"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.08.2014 17:17

saara kirjoitti:Jill, totta, mutta ihmiset, aikuisetkaan eivät halua asettaa itseään kiusalliseen tilanteeseen ja niihin seuraamuksiin joita se aiheuttaisi. En missään nimessä väitä sen olevan oikein, mutta lapsetkin ottavat esimerkkinsä aikuisista, jos kotona ei välitetä ei lapsikaan välitä.

Juuri niin; "aikuiset eivät halua asettaa itseään kiusalliseen tilanteeseen" - ja sen vuoksi he selittelevät sekä itselleen että muille, ettei asia kuulu heille tai että sivulliset eivät ole osallisia kiusaamiseen vaikka eivät sitä nähdessään asiaan puuttuisikaan.

Mutta jos aikuiset eivät pysty asettumaan kiusatun asemaan vaan luikkivat tiehensä ja/tai ovat niin kuin eivät olisi mitään huomanneetkaan, niin kauan kiusaaminen voi jotakuinkin esteettä ja vapaasti jatkua.

Kun se vaan on niin, että ainakin aikuisen on pystyttävä asettamaan itsensä mahdollisesti kiusalliseen tilanteeseen, mutta jos he eivät kestä kiusallista tilannetta, millä he perustelevat itselleen sen, että kiusatun lapsen pitäisi kestää paljon pahempi asema ja tilanne?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.08.2014 17:22

Mirri kirjoitti:Ja jos aikuisten on vaikea tunnistaa kiusaamistilannetta sellaisen osuessa kohdalle, lasten on vielä vaikeampi.

Miksi sinun mielestäsi kiusaamistilannetta on vaikeaa tunnistaa?

Ja lapset ovat yleensä aikuisiakin paremmin jyvällä siitä mistä on kyse, jos ovat tilannetta todistamassa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2014 17:54

Sivullinen ei aina tiedä onko kyseessä leikki, nahistelu, kiusoittelu, hauskanpito, kisailu - vai onko meneillään kiusaamistilanne.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2014 18:07

Mitä tämä väittely taas on?

Tietysti tilanteet ovat erilaisia, toisinaan täysin selviä ja toisinaan epäselviä.
Aikaisella on auktoriteettia yms. mikä lapselta puuttuu.

Aiemmassa esimerkissä koulutyttö suojeli itseään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.08.2014 18:09

Mirri kirjoitti:Sivullinen ei aina tiedä onko kyseessä leikki, nahistelu, kiusoittelu, hauskanpito, kisailu - vai onko meneillään kiusaamistilanne.

En ymmärrä mikä niiden erottamisessa on niin mahdottoman vaikeaa. Jos ei asia muuten selviä, ainahan voi kysyä alakynnessä olevalta; "Ovatko nuo sinun kavereistasi?"
Vastaus: "Ei" -kyse on kiusaamisesta, tai ainakin on hyvin lähellä sitä.
Vastaus: "Joo". Asianomainen ei ainakaan vielä ole välittömän avun tarpeessa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2014 18:14

Entä kolmas vaihtoehto: ei minkäänlaista vastausta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2014 19:18

Sitten täytyy kai laittaa sormi pyllyyn.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 23.08.2014 19:36

Mikähän sormi sinne työnnetään, jotta edesautettaisiin asiaa?
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2014 19:41

Täytyykö jokaiselle erilaiselle vaihtoehdolle antaa oma ohjeistus foorumilla?
Sormi pyllyssä auttaa ajattelemaan itse.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.08.2014 20:52

Wikipedia kirjoitti:Koulukiusaaminen

Koulukiusaamisella tarkoitetaan koulussa tai muussa oppilaitoksessa tapahtuvaa henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen on tarkoituksellisesti tai suunnitelmallisesti toista vahingoittavaa, erotukseksi leikistä tai tasaveroisten tavanomaisesta nahistelusta. Koulukiusaaminen on yksilöiden välistä tai yhteisöllistä kiusaamista. Tavallisesti sillä on tarkoitettu oppilaan oppilaaseen kohdistamaa kiusaamista, mutta koulukiusaamiseksi voidaan nimittää myös opettajien välistä työpaikkakiusaamista tai oppilaan ja opettajan välistä kiusaamista. Kiusaaminen ei ole luokan muusta sosiaalisesta elämästä irrallaan oleva asia, vaan se liittyy usein kokonaisvaltaiseen “ihmisarvon menetykseen vertaisryhmässä”.[1] Härnäämistä, joka kohdistuu milloin keneenkin oppilaaseen, ei useinkaan pidetä varsinaisena koulukiusaamisena, mutta jos se kohdistuu jatkuvasti samaan oppilaaseen, ja kohde on alistetussa asemassa, niin kiusaamisen tunnusmerkit täyttyvät. Koulukiusaaminen voi olla uhrilleen henkisesti hyvinkin vahingollista ja saattaa aiheuttaa jopa aikuisikään asti säilyviä traumoja.

Kiusaaminen on pahan mielen aiheuttamista, joka on

• tahallista
  • toistuvaa
  • kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen[2]
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.

Kiusaamisen vähentämisessä pitäisi kiinnittää huomiota koko ryhmään, niin että kiusaaja ei saa tukea ryhmästä (ei yleisöä, ympärillä naureskelijoita tai muita kiusaamiseen mukaan menijöitä jne.) ja että yhä useampi asettuu kiusatun puolelle tai osoittaa, ettei hyväksy kiusaamista.

Älkää säätäkö päätänne - häiriö on todellisuudessa -kirjan mukaan juridiset keinot, kuten kiusaajien ja koulujen haastaminen oikeuteen ja korvausten vaatiminen on tehokkaampaa puuttumista kiusaamiseen kuin jatkuva kiusaajan tai kiusattujen psykologisointi tai kiusaajien ymmärtäminen.

(--)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulukiusaaminen

Tuossa Wikipedian artikkelin alkuosa, josta voisi tehdä määritelmän kaikesta kiusaamisesta:

Kiusaaminen on toistuvaa, tarkoituksellista tai suunnitelmallista, pyrkimystä toisen (ihmis)arvon alentamiseen vertaisryhmässään.

Oisko bueno määritelmä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 23.08.2014 23:44

Psykopatologia kirjoitti:Täytyykö jokaiselle erilaiselle vaihtoehdolle antaa oma ohjeistus foorumilla?
Sormi pyllyssä auttaa ajattelemaan itse.

Kyllä kai se noin on. Ja tuo koulukiusattukin on jo varmaan ihan psykoottinen. Noh, mitäs me sille.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 22:44

Supermolo. :ugeek:
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.08.2014 12:03

Lukiolaispoika oli ainoa, joka puuttui koululaisen kiusaamiseen bussissa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nt=article
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.08.2014 12:25

Psykopatologia kirjoitti:Lukiolaispoika oli ainoa, joka puuttui koululaisen kiusaamiseen bussissa
(- -)

Tuota juuri tarkoitin; tehkää jotain älkääkä teeskennelkö kuurosokeaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 26.08.2014 12:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Lukiolaispoika oli ainoa, joka puuttui koululaisen kiusaamiseen bussissa
(- -)

Tuota juuri tarkoitin; tehkää jotain älkääkä teeskennelkö kuurosokeaa.

Upeaa, esimerkillistä toimintaa Juho Rädyltä ja pitäisi olla itsestäänselvää toimintaa myös kaikilta muilta kynnellekykeneviltä. Juho mainitsee myös "hiljaisen hyväksynnän", mikä on tavallista ei vain kouluissa vaan varsinkin myös monilla työpaikoilla.

Jos omaa lastani kiusattaisiin niin käskisin ihan varmasti vetään kunnolla kiusaajaa turpiin takaisin, ainakin kerran, niin ehkä olisi suuremmat mahdollisuudet saada toiminta loppumaan. Vaikeeta tietysti vetää turpaan jos kiusaajia on monta samalla kertaa.
Viimeksi muokannut SADE päivämäärä 26.08.2014 13:06, muokattu yhteensä 1 kerran
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2014 12:46

Kyseinen lukiolaispoika on ollut tukioppilaana; hän on yhdenlainen ryhmädynamiikan ja myös kiusaamisen asiantuntija, joka on koulutettu toimimaan.
http://www.mll.fi/kasvattajille/tukiopp ... rooli-ja-/
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.08.2014 12:54

Ja niin kuin huomaamme, hänkin mietti monelta kantilta, ennen kuin puuttui. Onneksi kuitenkin puuttui ja onneksi tämä juttu on saanut julkisuutta. Esimerkin voima voi olla merkittävä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.08.2014 13:54

Mirri kirjoitti:Kyseinen lukiolaispoika on ollut tukioppilaana; hän on yhdenlainen ryhmädynamiikan ja myös kiusaamisen asiantuntija, joka on koulutettu toimimaan.
http://www.mll.fi/kasvattajille/tukiopp ... rooli-ja-/

Helmenkalastaja kirjoitti:Ja niin kuin huomaamme, hänkin mietti monelta kantilta, ennen kuin puuttui. Onneksi kuitenkin puuttui ja onneksi tämä juttu on saanut julkisuutta. Esimerkin voima voi olla merkittävä.

Kiusaamisen tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen riittää tavallinen arkijärki, ei siihen tarvitse erityisesti kouluttautua tai harjaantua.

Ongelma on siinä, ettei "aikuinen halua joutua kiusalliseen tilanteeseen" - eikä edes lapsen "kiusallinen tilanne" ylitä hänen toimintakynnystään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2014 14:00

Mitä olisi tapahtunut, jos nuori mies ei olisi ollut tukioppilaskoulutuksen saanut, sitä ei saada tietää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.08.2014 14:08

Mirri kirjoitti:Mitä olisi tapahtunut, jos nuori mies ei olisi ollut tukioppilaskoulutuksen saanut, sitä ei saada tietää.

Ei, mutta tukioppilaskoulutuksen puuttuminen ei ole mikään syy jättää kiusattua oman onnensa nojaan.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa