Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Uskontohan se suurta valhetta on, eikä se, että sanoo lapsen voivan nukkua rauhassa.
Jospa äidit, jotka ovat turvautuneet uskontoihin ja muihin ulkopuolisiin voimiin, ovat olleet rehellisempiä ja realistisempia verrattuna nykyäiteihin, jotka lupaavat lapsilleen vaikka mitä katteetonta...
Olen sanaton.
Tarkoitatko, että uskonnot ja muut ulkopuoliset voimat ovat enemmän totta, rehellisempiä ja realistisempia kuin vanhemmat "katteettomat" lupaukset siitä, että lapsi voi nukkua yönsä rauhassa?
Mirri kirjoitti:... Miten kukaan äiti voi luvata lapselleen tämän voivan nukkua rauhassa? Eihän sellainen lupaus ole realistinen eikä todenmukainen...
Tuo on mykistävä kysymys.
Mutta vastaan kuitenkin: Ainakin minä olen voinut - ja vieläpä täysin puhtaalla omatunnolla. Vaikea kuvitella suurempaa henkistä ja psyykkistä julmuutta lasta kohtaan kuin se, että kertoo ahdistuneelle lapselle hänen ahdistuksensa olevan perusteltua, ja ettei mikään tässä maailmassa ole niin varmaa, että äiti uskaltaisi vakuuttaa hänen olevan turvassa.
Mirri kirjoitti:... Vanhat kehtolaulut kuvaavat hyvin sitä tosiasiaa, etteivät suomalaisäiditkään ole luvanneet lapsilleen mitään; aina on tarvittu jokin ihmisen ulkopuolinen voima, jonka varassa äiti on tuuditellut lastaan uneen - niin turvalliseen ja rauhalliseen kuin kulloisissakin olosuhteissa on ollut mahdollista.
Usko/uskontohan se suurin valhe ja huijaus on; ainoa sosiaalisesti hyväksytty psykoottisuuden muoto.