"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2014 16:07

SADE kirjoitti:Ymmärrän mielipiteesi ja olen täysin samaa mieltä, että on kaikkien velvollisuus puuttua näkemäänsä kiusaamiseen. Ongelma on vaan se, että ihmiset eivät uskalla (tästähän muutkin ovat jo kirjoittaneet). Täällä meillä saa usein lukea lehdestä miten joku pahoinpideltiin henkihieveriin kun puuttui riitatilanteeseen (yleensä kyseessä kyllä aikuiset). Sama pelko varmaan kun pitäisi puuttua lapsen kiusaamiseen...?

Aivan.

Ilkivaltaan ja muuhun häiriköintiin puuttumisen kohdalla nykyisin alkaa olla sama juttu; teiniporukka voi olla arvaamaton. Ei ehkä selvin päin, mutta läheskään aina ei tiedetä onko pää sekoitettu jollakin.
Olen työni puolesta puuttunut teinien tekemisiin vuosien varrella lukemattomat kerrat. Kunnes tuli aika, jolloin vartiointiliikkeestä kerrottiin, että uhoaminen ja muu aggressiivisuus on lisääntynyt viime vuosina niin paljon, että kannattaisi olla varovainen ja harkita tarkkaan puuttuuko näkemiinsä tilanteisiin vai ei. Pidettiin parempana ilmoittaa vartiointiliikkeeseen tai soittaa poliisille. Sama ohjeistus tuli lopulta työnantajaltakin; teinien lisääntyneestä aggressiivisuudesta ja arvaamattomuudesta tuli työsuojelukysymys.

Julkisella paikalla selkeästi tunnistettavissa oleva kiusaamistilanne on niin väkivaltainen, että sivulliset saattavat tehdä viisaasti, jos eivät mene väliin, vaan ilmoittavat jonnekin. Soitetaan poliisille, kerrotaan vartijoille, ostarilla ilmoitetaan lähimmän liikkeen henkilökunnalle...
Jo se, että kiusaaminen tapahtuu monien silmäparien alla, kertoo tekijöiden aikamoisesta kovapintaisuudesta ja piittaamattomuudesta - heidän väkivaltaisuudestaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.08.2014 16:13

Mirri kirjoitti:... Jo se, että kiusaaminen tapahtuu monien silmäparien alla, kertoo tekijöiden aikamoisesta kovapintaisuudesta ja piittaamattomuudesta - heidän väkivaltaisuudestaan.

Liioittelua - ainakin tässä keskustelussa jonka painopiste on ollut lasten harjoittamassa kiusaamisessa. Ei aikuisten, tai edes teinien, välisissä tappeluissa.
Järjenkäyttö ei ole kiellettyä tässäkään asiassa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.08.2014 16:15

SADE kirjoitti:Kiva kuulla, että lapsesi pääsi lopulta eroon kiusaajistaan. Kun jollain lailla eroaa normista niin on suuri riski joutua kiusatuksi ja luulen, että varsinkin nerot lapset ovat usein uhreina. Samoin kun "vähäisellä järjellä" varustetut. Kultainen keskitie kai olisi paras...

Ehkä yksi syy päätyä toisten syrjimäksi oli se, että heti ensimmäisen kouluviikon jälkeen hänet siirrettiin ekaluokalta suoraan tokalle, ja seuraavana vuonna hän teki 3. luokan tehtäviä. Kolmannella luokalla hän oli ainakin vuoden edellä muita (opettajan mukaan kaksi vuotta) ja erityisesti matematiikan tunneilla toimi avustajana ja tukiopettajana hitaammille. Siitä se kai lähti, ja kun hän vielä oli pienikokoinen, hörökorvainen ja isopäinen - kiusaamiselle oli perustukset valettu.
SADE kirjoitti:... Ymmärrän mielipiteesi ja olen täysin samaa mieltä, että on kaikkien velvollisuus puuttua näkemäänsä kiusaamiseen. Ongelma on vaan se, että ihmiset eivät uskalla (tästähän muutkin ovat jo kirjoittaneet). Täällä meillä saa usein lukea lehdestä miten joku pahoinpideltiin henkihieveriin kun puuttui riitatilanteeseen (yleensä kyseessä kyllä aikuiset). Sama pelko varmaan kun pitäisi puuttua lapsen kiusaamiseen...?

Vaikea uskoa, että pikkupojat tai teini-ikäisetkään kävisivät aikuisen kimppuun - vaikka onhan sekin mahdollista, mutta paikassa jossa on muitakin ihmisiä (kuten bussissa), arvioin pieneksi vaaran joutua fyysisesti pahoinpidellyksi.

Korvista vielä: Eivät ne mitkään siipimutterit ole, hieman siirottavat vain. Ehdotin kuitenkin, että ne voidaan leikata jos hän niin haluaisi. Siihen 3. tai 4. luokkalainen vastasi lakonisesti: "Luuletko että ne siihen lopettaisivat". Niinpä hän piti siirottavat korvansa joiden ansiosta (näin luulen) hänellä on erinomainen suuntakuulo; ominaisuus joka on sittemmin osoittautunut hänelle sangen hyödylliseksi.

Mutta olipa korvat kuinka höröttävät tai pää minkä kokoinen hyvänsä; surkean ahdas on niiden maailmankuva jonne ei yhden ihmisen pää ja korvat mahdu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2014 16:24

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Jo se, että kiusaaminen tapahtuu monien silmäparien alla, kertoo tekijöiden aikamoisesta kovapintaisuudesta ja piittaamattomuudesta - heidän väkivaltaisuudestaan.

Liioittelua - ainakin tässä keskustelussa jonka painopiste on ollut lasten harjoittamassa kiusaamisessa. Ei aikuisten, tai edes teinien, välisissä tappeluissa.

En tajunnut, etteivät murrosikäisten kiusaamistilanteet kuulu tähän ketjuun. Oliko sinun kiusatuksi joutunut lapsesi iältään lapsi vai teini-ikäinen?

Jännä juttu, että sanot teinien kiusaamistilanteita teinien välisiksi tappeluiksi, etkä tunnista niitä kiusaamiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.08.2014 16:45

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

En tajunnut, etteivät murrosikäisten kiusaamistilanteet kuulu tähän ketjuun...

Tämän ketjun pääpaino on ollut lasten harjoittamassa kiusaamisessa - ainakin minun mielestäni.
Mirri kirjoitti:... Oliko sinun kiusatuksi joutunut lapsesi iältään lapsi vai teini-ikäinen?..

Luultavasti 3. luokasta 9. luokkaan, eli ikävuosina 9-15.
Mirri kirjoitti:... Jännä juttu, että sanot teinien kiusaamistilanteita teinien välisiksi tappeluiksi, etkä tunnista niitä kiusaamiseksi.

Ei minulla ole vaikeuksia tunnistaa teini-ikäisten harjoittamaa kiusaamista, mutta jos puhutaan teini-ikäisistä tai aikuisista ja fyysisestä väkivallasta, kyse on pahoinpitelystä tai tappelusta. Kiusaamiseen nekin voivat liittyä, mutta koska tekijät ovat iältään jo rikosoikeudellisessa vastuussa olevia, nimittäisin niitä pahoinpitelyiksi tai tappeluiksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.08.2014 16:49

Itse olen tässä ketjussa pohtinut kiusaamista yleisesti, siis kattaen ikäluokat päiväkoti-vanhainkoti. Oletan kylmästi, että kiusaamisella on aina taustallaan samat syyt ym.
Kahvi

ViestiKirjoittaja SADE » 27.08.2014 17:23

Kyllästynyt kirjoitti:
SADE kirjoitti:Kiva kuulla, että lapsesi pääsi lopulta eroon kiusaajistaan. Kun jollain lailla eroaa normista niin on suuri riski joutua kiusatuksi ja luulen, että varsinkin nerot lapset ovat usein uhreina. Samoin kun "vähäisellä järjellä" varustetut. Kultainen keskitie kai olisi paras...

Ehkä yksi syy päätyä toisten syrjimäksi oli se, että heti ensimmäisen kouluviikon jälkeen hänet siirrettiin ekaluokalta suoraan tokalle, ja seuraavana vuonna hän teki 3. luokan tehtäviä. Kolmannella luokalla hän oli ainakin vuoden edellä muita (opettajan mukaan kaksi vuotta) ja erityisesti matematiikan tunneilla toimi avustajana ja tukiopettajana hitaammille. Siitä se kai lähti, ja kun hän vielä oli pienikokoinen, hörökorvainen ja isopäinen - kiusaamiselle oli perustukset valettu.
SADE kirjoitti:... Ymmärrän mielipiteesi ja olen täysin samaa mieltä, että on kaikkien velvollisuus puuttua näkemäänsä kiusaamiseen. Ongelma on vaan se, että ihmiset eivät uskalla (tästähän muutkin ovat jo kirjoittaneet). Täällä meillä saa usein lukea lehdestä miten joku pahoinpideltiin henkihieveriin kun puuttui riitatilanteeseen (yleensä kyseessä kyllä aikuiset). Sama pelko varmaan kun pitäisi puuttua lapsen kiusaamiseen...?

Vaikea uskoa, että pikkupojat tai teini-ikäisetkään kävisivät aikuisen kimppuun - vaikka onhan sekin mahdollista, mutta paikassa jossa on muitakin ihmisiä (kuten bussissa), arvioin pieneksi vaaran joutua fyysisesti pahoinpidellyksi.

Korvista vielä: Eivät ne mitkään siipimutterit ole, hieman siirottavat vain. Ehdotin kuitenkin, että ne voidaan leikata jos hän niin haluaisi. Siihen 3. tai 4. luokkalainen vastasi lakonisesti: "Luuletko että ne siihen lopettaisivat". Niinpä hän piti siirottavat korvansa joiden ansiosta (näin luulen) hänellä on erinomainen suuntakuulo; ominaisuus joka on sittemmin osoittautunut hänelle sangen hyödylliseksi.

Mutta olipa korvat kuinka höröttävät tai pää minkä kokoinen hyvänsä; surkean ahdas on niiden maailmankuva jonne ei yhden ihmisen pää ja korvat mahdu.

Saan kuitenkin kirjoittamasi perusteella kuvan, että lapsesi oli kaikesta huolimatta suht. hyvällä itsetunnolla varustettu.
Olen kuullut vastaavista tapauksista, joissa lapsi siirretty yhden luokan yli ja luulen, että se ei ole järkevää, useammalta kantilta katsottuna. Hyvin hän siltin vaikuttaa selviytyneen ja matikka-nerona pääsi varmasti vielä luonnontieteelliseen lukioon tai vastaavaan mihin vain huiput pääsee. Siellä ainakin kaikki oppilaat luulisi olevan motivoituneita opiskeluun eikä aikaa jää toisten kiusaamiseen. Intressit ovat muualla.
SADE

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 27.08.2014 17:28

SADE kirjoitti:Olen kuullut vastaavista tapauksista, joissa lapsi siirretty yhden luokan yli ja luulen, että se ei ole järkevää, useammalta kantilta katsottuna. Hyvin hän siltin vaikuttaa selviytyneen ja matikka-nerona pääsi varmasti vielä luonnontieteelliseen lukioon tai vastaavaan mihin vain huiput pääsee. Siellä ainakin kaikki oppilaat luulisi olevan motivoituneita opiskeluun eikä aikaa jää toisten kiusaamiseen. Intressit ovat muualla.

Oletko oikeasti tosissasi? Olen opiskellut luonnontieteellisessä lukiossa, ilman älyä, ja akkkojenkin kuppikuntia kyllä riitti.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja SADE » 27.08.2014 17:30

Mirri kirjoitti:
SADE kirjoitti:Ymmärrän mielipiteesi ja olen täysin samaa mieltä, että on kaikkien velvollisuus puuttua näkemäänsä kiusaamiseen. Ongelma on vaan se, että ihmiset eivät uskalla (tästähän muutkin ovat jo kirjoittaneet). Täällä meillä saa usein lukea lehdestä miten joku pahoinpideltiin henkihieveriin kun puuttui riitatilanteeseen (yleensä kyseessä kyllä aikuiset). Sama pelko varmaan kun pitäisi puuttua lapsen kiusaamiseen...?

Aivan.

Ilkivaltaan ja muuhun häiriköintiin puuttumisen kohdalla nykyisin alkaa olla sama juttu; teiniporukka voi olla arvaamaton. Ei ehkä selvin päin, mutta läheskään aina ei tiedetä onko pää sekoitettu jollakin.
Olen työni puolesta puuttunut teinien tekemisiin vuosien varrella lukemattomat kerrat. Kunnes tuli aika, jolloin vartiointiliikkeestä kerrottiin, että uhoaminen ja muu aggressiivisuus on lisääntynyt viime vuosina niin paljon, että kannattaisi olla varovainen ja harkita tarkkaan puuttuuko näkemiinsä tilanteisiin vai ei. Pidettiin parempana ilmoittaa vartiointiliikkeeseen tai soittaa poliisille. Sama ohjeistus tuli lopulta työnantajaltakin; teinien lisääntyneestä aggressiivisuudesta ja arvaamattomuudesta tuli työsuojelukysymys.

Julkisella paikalla selkeästi tunnistettavissa oleva kiusaamistilanne on niin väkivaltainen, että sivulliset saattavat tehdä viisaasti, jos eivät mene väliin, vaan ilmoittavat jonnekin. Soitetaan poliisille, kerrotaan vartijoille, ostarilla ilmoitetaan lähimmän liikkeen henkilökunnalle...
Jo se, että kiusaaminen tapahtuu monien silmäparien alla, kertoo tekijöiden aikamoisesta kovapintaisuudesta ja piittaamattomuudesta - heidän väkivaltaisuudestaan.

Ongelmallinen tilanne ja asiaa ei tee helpommaksi se, että tietää monien kantavan aseita. Toinen asia juuri kuten sanoit, koskaan ei tiedä minkä aineiden vaikutuksena henkilö on. Paras tapa soittaa apua ja yrittää salaa (ehkä) valokuvata / filmata tilannetta...tosin voi olla aika hankalaa tämä.

Jos näkisin pienempien lasten kiusaavan toista lasta, niin siihen tottakai puuttuisin välittömästi.
SADE

ViestiKirjoittaja SADE » 27.08.2014 17:31

Huolieilinen kirjoitti:
SADE kirjoitti:Olen kuullut vastaavista tapauksista, joissa lapsi siirretty yhden luokan yli ja luulen, että se ei ole järkevää, useammalta kantilta katsottuna. Hyvin hän siltin vaikuttaa selviytyneen ja matikka-nerona pääsi varmasti vielä luonnontieteelliseen lukioon tai vastaavaan mihin vain huiput pääsee. Siellä ainakin kaikki oppilaat luulisi olevan motivoituneita opiskeluun eikä aikaa jää toisten kiusaamiseen. Intressit ovat muualla.

Oletko oikeasti tosissasi? Olen opiskellut luonnontieteellisessä lukiossa, ilman älyä, ja akkkojenkin kuppikuntia kyllä riitti.

Sinähän oletkin harvinainen poikkeustapaus. Onnea!
SADE

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 27.08.2014 17:35

SADE kirjoitti:Sinähän oletkin harvinainen poikkeustapaus. Onnea!

Sitähän sinä yrität väittää. Eihän "sinne" opiskelemaan pääsyyn vaadita "mitään". Jos joku 8.5-9.0 peruskoulun keskiarvo on huippuälyä, niin ok.
No voihan se "siltä" tuntua, jos itse käy esim. tarkkiksen viisi kertaa saadakseen edes jonkinlaisen pk-päättärin.

Älä kuitenkaan kuvittele, että lukiot ym. olisi jotenkin kiusaamiselta suojattuja paikkoja.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2014 17:45

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Jännä juttu, että sanot teinien kiusaamistilanteita teinien välisiksi tappeluiksi, etkä tunnista niitä kiusaamiseksi.

Ei minulla ole vaikeuksia tunnistaa teini-ikäisten harjoittamaa kiusaamista, mutta jos puhutaan teini-ikäisistä tai aikuisista ja fyysisestä väkivallasta, kyse on pahoinpitelystä tai tappelusta. Kiusaamiseen nekin voivat liittyä, mutta koska tekijät ovat iältään jo rikosoikeudellisessa vastuussa olevia, nimittäisin niitä pahoinpitelyiksi tai tappeluiksi.

Bussipysäkillä ja bussissa sattuneessa tapauksessa pojat olivat 13-15 vuotiaita, eli teini-ikäisiä. Oliko tilanteessa mielestäsi fyysistä väkivaltaa vai ei?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nt=article
Mirri

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 27.08.2014 19:28

"Ystäväni" totesi yht'äkkiä, että olen "häiriintynyt". Hämmennyin. Etenkin kun mietin hänen alko-eläinperversioitansa.
Päätin, ettemme tapaa. Napakoita mukaillen: "miksi edes tapaisin, kun pilkkanauroitte"?
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.08.2014 21:36

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Bussipysäkillä ja bussissa sattuneessa tapauksessa pojat olivat 13-15 vuotiaita, eli teini-ikäisiä. Oliko tilanteessa mielestäsi fyysistä väkivaltaa vai ei?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nt=article

En ollut paikalla, enkä tiedä minkälaiseksi olisin tilanteen arvioinut. Lisäksi on epäselvää, olivatko pojat tuon ikäisiä vai nuorempia, mutta jos he tosiaan olivat jo teini-ikäisiä, olisin ehkä pyytänyt kuskia heittämään kiusaajat bussista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.08.2014 21:39

Kahvi kirjoitti:Itse olen tässä ketjussa pohtinut kiusaamista yleisesti, siis kattaen ikäluokat päiväkoti-vanhainkoti...

Mielestäni et ainakaan vielä ole pohtinut mitään, vaan vain toistanut jo moneen kertaan sanottuja asioita.
Kahvi kirjoitti:... Oletan kylmästi, että kiusaamisella on aina taustallaan samat syyt ym.

Ja mitkähän ne sitten ovat?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 13:29

Ne samat syyt, jotka itse koen olevan taustalla ihan kiusaajan/kiusaajien iästä riippumatta, on aika hyvin kiteytetty tässä viestissäni olevassa Wikipedian lainauksessa:

23.08.2014 20:52
Kahvi kirjoitti:
Wikipedia kirjoitti:Koulukiusaaminen

Koulukiusaamisella tarkoitetaan koulussa tai muussa oppilaitoksessa tapahtuvaa henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen on tarkoituksellisesti tai suunnitelmallisesti toista vahingoittavaa, erotukseksi leikistä tai tasaveroisten tavanomaisesta nahistelusta. Koulukiusaaminen on yksilöiden välistä tai yhteisöllistä kiusaamista. Tavallisesti sillä on tarkoitettu oppilaan oppilaaseen kohdistamaa kiusaamista, mutta koulukiusaamiseksi voidaan nimittää myös opettajien välistä työpaikkakiusaamista tai oppilaan ja opettajan välistä kiusaamista. Kiusaaminen ei ole luokan muusta sosiaalisesta elämästä irrallaan oleva asia, vaan se liittyy usein kokonaisvaltaiseen “ihmisarvon menetykseen vertaisryhmässä”.[1] Härnäämistä, joka kohdistuu milloin keneenkin oppilaaseen, ei useinkaan pidetä varsinaisena koulukiusaamisena, mutta jos se kohdistuu jatkuvasti samaan oppilaaseen, ja kohde on alistetussa asemassa, niin kiusaamisen tunnusmerkit täyttyvät. Koulukiusaaminen voi olla uhrilleen henkisesti hyvinkin vahingollista ja saattaa aiheuttaa jopa aikuisikään asti säilyviä traumoja.

Kiusaaminen on pahan mielen aiheuttamista, joka on

• tahallista
  • toistuvaa
  • kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen[2]
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.

Kiusaamisen vähentämisessä pitäisi kiinnittää huomiota koko ryhmään, niin että kiusaaja ei saa tukea ryhmästä (ei yleisöä, ympärillä naureskelijoita tai muita kiusaamiseen mukaan menijöitä jne.) ja että yhä useampi asettuu kiusatun puolelle tai osoittaa, ettei hyväksy kiusaamista.

Älkää säätäkö päätänne - häiriö on todellisuudessa -kirjan mukaan juridiset keinot, kuten kiusaajien ja koulujen haastaminen oikeuteen ja korvausten vaatiminen on tehokkaampaa puuttumista kiusaamiseen kuin jatkuva kiusaajan tai kiusattujen psykologisointi tai kiusaajien ymmärtäminen.

(--)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulukiusaaminen

Tuossa Wikipedian artikkelin alkuosa, josta voisi tehdä määritelmän kaikesta kiusaamisesta:

Kiusaaminen on toistuvaa, tarkoituksellista tai suunnitelmallista, pyrkimystä toisen (ihmis)arvon alentamiseen vertaisryhmässään.

Oisko bueno määritelmä?

Punalihavointi minun.

Mennään siis sinne luolamies-osastolle psyykeessämme. Haetaan nokkimisjärjestystä niillä keinoin, joilla toisen arvo pyritään alentamaan viiteryhmässään. Poljetaan ikäänkuin hierarkiassa alaspäin. (kuten koitin määritelläkin yllä)

Kuka tahansa tietysti voi (ja pitäisikin!) puuttua havaitsemaansa kiusaamistilanteeseen, mutta luonnollisesti se onnistuu helpoiten/parhaiten/uskottavimmin sellaiselta, joka on jo valmiiksi kiusaajien yläpuolella nokkimisjärjestyksessä - kuten opettaja, poliisi, pikkulapsien kohdalla kuka tahansa aikuinen, jne...

Hierarkian samalla tai alemmalla tasolla olevien kiusaamiseen puuttujien riskinä on (kuten todettu) joutuminen itse epämiellyttävän kohtelun, ellei peräti kiusaamisen kohteeksi - alkaen lievästi pejoratiivisesta kohtelusta päätyen ehkä brutaaliinkin väkivaltaan.

Jos ja kun kiusaaminen johtuu perin primitiivisistä käytösmalleistamme, niin silloin kiusaamiseen tehoaa tietenkin se, että kiusaamisella ei pysty parantamaan omia asemiaan. Kiusaamalla ei siis nousisi minkään hierarkian portailla, ei sen enempää oman kaveriporukan kuin laajemmankaan yhteisön. Sen lisäksi, että minusta kiusattu itse voi omalla toiminnallaan vaikuttaa tähän, tulisi tietysti enemmänkin kiusatun (ja jopa kiusaajan!) viiteryhmän vaikuttaa asiaan.

Mutta miten - siihen minulla ei ole toistaiseksi mitään yleispäteviä neuvoja antaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.08.2014 13:35

Kahvi kirjoitti:Ne samat syyt, jotka itse koen olevan taustalla ihan kiusaajan/kiusaajien iästä riippumatta, on aika hyvin kiteytetty tässä viestissäni olevassa Wikipedian lainauksessa:

Kahvi kirjoitti:

Koulukiusaamisella tarkoitetaan...

Eihän tuossa kiusaamisen syistä puhuta, tekosyistä vain.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.08.2014 13:45

Kiusaaminen tuottaa nautintoa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.08.2014 13:51

Psykopatologia kirjoitti:Kiusaaminen tuottaa nautintoa.

Tuo on todellinen syy.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 13:53

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Ne samat syyt, jotka itse koen olevan taustalla ihan kiusaajan/kiusaajien iästä riippumatta, on aika hyvin kiteytetty tässä viestissäni olevassa Wikipedian lainauksessa:

Kahvi kirjoitti:

Koulukiusaamisella tarkoitetaan...

Eihän tuossa kiusaamisen syistä puhuta, tekosyistä vain.

Öö.. miksi nuo ovat mielestäsi tekosyitä, ja mitkä sitten taas ovat mielestäsi oikeita syitä?
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa