SADE kirjoitti:Onko sulle Kyllästynyt jäänyt traumoja koulumme tillilihakastikkeesta?
Kyllästynyt kirjoitti:SADE kirjoitti:Onko sulle Kyllästynyt jäänyt traumoja koulumme tillilihakastikkeesta?
Ei ole jäänyt traumoja tillilihasta, maksakastikkeesta sen verran, etten vieläkään maksaa syö kuin maksalaatikossa ja -makkarassa.
Ruokatraumani ovat peräisin samassa rakennuksessa toimineesta lastentarhasta, eikä silloinkaan ongelma ollut ruoan laatu vaan sen määrä; pakko syödä lautanen tyhjäksi vaikka siellä ruoka oli etukäteen lautaselle annosteltu eikä itse otettu.
Koulumme keittäjä (minun aikanani) oli herttainen nainen joka mm. antoi minulle 10 mk rahaa, se oli suuri raha siihen aikaan, ja kauniin kukallisen silkkikankaan, jotta äitini olisi ommellut siitä minulle mekon (joka sivumennen sanoen on vieläkin ompelematta). Muistan häntä lämmöllä, maksakastikkeesta huolimatta.

Kyllästynyt kirjoitti:Ei kai tillilihan kastikkeeseen kerma kuulu... Vai kuuluuko?
Ratkaisevan tärkeä asia on käytetty liha. Tillilihahan pitäisi tehdä vasikanlihasta, mutta epäilen etteivät koulun määrärahat siihen riittäneet, vaan liha oli tavallista ns. soppalihaa, naudan lapaa ja etuselkää.
Mirri kirjoitti:Perheenäitinä ollessani kokkasin tillilihakastiketta, koska olen pitänyt siitä lapsuudestani lähtien. Muttei minulla ole enää muistikuvaa siitä miten valmistin sen. Vasikkaa tuskin kuitenkaan olen käyttänyt, vaan tavallista naudan soppalihaa. Ja luultavasti kypsensin lihan painekeittimessä; siinä lihasta tuli nopeasti ihanan mehevää ja mureaa, eikä liha juuttunut lapsillekaan purkaksi suuhun.
Kermaa en varmaankaan laittanut, koska siihen aikaan ei muutenkaan ollut tapana lorautella kermoja arkikastikkeisiin. Tilliliha oli arkiruokaa.

Mirri kirjoitti:Tillilihakastike on siitä mukavaa sapuskaa, että sen lihana voi olla oikeastaan mitä vain. Kana ei sovi sen miedon maun ja liian nopean kypsymisen vuoksi, mutta miltei kaikki muut lihalaadut käyvät. Suomessa on käytetty paitsi vasikkaa, myös lammasta ja nautaa. Possukin on kelvannut, ja vaikkapa karjalanpaistilihat - puolet nautaa ja toinen puoli sikaa.
Lihan pitää olla sellaista, että se vaatii hitaan kypsymisen - pitkää hauduttamista. Siinä asiassa painekeitin on tarjonnut perheenemännälle avun; liha on kypsennetty painekeittimessä, jolloin se on saatu haudutettua kypsäksi paljon tavallisessa kattilassa hauduttamista nopeammin.
SADE kirjoitti:saara, ensimmäisenä kiinnitin huomion häränlihaan. Tuleeko tillilihakastikkeeseen häränlihaa? Häränliha on kyllä oikein hyvää, mutta tulee kallis tillilihakastike... toisaalta ehkäpä tässä on jutun juoni, liha pitää olla härkää.
Nyt en vaan enää uskalla tehdä uutta tillilihakastikeyritystä ja toisaalta jos on härkää kaapissa niin siitä täytyy tehdä kunnon pihvit?
Kiitos kuitenkin ohjeesta, säästän sen (never say ever..).
saara kirjoitti:Mirri kirjoitti:Tillilihakastike on siitä mukavaa sapuskaa, että sen lihana voi olla oikeastaan mitä vain. Kana ei sovi sen miedon maun ja liian nopean kypsymisen vuoksi, mutta miltei kaikki muut lihalaadut käyvät. Suomessa on käytetty paitsi vasikkaa, myös lammasta ja nautaa. Possukin on kelvannut, ja vaikkapa karjalanpaistilihat - puolet nautaa ja toinen puoli sikaa.
Lihan pitää olla sellaista, että se vaatii hitaan kypsymisen - pitkää hauduttamista. Siinä asiassa painekeitin on tarjonnut perheenemännälle avun; liha on kypsennetty painekeittimessä, jolloin se on saatu haudutettua kypsäksi paljon tavallisessa kattilassa hauduttamista nopeammin.
muuten hyvää kun jättää sen tillin pois:)

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa