Pitääkö negatiiviset tunteet torjua?

Re: Pitääkö negatiiviset tunteet torjua?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2014 23:53

.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 22.09.2014 19:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja saara » 22.09.2014 00:10

Mirri kirjoitti:
"Minusta rajatilaisuus on maallikkokielessä ollut hyvä sana, koska se ei ole diagnoosi ja se pitää sisällään erilaisia variaatioita. Tai sitten tunne-elämän epävakaus; kuvaava sanonta, joka ei ole diagnoosi, jos siitä jätetään persoonallisuushäiriö pois."

Tässä olen samaa mieltä. Persoonallisuushäiriö kuulostaa maallikon korvaan kovalta.

Myös tuossa ,että psykiatrista potilasta kutsutaan potilaaksi eikä asiakkaaksi, olen samaa
Asiakkaaksi voi kutsua poliklinikalla tai päiväosastolla käyvää henkilöä, mutta mikä tahansa pitempiaikainen hoitosuhde luo lääkäri-potilassuhteen.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.09.2014 00:16

trisse kirjoitti:
Pinja kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minä olen niin hullu että olen halunnut vaikuttaa epävakaammalta kuin olen. En oikein tiedä miksi. Saattoi vaikuttaa se että kouluaikainen ystäväni suosi toista ystäväänsä ja piti minua tylsänä kun olin rauhallinen.

Olet ihana kaunis ihminen. Kolmen porukat ovat tytöille hankalia.

Ai kiitos pinja :) Sinäkin olet todella mukava.

Ai kiitos trisse :)
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 22.09.2014 00:36

Pinja kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Pinja kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minä olen niin hullu että olen halunnut vaikuttaa epävakaammalta kuin olen. En oikein tiedä miksi. Saattoi vaikuttaa se että kouluaikainen ystäväni suosi toista ystäväänsä ja piti minua tylsänä kun olin rauhallinen.

Olet ihana kaunis ihminen. Kolmen porukat ovat tytöille hankalia.

Ai kiitos pinja :) Sinäkin olet todella mukava.

Ai kiitos trisse :)

Niin, ihmiset ovat IRL, melkein poikkeuksetta mukavampia kuin mitä täällä luullaan. Kun täältä puuttuvat ilmeet, eleet ja kehon kieli joka on kommunikoinnin tärkeimpiä osia. Väärinkäsityksiä syntyy yhtenään.Sanaton viestintä on se, mikä antaa asioille oikeaa ulottuvuutta.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.09.2014 00:48

Ongelma on se, että täällä ei ole halua osata käytöstapoja.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2014 01:40

Pinja kirjoitti:Ongelma on se, että täällä ei ole halua osata käytöstapoja.

Miksi ei ole halua osata käytöstapoja täällä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.09.2014 09:31

Anglosaksisissa teksteissä persoonallisuushäiriöiden nimikkeessä on disorder, suomessa ei:
esimerkiksi dyssocial personality disorder, epäsosiaalinen persoonallisuus. Itse olen
persoonallisuushäiriöitä käsittelevissä teksteissä käyttänyt usein muotoa epäsosiaalinen
personallisuus(häiriö).

Tällöin (esimerkkejä):

Minä olen epäsosiaalinen persoonallisuus.
Minussa on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö.

Hän on epäsosiaalinen persoonallisuus.
Hänellä on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö.

Hän sairastaa epäsosiaalista persoonallisuutta.
Hän sairastaa epäsosiaalista persoonallisuushäiriötä.

Minusta häiriö-sanan poisjättö on (jopa) leimaavampaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.09.2014 10:36

Häiriö perässä kuulostaa paremmalta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2014 12:03

trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Kaipa sitä voi netissä rauhassa keskittyä omiin tunteisiinsa joutumatta kohtaamaan toisen tunteita. Esim. täällä voi kirjoittaa "oot aika kusipää!" eikä se ole niin merkittävää jos toinen kirjoittaakin "Olet itse!" tai vastaavaa. Jos on kahvilla jonkun kanssa ja sanoo saman niin tilanne on raskaampi itselle.

"Raskaampi itselle"???
Onpa harvinaisen vastenmielinen ja omanapakeskeinen ajattelumalli; "Jos minua itseäni asia ei haittaa tai häiritse, minä voin ja saan sanoa toisille mitä lystään".

En (vieläkään) käsitä, miten sinulle ei ole missään vaiheessa mennnyt jakeluun se, ettet ole maailmassa yksin, ja ettei sinun "ei merkittävää" ole mikään lupa tai oikeutus käyttäytyä tuollaisella ajattelumallilla ketään kohtaan - missään tai milloinkaan.

Tiedoksesi Tristan, että ainakin minua haittaa, ja tulee aina haittaamaan, jos joku nimittelee ketä tahansa - olkoon se sitten netissä, puhelimessa tai nenätysten.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2014 12:15

trisse kirjoitti:Sinä ryömit sitten keskusteluun? Minusta kommenttini oli pikemminkin rehellinen ja itsekriittinen. En jatka keskustelua sinun kanssasi enää tästä aiheesta.

En minä mihinkään ole ryöminyt vaan vastasin sinun viestiisi, koska se on mielestäni suorastaan henkeäsalpaavan itsekäs ja omanapainen - ja valitettavasti myös uskottava ja tosi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2014 12:44

trisse kirjoitti:Jos et ryöminyt niin konttasitko sitten?!

Yllä oleva viestisi on jälleen uusi esimerkki ja näyte uhmaikäisen lapsen tasolla olevista käytöstavoistasi ja kyvyttömyydestäsi ajatella muitakin kuin vain itseäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.09.2014 13:28

trisse kirjoitti:Matelit?

Porttikielto kunnes 2014-09-28
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.09.2014 13:56

Psykopatologia kirjoitti:

Ei olis pitänyt antaa tuota, trisselle on töihin meno lähestymässä, jolloin hän on normaalia stressaantuneempi. Hänen kuntonsa ei sallisi nyt yhtään huonontua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.09.2014 13:59

13:59
trisse kirjoitti:en takuulla ansainnut viikkoa! Kyllästynyt itsekin loukkasi minua omalla tavallaan rehellisyyteni jälkeen.
voin poistaa nuo viestit jos se siitä on kiinni...

Et tietenkään ansaitse. - Varoitin sinua sunnuntaina jo monesti.

Tehdään sitten niin, että porttikielto astuu voimaan tiistana 23.9.2014 klo 16.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 22.09.2014 14:36

Pitääkö negatiiviset tunteet torjua?

Kokemuksen mukaan negatiivisten tuntemusten torjunta ei onnistu, ne palaavat uudestaan
jopa voimistuneena. Niitä kannattaisi katsoa terveen järjen valossa, jolloin ne menettävät
valtansa: pahaa korjaa sen vastakohta, hyvä.
Lette

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2014 14:49

Kyllästynyt provosoi, ja sen seurauksena Trisse saa porttikiellon...? Nyt putosin kärryiltä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2014 14:52

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Kaipa sitä voi netissä rauhassa keskittyä omiin tunteisiinsa joutumatta kohtaamaan toisen tunteita. Esim. täällä voi kirjoittaa "oot aika kusipää!" eikä se ole niin merkittävää jos toinen kirjoittaakin "Olet itse!" tai vastaavaa. Jos on kahvilla jonkun kanssa ja sanoo saman niin tilanne on raskaampi itselle.

"Raskaampi itselle"???
Onpa harvinaisen vastenmielinen ja omanapakeskeinen ajattelumalli; "Jos minua itseäni asia ei haittaa tai häiritse, minä voin ja saan sanoa toisille mitä lystään".

En (vieläkään) käsitä, miten sinulle ei ole missään vaiheessa mennnyt jakeluun se, ettet ole maailmassa yksin, ja ettei sinun "ei merkittävää" ole mikään lupa tai oikeutus käyttäytyä tuollaisella ajattelumallilla ketään kohtaan - missään tai milloinkaan.

Tiedoksesi Tristan, että ainakin minua haittaa, ja tulee aina haittaamaan, jos joku nimittelee ketä tahansa - olkoon se sitten netissä, puhelimessa tai nenätysten.

Aivan kuin olisit kytännyt tilaisuutta hyökätä kimppuun. Sellainen tunne minulle tuli viestisi lukiessani.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2014 15:01

Mirri kirjoitti:

Kyllästynyt provosoi, ja sen seurauksena Trisse saa porttikiellon...? Nyt putosin kärryiltä.

Minäkö muka provosoin jos vastaan Tristanille hänen viesteihinsä (jotka olet itsekin havainnut prokatorisiksi)???

Viite: viewtopic.php?f=8&t=13161&p=189780#p189780
Mirri 20.9.2014 klo 21:44
Mirri kirjoitti:Päätit sitten provosoida niin, että saat taisteluparisi paikalle... Se hyvästä ja hauskasta ketjun aloituksesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2014 15:05

Mirri kirjoitti:Aivan kuin olisit kytännyt tilaisuutta hyökätä kimppuun. Sellainen tunne minulle tuli viestisi lukiessani.

Onneksi tuntemuksesi ovat vain sinun (minua kohtaan tuntemasi antipatian värittämiä) väitteitäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2014 15:08

Kyllästynyt, viestissäsi ammuit hyttystä tykillä; siltä minusta näytti ja tuntui. Mitähän sellainen ylimitoitettu ja vähän kuin puskista tullut hyökkäys on, ellei kaunaisuuden synnyttämää provosointia.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet