Yhdyssanoilla on merkitystä

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Yhdyssanoilla on merkitystä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 13:44

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Ilmoituksen ongelma johtuu yhdysviivan käytön puuttumisesta yhdyssanasta. Oikea otsikko olisi "Yhdysviivoilla on merkitystä" tai jotain tuollaista.

Niin olisi, mutten korjaa enää, koska vahinko on jo tapahtunut.

Mutta silti kiitos Hermes korjauksesta. Itse jäin myös tapani mukaisesti etsimään mielessäni oikeaa sanaa yhdysviivalle, enkä löytänyt. Mieleeni tuli vain tavuviiva.

Etsiessäsi keskityit julkisesti pohtimaan Trissen 'nappailuja', ja kirjoittamisia toisessa ketjussa... :D

Lupasin jo Trisselle, että lopetan, joten ryhdyn taas yrittämään sitä.

Viestisi on pelkkää ilkeilyäsi, koska sinä Mirri et ymmärrä sielunelämästäni etkä etsimisistäni yhtään mitään. Et vaikka kuinka googlailisit.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 13:50

Mirri kirjoitti:Etsiessäsi keskityit julkisesti pohtimaan Trissen 'nappailuja', ja kirjoittamisia toisessa ketjussa... :D

Lupasin jo Trisselle, että lopetan, joten ryhdyn taas yrittämään sitä.

Mirri, onko sinusta todella hauskaa se, että en muista sanaa yhdysviiva? Aivan yhtä hauskaa kuin ärsyyntyminen kaksoiskonsonanttivirheistä? Viestisi osoittaa ainoastaan ilkeilyäsi minulle. Taannoin pauhasit ja olit raivostunut minulle, kun huomautin kirjoittajalle, että "täällä ei pidetä kaksoiskonsonanttivirheistä". Nyt sinä naureskelet minulle sanan katoamiselle mielestäni. Olet pöyristyttävä kirjoittaja ja niin eri näkökulmainen kuin minä lähes kaikessa. Olisi parempi, jos emme olisi samalla palstalla. Ainakin minun mielenterveydelleni se olisi huomattavasti parempi ratkaisu.
Hilppa

Re: Yhdysviiva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 14:06

Mirri kirjoitti:Hilppa, sinäkö ymmärsit?

Minä en ymmärrä miksi hyvä ketjun aloitus pitää heti vetää jollekin sivuraiteelle ja 'nappailuihin'.

Tähän asti tällä palstalla lähes jokaikisen kerran, kun olen sieluni tai luonteeni, joka ei ole ollut pahaatarkoittava kyseisessä tilanteessa, lailla hyvää tarkoittaen toiminut, olen saanut Mirriltä nuhteluun ja ojelteluun verrattavissa olevaa kohtelua osakseni. Ikään kuin en saisi ilmaista asioita, kuten niistä ajattelen, omalla tavallani, vaan minun tulisi omaksua Mirrin tapa kirjoittaa. Mutta ei sekään omaksuminen riittäisi, van minun olisi omaksuttavaa vieläpä Mirrin ajatuksetkin.

Me tulkitsemme asiat eri tavalla Mirri. En minä silti mikään psykopaatti ole.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 14:29

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:En ymmärtänyt.

Oletko (taas) nappaillut?

Nuo viestit ovat eilisillalta.
Hilppa, naureskelen eilen kirjoittamillesi ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle viestillesi tässä ketjussa; niille. Kolme viestiä, joista viimeinen jopa ohjaa toiseen ketjuun ja ihan muuhun kuin tämän ketjun otsikko ja aihe. Mikään niistä ei viittaa siihen, että olisit miettinyt tämän ketjun otsikkoa tai aihetta. Ennemminkin tulee käsitys, että mielessäsi pyöri Trisse.

Lisäys. Yritän toki uskoa sinun ihan hyvää tarkoittaen miettineen Trisseä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 14:45

Mirri kirjoitti:Nuo viestit ovat eilisillalta.
Hilppa, naureskelen eilen kirjoittamillesi ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle viestillesi tässä ketjussa; niille. Kolme viestiä, joista viimeinen jopa ohjaa toiseen ketjuun ja ihan muuhun kuin tämän ketjun otsikko ja aihe. Mikään niistä ei viittaa siihen, että olisit miettinyt tämän ketjun otsikkoa tai aihetta. Ennemminkin tulee käsitys, että mielessäsi pyöri Trisse.

Lisäys. Yritän toki uskoa sinun ihan hyvää tarkoittaen miettineen Trisseä.

Onko jotenkin vaikeata uskoa, että minulla ei ollut pahaa-tarkoittava aikomus kirjoittaessani trisselle?

Sinä olet niin kovin huolissasi tämän ketjun aiheen ohi menemisestä. Ketju on romulaatikossa ja siinä on hauska aloitus, jonka hauskuus oivalluksen myötä hiipuu jossakin vaiheessa. Minulla aika nopeasti. En jaksa nauraa samalle vitsille kovin kauaa. Tietysti jos joku keksii tai löytää vastaavanlaisia yhdysviivavirheitä lisää, voi hauskuutta tulla lisää. Kukapa estää niin tekemästä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 14:51

Hilppa, en usko sinun eilen tulleen hyvää tarkoittaen tähän ketjuun kääntämään lukijoiden huomiota Trisseen. Mikä niistä kolmesta kirjoittamastasi viestistä kertoo lukijoille sinun olleen hyvällä asialla ja hyväntahtoisesti kääntämässä katseita yhteen kirjoittajaan?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 15:19

Mirri kirjoitti:Hilppa, en usko sinun eilen tulleen hyvää tarkoittaen tähän ketjuun kääntämään lukijoiden huomiota Trisseen. Mikä niistä kolmesta kirjoittamastasi viestistä kertoo lukijoille sinun olleen hyvällä asialla ja hyväntahtoisesti kääntämässä katseita yhteen kirjoittajaan?

Sitten et. Miksi minun pitäisi analysoida sinulle itse kirjoittamiani tekstejä viesti viestiltä? Minusta ei ole korrektia sinulta vaatia minulta sellaista. Siksi en vastaa kysymykseesi.

Lähinnä minulle syntyy vaikutelma, että et analysoi ketjun viestejä kokkonaisuutena etkä ainakaan minun viestejäni kokonaisuutena etkä halua paneutua ajatuksenkulkuuni. Et ole lainkaan kommentoinut minua herjaavaan viestiisi tekemääni vastinetta. Minusta on erittäin ahdistavaa ja ikävää, että juuri ennen koneelta poistumistani eilen illalla myöhään kirjoitit syytöksiä ryöppyävän viestisi. Oikea "hyvän yön toivotus", jollaisesta kenelle tahansa tulee vähemmän miellyttävä olo. Ja kaikki vain sen vuoksi, että sinusta on niin paljon tärkeämpää taivastella yhdysviivoja kuin ilmaista huolestuminen kanssakirjoittajan tilanteesta.

Se, että minä ilmaisen huolestumiseni minulle tyypillisemmällä tavalla ja olen huolestunut eri asioista kuin sinä Mirri, ei tee minusta sen huonompaa ihmistä tai väärässä olijaa, jota sinulla Mirri olisi oikeus miten tahansa ruotia.

Lisäys 15.35: Lisäksi et ota huomioon, että oivalsin Trissen käyttäytymisessä eilen huolestuttavan piirteen, jota sinä et ollut huomannut (ainakaan heti), koska seurasin kaikkia aktiivisia ketjuja ja niihin kirjoitettuja viestejä. Sinä et mitä ilmeisimmin ollut tietoinen nappailusta tai et välittänyt siitä. Myöhemmin trisse myönsi noin tapahtuneen. Minusta kanssakirjoittajilla on jonkinlainen vastuu, mutta en tiedä, miten tuota vastuuta pitäisi ilmaista. Sinun mielestäsi minun tapani on tietenkin väärin.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 07.08.2014 15:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 15:47

Hilppa, minä olen varmaan käsittänyt tämän ketjun aloituksen täysin päin mäntyä. Luulin, ettei tätä ollut tarkoitettu yhden kirjoittajan asioista huolehtimiseen. Enkä ymmärtänyt, että sinä tosissasi ja vilpittömästi halusit tässä ketjussa auttaa Trisseä. Miksi juuri tässä ketjussa, sitä en vieläkään ymmärrä, mutta eihän minun tarvitsekaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 15:58

Mirri kirjoitti:Hilppa, minä olen varmaan käsittänyt tämän ketjun aloituksen täysin päin mäntyä. Luulin, ettei tätä ollut tarkoitettu yhden kirjoittajan asioista huolehtimiseen. Enkä ymmärtänyt, että sinä tosissasi ja vilpittömästi halusit tässä ketjussa auttaa Trisseä. Miksi juuri tässä ketjussa, sitä en vieläkään ymmärrä, mutta eihän minun tarvitsekaan.

Ethän sinä aloitusta ole väärin käsittänyt, vaan minun tunneresponssini ja lähes kaikki vastaukseni tähän ketjuun.

Yleensä pyrin pysymään ketjun aiheessa, mutta eilen arvioin tilanteen sellaiseksi, että aiheesta poikkeaminen ei ole niin suuri synti. Tuosta meillä ilmeisesti on eriävä käsitys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 16:27

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:En ymmärtänyt.

Oletko (taas) nappaillut?

Hilppa, sinäkö ymmärsit?
Minä en ymmärrä miksi hyvä ketjun aloitus pitää heti vetää jollekin sivuraiteelle ja 'nappailuihin'.

Sinulla ei ole tähänkään asiaan oikein mitään muuta puuttumista kuin sananvapausoikeutesi.

Hilppa, et tarjonnut minulle minkäänlaista mahdollisuutta ymmärtämiseen.
Julkinen ketju, muttet katsonut asiaksesi selittää minulle lukijana ja julkisten kommenttiesi ihmettelijänä, että mistä on kysymys, kun sinä keskityt yhteen kirjoittajaan ketjun aiheen sijaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 17:01

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, sinäkö ymmärsit?

Sinulla ei ole tähänkään asiaan oikein mitään muuta puuttumista kuin sananvapausoikeutesi.

Hilppa, et tarjonnut minulle minkäänlaista mahdollisuutta ymmärtämiseen.
Julkinen ketju, muttet katsonut asiaksesi selittää minulle lukijana ja julkisten kommenttiesi ihmettelijänä, että mistä on kysymys, kun sinä keskityt yhteen kirjoittajaan ketjun aiheen sijaan.

Sinulle on hyvin vaikea neutraalisti ilmaista yhtään mitään, jotta et negatiivisella tavalla alkaisi viestiä minulle, koska asenteesi oli jo kääntynyt minua vastaan. Olisi ollut aivan mahdotonta ja aikaavievää alkaa selvitellä eilen illalla sinulle, miksi käänsin aiheen, koska oli jo myöhä ja halusin nukkumaan. Kukahan muuten oli tunkeutuja? Minä, koska kysyin trisseltä otsikkoon liittymätöntä asiaa, mutta hänen viestinsä osin paljastamaa asiaa, vai sinä, joka puutuit kahden kirjoittajan väliseen viestintään? Jatkoithan itsekin otsikon ulkopuolelta puhumista, koska ryhdyit sättimään minua ja viestintääni, ja samalla veit ketjun entistä kauemmaksi alkuperäisestä aiheestaan.

Minkä ihmeen takia muuten minun pitäisi alkaa selitellä sinulle palstalla havaitsemiani asioita? Ne samat asiat ovat sinunkin luettavissasi tällä palstalla. En halua olla mikään sinun esilukijasi tai asioiden esittelijä sinulle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 17:19

Hilppa, ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja saara » 07.08.2014 17:30

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Mihin tähän asiaan? Eikö sinulle saa esittää kysymyksiä?

Mielestäni keskellä viikkoa kahdesti juopottelu on jo vakava asia ja sellaisesta on syytä olla huolestunut. Etenkin, koska ihminen on jo sanonut tilanteensa olevan hallinnassa. Varmasti hallinnassa, mutta valitettavasti yleensä hallinnassa ololla vain puolustellaan tilapäisiä retkahtamisia, jotka helposti luisuvat suurempiin annoksiin ja tihentyneeseen käyttöön. Alkoholinkäytön ominaisuuksiin kuuluu helposti annoskoon kasvattaminen, koska sietokyky kasvaa nautittaessa aivan kaikilla, jotka alkoholia käyttävät. Mielestäni huolissaan oleminen ja varottaminen on tärkeämpää kuin sinun taivastelusi ja naureskelusi yhdyssanavirheelle, joka tosin tässä tapauksessa oli hauska.
Mirri kirjoitti:Minä en oikeasti tajua miksi työnnyit tähän ketjuun 'heti kättelyssä' viemään hyvää ...

En ole penetroitunut mihinkään.
Mirri kirjoitti:... keskityit ivaamaan/piikittelemään toista kirjoittajaa ...

En koskaan keskity piikittelemään ketään. Minusta kielenkäyttösi on minua kohtaan loukkaavaa.
Mirri kirjoitti:Syystä tai toisesta et malttanut olla tekemättä niin - hyökkäämättä kimppuun. Toinen vaihtoehto olisi ollut, ettet olisi kommentoinut mitään,...

En myöskään ole malttamaton.

Kummallista miten joka ketjuun tungetaan aiheeseen kuulumattomia asiattomia kommentteja ja keskinäistä juupas eipäs väittelyä`_ Hilpalta kysyn ihan suoraan , miten trissen juominen ja yhdyssanat liittyvät toisiinsa? Mirilltä kysyn, miksi pitää provosoitua jostain kirjoituksesta ja alkaa asiarromasti kinata?
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 18:16

Tämmöisen yhdysviivavitsin löysin, kun googletin:

[WML]Vitsi #10323 - SVLK - Wap
wap.svlk.com/vitsit.php?id=10323
Uusi vitsi.

Miksi sinulla on yhdysviiva sanassa "lintu-häkki"? ihmettelee opettaja. - Ei se ole yhdysviiva. Se on tikku, jolla lintu voi seisoa.

Uusi vitsi · Etusivulle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 18:38

Hermes kirjoitti:Ilmoituksen ongelma johtuu yhdysviivan käytön puuttumisesta yhdyssanasta. Oikea otsikko olisi "Yhdysviivoilla on merkitystä" tai jotain tuollaista.

Yhdysviiva on täsmällisemmin sanottuna yhdysmerkki. Niinpä otsikko on mielestäni ihan hyvä sellaisenaan; kuva kertoi millaisesta yhdyssanojen merkityksestä puhutaan. Yhdyssanoilla on merkitystä: vuokra-ajan, vuokraajan - molemmat ovat merkityksellisiä yhdyssanoja. Pienellä yhdyssanan virheellisellä kirjoittamisella saadaan suomen kielessä aikaan tahatonta komiikkaa.

Oletan, että ketju otsikoineen ja aloitusviesteineen oli tarkoitettu hauskaksi kielikömmähdyksen ihmettelyksi; ei sellaiseen ole mitään oikeaa tai väärää/virheellistä otsikkoa. Esimerkiksi otsikko Yhdysmerkeillä on merkitystä olisi otsikkona voinut latistaa koko aloitusviestin jujun, ja samalla pilata lukijalta hauskuuden; olisi siirrytty äidinkielen opettamisen puolelle.
Minusta Kyllästyneen laittama otsikko on oikein onnistunut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 18:41

saara kirjoitti: Mirilltä kysyn, miksi pitää provosoitua jostain kirjoituksesta ja alkaa asiarromasti kinata?

En tiedä miksi pitäisi provosoitua. Mutten tiedä myöskään miksi niin ei saisi tehdä. Voihan ärtymys tai peräti suuttumus olla aiheellista.
Omasta mielestäni eilinen harmistumiseni oli perusteltua ja aiheellista.
Mirri

ViestiKirjoittaja saara » 07.08.2014 18:45

Hilppa ei näköjään viitsi vaivautua edes vastaamaan vaikka itse onkin laitellut asiattomuuksia tähän ketjuun.
saara

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 18:51

Vielä ketjun onnistuneesta otsikosta...
Aloitusviestin kuvassa ei ole ensimmäistäkään yhdyssanaa. Otsikko viittaa juuri siihen puutteeseen, eli osuu naulan kantaan. Noin minun tulkintani mukaan.
Ja kuten Kahvi totesi: jos ilmoituksessa olisi puhuttu vuokraajan kestosta, juttu olisi voinut vaikuttaa entistä hauskemmalta - kunkin mielikuvituksesta riippuen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 07.08.2014 19:47

Mirri kirjoitti:Yhdyssanoilla on merkitystä: vuokra-ajan, vuokraajan - molemmat ovat merkityksellisiä yhdyssanoja.

"Vuokraaja" ei ole yhdyssana. Vai onko?
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 07.08.2014 20:14, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.08.2014 19:51

Eihän aloitusviestin kuvassa ole yhdyssanoja; ei niitä löydy, vaikka hakemalla hakisi.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko