Mirri kirjoitti:Hilppa, ei käyttämäni miksi ihmeessä ollut suunnattu sinuun, vaan pakkoruotsiin. Siis: miksi ihmeessä ruotsin pitää vielä nyky-Suomessakin olla kaikille pakollinen kieli; en käsitä, en.
Syystä tai toisesta otit itseesi sen, että minä ihmettelen pakkoruotsin horjuttamatonta ja kuin kiveen hakattua asemaa.
Jostain syystä et nyt suoraan vastaa edelliseen viestiini, vaan esität tulkintoja. Edellinen viestini on siis:
Hilppa kirjoitti:Vaikea käsittää, miksi käytit lisäsanaa "ihmeessä", kun "miksi" olisi riittänyt ja ollut riittävän vahva. Halusitko tuoda julki, että oma näkökantasi on painoarvoltaan suurempi, koska minun näkökantani sai lähtökohtaisesti epätodennäköisemmän sävyn tuolla vähättelevällä kommentilla "miksi ihmeessä"? Onko sinulle vaikeata käsittää, että on olemassa näkökulmia, ei vain yhtä? Ei mielipiteessäni (pakkoruotsi) mitään ihmeellistä ole, kun ottaa tarkasteluun Suomen ja Ruotsin monisatavuotisen yhteisen historian. Se (mielipiteeni) on vain yksi monista.
Tämän keskustelun aihe ei ole pakkoruotsi. Minä otin pakkoruotsikeskustelusta esiin vain yhden piirteen, joka on usein jäänyt huomiotta ja koska se liittyy mielestäni käytyyn gradukeskusteluun hienoisena piirteenä. Ei siis haluta tehdä mitään "turhaa" edes opinnoissa, vaikka kyse olisikin sivistyksen ja kulttuurin vaalimisesta. Tulkitsen, että itse asiassa nykyisin ollaan laiskoja.
Ruotsinkielisyys on vahvasti ollut ja on edelleen osa suomalaista kulttiuuriperintöämme. Meillä on jopa oma ruotsinkielinen yliopistomme, Åbo Akademi. Minusta tuo on sen tason asiakokonaisuus, mistä ei voida todeta lonkalta "miksi ihmeessä ei voitasi ottaa muita kieliä vaihtoehdoiksi ruotsinkielen tilalle". Siksi ihmeessä, koska ruotsinkielisyys on instituutio, joka on luotu ja jonka ylläpito myös maksaa. Emme voi yht'äkkiä vaihtaa tuota instituutiota muiden instituutioiden kirjoon, mikä olisi jo taloudellisestikin melko iso kuluerä.