Lohta uudella tavalla

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Lohta uudella tavalla

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 20:12

Ostin pätkän merilohifilettä ja mietin miten sen valmistaisin. Uunilohta olin ajatellut, No sivelin lohen ensin rapsiöljyllä joka mielestäni on parempaa kuin rypsiöljy ja sisältää samat omegat ym. Sivelin siis lohen öljyllä, hieroin pintaan mustaa pippuria, merisuolaa ja runsaasti tillisilppua sekä puristin sitruunanmehua.Halusin jotain uutta , joten laitoin lohen päälle omenasiivuja ja jotka olin kostuttanut kevyesti ihan viinalla! Siitä tuli galvadoksen makuista ja erinomaisen hyvää.Viinaa ei toki saa laittaa liikaa, mutta makuvivahteen antavasti. Käärin koko komeuden uunifolioon , mehukasta ja maukasta tuli.Ja omenaviipaleet antoivat kalalle ihan uuden maun.Kypsytin n. 20-25 minuuttia / 200 asteessa ei yhtään enempää ettei kala kuivu. Huom alkoholia ei saa laittaa liikaa, muuten se pilaa maun.Minä kostutin omppupalat siihen yksi kerrallaan.
Ja aina pitää säästää viinaa virkistävän long drinkin tekoon:)
saara

Re: Lohta uudella tavalla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.08.2014 21:00

Maustan lohen usein japanilaisella riisiviinillä sakella ja soijakastikkeella.
Hilppa

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 21:28

Hilppa kirjoitti:Maustan lohen usein japanilaisella riisiviinillä sakella ja soijakastikkeella.

Niin hilppa mutta tuo omenan ja viinan yhteiskäyttö uunilohessa oli minulle uusi ja positiivinen kokemus
saara

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 21:29

Luulen jopa keksineeni sen ihan itse.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 21:32

Uuunilohen valmistamiseenhan vain taivas on rajana ja eri variaatioita löytynee niin monta kuin on lohenpaistajaakin, jokaisen mielestä se oma ohje on aina se paras:)Minä kun olen tämmöinen ruuanvalmistus fani ja olen aina valmis kokeilemaan uutta, joko itse keksimääni tai jostain lukemaani. Vaikka itse sanonkin ja väitetään että omakehu haisee, koskaan en ole saanut minkäänasteista negatiivista arvostelua valmistamastani ruuasta :oops:
saara

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 21:49

-Haiseeko, nuuh nuuh :roll:-Lopeta jo se piereskely :o
saara

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.08.2014 22:03

Kiitos mielenkiintoisesta ohjeesta. Tosin mieheni on allerginen omenalle.
Turpoaa kurkku ja pää voi räjähtää.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.08.2014 22:22

Lohi ja kirjolohi ovat erittäin rasvaisia kaloja, joten miksi ne tarvitsisivat öljysivelyä tai muuta rasvalisää?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.08.2014 22:30

saara kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Maustan lohen usein japanilaisella riisiviinillä sakella ja soijakastikkeella.

Niin hilppa mutta tuo omenan ja viinan yhteiskäyttö uunilohessa oli minulle uusi ja positiivinen kokemus

Noh, saisit uuden positiivisen kokemuksen sakesta.

Mutta ei ehkä hassumpi vinkki, kiitos paljon. Olen joskus tehnyt täytettyä uunilahnaa, johon tuli omenaa, luumuja ja kermaa. Niin että miksipä ei omena sopisi kalan kanssa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 22:38

[quote="Mirri"]Lohi ja kirjolohi ovat erittäin rasvaisia kaloja, joten miksi ne tarvitsisivat öljysivelyä tai muuta rasvalisää?[/
Öljy estää lohen pintakuivumisen ja nuo omega 3 ja 6 sisältävät öljyt, kuten kotimaiseit rypsi- ja rapsiöljyt ovat lisäaineettomia.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 08.08.2014 22:59

Jill kirjoitti:Kiitos mielenkiintoisesta ohjeesta. Tosin mieheni on allerginen omenalle.

Jill voisitko käyttää omenan tilalle päärynää?
saara

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.08.2014 23:29

saara kirjoitti:Öljy estää lohen pintakuivumisen ja nuo omega 3 ja 6 sisältävät öljyt, kuten kotimaiseit rypsi- ja rapsiöljyt ovat lisäaineettomia.

Ok, hyvä tietää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.08.2014 00:04

saara kirjoitti:
Jill kirjoitti:Kiitos mielenkiintoisesta ohjeesta. Tosin mieheni on allerginen omenalle.

Jill voisitko käyttää omenan tilalle päärynää?

Usein ne jotka ovat allergisia omenalle, ovat allergisia myös päärynälle, luumuille, nektariineille, persikoille, kiiville, mansikoille jne.

Mutta ainakin meillä on niin, että kypsennetty tai pakastettu omena (tai päärynä jne.) ei aiheuta oireita. Kiivi, pähkinät ja manteli kuitenkin ovat sellasia, joiden pakastus tai kypsennyskään ei auta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja saara » 09.08.2014 00:18

Tokihan hedelmän voi aina jättää pois ja käyttää muita mieleisiään mausteita.Itse olen allerginen kiiville.
saara

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 09.08.2014 02:52

Niin tai näin, lohi ei vaadi öljysivelyä.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2014 16:01

Minä haluaisin vain yksinkertaisen kalakeiton ohjeen pakastekalasta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 09.08.2014 16:35

Psykopatologia kirjoitti:Minä haluaisin vain yksinkertaisen kalakeiton ohjeen pakastekalasta.

Vettä kattilaan kiehumaan ja sinne pakastekalat joukkoon. Ehkä myös vähän vihanneksia. Suolaa, pippuria jne. Luulisin, että tuosta tulisi ihan ok kalakeitto.
SADE

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2014 16:46

Kiitos. Jos panen iltasella porisemaan, on keitto kukonlaulun aikaan valmis!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 09.08.2014 17:39

Huolieilinen kirjoitti:Niin tai näin, lohi ei vaadi öljysivelyä.

Makuasioista ei kannata kiistellä.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 09.08.2014 18:00

Psykopatologia kirjoitti:Kiitos. Jos panen iltasella porisemaan, on keitto kukonlaulun aikaan valmis!

PP. Laita liemeen ainakin porkkanaa ja perunaa sekä purjoa tai uutta sipulia Nesteeksi voi käyttää valmista kalalientä kuutiosta, mustapippuri ja suola riittävät mausteeksi. Anna pakastekalan sulaa huoneenlämmössä, kypsennys käy nopeammin. Lisää kala vasta sitten kun vihannekset ovat melkein kypsät. Älä keitä liian kauan. Lopuksi voit halutessasi lisätä lorauksen kermaa keittoosi.
Ja jos oikein herkullista haluat, lorauta joukkoon vähän valkoviiniä.
saara

Seuraava

Paluu Romulaatikko