Luksus-tuotteiden tenho

Re: Luksus-tuotteiden tenho

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 21:16

Juurikin näin.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 21:20

Psykopatologia kirjoitti:Tietysti puhelimestakin saa (pseudo)luksusta lisäämällä
siihen esimerkiksi timantteja yms. (kuten muuten keski-
tasoisiin kelloihin on tehty).

Kellosepät saattavat pitää Rolexia pitää bulkki-tavarana
osin siksikin, että niitä saa tavarataloista.

Täytyy vielä kommentoida tuohon timantin kelloon liittämiseen. Sain Apu-lehden tilaajalahjaksi kellon jossa aito? timantti. No kello on ihan kiva lisä rannekellokokoelmaani ja on siinä joku pikkuruinen kiiltävä kivikin. 8-)
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 21:28

Sama falskius liittyy mm. sormuksiin. Jos hioo lasista "timanttisormuksen",
kivi voi olla iso ja tasainen, ja sen hionta voi olla aitoa "parempi".
Vain lähempi tarkastelu paljastaa totuuden (kuten silikoni-
rinnoissakin).

Itse en lue ko. luksus-lehteä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2014 22:38

Psykopatologia kirjoitti:Sama falskius liittyy mm. sormuksiin. Jos hioo lasista "timanttisormuksen",
kivi voi olla iso ja tasainen, ja sen hionta voi olla aitoa "parempi".
Vain lähempi tarkastelu paljastaa totuuden (kuten silikoni-
rinnoissakin).

Itse en lue ko. luksus-lehteä.

Ostin kerran alusvaatteet, joiden mukaan tunkivat kylkiäislahjan, pienen kaulaketjun, jossa hiottu moninkertainen prisma. Kun siihen osuu valo, heijastuu vastakkaiselle seinälle moninkertainen hilakuvio. Käytin sitä ketjua, kunnes se tummui, koska ei ole jalometallia.

Olen enemmän diamond lover kuin kellotyyppi. Timanteissa on jotain viehättävää, jos korun työ on laatua ja näyttävät siten kauniilta. Tosin niissä on aina myös veritimantin maku, eivätkä voi koskaan olla luomuja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 10:15

Psykopatologia kirjoitti:Usein luksus-tuotteissa vanhan ajan käsityön osuus on merkittävä.

Tässäkään mielessä kalliitkaan kotinkoneet eivät ole luksusta
(paitsi ehkä kultaiset). (Aion hankkia tänne kultaiset hanat.)

Luksus-käsite ei ole hyvin tarkasti määritelty ja sen sanan käyttö riippuu kontekstista. Esimerkiksi tällaiset keittiöt voivat olla joidenkin mielestä luksusta, vaikka niiden kodinkoneita ei olekaan välttämättä rakennettu käsin. Esimerkiksi jääkaappeja saa varmaan reilulla 200 eurolla, laatumerkillä tavallisen pinnan vaihtaminen tyylikkäämpään metallipintaan maksaa ehkä 100 euroa. Köyhälle ihmiselle sellainen tyylikäs metallipinta voi olla luksusta.

Monen mielestä esimerkiksi tällaiset keittiöt ovat luksusta: http://www.houzz.com/luxury-kitchens
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 10:27

Tavallisten älypuhelimien sisällä taviksien malli voisi olla vaikkapa tällainen Samsung Galaxy Trend Plus (79 e):

Kuva

Luksusta voisi olla shampanjankultainen iPhone 5S 64GB muistilla (874,90 €), tai joku kallein ja uusin Samsung Galaxy S5 tai mikälie:

Kuva

Joidenkin mielestä varmaankin vasta nämä puhelimet ovat oikeaa luksusta, onhan niissä tehty esimerkiksi oikeaa käsityötä:

http://www.onlinenewspoint.com/top-10-m ... orld-2014/

Vanhanmallinen Nokia, Vertu Signature Cobra (167000 e):

http://www.talktalk.co.uk/mobile/galler ... wse/623962

Kuva

Käyttäisin oikeasti mieluummin tuota halvinta Samsungia.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2014 10:43

Tietysti konteksti ja suhteellisuus ovat vaikuttamassa luksuksen käsitteeseen,
ja esimerkiksi sähkövalon saapuminen kirkonkylään 1960-luvulla oli kaikille
"luksusta". Samaa voi sanoa mm. sisävessoista ja kävelevästä vedestä ym.

Mutta esimerkiksi älypuhelimissa ei (suppean määritelmän mukaan) ole
luksusta ollenkaan. Luksus-tuotteiden hintojen tulisi olla - riippuen
tuotteesta - (usein) (moni)kymmenkertaisia verrattuna "normaaliin".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 10:57

No, jos otetaan vertailuun puhelimet ylipäänsä, niin tällaisen Nokia 113:n saa 35 eurolla:

http://www.gigantti.fi/product/puhelime ... -113-musta

Kalliimpi iPhone on 24 kertaa kalliimpi, ja joissain piireissä sitä voidaan kutsua luksus-tuotteeksi. Tietysti hieman paremmin toimeentulevat voivat ostaa sellaisen puhelimen vaikka joku vuosi, ja heidän kielenkäytössään luksus tarkoittaa jotain kalliimpaa tai erikoisempaa, kuten aika kallis ja hieno kesämökki Lapissa, hieno purjevene, tms.

http://www.investopedia.com/terms/l/luxury-item.asp

Definition of 'Luxury Item'

An item that is not necessary for living, but is deemed as highly-desired within a culture or society. The ability to purchase or finance a luxury item is directly proportionate to ones' income or assets. In other words, as people move into higher income brackets they are more able and more likely to purchase more expensive luxury goods.

Luxury items are also known as "positional goods" because they signal that the owner has achieved a certain position or status within society to be able to afford them.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 11:25

Lisäksi jos tahtoo kuulua älypuhelinten käyttäjien eliittiin, niin ne puhelimet vanhenevat nopeasti ja uusin malli pitää ostaa usein kahden tai jopa yhden vuoden välein. Toisaalta tietysti nuo kalleimmatkaan älypuhelimet eivät ole luksus-esineinä mielestäni lähelläkään esimerkiksi Rolexia.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2014 11:37

Tuotteen ei tarvitse olla yleisesti himottu, jotta se olisi luksusta
(esimerkiksi kallis sampanja). Usein ko. tuotteet ovat "idiokraattisia"
siinä mielessä, että niillä on (yleisesti) suhteellisen vähän käyttöä
mutta suuri tunteeomainen merkitys tuotteen hankkijalle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 11:53

Moni ihminen myös himoitsee sitä uusinta ja hienointa Applen iPhonea. Olen lukenut, että USA:ssa monet ihmiset ottavat lainaa sen vuoksi, että saavat hankittua sellaisen uuden iPhonen. Toisaalta monia ei yhtään kiinnosta omistaa sellaista puhelinta. Tavallaan luksus-sana on aika yleiskäyttöinen sana, jota voi käyttää erilaisissa tilanteissa. Joskus luksus-esineistä ei ole kauheasti selvää "hyötyä", mutta toisinaan niistä voi olla paljonkin jossain mielessä tai tapauksessa.

"1. a material object, service, etc., conducive to sumptuous living, usually a delicacy, elegance, or refinement of living rather than a necessity: Gold cufflinks were a luxury not allowed for in his budget."
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2014 12:07

Eivät 1000 euron k ä y t t ö tuotteet mitän luksusta ole,
mutta 1000 euron viinapuollo on.

Minulla on pari viiden tonnin pyörää. Sekin on vaan laatua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 12:11

1000 euron käyttötuotteet voivat olla luksusta jossain tilanteessa, jossa sitä sanaa käytetään. Sellaisessa kontekstissa, jossa sanojana on esimerkiksi rikas eläkkeellä oleva psykologi, niin luksusta voi olla esimerkiksi 1000 euron viinipullo.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 12:13

trisse kirjoitti:Tuota just en ymmärrä. Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Minulla on halvin Samsungin puhelin Samsung Galaxy Y joka maksoi aikanaan n. 80 euroa. Sillä pääsee nettiin! Miksi helvetissä joku maksaa 1000 euroa puhelimesta jonka funktio on sama - nettiin pääsy? Ei se netti ole siinä yhtään erilainen kuin tuossakaan!

Minä voisin maksaa tuon määrän, ja olenkin maksanut sen. Minulle siihen liittyy myös paljon toiminnallisia asioita ja niin edelleen. Tosin päivitän sen puhelimeni vain noin ehkä neljän vuoden välein.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 04.08.2014 09:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 12:17

Esimerkiksi kallista puhelinta, pyörää tai muuta välinettä voi joissain tilanteissa kutsua luksukseksi, joskus järkeväksi rahankäytöksi. Ei ole mitään selvää mittaria, missä vaiheessa tuotteesta tulee luksusta esimerkiksi koko yhteiskunnan tasolla.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2014 12:26

Hermes kirjoitti:
trisse kirjoitti:Tuota just en ymmärrä. Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Minulla on halvin Samsungin puhelin Samsung Galaxy Y joka maksoi aikanaan n. 80 euroa. Sillä pääsee nettiin! Miksi helvetissä joku maksaa 1000 euroa puhelimesta jonka funktio on sama - nettiin pääsy? Ei se netti ole siinä yhtään erilainen kuin tuossakaan!

Minä voisin maksaa tuon määrän, ja olenkin maksanut sen. Teen myös esimerkiksi työtä IT-alalla, ja minulle siihen liittyy myös paljon toiminnallisia asioita ja niin edelleen. Tosin päivitän sen puhelimeni vain noin ehkä neljän vuoden välein.

Onhan minullakin viisi mustekynää - sanotaan nyt à 800 € - t y ö v ä l i n e i n ä (ei luksuksena).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.08.2014 12:47

Psykopatologia kirjoitti:
Hermes kirjoitti:

Minä voisin maksaa tuon määrän, ja olenkin maksanut sen. Teen myös esimerkiksi työtä IT-alalla, ja minulle siihen liittyy myös paljon toiminnallisia asioita ja niin edelleen. Tosin päivitän sen puhelimeni vain noin ehkä neljän vuoden välein.

Onhan minullakin viisi mustekynää - sanotaan nyt à 800 € - t y ö v ä l i n e i n ä (ei luksuksena).

Niin. En ole mitenkään eri mieltä kanssasi. Minä näen itselleni järkevänä ostaa noin neljän vuoden välein sen melkein kalleimman iPhone-mallin. Siitä on paljon hyötyä minulle, koska käytän sitä niin paljon kaikkeen mahdolliseen päiväkirjan pidosta kirjojen lukemiseen. Muistin tuplaaminen maksaa 100 euroa, ja maksan sen usein mielelläni, koska käytän niin paljon erilaisia sovelluksia, jotka lataavat tietoja paikallisesti, eli voin esimerkiksi tarkastella kaikkia dokumentteja lentokoneessa tai ulkomailla ilman nettiä. Maksan mielelläni ylimääräistä siitä, että jos muokkaan tietokoneella kalenteria tai dokumenttia, niin samat tiedot ovat suoraan puhelimessa ja voin jatkaa lukemista tai muokkaamista sitä kautta. Toisaalta maksan mielelläni myös sellaisista asioista kuin erittäin tarkka ja hieno näyttö, käytön sulavuus ja niin edelleen. En mielestäni maksa siitä juuri mitään, että saan esitellä sitä esinettä muille. Minulle se tavallaan ei ole luksus-esine.

Kuitenkin joissain tapauksissa tai piireissä, esimerkiksi teini-ikäisillä, sellainen sama esine voi olla nimenomaan luksus-esine. Luksus-sana on niin "joustava", että sitä voi käyttää erilaisissa tilanteissa. Myös esimerkiksi retkeilyvarusteiden puolella on halvempia ja kalliimpia merkkejä. Usein kalliimmat toimivat paremmin, usein myös tavallaan maksetaan merkistä. Ei ole selvää rajaa siinä, mikä on nimenomaan luksusta. Sillä sanalla on tietty merkitys, ja sitä sanaa voi käyttää tilanteen vaatimalla tavalla.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2014 16:24

Psykopatologia kirjoitti:Eivät 1000 euron k ä y t t ö tuotteet mitän luksusta ole,

Kyllä ne tuhansien eurojen kulta-alusvaatteet ovat luksusta, joitain laiton taannoin linkin tännekin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2014 16:25

Totta. Tilasin jo.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 03.08.2014 16:33

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Eivät 1000 euron k ä y t t ö tuotteet mitän luksusta ole,

Kyllä ne tuhansien eurojen kulta-alusvaatteet ovat luksusta, joitain laiton taannoin linkin tännekin.

Minulle kelpaa hyvin vanha "mummon" fillari, jolla pääsee hyvin ainakin tasamaata:) Jalkajarru eikä muita vaihteita kuin korkeintaan ylämäen kevennys.Maksoin siitä aikoinaan 50 euroa, joten hinta-laatusuhde on erinomainen!
Jos hankkii tuhannen euron viinapullon, se on brassailua! Vaikka ei avaisi sitä koskaan, voi vilauttaa tuttaville. Käyttöesineen hinta-laatusuhde on ratkaiseva, Kalliimpi ei kuitenkaan aina ole kestävämpi, sen olen tullut huomaamaan.Ei läheiskään aina.

P.S. Korjauksia on kirjoitusvirheiden takia tullut ,anteeksi.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 03.08.2014 17:05, muokattu yhteensä 4 kertaa
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa