VoiVoi 2

VoiVoi 2

ViestiKirjoittaja Maaria » 25.08.2014 21:48

Minusta vaikuttaa, että kaikki vähentävät lääkkeitään ja minulle tulee olo,
että minunkin pitäisi vähentää lääkkeitä. Minä olen monesti yrittänyt, enkä onnistu,
kun tulee ihan järjetön olo, siis ihan täysin järjetön olo.
Pitäisikö silti yrittää vähentää hiljalleen lääkitystä?
Eilen illalla ahdisti niin kauheasti, että otin yhden tarvittavan.
Minusta tuntuu, etten ikinä voi lopettaa lääkitystäni.

Tänään oli autokoulun 2-vaihe 1 osa. Mitään niin kauheaa ei ole pitkään aikaan
minulla ollut. Ajotilannetta tarkkaili pelkääjän paikalla autokoulun opettaja.
Hän sätti joka ikisestä pienestäkin asiasta. Heti alussa painoin jalkaani kuulemma väärin
vasten kytkintä ja sitten kun pääsin ajamaan, hän valitti koko ajan jostakin mitä tein, mikään ei
oikein ollut hyvin. Tunsin itseni aivan kamalaksi.

Koska olin joutunut ottamaan iltayöstä tarvittavan olin todella väsynytkin.
Mieleni oli uupunut. Minusta itsestäni tuntui, että ajo sujui kohtuu hyvin.
Jännitin ihan hirveästi ja meinasin rueta itkemään.
Tilannetta pahensi, se että minulla oli kuukautiset, jolloin olen itkuherkkä muutenkin
ja se, että näin äitiäni eilen ja tapaaminen sujui huonosti, kuntoni vuoksi.
Maaria

Re: VoiVoi 2

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.08.2014 21:59

Se noissa lääkkeiden omatoimisesta vähennyksestä kertovissa viesteissä onkin erityisen harmillista,
että ne panevat muut täällä ajattelemaan omaa lääkitystä - ja mahdollisesti tekemään suuria tyhmyyksiä.
Älä, Jill, itseksesi rupea vähentelemään. Jos olosi pysyy kohtuullisen hyvänä nykyisellä lääkityksellä, ole
tyytyväinen ja jatka sinulle määrätyllä annostuksella. Ei lääkkeiden tarvitsemisessa ole mitään pahaa!

Rehellisesti sanottuna, en ole havainnut mitään hyvää seuranneen täällä niille, jotka ovat
lääkeannoksiaan omin nokkineen tiputelleet.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 22:07

Se mitä toiset tekee lääkitykselleen, ei saisi vaikuttaa siihen, miten sinä käytät lääkkeitäsi.
Lääkkeiden tuomaan jonkinlaiseen apuun ei tarvitse kuitenkaan olla tyytyväinen, jos lääkitys sivuoireineen ja muine vaikutuksineen pilaa "isoja asioita elämässä".
Lääkkeiden tarvitsemisessa on joskus juuri se "paha", että tietynlaisesta hyödystä huolimatta, pilaavat niin monta asiaa, että tulos voi olla 0-0.

Älä anna meidän muiden lääketilanteen ja mielipiteiden vaikuttaa liian suuresti sinun elämääsi.
Viimeksi muokannut Huolieilinen päivämäärä 25.08.2014 22:15, muokattu yhteensä 2 kertaa
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja saara » 25.08.2014 22:09

Kerran vielä:älkää ruvetko vähentämään lääkitystä ilman lääkärin ohjeita! Minulla on vähennys menossa lääkärin seurannassa, hyvin pienissä erissä kerrallaan ja pitkällä tähtäimellä. Olen joskus mennyt tekemään sitä omin päin ja joutunut pikavauhtia palaamaan entiseen annostukseen, nyt olen viisastunut niin paljon, etten tee enää samaa virhettä.
saara

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 22:14

saara kirjoitti:Kerran vielä:älkää ruvetko vähentämään lääkitystä ilman lääkärin ohjeita! Minulla on vähennys menossa lääkärin seurannassa, hyvin pienissä erissä kerrallaan ja pitkällä tähtäimellä. Olen joskus mennyt tekemään sitä omin päin ja joutunut pikavauhtia palaamaan entiseen annostukseen, nyt olen viisastunut niin paljon, etten tee enää samaa virhettä.

Eihän "täällä" ole edes psykiatria, ellei valita pomolle. Terapeutti taasen on ilmaissut, ettei tiedä lääkkeistä mitään, mutta on kuitenkin kova neuvomaan mitä niiden kanssa tulisi tehdä. (Hih, ei nyt millään pahalla mutta kröhkröh).
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.08.2014 23:13

Helmenkalastaja kirjoitti:Rehellisesti sanottuna, en ole havainnut mitään hyvää seuranneen täällä niille, jotka ovat

Minäkään en ole suoraan sanoen havainnut, että olisit näillä palstoilla juuri kirjoittanut muunlaisia viestejä kuin toisia ihmisiä paheksuvia tai sitten heidän kirjoitusvirheitään korjaavia. ;)

Joka tapauksessa, liittyen alkuperäiseen viestiin, olen varmaan itsekin kritisoinut noita lääkkeitä, erityisesti neurolepteja, aika paljon. Tiedän kyllä, että sellaiseen kritiikkiin liittyy ongelmia, joista yksi on on juuri sen kaltainen, että jotkut tuntevat jonkinlaista häpeää sen vuoksi, että heidän "täytyy" syödä lääkkeitä. Lääkkeiden syönnissä ei ole mielestäni sinällään mitään pahaa, jos esimerkiksi potilaalle kerrotaan mahdollisimman objektiivinen tieto lääkkeen vaikutuksista sekä annetaan potilaalle mahdollisuus valita esitetyn tiedon perusteella paras mahdollinen vaihtoehtoa (ns. informed consent). Mielestäni esimerkiksi tämä piirre ei aina toteudu erityisesti psykiatrian alalla. Esimerkiksi SSRI-lääkkeet aiheuttavat tavallaan muuntuneen tajunnantilan tai keskushermoston toiminnan, ja jos ihmisen mielestä sen vaikutus on parempi kuin olla ilman vaikutusta, niin ei sen lääkeen käyttöön ole mitään moraalista tai muutakaan estettä.
Hermes

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.08.2014 23:19

Hermes kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Rehellisesti sanottuna, en ole havainnut mitään hyvää seuranneen täällä niille, jotka ovat

Minäkään en ole suoraan sanoen havainnut, että olisit näillä palstoilla juuri kirjoittanut muunlaisia viestejä kuin toisia ihmisiä paheksuvia tai sitten heidän kirjoitusvirheitään korjaavia. ;)

Onko hymiön tarkoitus lieventää sanomaasi? Oli miten oli, kiitos tästä kommentista! Vaikka olenkin sitä mieltä, että näillä palstoilla (monikossa!) olen kirjoittanut paljonkin myös ihan muunlaisia viestejä, niin onhan se silti jonkinlainen itsetutkiskelun paikka, jos muuta mun kirjoittelustani ei ole jäänyt mieleen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.08.2014 23:20

Miten määrittelet "tavallaan muuntuneen tajunnantilan tai keskushermoston toiminnan"?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.08.2014 23:23

Suosittelen lääkityksen vähentämistä ja lopulta poisjättöä. Minustakin ja sinustakin tulee parempia kirjoittajia, kun jätetään lääkkeet pois.
Pinja

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 23:40

Pinja kirjoitti:Minustakin ja sinustakin tulee parempia kirjoittajia, kun jätetään lääkkeet pois.

Jos olet itse muuta mieltä, niin keskity siihen, äläkä piittaa muiden sanomisista.
Se onkin sitten vaikeampi juttu, miten olla piittaamatta.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 23:42

"Minäkään en ole suoraan sanoen havainnut, että olisit näillä palstoilla juuri kirjoittanut muunlaisia viestejä kuin toisia ihmisiä paheksuvia tai sitten heidän kirjoitusvirheitään korjaavia. ;)"

"Näillä palstoilla". Seuraatko ihmisiä enemmänkin "palstoilla".
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.08.2014 23:49

Huolieilinen kirjoitti:"Minäkään en ole suoraan sanoen havainnut, että olisit näillä palstoilla juuri kirjoittanut muunlaisia viestejä kuin toisia ihmisiä paheksuvia tai sitten heidän kirjoitusvirheitään korjaavia. ;)"

"Näillä palstoilla". Seuraatko ihmisiä enemmänkin "palstoilla".

No sanotaanko sitten vain tällä palstalla ("täällä").
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.08.2014 23:59

Hilppa kirjoitti:Miten määrittelet "tavallaan muuntuneen tajunnantilan tai keskushermoston toiminnan"?

Hm. No nuo psyykelääkkeet vaikuttavat tyypillisesti aivojen ja keskushermoston neuronien pinnalla oleviin reseptoreihin eri tavoilla, ja sillä tavalla "moduloivat" esimerkiksi neuronien välistä kommunikointia ja keskushermoston toimintaa. Ne toimivat sillä tavalla vastaavalla tavalla kuin huumeet, että ne menevät kiinni neuronien reseptoreihin ja muuttavat neuronien toimintaa tai niiden välistä kommunikointia. Ne voivat myös tavallaan toimia päinvastoin kuin suositut katuhuumeet, esimerkiksi amfetamiini lisää dopamiini-aktiviteettia kun taas haloperidol rajoittaa sitä. Molempien vaikutuksen voi kokea subjektiivisesti tajunnantilan muutoksena. Pidempään käytettynä usein myös hermosto, mieli tai solut voivat "tottua" kaikkiin noihin aineisiin (toleranssi, yms). Nuo lääkkeet tyypillisesti tavallaan estävät tai aktivoivat eri suhteilla esimerkiksi solujen pinnalla olevia serotoniini-, dopamiini-, histamiini- yms reseptoreja.
Hermes

ViestiKirjoittaja Maaria » 26.08.2014 18:51

Mutta kaiken tämän jälkeen (valituksen) voin kertoa ihanan asian
elämässäni nimittäin nykyisin "tapahtuu".
Käyn autoukoulun kakkosvaiheen perjantaina kokonaan pois alta
ja saan pysyvän ajokortin. Tämä on minulle, minun voinnin mukaan ottaen,
erittäin hieno juttu, josta olen ylpeä.
Olen joutunut tekemään hyvin vaikeita asioita ja minä selviän niistä kyllä.
Mitä siitä, jos äitini näkeminen olikin nyt vaikeaa, jonakin toisena päivänä, se varmaan
on helpompaa. Tulin juuri (itse ajoin) kaupungista ja ruotsin tunnilta, jota myös
jännitin sairaasti. Ensi viikolla aloitan joogan. Joogassa taas on uusia ihmisiä ja sekin on
minulle vaikea tilanne, mutta menen sinne.
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.08.2014 19:22

Onnitteluni uunituoreen ajokortin omistajalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 26.08.2014 19:37

HIENOA, Jill! Elämässä täytyy uskaltaa, jos haluaa uusia tuulia ja haasteita.
Vierivä kivi ei sammaloidu.
SADE

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 19:49

Pinja kirjoitti:Suosittelen lääkityksen vähentämistä ja lopulta poisjättöä. Minustakin ja sinustakin tulee parempia kirjoittajia, kun jätetään lääkkeet pois.
tämä viesti
on näitä pinjan typeryyden osoituksia, useamman kerran hänelle on siitä mainittu, Ei vaan mene jakeluun.Näitä näyttää olevan monessa eri ketjussa.
Sanon taas tähän että kukaan täällä eri tiedä toisen lääkkeiden tarpeesta tai sairaudenlaadusta.
Miksi Pinja jankutat samaa typperyyttä?

Olen helmenkalastajan kanssa samaa mieltä että Pinja tuo on kiukutteluasi PP.tä kohtaan, mutta vaarallista ja ymmärtämätöntä touhua. Kun ylläpito ei edes vaivaudu poistamaan noita typeryyksia. luuletko että häntä kiinnostaa pätkän vertaa?
Joillekkin herkemille typerät kirjoittelusi saattavat olla vaarallisia.
Pinja. otatko sinä vastuun siitä, jos vääriin väittämiisi uskoen joku vaikka kuolee?
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.08.2014 20:37

En minä halua monenkaan kuolevan.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 20:46

Pinja kirjoitti:En minä halua monenkaan kuolevan.

No toki sen uskon. Sinä vaan kirjoittelet kaikenlaista ajattelematta lainkaan seurauksia,
saara

ViestiKirjoittaja saara » 26.08.2014 20:49

Jill kirjoitti:Mutta kaiken tämän jälkeen (valituksen) voin kertoa ihanan asian
elämässäni nimittäin nykyisin "tapahtuu".
Käyn autoukoulun kakkosvaiheen perjantaina kokonaan pois alta
ja saan pysyvän ajokortin. Tämä on minulle, minun voinnin mukaan ottaen,
erittäin hieno juttu, josta olen ylpeä.
Olen joutunut tekemään hyvin vaikeita asioita ja minä selviän niistä kyllä.
Mitä siitä, jos äitini näkeminen olikin nyt vaikeaa, jonakin toisena päivänä, se varmaan
on helpompaa. Tulin juuri (itse ajoin) kaupungista ja ruotsin tunnilta, jota myös
jännitin sairaasti. Ensi viikolla aloitan joogan. Joogassa taas on uusia ihmisiä ja sekin on
minulle vaikea tilanne, mutta menen sinne.

Sinulle Jill haluan sanoa, että on suurenmoista kun elämässäsi tapahtuu ihania asioita,onnea niistä!
Juuri tuommoiset jutut ovat se kantava voima mikä kuljettaa elämän myrskyissä eteenpäin:)
saara

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet