"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2014 16:09

Kyllästynyt kirjoitti:En pyri moittimaan ilmoitusten tekemistä saati vähentämään niitä. Se, mitä yritän tehdä, on tuoda realismia ajatukseen, että poliisille ilmoittaminen on aina tuloksellista ja ratkaisee kulloisenkin kiusaamisongelman.

Olen halunnut muistuttaa, ettei kiusaamisongelmaa ole ratkaistu poliisin menossa olevalla kampanjalla. Eikä kenenkään pidä luulla tai kuvitella, että koska sellainen on käynnistetty, kenenkään muun ei tarvitse asialle tehdä mitään tai kiusaamisongelmalla itseään vaivata; asiahan on jo poliisin hoidossa.
(lihavointi minun)

Mistä päättelet ihmisten luulevan tuollaisia asioita ja tarvitsevan sinun apuasi kyetäkseen ajattelemaan realistisesti?
Minä taas luulen, että moni ymmärtää mainitsemasi asiat oikein hyvin ilman sinun muistutteluasi. Ennemminkin mielestäni se on ongelma, ettei kiusaamisesta puhuta väkivaltana, eikä kouluikäisten 'nahisteluihin' haluta sekoittaa poliisia; asioita vähätellään. Sillehän on jopa julkisuudessa naureskeltu, etteivät koulut nykyään 'pysty' selvittämään 'sisäisiä asioitaan', vaan kääntyvät poliisin puoleen väkivaltatilanteissa.

Tarvitaan asennemuutosta, jotta ymmärrettäisiin kouluväkivallan olevan oikeasti väkivaltaa, ja sellaisena kuuluvan poliisin tutkittavaksi. Joten miksi heitellä kapuloita rattaisiin poliisin yrittäessä toitottaa samaa asiaa: koulukiusaaaminen täyttää usein väkivalta- ja muiden rikosten merkit ja kuuluu poliisille. Etenkin kasvuikäisten itsensä on hyvä tietää tämä asia; niin tekijöiden kuin tekojen kohteidenkin: lapsikin voi kääntyä poliisin puoleen.
Aikuisen 'realismi' voi tässä asiassa olla käytännössä sitä, että hyvää tarkoittaen estää 'realistisesti' vähättelemällä: ei kannata, ei asialle kukaan kuitenkaan mitään mahda...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 16:22

Hilppa kirjoitti:Otsikko "Olen supernolo" antaa kirjoituksineen ymmärtää, että kiusattuna olemisen menneisyyttä pitäisi hävetä. Kertokaapa te nyt minulle, miksi kiusatuksi aikoinaan joutumista pitäisi hävetä? Miksi minun pitäisi hävetä yhtään mitään? En ole kiusannut ketään.

Heikkouksia, huonoutta ja sairauksia ym. hävetään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 16:23

Eihän rangaistuksista koulukiusaamistapauksissa yms. voi sanoa paljon mitään, kun juttuja ei ole ollut raastuvassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2014 16:30

Lapset kai aika harvoin ovat syytettyinä raastuvassa. Poliisi siirtää tapaukset lastensuojelu- ja sosiaaliviranomaisille. Mutta rikosrekisterihän karttuu jo alaikäisenäkin, vaikka tekijä vähäisen ikänsä vuoksi kuuluisikin lastensuojelun piiriin; raastupaan mennään sitten kun ikä antaa myöten.

Tarkempaa tietoa alaikäisten rikosoikeudellisesta vastuusta:
http://www.nettinappi.fi/tietoalue/laki ... en-vastuu/
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 16:42

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 20:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En pyri moittimaan ilmoitusten tekemistä saati vähentämään niitä. Se, mitä yritän tehdä, on tuoda realismia ajatukseen, että poliisille ilmoittaminen on aina tuloksellista ja ratkaisee kulloisenkin kiusaamisongelman.

Olen halunnut muistuttaa, ettei kiusaamisongelmaa ole ratkaistu poliisin menossa olevalla kampanjalla. Eikä kenenkään pidä luulla tai kuvitella, että koska sellainen on käynnistetty, kenenkään muun ei tarvitse asialle tehdä mitään tai kiusaamisongelmalla itseään vaivata; asiahan on jo poliisin hoidossa.
(lihavointi minun)

Mistä päättelet ihmisten luulevan tuollaisia asioita...

Koska usein ihmiset kernaasti jättävät ikävät ja vaivaa vaativat tehtävät jonkun muun harteille, tässä tapauksessa poliisin.

Mirri kirjoitti:... Mistä päättelet ihmisten luulevan tuollaisia asioita ja tarvitsevan sinun apuasi kyetäkseen ajattelemaan realistisesti?..

Koska pystyn asettumaan kiusatun asemaan ja tiedän, etteivät "suuri yleisö" vieläkään tajua, tiedä tai ymmärrä kiusaamisen vaikutuksia, eivätkä sitäkään, että pelkät kauniit puheet eivät saa kiusaamista loppumaan.
Valitettavasti on niin, että vaikka kiusaamisesta poliisille ilmoitettaisiin, poliisi on kädetön ja kykenemätön kiusaamista estämään. On itsensä pettämistä ajatella, että poliisin kampanja olisi muita kampanjoita oleellisesti tehokkaampi ja toimivampi vaikuttamiskeino kiusaamisen lopettamiseksi.

En missään nimessä vastusta poliisille ilmoittamista, niin pitäisi tehdä kiusaamistapauksissa aina. Mutta minua suuresti huolestuttaa se, että poliisin kampanja jää tuloksiltaan laihaksi - ja kuten moni kiusaamista vastustava kampanja, vain sanahelinän tasolle.

Ja vaikka kannatan poliisille ilmoittamista, en usko että poliisin resurssit riittävät selvittää tai puuttua niihin tuhansiin koulukiusaamistapauksiin joita koko ajan on käynnissä. Ja kun kiusattu tekee ilmoituksen poliisille, mutta mitään konkreettista apua tai hyötyä ei siitä ole, kiusattu toteaa olevansa täysin yksin, eikä edes poliisi/laki/yhteiskunta - omasta koulustaan puhumattakaan - pysty häntä auttamaan.
Mirri kirjoitti:...Ennemminkin mielestäni se on ongelma, ettei kiusaamisesta puhuta väkivaltana, eikä kouluikäisten 'nahisteluihin' haluta sekoittaa poliisia; asioita vähätellään. Sillehän on jopa julkisuudessa naureskeltu, etteivät koulut nykyään 'pysty' selvittämään 'sisäisiä asioitaan', vaan kääntyvät poliisin puoleen väkivaltatilanteissa...

En ole nähnyt kenenkään tuolle asialle naureskelevan, kauhistelevan kyllä. Kauhistelevan sitä, että opettajilta on viety keinot ylläpitää järjestystä. Ajattele vaikka sitä opettajaa joka sai potkut, koska oli fyysisesti oppilaaseen tarttumalla poistanut häiriköivän nuorukaisen koulun ruokalasta.
Mirri kirjoitti:... Tarvitaan asennemuutosta, jotta ymmärrettäisiin kouluväkivallan olevan oikeasti väkivaltaa, ja sellaisena kuuluvan poliisin tutkittavaksi...

Niin tarvitaan, muttei pidä "luvata" sellaista jota ei pysty toimittamaan. Mielestäni on matemaattinen mahdottomuus, että poliisi pystyisi käyttämään resurssejaan kaikkien niiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen ja oikeuteen saattamiseen.
Mirri kirjoitti:... Joten miksi heitellä kapuloita rattaisiin poliisin yrittäessä toitottaa samaa asiaa: koulukiusaaaminen täyttää usein väkivalta- ja muiden rikosten merkit ja kuuluu poliisille. Etenkin kasvuikäisten itsensä on hyvä tietää tämä asia; niin tekijöiden kuin tekojen kohteidenkin: lapsikin voi kääntyä poliisin puoleen...

Koulukiusaaminen on kuolemanvakava asia - ja se on kouluampumistapauksissakin tullut selväksi. Mielestäni on kuitenkin epärealistista puhua oikeuteen saatetuista kiusaamistapauksista, kun todellisuudessa niiden saaminen raastupaan asti on erittäin vaikeaa.

Jos/kun koulukiusattu ottaa yhteyttä poliisiin ja poliisi ilmoittaa aloittavansa asian tutkimisen, kiusattu voi olla hyvinkin toiveikas. Jos/kun kuitenkin käy niin, ettei poliisilla joko ole resursseja asiaan nopeasti ja perusteellisesti paneutua, kiusatun pettymys on valtava; "Kun kukaan ei auta".

Valitan, että olen inhorealisti, mutta minun mielestäni poliisinkin kampanjan yhteydessä puhua siitä, että kiusaamisongelmaan tehoaa vain ja ainoastaan se, ettei yksikään ihminen - ns. ulkopuolinenkaan - enää jätä puuttumatta kiusaamiseen sellaista nähdessään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 21:34

Psykopatologia kirjoitti:Eihän rangaistuksista koulukiusaamistapauksissa yms. voi sanoa paljon mitään, kun juttuja ei ole ollut raastuvassa.

Mistä tiedät?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 21:44

Oikeusministeriö kirjoitti:Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta

Neuvottelukunnan kokoonpano ja yhteystiedot löytyvät sivun vasemmalta palstalta.

Uudet suositukset julkaistu

Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta julkisti uudet suositukset kesäkuussa 2011.
Uudet suositukset henkilövahinkojen korvausten määrästä
[ http://oikeusministerio.fi/fi/index/jul ... a2011.html]

Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta on lailla perustettu toimielin, jonka tavoitteena on henkilövahinkojen ja kärsimyksen korvaamista koskevan oikeus- ja korvauskäytännön yhtenäisyyden edistäminen.

Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan tehtävänä on:

• seurata tuomioistuimissa ja eri korvausjärjestelmissä noudatettavaa korvauskäytäntöä;
  • antaa yleisiä suosituksia kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta sekä kärsimyksestä suoritettavien korvausten määristä;
  • tehdä aloitteita henkilöön kohdistuvien vahinkojen korvaamista koskevissa kysymyksissä.

Neuvottelukunnan tehtävistä ja kokoonpanosta on säädetty henkilövahinkoasiain neuvottelukunnasta annetussa laissa. Yksityiskohtaisempia määräyksiä neuvottelukunnan toiminnasta on henkilövahinkoasiain neuvottelukunnasta annetussa asetuksessa.

Laki henkilövahinkoasiain neuvottelukunnasta (513/2004)
Asetus henkilövahinkoasiain neuvottelukunnasta (1272/2005)

Julkaistu 22.7.2014
http://oikeusministerio.fi/fi/index/min ... kunta.html

Rangaistukset rikoksista löytyvät tietenkin Rikoslaista, mutta ylläoleva Henkilövahinkoasiain neuvottelulautakunta on "hinnoitellut" kivusta, särystä yms haitasta suoritettavat korvaukset.

Suora linkki "hinnastoon":
HENKILÖVAHINKOASIAIN NEUVOTTELUKUNNAN SUOSITUKSIA
http://oikeusministerio.fi/fi/index/jul ... -06-09.pdf (pdf, 204s)

Esimerkiksi:
1.2 Kohtalaiset pinnalliset vammat. Eivät vaadi
sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Aiheuttavat
vamman laatuun nähden keskimääräistä tilapäistä
haittaa 2–3 viikon ajan. Ei pysyvää haittaa.
200–500 €

83 § Laiton uhkaus
RL 25:7
83.1 Ei välitöntä vakavan väkivallan uhkaa. 100–800 €
83.2 Välitön vakavan väkivallan uhka. 800–1 500 €
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 22:06

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Eihän rangaistuksista koulukiusaamistapauksissa yms. voi sanoa paljon mitään, kun juttuja ei ole ollut raastuvassa.

Mistä tiedät?

Ei ole metiassa näkynyt kuin joitain "suuria" (Räty, ym.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 21.08.2014 23:02

No harvoin koulukiusaaminen ylittää medissa uutiskynnyksen, ei niille merkitse pieni koululainen mitään, kun on olemassa mehukkaampiakin juttuja.
saara

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 21.08.2014 23:31

saara kirjoitti:Ei koulusta erottaminen ole mikään ratkaisu, siinähän syntyisi kilpailu kuka eniten kiusaa ja saa pisimmät "potkut" koulusta. En usko tuon juurikaan korjaavan tilannetta.Ehkä se jos laitettaisiin kiusaajat määräajaksi pakkotyöhön jossei mikään muu enää tepsi? Vankilaan ja eristyksiin muista ja rikosrekisteriin merkintä,nuorisorikollisiahan ne ovat

Kiusatut voisivat myös mennä pakkohoitomuotoiselle itsetuntokurssille.

Eh.

Mitäs sitten tehdään, jos 60% henkilöistä on sekä kiusattuja, että kiusaajia.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja saara » 21.08.2014 23:57

Huolieilinen kirjoitti:
saara kirjoitti:Ei koulusta erottaminen ole mikään ratkaisu, siinähän syntyisi kilpailu kuka eniten kiusaa ja saa pisimmät "potkut" koulusta. En usko tuon juurikaan korjaavan tilannetta.Ehkä se jos laitettaisiin kiusaajat määräajaksi pakkotyöhön jossei mikään muu enää tepsi? Vankilaan ja eristyksiin muista ja rikosrekisteriin merkintä,nuorisorikollisiahan ne ovat

Kiusatut voisivat myös mennä pakkohoitomuotoiselle itsetuntokurssille.

Eh.

He voivat perustaa yhteisen laulukuoron.
saara

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.08.2014 10:05

Psykopatologia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:

Mistä tiedät?

Ei ole metiassa näkynyt kuin joitain "suuria" (Räty, ym.).

Niinkuin saara totesi, niin eipä noi käräjäjutut saa mediahuomiota kuin vain "mehukkaissa" tapauksissa.

Joka päivä tässäkin maassa käydään oikeutta pahoinpitelyistä yms rikoksista. Lukuisia sellaisia. Mistä niistä tietää, että mitkä jutut on kiusaamisesta juontuneita tappeluksia ym?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2014 10:07

Kahvi kirjoitti:... Joka päivä tässäkin maassa käydään oikeutta pahoinpitelyistä yms rikoksista. Lukuisia sellaisia. Mistä niistä tietää, että mitkä jutut on kiusaamisesta juontuneita tappeluksia ym?

Tuo on aivan eri asia kuin kiusaamistapausten saaminen raastupaan saakka.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.08.2014 10:08

Huolieilinen kirjoitti:...

Prosenttiosuuksista en tiedä, mutta tuossa on kieltämättä pointti.

Perinteinen, ja oletettavasti ylivoimaisesti yleisin kiusaamistapaus lienee sellainen, että on selkeästi se kiusattu ja hänen kiusaajansa.

Sitten voi olla niitä tapauksia, että on epäselvää että onko kysymyksessä kiusaamisesta ollenkaan. Tällöin tietty joudutaan määrittelemään tarkemmin termi "kiusaaminen".

Ja tietty voi olla tapauksia, joissa molemmat osapuolet ovat sekä kiusaajia että kiusattuja. Vähän niinkuin perinteisessä tappelussa on yleisemmin kaksi pahoinpitelijää (eikä pahoinpitelijä ja uhri).
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.08.2014 10:10

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Joka päivä tässäkin maassa käydään oikeutta pahoinpitelyistä yms rikoksista. Lukuisia sellaisia. Mistä niistä tietää, että mitkä jutut on kiusaamisesta juontuneita tappeluksia ym?

Tietenkin. Pointti oli siis se, että emme tiedä paljonko käräjäoikeuksissa käsitellään kiusaamistapauksia esim rikosnimikkeellä pahoinpitely.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2014 10:13

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Tietenkin. Pointti oli siis se, että emme tiedä paljonko käräjäoikeuksissa käsitellään kiusaamistapauksia esim rikosnimikkeellä pahoinpitely.

Emme, mutta hyvin epätodennäköistä kiusaamistapausten saaminen raastupaan asti on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja saara » 22.08.2014 10:49

.
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.08.2014 11:06

Kahvi kirjoitti:
Huolieilinen kirjoitti:...

Prosenttiosuuksista en tiedä, mutta tuossa on kieltämättä pointti.

Perinteinen, ja oletettavasti ylivoimaisesti yleisin kiusaamistapaus lienee sellainen, että on selkeästi se kiusattu ja hänen kiusaajansa.

Sitten voi olla niitä tapauksia, että on epäselvää että onko kysymyksessä kiusaamisesta ollenkaan. Tällöin tietty joudutaan määrittelemään tarkemmin termi "kiusaaminen".

Ja tietty voi olla tapauksia, joissa molemmat osapuolet ovat sekä kiusaajia että kiusattuja. Vähän niinkuin perinteisessä tappelussa on yleisemmin kaksi pahoinpitelijää (eikä pahoinpitelijä ja uhri).

Vituttaa tämän keskustelun taso ja jotkin Huolieilisen ja saaran kommentit (mm "Kiusatut voisivat mennä..." "He voisivat perustaa yhteisen laulukuoron."). Kommenttien asenteesta paistaa ilkeys tyyliin "kiusatut voisivat suksia vittuun häiritsemästä meitä kirjoituksillaan".
Huolieilinen kirjoitti:Kiusatut voisivat myös mennä pakkohoitomuotoiselle itsetuntokurssille.

Eh.

Tällä kertaa Psykopatologia ei ole huomauttanut keskustelun tasosta, joten se lienee hyvä.

Tuollainen irvailu pakkohoidosta on tässä yhteydessä mautonta. Kiusattu tietenkin toivoo, että joku nostaisi hänet suosta, lohduttaisi, kohentaisi hänen itsetuntoaan ja ymmärtäisi. Mutta kun yleensä kukaan ei puutu, vaikka näkisikin.

Samoin ärsyttää helvetisti tuo karillejohtava "kuningas"ajatuksenpoikanen, että 60% olisi kiusattuja/kiusaajia. Todellinen kiusattu kokee aina myös eristämistä ja hylkäämistä kaveripiirin ulkopuolelle, mikä ei sovi 60%:n teoriaan. Mitä kauemman aikaa ihminen kokee eristystä sosiaalisen yhteisönsä ulkopuolelle, sitä suuremmat ovat vauriot. Ei sieltä sivusta (kiusattuna ja ulkopuolelle jätettynä) mihinkään kanssakäymiseen osallistuta (että olisi edes jonkinlainen mahdollisuus sanoa mihinkään mitään), saati kiusata. Eristäminen on yksi kiusaamisen pahimpia ja pysyviä vaurioita tekevin kiusaamisen muoto (näkyvien fyysisten pahoinpitelyiden lisäksi). Myös psykiatrian erikoislääkäri Lehden kirjoituksessa puhutaan eristämisestä. Mutta tämän palstan rivikirjoittajat eivät ole osoittaneet Kyllästyneen lisäksi minkäänlaista kiinnostusta kommentoidaksesi Lehden kirjoitusta. Itseään ja omia tärkeitä mielipiteitään esille tuodakseen he sen sijaan kantavat palstalle poliisin "plakaatteja". Kunnon kansalainen luottaa poliisiin. Mutta nykyisessä taloustilanteessa, jossa poliisin järjestelmässä on meneillään rakennemuutos ja virkojen vähennys, tuskin riittää aikaa koululaisten välienselvittelyihin, kun aikuistenkaan tekemien rikosten selvittelyyn ei poliisin työaikaa ole panostaa tarpeeksi.

Huolieilinen: "Mitä sitten tehdään, jos 60% henkilöistä on sekä kiusattuja, että kiusaajia?"
Mutta kun ei ole!

Kahvi: "Tällöin tietty joudutaan määrittelemään tarkemmin termi "kiusaaminen".
Kirjoituksestasi paistaa ulkokohtaisuus ja omahyväisyys moisen itsestäänselvyyden esilletuojana. Psykiatrian erikoislääkärin asiantuntevan kirjoituksen olen aiheesta olen palstalle tuonut ja ketjun aloittanut. Lue se! Ajatuksella! Ja jos olet ollut kiusattu, muistele, millaista se oli. Jos et halua palata muistoissasi aiheeseen etkä kosketella sielusi haavoja, älä osallistu keskusteluun, please!

Lisäys: saaran kirjoituksen lainaus, korjaus: laulukuoron, lisäys: sulkumerkki.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 22.08.2014 11:13, muokattu yhteensä 3 kertaa
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2014 11:08

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Emme, mutta hyvin epätodennäköistä kiusaamistapausten saaminen raastupaan asti on.

Entä jos vanhemmat nostavat syytteen?
Syytteenhän voi nostaa vaikka koulua vastaan sillä perusteella, että koulu ei ole huolehtinut velvoitteistaan. Ei kai syytteen nostamista koulua vastaan mikään estä, ja sen voi tehdä myös alle viisitoistavuotiaiden lasten kohdalla. Yli viisitoistavuotiaat tekijät taas voivat ikänsä puolesta olla itse syytettyinä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa