammilta ja epämiellyttävämmiltä kuin ne ovatkaan.

Korjaus 13.14: Ensimmäinen ja toinen virke.

Puhut kyllä asiaa päihteiden haitoista, mutta tunnut puhuvan mm alkoholin liikakäytöstä. Nähdäkseni jos nauttii alkoa 1-3 krt/kk, ei oikein voida vielä puhua liikakäytöstä.

Muuten kyllä olen samoilla linjoilla kanssasi, enpä muuten olisi kirjoittanut lainaamasi tekstiä siitä, että yksi pointti voisi olla poistaa ne syyt, jotka johtavat pään nollaamisen tarpeeseen.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.10.2014 15:49

14.10.2014 14:07
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Niin miksi Mirri sinun mielestäsi kiusatun pitäisi väistyä kokonaan palstalta ja kiusaaja saisi jatkaa, kuten ennenkin? Nykykäsityksen mukaan kiusaamisen dynamiikka ei niinkään riipu kiusatun toiminnasta, koska kiusaaja kiusaa omista lähtökohdistaan ja kypsymättömyyttään...

Kiusattu, kiusaaja, tai vaikka molempia - se ei ollut viestini oleellinen asia...

On ratkaiseva ero, joutuuko palstalta poistumaan kiusattuna vai kiusaamista harjoittaneena.
Mirri kirjoitti:... Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että jos ihminen (Kyllästynyt, Trisse, minä, tai kuka muu hyvänsä!) kokee nettifoorumilla olemisen heikentävän hänen vointiaan, aiheuttavan mielipahaa, ahdistuneisuutta, sun muuta, kannattaisi tosissaan miettiä jotakin muuta tilalle...

Toivottavasti et luule, että esimerkiksi minä olen niin tyhmä, etten olisi asiaa monet kerrat ajatellut. Toistaiseksi olen kuitenkin poistunut vain väliaikaisesti - ja vain silloin kun olen itse niin päättänyt. Häätämistyritykset (joita on ollut varmaan kymmeniä) ovat vain saaneet minut päättämään, etten enää koskaan tule kiusaamisen uhrina pakoon lähtemään.
Mirri kirjoitti:... Tai kannattaisi ainakin miettiä mitä omia tarpeita pahoinvointia synnyttävässä paikassa 'viihtyminen' palvelee...

Ainakin minulla se palvelee sitä, että jos vielä kerrankin joudun väistymään/lähtemään ja kiusaaja saa jäädä, minä menen ja tapan joko itseni tai jonkun muun.
Piste.

Mirri kirjoitti:... Jos vointi kovasti huononee, muttei pääse jumittavasta nettiriippuvuudestaan irti, niin vaikka piuhat poikki tai läppäri roskikseen - jos mikään muu ei tepsi irti rimpuilussa.

Voi taivas mitä hurskastelua.
Miksi minun pitäisi katkaista nettipiuhat tai heittää läppäri roskikseen jonkun kiusaajajoukon vuoksi?

Punalihavoimani kohta voi olla laiton uhkaus, joten ilmoitin tämän viestin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 15:51

p-free kirjoitti:Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet kannustaa mutta kun tämän ketjun aloitin niin en mä nyt varsinaisesti mitään kannustusta odottanut. Kunhan mietin "ääneen" mitä vaihtoehtoja voisin löytää alkoholille. Ja hyviä ehdotuksia teillä on ollut, etenkin sitä kuntosaliasiaa harkitsen hyvin vakavissani.
Kyllästyneen tyyli taas on ollut syyllistävää ja saarnaavaa. Siitä ei ole mitään apua mutta uskonkin että Kyllästyneen tarkoituksena oli yrittää lyödä minut ns. lyttyyn. Ja Hilpalle sekä Kyllästyneelle tiedoksi: uskokaa pois, minä tiedän päihteiden haitat. Minulle on niin paljon tietoa ja materiaalia aiheesta jaettu ettette tajuakaan.

Se näkemys, mistä on peistä taitettu, on aihepiiri "päännollaus". Siitä meillä on ollut eriävä kanta, koska ajatus, että päännollaus päihteiden avulla olisi tarpeellinen yleisesti ja stressinsietokeinona hyvä, on selkeästi väärä käsitys. Siitä pitää päästä irti ja muuttaa ajattelua, jolloin muukin muutos tulee mahdolliseksi. Rentouden käsitteen uudelleen ymmärtäminen on tuolloin tarpeen ja tekniikoita on olemassa ja sovellettu nimenomaan päihteiden käytöstä irrottautuville.
Hilppa

ViestiKirjoittaja SADE » 14.10.2014 15:57

p-free, uskon myös, että tiedät päihteiden haittavaikutuksista jo ennestään enemmän kuin meistä moni muu. Niiden veto voi olla järjetön ja vaatii mieletöntä tsemppausta päästä eroon kokonaan.

Olen nähnyt useamman tosi "rapakunnossa" olleen narkkarin tai ennemminkin entisen sellaisen aloittaneen kuntoilun ja suurista käynnistymisvaikeuksista huolimatta nousseen jaloilleen. Eräs heistä, joka vielä n. neljä vuotta sitten asui kadulla ja käytti ties mitä aineita, juoksi viime keväänä Tukholman maratonin!

Oma päihteeni on myös liikunta ja se toimii.
SADE

ViestiKirjoittaja SADE » 14.10.2014 16:04

Ainakin Ruotsissa on hiljattain tullut markkinoille uusi lääke nimeltä: Selincro. Tämä lääke vähentää alkoholin mielitekoa.
Ei tosin ainakaan täällä ole vielä korvattaviin kuuluva lääke.
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 16:15

Mirri kirjoitti:Hilppa, ikävää, että tunnet olevasi minun alapuolellani.

Eihän Hilppa sellaista ole sanonut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 16:25

p-free kirjoitti:Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet kannustaa mutta kun tämän ketjun aloitin niin en mä nyt varsinaisesti mitään kannustusta odottanut. Kunhan mietin "ääneen" mitä vaihtoehtoja voisin löytää alkoholille. Ja hyviä ehdotuksia teillä on ollut, etenkin sitä kuntosaliasiaa harkitsen hyvin vakavissani.
Kyllästyneen tyyli taas on ollut syyllistävää ja saarnaavaa. Siitä ei ole mitään apua mutta uskonkin että Kyllästyneen tarkoituksena oli yrittää lyödä minut ns. lyttyyn. Ja Hilpalle sekä Kyllästyneelle tiedoksi: uskokaa pois, minä tiedän päihteiden haitat. Minulle on niin paljon tietoa ja materiaalia aiheesta jaettu ettette tajuakaan.

Hyvä, että sinulla on materiaalia ja tietoa, mutta mitään hyötyähän niistä ei ole, ellet itse ota vastuuta käytöksestäsi ja lakkaa petkuttamasta itseäsi uskottelemalla, ettei päihteidenkäyttö sinussa näy kuin vain nupinsekoittamispäivinä.
On tietenkin olemassa myös sellaisia viihdekäyttäjiä joilla käyttö ei estä heitä elämästä ns. normaalielämää, mutta sinun tilanteessasi se ei kertomasi perusteella ole onnistunut - syystä tai toisesta.

Yllä olevan toteaminen saattaa sinun mielestäsi olla lyttäämistä, mutta minun mielestäni se edustaa vain sellaista realismia jota sinä halua tunnustaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 14.10.2014 16:31

p-free, siinähän se idis on: kultainen keskitie. Alkoholin käyttö on ihan ok ja hyväksikin, jos käyttää kohtuudella. Jos pystyt kohtuukäyttöön, niin eihän siinä silloin mitään. Sama pätee esim. "jointtiin" eli ei kerta pari kuussa mitään haittaa.
Ongelma on siinä, että miten pysyä kohtuukäytössä. Vaikeaa yleensä niille, joilla on taipumusta yliannostuksiin.

Nauratti mainintasi Slussenin sillan aluksista, koska nimenomaan tämä maran juossut entinen koditon ja narkkari mainitsi, että oli hieno tunne juosta maraa entisen "kotinsa" vierestä (maran reitti Tukholmassa menee sieltä Slussenin siltojen vierestä ja alitse!)
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 16:35

p-free kirjoitti:Hilppa. Kyllä, meillä on eri kanta päännollaamisen tarpeellisuudesta. Minä olen sitä mieltä että se voi olla hyvinkin tarpeellinen keino rentoutumiseen ja stressinsietokyvyn ylläpitämiseen. Piste.
Siinä olen samaa mieltä monen muun kanssa että liikunta voi olla se millä sen pään voi nollata ilman alkoholia, lääkkeitä tai laittomia päihteitä. En vaan ole (vielä) kokenut sitä itselleni riittäväksi.

En annetuilla perusteluilla usko, että sinä p-free olisit sellainen alkoholimetaboliikan poikkeus, että juuri sinun kohdallasi ei pätisi se mikä kaikkien muiden ihmisten kohdalla pätee; pään nollaaminen ei ole mikään pakko tai välttämätön toimenpide.

Henkilökohtaisesti en usko päännollauksen olevan lopputulokseltaan, tai edes minkään osatekijän kohdalla, ihmiseen positiivisesti vaikuttava toimenpide.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 14.10.2014 16:37

Kyllästynyt, itse olen kokenut hyvänä vaihtoehtona lähteä täältä aina välillä. Ihan oikeasti se auttaa silloin kun rupee vit***tamaan tämä touhu täällä. Itse koen olevani "voittaja" kun häippäsen. Tulee aina sellainen olo, että jatkakaa te siellä vaan, mulla on muutakin ja parempaa tekemistä.

Toisaalta olen välillä pitkähköjä aikoja ulkomailla eikä ole mahdollisuutta roikkua netissä. Sekin on hermojalepuuttavaa nettivieroitusta.
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 16:50

Kyllästynyt kirjoitti:En annetuilla perusteluilla usko, että sinä p-free olisit sellainen alkoholimetaboliikan poikkeus, että juuri sinun kohdallasi ei pätisi se mikä kaikkien muiden ihmisten kohdalla pätee; pään nollaaminen ei ole mikään pakko tai välttämätön toimenpide.

Henkilökohtaisesti en usko päännollauksen olevan lopputulokseltaan, tai edes minkään osatekijän kohdalla, ihmiseen positiivisesti vaikuttava toimenpide.

Asiantuntijan mukaan työelämässä olevien pitäisi nollata nuppinsa päivittäin - jopa useita kertoja päivässä:
http://yle.fi/uutiset/nuppia_pitaa_noll ... in/5618502
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 17:03

Hiekkakylpy nollaa pään! Tosin se taitaa toimia parhaiten hevosella... :P
http://niinakirjorinne.blogspot.fi/2014 ... -paan.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 18:20

SADE kirjoitti:Kyllästynyt, itse olen kokenut hyvänä vaihtoehtona lähteä täältä aina välillä...

Niinhän minä olen tehnytkin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 18:31

p-free kirjoitti:Kyllästynyt. Kyllä minä vaan uskon että tekstisi olivat ihan tarkoituksellista maahan polkemista koska et pidä minusta ja haluat kostaa aikaisemmat vittuiluni.
En mitenkään usko että kirjoitit tekstisi auttamisen halusta.

Kuten jo sanoin, sinä voit ajatella ja sanoa mitä halut, kunhan pysyt asiallisena.
Auttamisen haluni ja huoleni kohdistuvat lapsiisi - ja heidän kauttaan sinun ratkaisuja kritisoin.

Vittuiluistasi en niinkään piittaa, mutta aikaisemmista nimittelyistäsi ja ennen kaikkea koko ajan jatkuvasta kiusaamista harjoittaneen ja harjoittavan kirjoittajan tukeminen on kiusaamiseen osallistumista.
Ja jos joku kommentoi "huutonaurua" viestiin jossa toivotaan minulla mahdollisimman paljon pahaa, jätän päänsilittelyt tekemättä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 18:33

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En annetuilla perusteluilla usko, että sinä p-free olisit sellainen alkoholimetaboliikan poikkeus, että juuri sinun kohdallasi ei pätisi se mikä kaikkien muiden ihmisten kohdalla pätee; pään nollaaminen ei ole mikään pakko tai välttämätön toimenpide.

Asiantuntijan mukaan työelämässä olevien pitäisi nollata nuppinsa päivittäin - jopa useita kertoja päivässä:
http://yle.fi/uutiset/nuppia_pitaa_noll ... in/5618502

Täsmälleen.

Eikä linkissäsikään edellytetä, että päännollaamiseen tarvitaan viinaa, jointteja tai kuivaviinaa! Sellaista sinun linkkisi alansa rautainen ammattilainen ei edes ehdota, saati suosittele!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 18:41

p-free kirjoitti:Kyllästynyt. Mä "huutonauroin" sille kun Trisse puhui genitaaliseen vaippaan kietoutumisesta, en sille pahantoivotukselle.

Et sinä sellaista sanonut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 21:34

Päännollauskeinoja:

— avantouinti
— saunominen
— syksyllä, keväällä tai kesällä metsäpolulla kävely sateen jälkeen (serotoniinituotantoa lisäävien sädesienibakteerien tuottamien sekundaariaineiden määrä on ilmassa tuolloin suuri)
— kuntosalitreeni
— hyvän elokuvan katsominen tai kirjan lukeminen
— jooga tai meditointi
— puutarhanhoito tai muu mullan ja kasvien kanssa toimiminen
— melominen järvellä, merellä tai joella
— yleensä kaikki liikunta ja urheilu
— lintujen tarkkailu ja luonnossa liikkuminen
— valokuvaus
— soittaminen tai musisointi
— lasten kanssa puuhailu
— koiran ulkoiluttaminen tai ylipäätään lemmikkieläimen seura ja tarkkailu

Kukin valitsee, mistä ikinä itse pitää ja mitä keksii.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 21:41

p-free kirjoitti:... Enhän mä ole asiaan sanonut yhtään mitään muuta kuin sen etten nauranut sulle tai suhun kohdistuneille pahantoivotuksille....

Etkä sanonut. Viestissäsi luki "Huutonaurua" siinä kaikki.
p-free kirjoitti:... Nyt siis sanon että nauroin Trissen lohkaisulle genitaalisesta vaipasta.

Olisiko lukijoiden pitänyt viestisi ainoasta sanasta (Huutonaurua) pystyä päättelemään sinun viittaavan johonkin tiettyyn lauseeseen?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja saara » 14.10.2014 22:00

Hilppa kirjoitti:Päännollauskeinoja:

— avantouinti
— saunominen
— syksyllä, keväällä tai kesällä metsäpolulla kävely sateen jälkeen (serotoniinituotantoa lisäävien sädesienibakteerien tuottamien sekundaariaineiden määrä on ilmassa tuolloin suuri)
— kuntosalitreeni
— hyvän elokuvan katsominen tai kirjan lukeminen
— jooga tai meditointi
— puutarhanhoito tai muu mullan ja kasvien kanssa toimiminen
— melominen järvellä, merellä tai joella
— yleensä kaikki liikunta ja urheilu
— lintujen tarkkailu ja luonnossa liikkuminen
— valokuvaus
— soittaminen tai musisointi
— lasten kanssa puuhailu
— koiran ulkoiluttaminen tai ylipäätään lemmikkieläimen seura ja tarkkailu

Kukin valitsee, mistä ikinä itse pitää ja mitä keksii.

Kyllä hilppa nyt laittoi semmoisen listan, että ihme ja kumma, jossei tuosta omaa sorttiaan löydä!
saara

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 22:55

Kyllästynyt kirjoitti:
p-free kirjoitti:... Enhän mä ole asiaan sanonut yhtään mitään muuta kuin sen etten nauranut sulle tai suhun kohdistuneille pahantoivotuksille....

Etkä sanonut. Viestissäsi luki "Huutonaurua" siinä kaikki.

Muistaakseni p-free sanoi myöhemmin ja jossakin toisessa viestissään tuon minkä kertoo sanoneensa.

Epäselvän viestinnän synnyttämä väärinkäsitys, joka nyt on tullut oikaistuksi; siltä minusta näyttää.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet