"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.08.2014 23:00

Eivät tainneet entisaikojen karttakepit viuhua siinä tarkoituksessa, että kiusaamista olisi kitketty pois luokista ja kouluista. Väkivaltaa käytettiin kurituskeinona, mutta aivan muista syistä. Päinvastoin opettaja saattoi kiusata ja yllyttää oppilaitakin kiusaamaan - kasvatusmielessä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 10:18

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Poliisi puhuu kauniita, mutta käytännössä rikosilmoituksen tekeminen ja poliisin puuttuminen asiaan on ison kiven takana.
Eikä raiskauksiakaan estetä sillä, että neuvotaan uhria aina ottamaan yhteyttä poliisiin.

Toivonkin, ettei kukaan kuvittele, että kiusaaminen loppuu täällä esitetyillä keinoilla tai että rikosilmoituksen tekeminen/yhteydenotto poliisiin ratkaisisi ongelman.

Yksi keino joka saattaisi tehota, olisi todella tuntuvan suurten sakkojen ja vahingonkorvausten langettaminen kiusaajien maksettavaksi.

Varmaan ymmärrät, että sakkojen ja vahingonkorvausten langettamiseksi tarvitaan ilmoitus poliisille ja poliisitutkinta...

Tietenkin ymmärrän. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei poliisin kauniit puheet ole välttämättä yhtenevät todellisuuden kanssa.

Ja niin kauan kuin laissa ei ole pykälää suurista sakoista ja/tai vahingonkorvauksista, niin kauan on kiusaamisesta rikosilmoituksen tehnyt suuressa riskissä turhautua ja tulla vähätellyksi ja loukatuksi, koska kiusaajan syylliseksi toteamisesta huolimatta, tilanne ei muutu, eikä kiusaaja saa minkäänlaista rangaistusta vaan porskuttaa kuten ennenkin.
Mirri kirjoitti:... Suomessa mikään laillinen taho ei voi langettaa 'tuntuvan suuria sakkoja' tai 'vahingonkorvauksia' ilman juridisia päätöksiä. Niitä päätöksiä ei saada ikinä, jos ihmiset uskovat ja kertovat toisilleen, ettei ainakaan poliisille kannata ilmoittaa...

En sano, ettei kannata ilmoittaa. Sanoin, etteivät poliisin kauniit sanat välttämättä toteudu käytännössä - ja tuo on realiteetti joka kannattaa muistaa ja ymmärtää ennen kuin lähtee hurskastelemaan poliisille ilmoittamisen hyödyistä (muttei haitoista).
Mirri kirjoitti:... Lynkkaaminen on toinen juttu; voihan se tapahtua niinkin, että porukka joukkohengen innoittamana määrää 'tuntuvan suuret sakot' ja 'vahingonkorvaukset'. Löytyy tahoja, jotka ovat valmiita hoitamaan karhuamisen keinoja kaihtamatta.

Hmmm. Tuollaista keinoa en ole tullut ajatelleeksikaan.
Mutta nyt kun ajattelen, luulen ettei kiusattu yleensä ole kykenevä/pystyvä tuollaisiin keinoihin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2014 10:35

Kyllästynyt, mitä sanoja tarkoitat puhuessasi poliisin kauniista sanoista?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 10:39

Riippuen rikosnimikkeestä yms. laissa on jo määreet rangaistuksien suuruuksista.
Vielä ovat erikseen määrättävät vahingonkorvaukset.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 10:59

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mitä sanoja tarkoitat puhuessasi poliisin kauniista sanoista?

Niistä sanoista, jotka tähän ketjuun on lainattu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 10:59

Psykopatologia kirjoitti:Riippuen rikosnimikkeestä yms. laissa on jo määreet rangaistuksien suuruuksista.

On, mutta ne ovat rangaistuksiksi naurettavan mitättömiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 11:03

Olennaista voisi kuitenkin olla, että kiusaamistapauksia yms. saataisiin enemmän raastuvanoikeuksiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 11:05

Psykopatologia kirjoitti:Olennaista voisi kuitenkin olla, että kiusaamistapauksia yms. saataisiin enemmän raastuvanoikeuksiin.

Kyllä, mutta mielestäni ei pidä maalailla liian kaunista kuvaa kiusaamisesta rikosilmoituksen tekemisen tuloksellisuudesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2014 11:24

Media ja julkisuus voisivat hoitaa tuloksellisuuden.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 11:31

Psykopatologia kirjoitti:Media ja julkisuus voisivat hoitaa tuloksellisuuden.

Ensin pitäisi jutut saada oikeuteen, ja jos poliisilla ei ole resursseja paneutua epäselviin tapauksiin joista ei ole ilmiselviä todisteita (nenä poskella ja silminnäkijöitä), ei niitä sinne asti saada.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 11:54

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Riippuen rikosnimikkeestä yms. laissa on jo määreet rangaistuksien suuruuksista.

On, mutta ne ovat rangaistuksiksi naurettavan mitättömiä.

Mimmoiset rangaistukset nyt on (siis ne naurettavan mitättömät) ja minkälaiset rangaistukset olisivat mielestäsi paikallaan?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Lette » 21.08.2014 12:04

Koulukiusaamisessa on paljon samaa kuin työpaikkakiusaamisessa.
Osa yhteisöstä näkee tai tietää kiusaamisesta, mutta ei reagoi siihen. Näin ollen yhteisö mahdollistaa kiusaamisen.Yhteisvastuullisuus olisi mahdollisuus vaikuttaa kiusaamiseen.
Uskon sen mahdollisuuteen. Kiusaaja kiusaa aina ensin itseään ja usein huomamattaan
pyrkii kohdistamaan sitä muihin.
Pieni esimerkki tältä palstalta hyvän ja pahan joulun toivottamisesta. Loppu hyvä.
Lette

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 12:33

Lette kirjoitti:Koulukiusaamisessa on paljon samaa kuin työpaikkakiusaamisessa.
Osa yhteisöstä näkee tai tietää kiusaamisesta, mutta ei reagoi siihen. Näin ollen yhteisö mahdollistaa kiusaamisen.Yhteisvastuullisuus olisi mahdollisuus vaikuttaa kiusaamiseen...

Olen samaa mieltä tuosta, ja siksi hurskastelut kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä kuulostavatkin niin tekopyhiltä - etenkin silloin kun niiden kirjoittajat ovat ihmisiä jotka itse eivät ole puuttuneet selkeään kiusaamiseen, vaikka ovat varmasti omin silmin nähneet sitä tapahtuvan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 12:35

Lette kirjoitti:Koulukiusaamisessa on paljon samaa kuin työpaikkakiusaamisessa.
Osa yhteisöstä näkee tai tietää kiusaamisesta, mutta ei reagoi siihen. Näin ollen yhteisö mahdollistaa kiusaamisen.Yhteisvastuullisuus olisi mahdollisuus vaikuttaa kiusaamiseen.
Uskon sen mahdollisuuteen. Kiusaaja kiusaa aina ensin itseään ja usein huomamattaan
pyrkii kohdistamaan sitä muihin.
Pieni esimerkki tältä palstalta hyvän ja pahan joulun toivottamisesta. Loppu hyvä.

Itsekin arvelen vahvasti, että kiusaamisessa on aina kysymys joistain tietyistä perusjutuista, tapahtui se kiusaaminen sitten päiväkodissa, koulussa, työpaikalla tai vaikkapa harrastuksien parissa.

Aikaisemmin tänne postaamassa Skeptikon päiväkirjan otteessa esitettiin tällaiseksi syyksi valtapeli, eli kiusaajan tarve olla hierarkian huipulla - tämä kuulostaa minusta varsin järkevältä selitykseltä kattaen käytännössä kaiken kiusaamisen. Tällöin tietysti paras konsti on tipauttaa kiusaaja pois sieltä hierarkian huipulta esim siirtämällä hänet toiseen kouluun. Tai PP:n esittämä kovanaama voi tehdä sen ihan paikan päällä. Ainakin jotenkin niin, että kiusaamalla ei pääse hierarkian huipulle ja/tai tippuu sieltä kolisten alas.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 13:11

Iltalehti kirjoitti:Poliisilta tiukka viesti kouluihin: "Jos sanat eivät tehoa..."
Torstai 21.8.2014 klo 11.26
Poliisi osoittaa tukensa koulurauhalle levittämällä julisteita kouluihin.

Kuva
Kiusaamiseen on puututtava, kehottaa poliisihallitus. (PASI LIESIMAA)

Helsingin poliisilaitos jakoi viime viikolla Facebook-sivuillaan sydäntäsärkevän kertomuksen [ http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014081 ... 3_fd.shtml] 14-vuotiaasta koulukiusatusta, joka päätyi tekemään itsemurhan.

Päivitys herätti suurta huomiota sosiaalisessa mediassa. Torstaiaamupäivään mennessä sitä oli jaettu jo lähes 50 000 kertaa.

oulukiusaaminen on rikos -teemalla kulkeva kampanja ei kuitenkaan jää pelkäksi Facebook-tempaukseksi. Poliisihallitus tiedotti torstaina jakavansa samansisältöisiä julisteita kaikille yläasteille tukeakseen koulurauhaa.

Julisteita jaetaan niin suomen, ruotsin kuin saamenkin kielellä. Poliisihallituksen viesti on selvä:

- Julisteessa oppilaita kehotetaan puuttumaan kiusaamiseen. Jos sanat eivät tehoa, niin asiasta on ilmoitettava opettajalle tai vanhemmille, tiedotteessa kehotetaan.

Kuva
Tällaisia julisteita poliisi jakaa kouluihin. (POLIISI)

KALLE JOKINEN
kalle.jokinen@ilmedia.fi
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082 ... 3_uu.shtml

Joko tämä oli täällä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.08.2014 13:18

Kyllästynyt kirjoitti:...
Olen samaa mieltä tuosta, ja siksi hurskastelut kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä kuulostavatkin niin tekopyhiltä - etenkin silloin kun niiden kirjoittajat ovat ihmisiä jotka itse eivät ole puuttuneet selkeään kiusaamiseen, vaikka ovat varmasti omin silmin nähneet sitä tapahtuvan.

Jos tarkoitat tämän palstan kirjoittajia, niin vihjailujen sijasta voisit varmaan sanoa ihan suoraankin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2014 14:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mitä sanoja tarkoitat puhuessasi poliisin kauniista sanoista?

Niistä sanoista, jotka tähän ketjuun on lainattu.

Ok. Ehkä on hyvä, että pidät poliisin kirjoittamia sanoja kauniina. Voisihan poliisin kirjoitukset nähdä myös aika ahdistavana ja karuna kertomana eikä ollenkaan kauniina sanoina.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2014 14:15

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Olennaista voisi kuitenkin olla, että kiusaamistapauksia yms. saataisiin enemmän raastuvanoikeuksiin.

Kyllä, mutta mielestäni ei pidä maalailla liian kaunista kuvaa kiusaamisesta rikosilmoituksen tekemisen tuloksellisuudesta.

Kuva on kauniimpi kuin se kuva, joka syntyy, kun ei käännytä poliisin puoleen. Vähätellään joko poliisia tai kiusaamistapausta, tai pahimmassa tapauksessa molempia niin, ettei nähdä syytä ilmoittaa asiasta poliisille. Ruma kuva, koska se kertoo vahinkoa aiheuttavista asenteista - liittyivät ne asenteet sitten kiusaamiseen tai poliisiin.

Poliisi kampanjoi kouluissa kiusaamista vastaan. Onko järkeä 'kampanjoida' poliisia vastaan ja todistella, ettei poliisia kannata sotkea koulumaailman kiusaamisasioihin ja kouluväkivaltaan?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.08.2014 15:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Kuva on kauniimpi kuin se kuva, joka syntyy, kun ei käännytä poliisin puoleen...

En pyri moittimaan ilmoitusten tekemistä saati vähentämään niitä. Se, mitä yritän tehdä, on tuoda realismia ajatukseen, että poliisille ilmoittaminen on aina tuloksellista ja ratkaisee kulloisenkin kiusaamisongelman.
Mirri kirjoitti:... Vähätellään joko poliisia tai kiusaamistapausta, tai pahimmassa tapauksessa molempia niin, ettei nähdä syytä ilmoittaa asiasta poliisille...
Kiusaamista en taatusti vähättele, enkä ilmoitustakaan. Kuten jo selitin, haluan "ampua alas" sen ajatuksen, että rikosilmoituksen tekeminen/poliisille ilmoittaminen ratkaisee/poistaa kiusaamisongelman.
Voi nimittäin olla aikamoinen pettymys kiusatulle, jos rikosilmoituksesta huolimatta kiusaaminen ei lopu vaan pahimmassa tapauksessa vain yltyy.
Mirri kirjoitti:... Kuva on kauniimpi kuin se kuva, joka syntyy, kun ei käännytä poliisin puoleen. Vähätellään joko poliisia tai kiusaamistapausta, tai pahimmassa tapauksessa molempia niin, ettei nähdä syytä ilmoittaa asiasta poliisille. Ruma kuva, koska se kertoo vahinkoa aiheuttavista asenteista - liittyivät ne asenteet sitten kiusaamiseen tai poliisiin...

Kuva on ruma, mutta realistinen.
Mirri kirjoitti:... Poliisi kampanjoi kouluissa kiusaamista vastaan. Onko järkeä 'kampanjoida' poliisia vastaan ja todistella, ettei poliisia kannata sotkea koulumaailman kiusaamisasioihin ja kouluväkivaltaan?

Hyvä, että kiusaamista vastaan kampanjoidaan!

Missäs kohtaa minä olen sanonut, kampanjoinut tai todistellut, ettei poliisia kannata sotkea koulumaailman kiusaamisasioihin ja kouluväkivaltaan?

Olen halunnut muistuttaa, ettei kiusaamisongelmaa ole ratkaistu poliisin menossa olevalla kampanjalla. Eikä kenenkään pidä luulla tai kuvitella, että koska sellainen on käynnistetty, kenenkään muun ei tarvitse asialle tehdä mitään tai kiusaamisongelmalla itseään vaivata; asiahan on jo poliisin hoidossa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.08.2014 16:09

Otsikko "Olen supernolo" antaa kirjoituksineen ymmärtää, että kiusattuna olemisen menneisyyttä pitäisi hävetä. Kertokaapa te nyt minulle, miksi kiusatuksi aikoinaan joutumista pitäisi hävetä? Miksi minun pitäisi hävetä yhtään mitään? En ole kiusannut ketään.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa