Säännöistä johtumaton lopetusviestini forumille

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Säännöistä johtumaton lopetusviestini forumille

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.08.2014 15:51

saara kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Muistamattomuus on suositeltavaa niin presidentille kuin sairaanhoitajallekin,
puhumattakaan liikennelentäjistä ja poliiseista.

Ammatillinen muistamattomuus johtaa joko jonkun ennenaikaiseen kuolemaan tai työpaikan menettämiseen. Tai molempiin
-

Pyrit siis erottelemaan "ammatillisen" muistamisen muusta muistamisesta.
Mutta muistamattomuudesta voi tulla toinen luonto.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 19:45

Beth II kirjoitti:Inhimmillisyyden eikä resurssien puute. Myös banaali laiskuus.

Melkoisen röyhkeästi sanottu. Itse olen ollut hoitoalalla niin pitkään, että olen nähnyt ja kokenut kaikenlaista. Laiskaksi ei voi heittäytyä. Usein eivät vaan yksinkertaisesti aika tai kädet riitä, On käynyt niinkin että vanhus on odottanut syöttäjää joka ei millään ennätä heti. Lautanen saattaa lentää vahingossa tai tarkoituksella turhaantuneen vanhuksen käsistä .
Asia kuitataan korjaamalla astiat ja ruuanjämät pois..Ja vanhus jää ilman ateriaa. Tämä on vain yksi esimerkki.
Informaatiokatkoksia kiireessä sattuu.

Tietoisesta laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä ei ole kyse, ei ainakaan niissä paikoissa missä itse olen työskennellyt. Kaikkein eniten valittavat omaiset, jotka käyvät ehkä vain kerran, pari vuodessa katsomassa vanhustaan.

Usein he saapuvat juuri päiväraportin aikaan ja kauhistelevat kuinka hoitohenkilökunta vain istuu juoruamassa. Tämä kaikki on nähty ja koettu.
Resussipula on todellisuutta. Joka muuta väittää, sopii tulla vaikka vuorokaudeksi seuraamaan kroonikko-osaston toimintaa.
Myös jokaiselle päättäjälle tekisi hyvää olla hoidettavana tai hoitajana edes yhden päivän.
saara

ViestiKirjoittaja SADE » 26.08.2014 20:11

saara, kun kirjoitin, että on kyse m y ö s laiskuudesta niin tarkoitan sitä, että ei haluta o p p i a uusia asioita esim. dementiaa sairastavien hoidosta. Tällä saralla tapahtuu kehitystä kokoajan ja on johdon tehtävä pitää huolta siitä, että työntekijät saavat asianmukaista koulutusta ja kehittyvät työssään.

Johtoa ajatellen on tietysti kaikkein helpointa kun "ei tapahdu mitään uutta ja kaikki menee niinkuin ennenkin ja pidetään kiinni budjetista ja blääblääblää". Ei heitä kiinnosta maksaa monelle kymmenelle hoitajalle ja vastaaville kalliita kursseja. Jos sattuu olemaan määrätietoinen ja kehittymishaluinen pomo ja muu johto niin he tekevät työtä sen eteen, että henkilökunnalla on mahdollisuus saada lisäkoulutusta ja rahat revitään vaikka mistä. Valitettavasti vaan monet pomot istuvat mielummin persuksillaan ja syövät pullaa työpäivänsä.
SADE

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 20:43

SADE kirjoitti:saara, kun kirjoitin, että on kyse m y ö s laiskuudesta niin tarkoitan sitä, että ei haluta o p p i a uusia asioita esim. dementiaa sairastavien hoidosta. Tällä saralla tapahtuu kehitystä kokoajan ja on johdon tehtävä pitää huolta siitä, että työntekijät saavat asianmukaista koulutusta ja kehittyvät työssään.

Johtoa ajatellen on tietysti kaikkein helpointa kun "ei tapahdu mitään uutta ja kaikki menee niinkuin ennenkin ja pidetään kiinni budjetista ja blääblääblää". Ei heitä kiinnosta maksaa monelle kymmenelle hoitajalle ja vastaaville kalliita kursseja. Jos sattuu olemaan määrätietoinen ja kehittymishaluinen pomo ja muu johto niin he tekevät työtä sen eteen, että henkilökunnalla on mahdollisuus saada lisäkoulutusta ja rahat revitään vaikka mistä. Valitettavasti vaan monet pomot istuvat mielummin persuksillaan ja syövät pullaa työpäivänsä.

Lähinnä ajattelin tuota Bethin kommenttia kun puhuin röyhkeudestä.
saara

ViestiKirjoittaja SADE » 26.08.2014 20:52

Ymmärsin kyllä, että vastauksesi oli Bethin kirjoitukseen, mutta kun kirjoittelin tuolla aikaisemmin, että uskon olevan kyse sekä resursseista että laiskuudesta niin siksi kommentoin. Kaikkein tärkein juttu on tottakai lisätä henkilökuntaa ja sen jälkeen ruveta lisäkouluttamaan sitä henkilökuntaa ja muutenkin kehittää koko toimintaa. Niin ja vaihtaa johto tottakai...uutta verta niin ehkä rupee tapahtumaan.
SADE

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 20:54

Ihan oikeaa asiaa SADE:)
saara

ViestiKirjoittaja Beth II » 27.08.2014 02:27

SADE kirjoitti:Valitettavasti vaan monet pomot istuvat mielummin persuksillaan ja syövät pullaa työpäivänsä.

Aivan, ja laiskaksikin voi heittäytyä. Itselläni 2 tuttavani siellä töissä, ovat avoimesti kertoneet kaiken, miten paljon makuutetaan vanhuksia lääkkeiden avulla, ja ne ovat käytännössä aina unessa. Ja niillä on myös makuhaavoja. Monille hoitajalle passaa, kun vanhukset vain nukuu..poissa tieltä. Röykkeä meno, kyllä. Mutta että ryöhkeksi kutsua palaute ryökheästä menosta...ei se sentään näin pitäisi olla.. Eijei..Saattavolla että siksi ei asialle paljon muutosta tapahtuukaan, näköjään jöillekin se vain sopii.
Beth II

ViestiKirjoittaja saara » 27.08.2014 14:21

SADE kirjoitti:saara, kun kirjoitin, että on kyse m y ö s laiskuudesta niin tarkoitan sitä, että ei haluta o p p i a uusia asioita esim. dementiaa sairastavien hoidosta. Tällä saralla tapahtuu kehitystä kokoajan ja on johdon tehtävä pitää huolta siitä, että työntekijät saavat asianmukaista koulutusta ja kehittyvät työssään.

Beth kirjoitt27.7.2.27
"Aivan, ja laiskaksikin voi heittäytyä. Itselläni 2 tuttavani siellä töissä, ovat avoimesti kertoneet kaiken, miten paljon makuutetaan vanhuksia lääkkeiden avulla, ja ne ovat käytännössä aina unessa. Ja niillä on myös makuhaavoja. Monille hoitajalle passaa, kun vanhukset vain nukuu..poissa tieltä. Röykkeä meno, kyllä. Mutta että ryöhkeksi kutsua palaute ryökheästä menosta...ei se sentään näin pitäisi olla.. Eijei..Saattavolla että siksi ei asialle paljon muutosta tapahtuukaan, näköjään jöillekin se vain sopii."

Vaikuttaa ihan siltä, että olisit kirjoittanut tuon minun tekstistäni provosoituen.
Mielestäni mainitsin tämmöistä olevan monissa hoitolaitoksissa, mutta on niitä kunnon åaikkojakin, joissa asiakkaan etu asetetaan omien kahvittelujen ja pullan mussuttelun edelle.

Yleistäminen ei ole asiallista . Poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin löytyy muiltakin työpaikoilta. Hoitoala ei ole ainut, mutta kylläkin eniten haukuttu .
saara

ViestiKirjoittaja SADE » 27.08.2014 14:31

saara kirjoitti:
Beth II kirjoitti:Inhimmillisyyden eikä resurssien puute. Myös banaali laiskuus.

Melkoisen röyhkeästi sanottu. Itse olen ollut hoitoalalla niin pitkään, että olen nähnyt ja kokenut kaikenlaista. Laiskaksi ei voi heittäytyä. Usein eivät vaan yksinkertaisesti aika tai kädet riitä, On käynyt niinkin että vanhus on odottanut syöttäjää joka ei millään ennätä heti. Lautanen saattaa lentää vahingossa tai tarkoituksella turhaantuneen vanhuksen käsistä .
Asia kuitataan korjaamalla astiat ja ruuanjämät pois..Ja vanhus jää ilman ateriaa. Tämä on vain yksi esimerkki.

Tietoisesta laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä ei ole kyse, ei ainakaan niissä paikoissa missä itse olen työskennellyt. Kaikkein eniten valittavat omaiset, jotka käyvät ehkä vain kerran, pari vuodessa katsomassa vanhustaan.

Usein he saapuvat juuri päiväraportin aikaan ja kauhistelevat kuinka hoitohenkilökunta vain istuu juoruamassa. Tämä kaikki on nähty ja koettu.
Resussipula on todellisuutta. Joka muuta väittää, sopii tulla vaikka vuorokaudeksi seuraamaan kroonikko-osaston toimintaa.
Myös jokaiselle päättäjälle tekisi hyvää olla hoidettavana tai hoitajana edes yhden päivän.

saara, tuli tästä tekstistäsi vaan mieleeni, että miksi ruokalautanen täytyy viedä vanhuksen nenänalle jos hän kerran tarvitsee apua ruokailutilanteessa? Johan se ruoka siinä kylmeneekin syöttäjää odottaessa. Eikö olisi parempi mennä ruuan kanssa vanhuksen luo vasta sitten kun hoitajalla on aikaa vanhusta auttaa? Näin ruoka pysyisi lämpöisenä myös.
SADE

ViestiKirjoittaja saara » 27.08.2014 15:01

SADE kirjoitti:
saara kirjoitti:

saara, tuli tästä tekstistäsi vaan mieleeni, että miksi ruokalautanen täytyy viedä vanhuksen nenänalle jos hän kerran tarvitsee apua ruokailutilanteessa? Johan se ruoka siinä kylmeneekin syöttäjää odottaessa. Eikö olisi parempi mennä ruuan kanssa vanhuksen luo vasta sitten kun hoitajalla on aikaa vanhusta auttaa? Näin ruoka pysyisi lämpöisenä myös.

Jospa hänelle annettiin mahdollisuus aloitella ruokailuaan omatoimisesti
saara

ViestiKirjoittaja SADE » 27.08.2014 15:10

Tässäkin tapauksessa voisi ehkä organisoida töitä paremmin (johdon taholta). Varmasti suurin osa vanhuksista istuvat kun syövät, niin miksi ei voisi esim. laittaa nämä apua tarvitsevat saman pöydän (tai pöytien) ääreen syömään ja yksi hoitaja istumaan ja avustamaan sinne koko ruokailun ajaksi? Muut hoitajat voivat hoitaa sillä aikaa juoksevia asioita.
SADE

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.08.2014 14:57

Psykopatologia kirjoitti:Eihän tottelemattomuudesta ole banneja jaeltu.

Minusta täällä tulee penalttia vain ja ainoastaan tottelemattomuudesta, kuten on todettu jo Ylläpitäjän palstalla:

Psykopatologia kirjoitti:...
S ä ä n t ö

Jos kirjoittaja ei noudata ylläpitäjän määräystä kohtuullisessa ajassa siitä laskien, kun hänen on oletettu huomanneen sen,
hänet bannataan tai poistetaan veljeskunnasta (mahdollisesti kirjoituksineen). Paluulle voidaan asettaa ehtoja tapauksesta riippuen.
- Spesifejä erillisiä sääntöjä ei ole esitetty (ks. kirjautumisen yhteydessä yleiset) varsinkin kun ohjeita ei ole ymmärretty tai
vaarinotettu ylläpitäjän erillisen ohjauksenkaan jälkeen. Tällöin lopulliset päätökset kuitenkin jäävät ylläpitäjälle.
...
viewtopic.php?f=10&t=1330#p16401

Ehdottaisin muuten, että kaikki huun läksiäisviestiin liittymättömät viestit siirrettäisiin uuteen ketjuun. Ketjun voisi nimetä vaikka "huun läksiäisviestin spin-off" tms.
Kahvi

ViestiKirjoittaja saara » 28.08.2014 17:32

Kahvi kirjoitti:

"Ehdottaisin muuten, että kaikki huun läksiäisviestiin liittymättömät viestit siirrettäisiin uuteen ketjuun. Ketjun voisi nimetä vaikka "huun läksiäisviestin spin-off" tms."

Minä ehdottaisin, että kaikki kaikkiin ketjuihin liittymättömät kirjoitukset siirrettäisiin bittiavaruuteen.
saara

ViestiKirjoittaja Kiss » 28.08.2014 21:05

Ainakin viimeöinen ketju on poistuttanut itsenä.
Kiss

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.08.2014 21:10

En tiedä, mistä ketjusta on kyse, mutta olen melkoisen varma, että parempi niin.
Helmenkalastaja

Edellinen

Paluu Romulaatikko