Verkkokiusaamisella fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia

Verkkokiusaamisella fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.07.2010 18:31

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... i-09072010

KIUSAAMINEN Juho Pentikäinen, 8.7.2010, 12:15

Suomalaistutkimus: Verkkokiusaamisella fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia

Suomalaistutkimuksen mukaan nuorten verkossa tapahtuva kiusaaminen näkyy fyysisinä ja henkisinä ongelmina.

Turun yliopiston tekemä tutkimuksen mukaan sekä kiusaajilla, että kiusatuilla oli muita enemmän henkisiä ja fyysisiä ongelmia. Verkkokiusaaminen poikkeaa tavallisesta kiusaamisesta siinä, ettei siihen liity fyysistä uhkaa, mutta toisaalta verkon kautta saavutettava yleisö voi olla suurempi, ja kiusaaja voi pysytellä nimettömänä. Myöskään koti ei ole turvapaikka, vaan tietokone tai kännykkä seuraa mukana. (- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Verkkokiusaamisella fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2010 21:55

Totta kai kiusatuksi tuleminen aiheuttaa ongelmia. Hyvä, että tunnustetaan, että kiusaajillakin on psyykkisiä ongelmia. Nimittäin:

Toisin kuin tässä tutkimuksessa, kiusaajat eivät ole Kiva koulu tutkimuksen mukaan (Turun Yliopisto) niitä sosiaalisesti alimpana olevien kotien ADHD-lapsia, vaan ihan hyvien perheiden sosiaalisesti lahjakkaita, manipulatiivisia vesoja, jotka nauttivat toisen alistamisella ansaitusta vallasta.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.07.2010 22:09

Jäi epäselväksi millaisia ne fyysiset ongelmat ovat?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja atte.n » 09.07.2010 22:28

minätäällä kirjoitti:Kiva koulu tutkimuksen mukaan (Turun Yliopisto) niitä sosiaalisesti alimpana olevien kotien ADHD-lapsia.

Onko turun yliopistossa valmistunut kiusaajaprofiili ADHD henkilöihin ja tietyn sosiaaliluokan addeihin? Tuota on hiukan vaikea uskoa. Laita linkki, kiitos, jos saatat.
atte.n

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 09.07.2010 23:25

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/short/67/7/720

Täyttä englanninkielistä tekstiä ei ole saatavilla netissä.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2010 23:41

Kiva koulu-materiaalia on ilmaiseksi saatavissa kouluille, kenties myös tuolla haulla netissä. Siellä ei puhuttu erityisesti ADHD:sta, se oli minun oma, ajattelematon tulkintani perinteisestä kiusaajasta. Turun yliopiston tutkimuksen mukaan kuitenkin kiusaaja on sosiaalisesti lahjakas ja vaikutusvaltainen, luokan johtajahahmojen joukossa. En osaa sen kummempaa linkkiä antaa. ADHD:tä varmaan esiintyy kaikissa sosiaalisissa luokissa. En halunnut sitä erityisesti tässä leimata ja korostaa, mutta väärin sitten kirjoitin varmaan.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 10.07.2010 17:17

Hesarin uutisissa mainittiin päänsärky, vatsakipu ja unettomuus fyysisinä oireina, mutta ne psyykkiset vaikutukset kasvavan nuoren tai lapsen itsetuntoon ja minäkuvaan ovat ne pahimmat minusta. Kaikkien koulukiusattujen pitäisi minusta saada takuut terapiasta halutessaan.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 10.07.2010 19:38

Hyvänen aika, Kyllästynyt! Miten ja missä ketjussa minä eilen olen vähätellyt kiusaamisen uhrin kärsimyksiä? Se kiusaamisen huomaaminen ja siihen puuttuminenhan on ihan miltei pakkomielle jo minulle. Voisitko täsmentää, kun olen ihan ymmälläni nyt? Täytyy olla väärinkäsitys, minun puoleltani heikosti ilmaistu kommentti, tarkoituksella en koskaan toimisi noin.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 10.07.2010 21:24

Ai tuossa. Minua vain harmitti, ettei ketjussa enää keskusteltu sen aiheesta.

Mikä saisi sinut, kiusatun, tuntemaan, että asia on käsitelty ja ohi, niin ettei sitä enää tarviysisi ottaa esille? En kyllä lukenut ketjua uudelleen sillä silmällä, että uusiutuiko siinä joku vanha kiusaamiskuvio.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 11.07.2010 18:17

Juu, myönnän, että olen tehtaillut tänne ketjun poikineen pakkohoitoon joutumisesta, kun sen käsittely ei terapeutin lomatauon takia onnistunut terapiassa.

Olisin vain halunnut keskustella ketjun otsikon aiheesta, en sen kummempaa. Harmitti, kun mentiin muihin juttuihin. Ei ehkä olisi pitänyt kommentoida kiistan aihetta tarkemmin tuntematta.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 14.07.2010 01:24

Muut kohdat voi jotenkin "ymmärtää", mutta valehtelu on perin outo ja vääristynyt.

Suomi24:ssä jupe esitti kellastuneen yhtenä netin suurimmista valehtelijoista.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 14.07.2010 01:43

"Keskeneräistä" ko. asiassa on Tristanin kyky elää ilman menneisyyttä, so. tuoreus vanhan asian edessä, kuin lehmä joka katsoo vanhaa porttia uutena asiana; Kontulla sama asia ilmenee mahtipontisena pateettisuutena. - Nytkin on arveluttavaa kielenkäyttöä fasistista rumamiestä kohtaan.
Pertti Luukkonen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista