"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Lette » 28.08.2014 14:32

Muistan erään opiskelutoverini(mies) kertomuksen.

Olin koulussa luokan pienin. Eräs oppilastoverini oli minua huomattavasti suurempi ja hänellä oli kavereineen tapana kiusata minua ja muita sekä alentavilla kommenteilla että fyysisesti. Yritin mahdollisuuksien mukaan välttää heidän läheisyyttään. Kukaan ei koskaan puolustanut minua.

Sitten teimme kerran vierailun paikalliseen meijeriin. Siellä koko luokka ahtautui suureen tavarahissiin. Painoimme nappia ylöspäin, mutta hissi romahtikin puoli kerrosta alaspäin ja pysähtyi paikalleen.
Näköpiirissäni seisoi tämä kiusaaja ja näin kuinka hänen kasvonsa jäykistyivät pelosta. Ihmettelin ja pohdin,
että voi tuota poikarukkaa, joka näyttelee kovista. Sen jälkeen hänellä ei ollut minun psyykkistä valtaa.
Hän lopetti kiusaamisen.
Lette

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 14:45

Psykopatologia kirjoitti:Kiusaaminen tuottaa nautintoa.

Kieltämättä totta (ainakin osassa tapauksia), mutta jos halutaan tonkia syntyjä syviä, niin silloinhan alkaa pohtimaan, että miksi kiusaaminen tuottaa kiusaajalleen nautintoa? Valta (tms) tuntuu hyvältä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 14:47

Lette kirjoitti:Muistan erään opiskelutoverini(mies) kertomuksen.

Olin koulussa luokan pienin. Eräs oppilastoverini oli minua huomattavasti suurempi ja hänellä oli kavereineen tapana kiusata minua ja muita sekä alentavilla kommenteilla että fyysisesti. Yritin mahdollisuuksien mukaan välttää heidän läheisyyttään. Kukaan ei koskaan puolustanut minua.

Sitten teimme kerran vierailun paikalliseen meijeriin. Siellä koko luokka ahtautui suureen tavarahissiin. Painoimme nappia ylöspäin, mutta hissi romahtikin puoli kerrosta alaspäin ja pysähtyi paikalleen.
Näköpiirissäni seisoi tämä kiusaaja ja näin kuinka hänen kasvonsa jäykistyivät pelosta. Ihmettelin ja pohdin,
että voi tuota poikarukkaa, joka näyttelee kovista. Sen jälkeen hänellä ei ollut minun psyykkistä valtaa.
Hän lopetti kiusaamisen.

Kävikö tuossa nin, että hänen oma kovis-statuksensa romahti (hänen omissa silmissään)?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 14:48

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Itse olen tässä ketjussa pohtinut kiusaamista yleisesti, siis kattaen ikäluokat päiväkoti-vanhainkoti...

Mielestäni et ainakaan vielä ole pohtinut mitään, vaan vain toistanut jo moneen kertaan sanottuja asioita.
...

Miksi tällainen melko pejoratiivisen oloinen kommentti, olemmeko kenties mielestäsi tässä kiusaamis-asiassa jostain tärkeästä eri mieltä tms?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.08.2014 16:44

Kahvi kirjoitti:Ne samat syyt, jotka itse koen olevan taustalla ihan kiusaajan/kiusaajien iästä riippumatta, on aika hyvin kiteytetty tässä viestissäni olevassa Wikipedian lainauksessa:

23.08.2014 20:52
Kahvi kirjoitti:
Wikipedia kirjoitti:Koulukiusaaminen

Koulukiusaamisella tarkoitetaan...

Kyllästynyt kirjoitti:Eihän tuossa kiusaamisen syistä puhuta, tekosyistä vain.

Öö.. miksi nuo ovat mielestäsi tekosyitä, ja mitkä sitten taas ovat mielestäsi oikeita syitä?

Jos esimerkiksi ylipaino tai hörökorvat olisivat oikeita syitä, silloinhan myönnettäisiin niiden olevan ominaisuuksia joita ihmisellä ei saa olla, mutta/ja jos sellaisia jollakulla kuitenkin on, hänen kiusaamiselleen on olemassa sellainen tunnistettava syy jonka poistamalla on kiusaamisongelmakin ratkaistu.

Todellinen syy on, että kiusaaminen tuottaa kiusaajalle nautintoa ja/tai hyötyä.
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Itse olen tässä ketjussa pohtinut kiusaamista yleisesti, siis kattaen ikäluokat päiväkoti-vanhainkoti...

Mielestäni et ainakaan vielä ole pohtinut mitään, vaan vain toistanut jo moneen kertaan sanottuja asioita.
...

Miksi tällainen melko pejoratiivisen oloinen kommentti, olemmeko kenties mielestäsi tässä kiusaamis-asiassa jostain tärkeästä eri mieltä tms?

Mielestäni pohtimisesta pitäisi syntyä jokin uusi johtopäätös tai näkökulma aiheeseen. Mutta jos "pohtimisen" tulos on vain moneen kertaan todettujen itsestäänselvyyksien toisteleminen, silloin tuskin on vielä pohdittu mitään - tai ainakaan minun mielestäni ei kannata mainostaa pohtineensa, jos sen tuloksena ei ole esittää mitään uutta ajatusta tai näkökulmaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.08.2014 18:55

Kyllästynyt, aivan kuin tekisit tikusta asiaa päästäksesi lyttäämään ja hyökkäämään kimppuun.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 21:17

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, aivan kuin tekisit tikusta asiaa päästäksesi lyttäämään ja hyökkäämään kimppuun.

Jospa ei välitettäisi tämmöisistä asioista näinkin tärkeässä aiheessa kuin mitä kiusaaminen on.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 21:27

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:...
Öö.. miksi nuo ovat mielestäsi tekosyitä, ja mitkä sitten taas ovat mielestäsi oikeita syitä?

Jos esimerkiksi ylipaino tai hörökorvat olisivat oikeita syitä, silloinhan myönnettäisiin niiden olevan ominaisuuksia joita ihmisellä ei saa olla, mutta/ja jos sellaisia jollakulla kuitenkin on, hänen kiusaamiselleen on olemassa sellainen tunnistettava syy jonka poistamalla on kiusaamisongelmakin ratkaistu.

Todellinen syy on, että kiusaaminen tuottaa kiusaajalle nautintoa ja/tai hyötyä.
...

Huomaan, että olemme lukeneet ko Wikipedian tekstiä eri tavoin. Tässä siis ko kohta:

Wikipedia kirjoitti:Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulukiusaaminen

Itse tulkitsin, että liikalihavuus, hörökorvat tms asia on vain ikäänkuin "attrappi", sellainen asia jolla joku erottuu massasta ja tavallaan tarjoaa kiusaajalle hyvän "tarttumapinnan" kiusaamisen aloittamiseen.

Varsinaisiksi syiksi kiusaamiseen tuossa Wikipedian tekstissä minusta mainitaan ajanviete, vallankäyttö ja nokkimisjärjestyksen ratkaiseminen. Sadistisesti orientoituneelle kiusaaminen mahdollisesti tuottaa nautintoa, mutta se lienee vain yksi mahdollisuus miksi tuottaa kiusaaminen tuottaa nautintoa. Samoin voisi pohtia sitä, että mitä hyötyä kiusaaja saa toimillaan - itse arvelin kysymyksessä olevan hierarkiassa yleneminen tms.

Itse en koe kovinkaan mielekkääksi keskustelua, jossa todetaan ykskantaan "kiusaaminen on väärin" tai "kiusaaja nauttii kiusaamisesta" tms. Tulisi pikemminkin kaivautua kiusaamisen syvimpiin syihin ja hahmotella niitä tarpeellisia kiusaamisen vastaisia toimenpiteitä sitä kautta. Koska jos syyt/edut/hyödyt kiusaamisesta jotenkin viedään pois, niin miksi kukaan kiusaisi - saatika, että kiusaamisesta seuraisi peräti jotain ikävää kiusaajalle.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.08.2014 21:28

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, aivan kuin tekisit tikusta asiaa päästäksesi lyttäämään ja hyökkäämään kimppuun.

Jospa ei välitettäisi tämmöisistä asioista näinkin tärkeässä aiheessa kuin mitä kiusaaminen on.

Ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.08.2014 23:06

Minusta kiusaamisen syiden etsiminen ei ole "tikusta tehtyä" asiaa.

Moneen kertaan toistellut itsestäänselvyydet kuten "ylipainoista kiusataan herkästi" eivät tuo mitään uutta keskusteluun - tuonhan kaikki jo tietävät, mutta kiusaamisen todellisia syitä on vain hipaistu; valtapeli tai nokkimisjärjestyskään eivät ole syitä vaan pikemminkin seurauksia. Kiusaajan saama nautinto on todellinen syy.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.08.2014 23:09

Akateemisessa psykologiassa ei haluta mennä "navan alle".
Selitykset jäävät usein "matemaattisiksi" ja steriileiksi yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.08.2014 23:10

Itse tulkitsin, että liikalihavuus, hörökorvat tms asia on vain ikäänkuin "attrappi", sellainen asia jolla joku erottuu massasta ja tavallaan tarjoaa kiusaajalle hyvän "tarttumapinnan" kiusaamisen aloittamiseen.

Varsinaisiksi syiksi kiusaamiseen tuossa Wikipedian tekstissä minusta mainitaan ajanviete, vallankäyttö ja nokkimisjärjestyksen ratkaiseminen. Sadistisesti orientoituneelle kiusaaminen mahdollisesti tuottaa nautintoa, mutta se lienee vain yksi mahdollisuus miksi tuottaa kiusaaminen tuottaa nautintoa. Samoin voisi pohtia sitä, että mitä hyötyä kiusaaja saa toimillaan - itse arvelin kysymyksessä olevan hierarkiassa yleneminen tms.

Itse en koe kovinkaan mielekkääksi keskustelua, jossa todetaan ykskantaan "kiusaaminen on väärin" tai "kiusaaja nauttii kiusaamisesta" tms. Tulisi pikemminkin kaivautua kiusaamisen syvimpiin syihin ja hahmotella niitä tarpeellisia kiusaamisen vastaisia toimenpiteitä sitä kautta. Koska jos syyt/edut/hyödyt kiusaamisesta jotenkin viedään pois, niin miksi kukaan kiusaisi - saatika, että kiusaamisesta seuraisi peräti jotain ikävää kiusaajalle.

Tulkinta on epäkiinnostava, koska syytä on väärin etsiä kiusatusta. Tuolloin myös kaikkien ihmisten pitäisi muuttua samanlaisiksi persoonattomiski klooneiksi, jotta mitään erilaisuutta ei löytyisi kenestäkään, jotta kiusaamista ei tapahtuisi. Mutta sittenhän jotakin voitaisiin alkaa kiusata tavallisuuden takia.

On todettu monet kerrat tässäkin ketjussa ja hyvin tavallista on, että kiusaamisen syistä puhuttaessa aletaan ruotia kiusattua. Minulle ovat järkevänkin oloiset ihmiset hämmästelleet, miten joku muutoin ulospäin normaalilta näyttävä on tullut niin epäsuosituksi (kiusatuksi) koulussa. Arvatenkin kyseinen taivastelu on saanut minussa ahdistuksen tunteita aikaan, miten joku voi olla niin tyhmä, että etsii syitä kiusatusta.

Syitä kiusaamiselle pitää etsiä kiusaajista eli toimijoista ja siitä, miksi he toimivat vahingoittavasti toista ihmistä kohtaan. Mitä he saavat kiusaamisesta? Nautintoa, palkintoja, voitonriemua, valtaa, itsetuntoa, kehuja kavereilta, hyväksyviä hymyjä osakseen, jännitystä, vaihtelua, viihdykettä, naurua, iloa. Mutta tuohan on sairasta. Aika moni nauraa vitsille, jossa kaadutaan. Se on viatonta vahingoniloa? Onko kiusaamisessa kyse vahingonilosta? Miksi kaatuminen naurattaa?

Kiusaaminen on sosiaalisuuden harjoittelua ja eräänlaista kilvoittelua. Se on sosiaalisen kanssakäymisen opettelua, jonka kiusaaja kokee onnistumiseksi ja kiusattu epäonnistumiseksi. Se on uteliaisuutta toisen ihmisen herkkyyksiä kohtaan ja eräänlaista sosiaalista peliä, jossa kiusaaja etsii kiusatun herkkiä kohtia. Kiusaaja pääsee selville kiusatun herkistä kohdista sattumien kautta ja osaa järjestää itselleen etuja saamiensa tietojen avulla.

Lisäys 23.16: Koska kiusaaja saa usein muut ihmiset puolelleen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.08.2014 23:24

Kiitos Hilppa. Puit selkeiksi sanoiksi sen mitä ajoin takaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 00:39

Kyllästynyt kirjoitti:

Minusta kiusaamisen syiden etsiminen ei ole "tikusta tehtyä" asiaa.

Moneen kertaan toistellut itsestäänselvyydet kuten "ylipainoista kiusataan herkästi" eivät tuo mitään uutta keskusteluun - tuonhan kaikki jo tietävät, mutta kiusaamisen todellisia syitä on vain hipaistu; valtapeli tai nokkimisjärjestyskään eivät ole syitä vaan pikemminkin seurauksia. Kiusaajan saama nautinto on todellinen syy.

Noinhan se on, syystä tai toisesta kiusaaja saa toiminnastaan itselleen jotakin nautintoa ja tyydytystä.

Sama asia kenties selittää sen, että kiusatusta tulee helposti kiusaaja; kostonhimo ja sen tyydyttäminen on myös yksi nautinnon lähde.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 01:48

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kiusaaminen tuottaa nautintoa.

Mistä tiedät?

Viestit, jotka käskin sinua poistamaan, ovat yhä jäljellä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 07:53

Kyllästynyt kirjoitti:...

Miksi/mistä kiusaaja saa mielestäsi nautintoa kiusaamisestaan?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 07:56

Hilppa kirjoitti:

Tulkinta on epäkiinnostava, koska syytä on väärin etsiä kiusatusta. ...

Totta, on väärin etsiä kiusaamisen syytä kiusatusta - siksi en ole sitä tehnytkään.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 08:02

Hilppa kirjoitti:...

Syitä kiusaamiselle pitää etsiä kiusaajista eli toimijoista ja siitä, miksi he toimivat vahingoittavasti toista ihmistä kohtaan. Mitä he saavat kiusaamisesta? Nautintoa, palkintoja, voitonriemua, valtaa, itsetuntoa, kehuja kavereilta, hyväksyviä hymyjä osakseen, jännitystä, vaihtelua, viihdykettä, naurua, iloa. Mutta tuohan on sairasta. Aika moni nauraa vitsille, jossa kaadutaan. Se on viatonta vahingoniloa? Onko kiusaamisessa kyse vahingonilosta? Miksi kaatuminen naurattaa?

Kiusaaminen on sosiaalisuuden harjoittelua ja eräänlaista kilvoittelua. Se on sosiaalisen kanssakäymisen opettelua, jonka kiusaaja kokee onnistumiseksi ja kiusattu epäonnistumiseksi. Se on uteliaisuutta toisen ihmisen herkkyyksiä kohtaan ja eräänlaista sosiaalista peliä, jossa kiusaaja etsii kiusatun herkkiä kohtia. Kiusaaja pääsee selville kiusatun herkistä kohdista sattumien kautta ja osaa järjestää itselleen etuja saamiensa tietojen avulla.

Lisäys 23.16: Koska kiusaaja saa usein muut ihmiset puolelleen.

Hyviä pointteja kieltämättä. Kiusaaja saa kiusaamisestaan jotain positiivistä, kuten vaikka nautintoa, vahingoniloa tai kaveripiirinsä hyväksyntää yms. Sosiaalista pelikäkin se kieltämättä on, semmoista vinoutunutta ja epäreilua peliä.

Kiusaaja saa usein tosiaan muut ihmiset puolelleen, tai ainakin vähintään oman kaveripiirinsä. Muitakin voi tulla kiusaajan puolelle, ehkä tämän voisi selittää vaikkapa halu kuulua "voittajaporukkaan" tms ilmiö?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 08:04

Psykopatologia kirjoitti:Akateemisessa psykologiassa ei haluta mennä "navan alle".
Selitykset jäävät usein "matemaattisiksi" ja steriileiksi yms.

En ymmärtänyt tätä kommenttia. Akateeminen psykologia toteaa kiusaajan nauttivan (tai saavan muuta etua) kiusaamisesta, mutta ei halua mennä "navan alle" joten jättää selvittämättä/kertomatta miksi kiusaaja nauttii? Vai mitenkä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 08:27

...

Haluan tarkentaa tätä kohtaa eilisessä kirjoituksessani. Tarkoitin tahatonta "attrappia", siis jotain sellaista massasta poikkeavaa ominaisuutta, johon kiusaajan "tutka" tarttuu. Kiusaaja siis ikäänkuin etsii kohdetta kiusaamiselleen, ja tietty tavalla tai toisella muista poikkeavat piirteet pistävät silmään ensimmäisenä. Syy siis ei ole mitenkään kiusatun, minkäs hän sille mahtaa että hänellä sattuu olemaan jokin ominaisuus, jonka kiusaajan tutka pongaa.
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa