Bostonkakku

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Bostonkakku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.10.2014 20:00

Kuva
Fingerpori, HS 4.10.2014
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Bostonkakku

ViestiKirjoittaja terttu » 04.10.2014 21:23

Koko Suomi leipoo-ohjelmassa oli tehtävänä leipoa Bostonkakku ja aika harva sen osasi leipoa.
Vaikka se kuuluu yleissivistykseen.
terttu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.10.2014 21:24

Olen sivistymätön.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.10.2014 22:07

Kaksitoistavuotiaana leivoin tätini luona Saksassa bostonkakkua hänen alustamastaan pullataikinasta. Oli kivaa kaulita, voidella, sokeroida, ripotella kanelia, kierittää rullalle, leikata paloiksi ja muovata palat lopuksi valurautapannuun sopivaksi isoksi pullakakuksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 04.10.2014 22:23

Niin on siellä Saksassa ole joku sellainen leivonnainen jouluna, kuin pullakakku. Olen syönyt, en tykännyt. Aika helppo ja tuhti.
Bostonkakku mielestäni on samaa sarjaa.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 04.10.2014 22:28

Mun Bostonkakkuni on tehty sillee, että on kanelipullat ymmyrkäises vuokas. Ihan sama asia sekin.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 04.10.2014 22:33

Itse en syä pullaa, enkä johdannaisiaan ja mua kiinnostaisi ihan oikesti se että miksi te syötte?
Luukkonenkin usein kertoo syöneensä sitä sun tätä pullaversioo. Onko se maku, vai mikä? Miten pullaa antaa omatunto syödä pelkän maun perusteella? jauhoa,rasvaa,sokeria,hilloja, tiesmitä sotkua..
Mun suussa sokeri maistuu pahalta.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.10.2014 22:39

kiss kirjoitti:Niin on siellä Saksassa ole joku sellainen leivonnainen jouluna, kuin pullakakku. Olen syönyt, en tykännyt. Aika helppo ja tuhti.

Stollen on pullakakku, mutta ei ollenkaan samanlainen kuin bostonpulla. Stolleniin tehdään kaksi taikinaa, joista toinen muistuttaa pullataikinaa ja toinen on rasvaisempi ja makeampia koostumukseltaan sekä sisältää paljon rusinoita. Taikinat sekoitetaan kohotuksen jälkeen leivotaan litteähköksi levyksi ja käännetään molemmilta reunoilta keskelle, jolloin muodostuu "pötkylä". Paiston jälkeen jäähtyneen Stollenin päälle ripotellaan runsaasti pölysokeria. Itse tehty Stollenin on suussa sulavan ihana joululeivonnainen, jolle kaupan teollisen makuiset ällömakeat Stollenit eivät vedä vertoja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 04.10.2014 22:41

Kiss, kun se on vaan niin vastustamattoman hyvää :roll:
Lisäys: Siis silloin kun se ON hyvää. Kaikki pulla ei ole.
Kuiva ja liian tummaksi paistunut pulla ei houkuttele.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kissi » 04.10.2014 22:52

HK.
Mun tyttö on pullan syöjä, sekin hehkuttaa että kun on vastustamattoman hyvää!! Siksi just kun mun suussa pullat ja kakut eivät ole hyvänmakuisia, niin liki naurattaa, kun tytsä intoilee kun vien jonkun pitkon tuliaisks. Ja sit se nautinnollinen mussunmussun ilme...hauskalta se tuntuu!
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 04.10.2014 22:56

Hilppa kirjoitti:
kiss kirjoitti:Niin on siellä Saksassa ole joku sellainen leivonnainen jouluna, kuin pullakakku. Olen syönyt, en tykännyt. Aika helppo ja tuhti.

Stollen on pullakakku, mutta ei ollenkaan samanlainen kuin bostonpulla. Stolleniin tehdään kaksi taikinaa, joista toinen muistuttaa pullataikinaa ja toinen on rasvaisempi ja makeampia koostumukseltaan sekä sisältää paljon rusinoita. Taikinat sekoitetaan kohotuksen jälkeen leivotaan litteähköksi levyksi ja käännetään molemmilta reunoilta keskelle, jolloin muodostuu "pötkylä". Paiston jälkeen jäähtyneen Stollenin päälle ripotellaan runsaasti pölysokeria. Itse tehty Stollenin on suussa sulavan ihana joululeivonnainen, jolle kaupan teollisen makuiset ällömakeat Stollenit eivät vedä vertoja.

Lidl myy niitä Stolleneita jolunaikaan ja ovat ihan syömäkelvottomia! Kyllä se aito on ihan syötävä.
Mulle tulee siitä mausta jotenkin Bostonkakku mieleen.
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 04.10.2014 23:47

Kiss, sun tyttö ymmärtää hyvän päälle ;)
Täytekakkuja, kuivakakkuja, leivoksia, kaiken maailman pikkuleipiä pystyn vastustamaan oikein hyvin 8-)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Katja27 » 09.10.2014 14:30

mikä toi bostonikakku vielä on?
Katja27

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2014 15:10

Valitettavasti Fazerin Juhlapitko lopetettiin (ainoa hyvä pullapullapitko "plain").
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Romulaatikko